Jump to content

Gaia

Medlem
  • Posts

    159
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Posts posted by Gaia

  1. Hej allihop. Jag är åter efter ett par år och ska kickstarta mitt nya liv med lchf. Sist jag åt lågkolhydratkost gick jag ner 10 kg. Och nu är det alltså dags igen. Jag hittade en bra bok av klara desser som är fint illustrerad med 6 veckors program. Är det någon som testat det eller läst boken?

    • Like 6
  2. Jo jag tänker nu göra en nystart i min LCHF resa.

    Finns det tips på bra mat att ha på kylskåpsdörren så snälla skriv ner allt du kan komma på.

    Ju mer förslag som finns desto svårare att få tråkanfall då man faller tillbaka...

     

    Bladgrönt ovan jord

    Kött och goda såser utan mjöl.

    Smör, yogurt fet, mandelmjölk, ägg, nötter, 

    Fisk och skaldjur

    grädde

     

    Goda rätter:

    Grönsaksgratänger med grädde och kryddor.

    Lax med creme fraische och kryddor

    karrekottletter med sås och sallad

    fetaost sallad med oliver 

     

    Mozzarella!!

    Avocado

    paranötter, mandel, kokos, 

    nässlor Lanbackens alger ;) , havets alger, klorella, 

    kokosfett, hembakat lchfbröd på nötter

    snacks: fläsksvål, broccolisnacks se lchf butiken

    korv utan socker

     

    fyll på om du kan vad som saknas och kom gärna med förlag !!

     

     

     

  3. Periodisk fasta är kanon testa du att sluta äta helt efter kl 8 på kvällen och ät inte om du kan förrän kl 11-12 på dagen därpå. Du blir hungrig och alert inte trött och seg! Funkar nog ännu bättre på killar än tjejer ni är ju utvecklade jägare i en annan utsträckning än kvinnor som mår bra av lite mer mat ;).

    Läs på om periodisk fasta jag tror du kan ha mycket hjälp av det. De senaste rönen är ju dessutom att de kan förlänga livet mest möjligen för att man inte drar på sig onödiga sjukdomar pga övervikt. Min åsikt är helt att vi mår bra av att låta bli att äta för mkt. Kroppen börjar då att reparera sig och inte bara koncentrera sig på att förbränna. Lycka till!!

  4. Nu ska ni få höra. Jag har kämpat på med vikten och lyckats en del med först Gi´s turbostart och sedan lyckats hålla vikten i schack med LCHF. MEN sen har det varit lite si och så i sommar och jag har pendlat lite upp och ner. Dock lyckades jag gå ner 5 kg på endast 2 veckor och då undrar säker många hur då!??

    Jo vi for iväg till Island under 13 dagar och jag hann helt enkelt inte äta så mkt som jag brukar. Gissa om jag fick en tankeställare. Vad fungerar för mig JO att helt enkelt DRA NER på intaget och ta det lite lugnt med fettet inser jag. Sen kommer jag att försöka öka intaget av sallad och grönt ovan jord framöver. Läste en bok om gröna drycker där det förklaras att klorofyll har många likheter med vårt eget blod. :)

    Kan jag klämma 5 kg till så är jag tillfälligt nöjd.

    Ska föröka äta mindre men inte för sällan och noga utvalda produkter. NU FÅR DET VARA NOG MED SKRÄPMAT DÅLIGA KOLHYDRATER OCH DET FÖR B SOCKRET!!

     

     

    • Like 2
  5. Ok nu frågar jag på riktigt! Låt oss ha e träff i nästa vecka på ngt bra ställe i lund så spikar vi det som en motivationshöjare. Kom gärna med ett förslag på en bra bar eller restaurang så kan man välja att äta eller fika. Och ta med sig alla frågor eller ideer :) väl mött!

  6. Hej!

     

    Går master-programmet i psykologi på Lunds Universitet och söker deltagare till en studie jag skulle vilja genomföra. Behöver ca 30 deltagare som äter LCHF regelbundet, studien går ut på att mäta skillnader i självreglering (vilket tar några minuter att testa) mellan de som äter LCHF och de som helt enkelt äter kolhydrater och behöver glukos för att ha normal självreglering. Tanken är att LCHF-ätare sannolikt inte är beroende av kolhydrater för att ha en normal självreglering, och kan upprätthålla en längre funktion av god självreglering under en längre tid från senaste måltid.

     

    För att studien ska kunna möjliggöras behövs det deltagare dock, tänkte höra mig för först om det finns intresserade människor därute som kan tänka sig att ställa upp?

    om det inte är för sent så kan jag anmäla mig!! 

    • Like 1
  7. Undar om det finns någon med samma erfarenhet.

    Sedan i natt har jag en svullen högerfot utan att jag tycker att det finns någon anledning. Böjde mig i störtlopps ställning i går kväll för att ta fram ngt ur frysen och det känndes lite konstigt i höger fotknöl. Tänkte inte mer på det men vaknade mitt i natten av att foten var svullen där och gjorde jätte ont. Det bör tilläggas att jag har gjort avsteg från lchf en tid (sammanlagt en vecka) då vi varit på dop i tyskland. blir spännande vad vårdcentralen säger i eftermiddag. Läste på nätet att man kan få en svullen led pga av för mkt kolhydrater ;) kanske det kanske... låt se vad de säger. känns som jag spelat fotboll och trampat snett..

  8. Så nu har jag en idé som säkert kan rädda många barn och sockerberoende.

    Inför en dyr skatt på godis och socker så får vi se vad som händer :)

    Vore helt suveränt. City gross har fattat galoppen och slopar skatten på grönt och frukt om man blir medlem. Något jag tycker regeringen borde ha gjort för länge sen. eller vad tycker du?! 

    • Like 2
  9. Jag har lite funderingar kring periodisk fasta.

    Har någon provat och sett ngt synligt resultat av detta?

    Såg programmet i går på Svt2 och tyckte det var mkt intressant. Dock tog de inte upp just persiodisk fasta i form av ätfönster tex mellan klockan 12 och 8. Jag provade kort och tyckte det var jätteskönt. Jag blev hungrig på riktigt och kunde fokusera på bra mat som gjorde mig mätt. Tänkte det skull kunna vara en ide för att få fart på förbränningen. Alla ni som har testat dela gärna erfarenheter. Jag tror förstås inte att detta kan ge stora utslag på vågen men kombinerat med mer träning så kanske det blir en kick i rätt riktning?

     

  10. Om ni bara visste hur jag har letat efter mullbär. Och äntligen när jag ser det så är de doppade i choklad... 74% kakao.  Dessutom innehåller det coconutpalm sugar. Så vad har de nu hittat på undrar jag palm olja är det sista man vill ha i maten men är det kokosnöt palmer man talar om då?? Nix såg jag nu palmolja är gjort av en oljepalm. Men kolhydratvärdet är sjukt högt. 68g kolhydrater per 100g ;( . Men mullbär sägs hålla blodsockret stabilt (vem hittade på det?) Är det någon som provsmakat färska mullbär vita eller svarta? 

    Hiittade torkade mullbär här: http://www.caringcandy.se/vita_mullbar_250

     

     

    -"Mullbär sägs stärka njurar och lever samt vara bra för ditt hår och dina ögon. Studier visar att det kan stabilisera blodsockernivån och öka mängden av det goda kolesterolet." står det

    Vad ska man tro om det?

    Är fö mycket nyfiken på alla superfön som poppat upp.

    Gojji, incabär, chiafrön, vetegräs, hampafröpulver (proteinet ist för proteinpulver med smak)

    Berätta gärna om era erfarenheter och vad ni tycker. jag vet att de innehåller väldigt mycket kolhydrater men nyttan med vissa kan iaf få mig att överväga ett litet intag. tex chia!

    Alla åsikter välkomna!

     

     

  11. Risk för diabetes

    Ett av huvudargumenten för en kost med lite kolhydrater är att en sådan kost är bättre för blodglukos- och insulinomsättning. Metaanalysen av Bravata et al. (6) visar även här att det inte fanns något samband mellan kolhydratrestriktion och fastenivåer av glukos och insulin i serum. I allmänhet leder viktnedgång till en förbättring av glukos- och insulinomsättning, speciellt bland överviktiga. En kontrollerad studie där man gav samma mängd energi i form av en kost med måttlig (31 E%) eller hög (44 E%) fettandel till friska, normalviktiga försökspersoner i tre veckor visade att både kolesterol-, glukos- och insulinnivåer var högre på högfettkosten (7). Andra studier tyder på att koster med mycket fett och mättat fett ökar risken för insulinresistens och diabetes (8-11).

     

    Finns det möjlighet att få lite input på detta. Kommentarer utan känslor om det går...

×
×
  • Create New...