Gå till innehåll

Erik E

Medlem
  • Innehållsantal

    56
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    2

Erik E vann senast 27 April 2013

Erik E hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

38 Bra

Om Erik E

  • Rank

  1. Ja, det hjälper. Åtminstone för mig. Återhämtar mig betydligt bättre efter ett tungt konditionspass om jag tar lite kolhydrater efteråt. Styrketräning går bättre utan, men även där känner jag att återhämtningen blir bättre om jag fyller på med kolhydrater med jämna mellanrum. Inte nödvändigtvis efter varje pass, men har jag kört väldigt tungt varannan dag under en längre tid kan jag bli väldigt orkeslös till slut om jag aldrig laddar upp glykogenlagren.
  2. Man går upp betydligt mer än så. Ett kilo i månaden är inte ovanligt för en nybörjare. Men då talar vi förstås om fettfri massa och inte ren muskelmassa. Senor och ligament stärks, bendensiteten ökar. Det finns mycket annat som kan öka i storlek förutom muskler och som sammantaget ger en starkare kropp. Så trådstartaren behöver inte få panik och tro att det mesta är fett om han ökar mer än 1 kg första året.
  3. Jag är absolut inte någon fanatiker vad gäller huruvida barnen får äta socker eller ej. Här hemma finns det aldrig saft eller sockrade flingor och lördagsgodiset är det enda onyttiga de får av oss. Bullar och kakor köper vi aldrig hem utan vi har lite grann i frysen som kan tas fram när det behövs. Vill man ha något till vardags är det mat som gäller. Bra mat. Och resultatet har varit att mina barn inte varit speciellt förtjusta i sötsaker. Men den äldre, som är 8 år vid det här laget, har tyvärr börjat älska glass och fika och det är tyvärr svårt att göra något åt det. Hos far- och morför
  4. Kvarg/Kesella Gott och enkelt. 250 grams förpackning. Mycket fett och protein. Kan inte bli bättre.
  5. Du behöver inte ladda upp. Även om glykogendepåerna används är ett halvmarathon för en motionär en högst lågintensiv aktivitet. Man ligger på en nivå där mycket fett förbränns och någon vägg hinner man aldrig uppleva. Är man dessutom inställd på lågkolhydratkost har man ännu högre fettförbränning. Att "ladda" innebär i ett sådant läge bara att man får något extra kilo vätska att släpa på i onödan. Vad gäller träningen så skulle jag rekommendera att nöta långpass. Kan man springa 12.5 kilometer är det inte konditionen som kommer att tryta när det är dags för 21.1 km utan leder, senor, muskl
  6. Välkänt fenomen. Funkar dock inte för alla, men många blir helt och hållet av med sin acne när de börjar ta stora mängder B5. Och enligt vad jag har förstått så är det STORA mängder som krävs. Och tydligen kommer det tillbaka så fort man slutar med tabletterna/pulvret.
  7. Själv kör jag bara övningsspecifik uppvärmning för knäböjen som jag inleder varje pass med. Två femmor med stången, sedan stegrande belastning med minskande repetitioner upp till arbetsseten. Sen är man så uppvärmd man någonsin kommer att bli.
  8. Ja det är hemskt. Samma sak på restauranger. Och på mässen på mitt jobb. Salladsbordet är makalöst fint och det brukar finnas otroligt fina råvaror där. Champinjoner, rödbetor, rädisor, paprika, broccoli, blomkål, keso, gräddfil, m.m. Inte bara rårivna morötter och isbergssallad som man ser på så många andra ställen. Dock är personalen otroligt glada i att hälla på vinägretter och olika röror. Och då skall det brassas på med socker för att det skall bli riktigt mumsi-smaskigt. Och när de försöker vara naturliga och nyttiga då hackar de skivad ananas över grönsakerna och häller över sockerlagen
  9. Mjölk är ett av de bästa livsmedel som finns. Fullvärdigt protein, bra fett, en uppsjö vitaminer. Allt som ett däggdjur behöver för att växa. Kan inte tänka mig något bättre för en person som vill bromsa en viktminskning eller gå upp i vikt. Öl däremot innehåller bara maltsocker och alkohol. Men visst, en del kolhydrater blir det. Vilket mycket väl kan vara vad som krävs om man vill ha de resultat du är ute efter. Men visst kan du försöka öka fettintaget och se om det funkar istället. Själv tycker jag att högre andel fett brukar leda till ännu bättre mättnad och minskat energiintag men det
  10. Gillar du mjölk? Folk som har svårt att gå upp i vikt brukar få rätt bra resultat av att dricka stora mängder fetmjölk dagligen. Det är vad man ofta rekommenderar till styrketränande ungdomar som inte ökar i muskelmassa för att de äter som pippifåglar. Önskar själv att jag var i den sitsen. Älskar mjölk och skulle lätt kunna dricka flera liter om dagen. Men jag gör stora framsteg på gymmet och har inga problem att få i mig tillräckligt med kalorier. Dricker jag mjölk lägger jag på mig en massa fett också.
  11. Helt klart. Men för att kunna göra det i tillräckligt stor utsträckning för att täcka omega3-behovet får man antingen vara rätt välbärgad eller jobba som yrkesfiskare.
  12. Du känner ju om du mår bra utan någonting efter passet. Själv måste jag definitivt äta någonting efter ett långpass, d.v.s. 2 mil eller längre, för annars börjar jag må illa. Och då är det mestadels kolhydrater som gäller. Men efter kortare pass behöver jag aldrig någonting. Äter när jag är hungrig.
  13. * Ålder och kön. (vikt/längd för de som vill berätta ) Man, 35 år. 75 kg / 172 cm * Typ och frekvens utav träning. Tränar just nu bara styrketräning. Tre gånger i veckan. Endast basövningar och så tungt som möjligt. Allt enligt programmet "Practical Programming for Novices" av Mark Rippetoe och Lon Kilgore. Söndag: Knäböj, Bänkpress, Chinups Onsdag: Knäböj, Militärpress, Marklyft Fredag: Knäböj, Bänkpress, Pullups Sådär kan en vecka se ut. Man alternerar dock mellan bänkpress och militärpress så nästkommande vecka skulle inledas med knäböj, militärpress och chinup
  14. Jag får knappt någon mjölksyra längre och har inte gått in i väggen en enda gång sedan jag gick över till LCHF. Nu får jag ju dock konstant höra att jag inte väggar för att jag springer så långsamt och att jag därför inte är så beroende av glykogenlagren som en "riktig" idrottare är. Men det har låtit likadan hela tiden, från det att jag började med att springa 2 km på 13 minuter, till idag när jag springer milen på drygt 43 minuter, gör halvmaror i kuperad terräng på långt under 1.40 och Stockholm Marathon på under fyra timmar med 5 minuters negativ split och en spurt på 4:20-tempo sista kilo
  15. Vissa gånger är det ju mer eller mindre omöjligt att inte göra det. Att lugnt och sansat smyga ner vikten och ljudlöst placera den på mattan efter femte repetitionen på 150 kg i marklyft går helt enkelt inte. Samma om man har hantel- eller axelpressat tungt. Man har liksom inte orken kvar att bromsa när de skall läggas ner. Visst, man behöver inte slänga saker omkring sig. Men folk som kör lågreps med fria vikter kommer då och då att dunsa saker i golvet. Att klaga på det är som att klaga på att folk prasslar med godispåsen på bio. Vill man ha det knäpptyst får man skaffa hemmabio eller he
×
×
  • Skapa nytt...