Jump to content

enahel

Medlem
  • Posts

    62
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by enahel

  1. Haha, tack som vanligt Zepp. Broccoli tycker jag dock smakar bäst rå, men det går att få ner kokt med. Och surkål med kultur är nog bland det godaste jag vet. Men jag ska ta din varning seriöst och sluta att testa äta allt jag hittar i skogen (utifall att det faktiskt skulle kunna vara ätbart). Tack tack!
  2. Alltid vid sjuka så gör jag bananpankakor, (1 banan, 2 ägg, lite salt stekt i smör). Jag gör en större batch och har i kylen så kan barnet äta vid hunger. Inte så mycket smak, inte så jobbigt för magen, och enkelt att ta fram när som.
  3. Här var det svarat! Tack!! Jag har exprimenterat lite, ätit frukost ägg när magen har varit lite tjurig, men inte när den inte har varit det. Och dragit ner lite på mängden råa grönsaker.Struntat i fettkaffet eftersom det mest gjorde mig illamående. OCh det har gått bra. Har inte ont i magen längre (just nu) och sitter t.ex nu kl två på dagen och börjar känna första hungern. Ska ta det lite lugnt och vänja tillbaka kroppen på få mål och strikt-ish LCHF innan jag tar längre fastor. Jag är lite för snabb och går all in när jag väl vill något.. Kroppen hann väl inte med. Tack för referensen till artikeln Erik, den är nog inte vad som var mitt problem, men däremot kommer den säkert att hjälpa någon annan som ställer samma fråga och letar runt här. Och bra för att komma ihåg att olika kroppar reagerar olika. :) Ha det fint alla!
  4. Ok, bra att du sa det med saltsyran, jag har iof en lite intressant kropp som har väldigt långsam förbränning(EDS), men jag ska vara väldigt försiktig. Jag får testa att dra ner på kaffe, då resten inte är något jag belastar min mage med, men jag har haft lite för mycket stress på senaste, så det kan definitivt vara nån slags katarr. Så ska testa att dra ner på stressen med. Och kanske råa grönsaker, jag är lite för förtjust i råa grönsaker.. Inte det snällaste mot magen.
  5. Jag testade imorse med en fettkaffe, utifrån vad Peter sa, och det hjälpte med smärtan. Fick inte alls ont i magen trots att jag var sen på lunchen. Jag fick dock en ny grej, jag blev väldigt illamående 1-2 timmar innan lunch. Det kan ju helt enkelt vara så att min kropp vill äta oftare, men jag vill inte! Så jag ska testa fettkaffe i några dagar och se vad det ger. Sen ska jag utveckla med Saltsyra. Och sen får vi se.
  6. Jo, men det förstår jag såklart, det är därför jag tänker felsöka utifrån tipsen jag får. Men jag äter ägg, kyckling, rött kött, korv, osv... Dvs animaliska protein. Brukar försöka minimera processade, men inte hur långt som helst.
  7. Haha, ja visst är det så, men för mig är det konstigt att gå och äta hela tiden...
  8. Bra fråga, jag får ont typ vid 21 på kvällen och när jag har varit vaken ett tag på morgonen. Så det är ungefär så att när jag väl blir hungrig så blir jag direk väldigt ont i magen hungrig, inte vanlig hungerkänsla. Vanlig kan jag hantera. Men jag skulle kunna testa att höja fettet och sänka proteinet och se om det hjälper.
  9. Hej alla smarta och kunniga! Jag har mer och mer börjat vilja äta högst 1-2 gånger per dag (ca.12 och 18) eftersom det passar mitt liv. Och det är verkligen inga problem ur hunger/energi synpunkt. Men, problemet jag får är att jag får riktigt ont i övre delen av magen. Som en sugande superhunger känsla. Jag har definitivt "mat" kvar i kroppen att ta av, då jag har haft en lång period av att äta lchf-ish med många dåliga val och en del viktuppgång som följd. Jag höll 2 ggr per dag i 3-4 månader innan jul, men problemet kvarstod, och nu när jag har börjar om med det i 2-3 veckor igen så är även smärtan tillbaka. Och under perioderna har jag ätit bra mat, protein, vettigt fett och vettiga grönsaker, så även om jag inte är i perfekt ketos (har inte kollat) så bör det inte kunna bero på någon blodsockerdipp eller liknande. Nån bra ide på vad det kan vara som strular och något jag kan felsöka på? Hjälp? :)
  10. Asså timingen på det här, att jag precis idag kikar igenom ämnen på Dietdoctor, och att jag precis den helgen har bokat en resa till sthlm. Jag vill gärna vinna så kan jag enklare förklara för de som jag egentligen ska träffa på lördag, varför vi måste ses på söndag istället. Och kanske lura med någon som behöver höra det här lite extra.
  11. enahel

    Efterlysning EDS

    Jop. Sköra blodkärl är en av typerna. Och sammetshuden primärt en annan, men hör ihop lite med alla. Överrörligheten en tredje. Men bra med blåmärken kanske är en sak som skiljer. Man har inte livsfarligt sköra blodkärl på alla typer av EDS, men jag tror att alla har otroligt lätt att få blåmärken. En annan sak som jag tror har förbättrats med kosten för mig nu när jag tänker efter. Förstår inte riktig fysiologin bakom det dock.. Lättare att förstå att om man tar bort inflammatorisk mat så blir man av med inflammation.
  12. enahel

    Efterlysning EDS

    Ok. Jag har aldrig riktigt listat ut skillnaden mellan hyper och EDS, förutom ärftligheten. Känns lite som att hyper diagnosen har ännu mer med kosten att göra eftersom den har ökat riktigt mycket på senaste tiden, men det är bara en vild gissning. Tur att hon har support om hon senare blir sugen på att börja med LCHF iallafall. Det var min mamma som introducerade mig med, hon har också EDS, men det blev så att jag var ensam om att fortsätta med det. Men jag är väldigt glad över den introduktionen!
  13. enahel

    Efterlysning EDS

    4 år senare puttar jag i den här tråden. :) Hur gick det? Fick hon diagnosen? Jag har själv den och tycker att det borde finnas mer med EDS som äter LCHF (sökte på ämnet och hittade tråden). För mig gjorde kostbytet väldigt stor skillnad på smärtnivån.
  14. Grejen med autoimmun paleo är ju att man äter väldigt tråkigt i början, sen testar man vad man får reaktioner på olika födoämnen efter ett tag när man har låtit kroppen läka ut lite. Så det blir ju inte tråkigt hela tiden. Man gör ungefär som Erik 2 verkar ha gjort men tvärtom, dvs man tar bort allt en tid och testar vad som funkar istället för att gradvis plocka bort och testa vad som inte funkar. Så om ni båda har autoimmmuna skulle jag köra på det. Men glöm inte återintroduktionsfasen. Sen om ni tycker att ni inte vill äta så mycket frukt eller rotsaker så håll igen på det med. Jag tror att det är det enklaste sättet att komma fram till vad som går bra att äta, vad som går ok att äta, och vad som ni bör hoppa helt och hållet. Men jag har iof ätit LCHF i snart fem år, och det är först nu som jag testar AIP, för att jag tyckte att det kändes besvärligt tidigare och att jag inte såg poängen med det, plus att det blir en del fler kolisar. Så jag förstår helt motviljan mot det. Men ju mer jag läser, desto mer tror jag att det är värt att ge det ett ordentligt försök, för tänk om man kan slippa ifrån symptomen? Hur underbart vore inte det? LCHF har hjälpt en bit på vägen, men jag har fortfarande en bit väg kvar. Den tror jag att jag kan ta mig igenom genom att snäva till ordetligt, och sen köra provokationstester med de LCHF tillåtna bitarna som jag nu har plockat bort. Och än så länge så har jag märkt ytterligare förbättringar.
  15. enahel

    Autoimmun kokbok

    Hur har det gått? Jag har själv precis börjat med autoimmun Paleo, men inte kommit mig för att köpa boken än.. Jag vill komma ifrån att äta en massa antiinflammatoriska/smärtstillande så har även slutat med dem, som man ska på AIP. Än så länge känns det ok, så jag är hoppfull. Eller ok och ok. Om nu någon som har en sjukdom som är inflammatorisk (min är inte autoimmun, EDS) och läser detta och är sugen på att testa så bör jag vara ärlig. Första veckan frågade någon hur jag mådde när jag hade slutat med mina piller, och jag svarade att det kändes ungefär som att jag hade 5 kraftiga stukningar och 10 ordentliga sträckningar. Men, nu börjar jag efter två-tre veckor komma ner på en normalnivå jämfört med när jag åt smärtstillande, bara lite ondare än vanligt Så det är ju egentligen helt fantastiskt. Hur kommer jag må om några veckor till?
  16. Om du vill ha mjölkfritt är kokosgrädde eller kokosmjölk ett bra alternativ. Personligen tycker jag att det är godare än mjölk.
  17. Jag sa ju att du skulle få en massa bra svar! Fastan (om du nu vill kunna få till den) blir lättare och lättare ju mer fettförbränningsvan du blir, och ju mer du gör det. Kroppen vänjer sig väldigt snabbt. När jag var sockerberoende och kohydratsdriven så kunde jag inte fokusera och var slagsmålssugen om det hade gått mer än 3-4 timmar sen den senaste måltiden, nu klarar jag 3-4 dagar. Men då började jag med att hoppa frukosten och utvecklade därifrån. Ett projekt för framtiden kanske? Men ett tips nu är att se till så att det du äter är så lite insulinhöjande som möjligt, då kommer du att klara hungern bättre och inte falla lika lätt för alla de frestelser som jag är säker att en konferens innebär. Det är iallafall vad som fungerar för mig.
  18. Kanske dags för din första 3-dagars fasta. Skämt åsido är det nog vad jag skulle göra, kombinera nytta med nytta. Men annars så följer nog en hel del bra tips. Finns det ingen matvarubutik i närheten? Hur ser kyl möjligheterna ut? Berätta förutsättningarna!
  19. Hur har det gått? Jag skulle tipsa om att köpa lite Jod tillskott, för att boosta extra, och sen kolla på salter och livsmedel som har bra innehåll av Jod. Om det är Jodbrist så är det ju snabbt åtgärdat, och man mår såå mycket bättre så fort man har fixat till det, så det är helt klart värt att testa.
  20. Innehåller saltshoten jod? Jag fick liknande syptom när jag hade jodbrist.
  21. Är detta direkt utdraget ur svaret? Isåfall är det ju väldigt intressant att hon satte situationstecken på råd, och sa att de inte kunde gå längre nu. Antyder att de kommer att gå längre framöver och att hon inte själv tycker att råden är vettiga. Det börjar röra sig även hos livsmedelsverket.
  22. För mig så var det så att jag först gick ner några kilon, sen stannade det upp. Och först när jag började tänka på när jag åt, med periodisk fasta och att jag åt 2-3ggr per dag vanligtvis så lossnade vikten på riktigt. LCHF är ju en insulinstabiliserande kost, men är insulinkänsligheten störd kan man behöva ta till i första hand inget småätande, och i andra hand fasta för att fixa till insulinkänsligheten. Det fungerar säkert om man håller kosten i några år med, men orkar man inte vänta kan fasta vara ett bra sätt att 'reboota' kroppen.
  23. Intressant, jag äter mycket smärtstillande medicin, och fick en rekomendation från läkaren att äta Omeprazol i förebyggande syfte, eftersom han var rädd att jag skulle få magproblem av alla mediciner. Då först fick jag halsbränna och ont i magen. Men inga problem så fort jag slutade med Omeprazolen. Jag tror att kosten ger mig en väldigt välmående mage, trots alla tabletter.
×
×
  • Create New...