Jump to content

Erik E

Medlem
  • Posts

    56
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Everything posted by Erik E

  1. Ja, det hjälper. Åtminstone för mig. Återhämtar mig betydligt bättre efter ett tungt konditionspass om jag tar lite kolhydrater efteråt. Styrketräning går bättre utan, men även där känner jag att återhämtningen blir bättre om jag fyller på med kolhydrater med jämna mellanrum. Inte nödvändigtvis efter varje pass, men har jag kört väldigt tungt varannan dag under en längre tid kan jag bli väldigt orkeslös till slut om jag aldrig laddar upp glykogenlagren.
  2. Man går upp betydligt mer än så. Ett kilo i månaden är inte ovanligt för en nybörjare. Men då talar vi förstås om fettfri massa och inte ren muskelmassa. Senor och ligament stärks, bendensiteten ökar. Det finns mycket annat som kan öka i storlek förutom muskler och som sammantaget ger en starkare kropp. Så trådstartaren behöver inte få panik och tro att det mesta är fett om han ökar mer än 1 kg första året.
  3. Jag är absolut inte någon fanatiker vad gäller huruvida barnen får äta socker eller ej. Här hemma finns det aldrig saft eller sockrade flingor och lördagsgodiset är det enda onyttiga de får av oss. Bullar och kakor köper vi aldrig hem utan vi har lite grann i frysen som kan tas fram när det behövs. Vill man ha något till vardags är det mat som gäller. Bra mat. Och resultatet har varit att mina barn inte varit speciellt förtjusta i sötsaker. Men den äldre, som är 8 år vid det här laget, har tyvärr börjat älska glass och fika och det är tyvärr svårt att göra något åt det. Hos far- och morföräldrarna åker colaflaskorna och glasspaketen fram varenda jävla gång ungarna är där och på dagis och fritids skall det liksom firas med bulla och saft bara för att det är tisdag. Trist, men så är det. Han är dock inte sockerberoende än så länge utan kan mycket väl lämna halva bullen på bordet när han är nöjd och springa och leka istället. Får trösta mig med att det är bra hemma och att han är hälsan själv än så länge, för jag kan inte förändra verkligheten här. Det går inte. Men den yngre, som är fem år, föredrar än så länge frukt, bär och grädde. På barnkalas brukar han rata tårtan och kakorna och istället bara dricka lite vatten eller saft och fråga om det finns grädde. Jag tycker det är helt underbart, men folk runtomkring reagerar genom att tycka synd om honom och försöka hitta bakverk som han skall gilla. Jag blir så jävla less på detta. Det liksom köps in glassorter som han skall kunna äta och farmor springer och drar fram andra kaksorter i förhoppningen att han skall trycka i sig skiten, trots att han faktiskt helst vill ha något annat. Jäva idioti. Han skall alltså LÄRA SIG att äta socker som om det var nödvändigt. Och mina protester faller oftast för döva öron. Det slutas upp med det just då, men när jag inte är med, ja då åker kakorna fram igen. Fan vad arg jag blir. Ursäkta svordomarna. Blir bara på så dåligt humör när jag tänker på detta.
  4. Kvarg/Kesella Gott och enkelt. 250 grams förpackning. Mycket fett och protein. Kan inte bli bättre.
  5. Du behöver inte ladda upp. Även om glykogendepåerna används är ett halvmarathon för en motionär en högst lågintensiv aktivitet. Man ligger på en nivå där mycket fett förbränns och någon vägg hinner man aldrig uppleva. Är man dessutom inställd på lågkolhydratkost har man ännu högre fettförbränning. Att "ladda" innebär i ett sådant läge bara att man får något extra kilo vätska att släpa på i onödan. Vad gäller träningen så skulle jag rekommendera att nöta långpass. Kan man springa 12.5 kilometer är det inte konditionen som kommer att tryta när det är dags för 21.1 km utan leder, senor, muskler, m.m. som kommer att säga ifrån när de är utmattade. Och dessa stärker man genom arbete. Långpass som sagt. Men inte precis innan loppet. Kör bara lätta pass veckan innan. Det är slitsamt att nöta mil och kroppen måste få återhämta sig.
  6. Välkänt fenomen. Funkar dock inte för alla, men många blir helt och hållet av med sin acne när de börjar ta stora mängder B5. Och enligt vad jag har förstått så är det STORA mängder som krävs. Och tydligen kommer det tillbaka så fort man slutar med tabletterna/pulvret.
  7. Själv kör jag bara övningsspecifik uppvärmning för knäböjen som jag inleder varje pass med. Två femmor med stången, sedan stegrande belastning med minskande repetitioner upp till arbetsseten. Sen är man så uppvärmd man någonsin kommer att bli.
  8. Ja det är hemskt. Samma sak på restauranger. Och på mässen på mitt jobb. Salladsbordet är makalöst fint och det brukar finnas otroligt fina råvaror där. Champinjoner, rödbetor, rädisor, paprika, broccoli, blomkål, keso, gräddfil, m.m. Inte bara rårivna morötter och isbergssallad som man ser på så många andra ställen. Dock är personalen otroligt glada i att hälla på vinägretter och olika röror. Och då skall det brassas på med socker för att det skall bli riktigt mumsi-smaskigt. Och när de försöker vara naturliga och nyttiga då hackar de skivad ananas över grönsakerna och häller över sockerlagen. "Jamen det är inte sockrat, bara lite ananassaft!". Nämen va bra, tack så mycket.
  9. Mjölk är ett av de bästa livsmedel som finns. Fullvärdigt protein, bra fett, en uppsjö vitaminer. Allt som ett däggdjur behöver för att växa. Kan inte tänka mig något bättre för en person som vill bromsa en viktminskning eller gå upp i vikt. Öl däremot innehåller bara maltsocker och alkohol. Men visst, en del kolhydrater blir det. Vilket mycket väl kan vara vad som krävs om man vill ha de resultat du är ute efter. Men visst kan du försöka öka fettintaget och se om det funkar istället. Själv tycker jag att högre andel fett brukar leda till ännu bättre mättnad och minskat energiintag men det är nog individuellt.
  10. Gillar du mjölk? Folk som har svårt att gå upp i vikt brukar få rätt bra resultat av att dricka stora mängder fetmjölk dagligen. Det är vad man ofta rekommenderar till styrketränande ungdomar som inte ökar i muskelmassa för att de äter som pippifåglar. Önskar själv att jag var i den sitsen. Älskar mjölk och skulle lätt kunna dricka flera liter om dagen. Men jag gör stora framsteg på gymmet och har inga problem att få i mig tillräckligt med kalorier. Dricker jag mjölk lägger jag på mig en massa fett också.
  11. Helt klart. Men för att kunna göra det i tillräckligt stor utsträckning för att täcka omega3-behovet får man antingen vara rätt välbärgad eller jobba som yrkesfiskare.
  12. Du känner ju om du mår bra utan någonting efter passet. Själv måste jag definitivt äta någonting efter ett långpass, d.v.s. 2 mil eller längre, för annars börjar jag må illa. Och då är det mestadels kolhydrater som gäller. Men efter kortare pass behöver jag aldrig någonting. Äter när jag är hungrig.
  13. * Ålder och kön. (vikt/längd för de som vill berätta ) Man, 35 år. 75 kg / 172 cm * Typ och frekvens utav träning. Tränar just nu bara styrketräning. Tre gånger i veckan. Endast basövningar och så tungt som möjligt. Allt enligt programmet "Practical Programming for Novices" av Mark Rippetoe och Lon Kilgore. Söndag: Knäböj, Bänkpress, Chinups Onsdag: Knäböj, Militärpress, Marklyft Fredag: Knäböj, Bänkpress, Pullups Sådär kan en vecka se ut. Man alternerar dock mellan bänkpress och militärpress så nästkommande vecka skulle inledas med knäböj, militärpress och chinups. Jag kör dessutom en tredje variant av chinups med smal parallellt grepp så schemat ser lite olika ut från vecka till vecka på den punkten också. Oerhört roligt program. Man blir stark på riktigt och ökar rätt bra i vikter från vecka till vecka. Enda övningen jag saknar är dips men man kan inte få allt här i livet och jag tänker köra stenhårt enligt programmet tills jag slutar öka. * Kolhydratsnivå. Räknar ni kolhydrater? Vilken typ av kolhydrater äter ni (typ, bara rotfrukter och grönsaker, eller även ris, pasta och/eller spannmål) Jag äter betydligt mer kolhydrater än förut. Men enbart bra kolhydrater. Inget socker eller mjöl. Potatis och bananer är väl vad som slinker ner ibland. * Äter ni annorlunda på vilodagar jämfört med träningsdagar? Nej. Jag tar inga proteindrinkar. Det gör jag enbart efter träning. Men kosten är densamma. * Tänker ni på proteinet? Hur mycket protein äter ni? Ser till att hålla det högt. Inte mer än så. Jag räknar inte gram. Men jag äter så mycket kött, ägg och kvarg att jag nog egentligen inte behöver tänka på det. Har förmodligen inte haft en dag med lågt proteinintag på flera år. * Makronutrientsfördelning om ni räknar på det. Nej. Ser som sagt till att äta ren, bra mat som kött och grönsaker och någon potatis då och då. That's it. * Räknar ni kalorier? Vilken kalorimängd ligger ni på? Samma här som med protein. Ser till att ligga högt för att bygga muskler. Ibland äter jag så mycket att jag går upp lite i fettvikt men så fort jag slutar att medveten pressa i mig mat går jag ner igen. Lite som en bulk/deff där deffen kommer automatiskt. Rätt skönt. * Tränar ni för något speciellt? Viktnedgång, tävling, roligt, bli stark osv. Jag skall bli stark som fan. Kan inte beskriva hur skönt livet är när man orkar vad som helst. Jag har ökat väldigt mycket och allt går så otroligt lätt. Plocka upp grejer, förflytta sig, klättra, leka med barnen, idrotta. Allt blir lättare när man är stark. Att bara ta tag i studsmattan med vänster hand och dra undan den som om den inte vägde någonting när det är dags för gräsklippning, istället för att skrikande slita för kung och fosterland med bägge hälarna nedborrade i marken, är bara en av alla småsaker som gör en sådan otrolig skillnad rent psykiskt. * Periodisk fasta? Tränar ni på fastande mage eller äter ni först? Hur långt innan träning äter ni i så fall? Äter ni under träning? Jag äter när jag är hungrig eller behöver lite extra kalorier. Jag känner min kropp så bra att jag vet när det är. Periodisk fasta har jag testat och det gav ingenting för mig. Jag blev bara hungrig och började tänka på mat hela tiden. Till och när jag var mätt gick jag och tänkte på nästa mål mat. Nej, det kändes inte bra. * Hur tänker ni kring er kost? Har ni provat olika "modeller", känner ni att eran kost är optimal för det ni vill prestera? Experimenterar ni för att få det att fungera? Varför äter ni som ni äter? - Vad får det att fungera för dig? Så länge jag skippar skit som socker och mjöl funkar aptiten perfekt och jag har hur mycket energi som helst. Jag minns än idag, trots att det är mer är fyra år sedan, exakt hur det kändes att vara totalt orkeslös, sugen på mat och snacks hela tiden och sakna all motivation att göra något vettigt. Jag ville bara se TV. Allt försvann när jag gick över till LCHF. Jag fick ett helt nytt liv. Att jag sedan slängt in lite mer kolisar i form av rotfrukter och någon enstaka frukt må vara hänt. Jag äter fortfarande LCHF om man ser till den lite mer liberala definitionen. Kanske kommer upp i max 100 gram vissa dagar. Annars ligger jag rätt lågt.
  14. Jag får knappt någon mjölksyra längre och har inte gått in i väggen en enda gång sedan jag gick över till LCHF. Nu får jag ju dock konstant höra att jag inte väggar för att jag springer så långsamt och att jag därför inte är så beroende av glykogenlagren som en "riktig" idrottare är. Men det har låtit likadan hela tiden, från det att jag började med att springa 2 km på 13 minuter, till idag när jag springer milen på drygt 43 minuter, gör halvmaror i kuperad terräng på långt under 1.40 och Stockholm Marathon på under fyra timmar med 5 minuters negativ split och en spurt på 4:20-tempo sista kilometern. Nog är det något speciellt med LCHF alltid. Åtminstone för mig. Typ alla andra väggar ju på maran efter 3 mil även om de håller 6 eller 7-minuterstempo.
  15. Vissa gånger är det ju mer eller mindre omöjligt att inte göra det. Att lugnt och sansat smyga ner vikten och ljudlöst placera den på mattan efter femte repetitionen på 150 kg i marklyft går helt enkelt inte. Samma om man har hantel- eller axelpressat tungt. Man har liksom inte orken kvar att bromsa när de skall läggas ner. Visst, man behöver inte slänga saker omkring sig. Men folk som kör lågreps med fria vikter kommer då och då att dunsa saker i golvet. Att klaga på det är som att klaga på att folk prasslar med godispåsen på bio. Vill man ha det knäpptyst får man skaffa hemmabio eller hemmagym.
  16. Det går allldeles utmärkt att överäta på LCHF. Det saknas inte exempel på folk som faktiskt går upp i vikt. Det går även att överäta för sådana som vanligtvis går ner eller står still i vikt på lågkolhydratkost. Åtminstone på kort sikt. Jag har själv försökt ett antal gånger. Någon jul har jag försökt trycka i mig så mycket mat det bara går och det har faktiskt slutat med viknedgång. Jag blev till slut så mätt att jag inte kunde äta på ett helt dygn och sedan var matlusten ganska så låg ett tag. Att pressa stora portioner in absurdum gick alltså inte. Kroppen sa ifrån. Sedan jag började styrketräna har jag försökt ligga på ett stadigt kaloriöverskott. Och det har gått. Jag har pytsat in mellanmål, ätit på kvällen, backat när jag ätit på mässen på jobbet och tagit proteindrinkar efter träning. Summa summarum är att jag går upp i vikt. Sakta. Men det är lite av en kamp. Börjar jag slappna av och skippa det där kvällsmålet som jag ändå inte är så sugen på och börjar äta som vanligt igen trippar siffrorna på vågen neråt igen. Direkt. Vilket man får se som något positivt. Köper man idén att man måste bulka och deffa i perioder för att bygga muskelmassa känns detta som den bästa tänkbara kost. Man får ligga i lite och anstänga sig för att äta god mat när det skall byggas och sedan bara slappna av när det är dags för deff. Jag äter dock alltid bara bra mat. Kött, grönsaker, feta mejerier, nötter, o.s.v. Skulle jag köra med billig tillsatskorv och varmpressade oljor kanske vikten skulle skjuta iväg okontrollerat? Jag vet inte. Har mer eller mindre som princip att inte äta mat som är utarmad på mikronutrienter. Enda undantaget skulle väl kunna vara proteinpulvret. Vet inte hur det ser ut näringsmässig men det är ju ganska så processat.
  17. Råkade snubbla över ett inlägg på Maratonbloggen som handlar om två kvinnor som springer hela vägen från Istanbul till Sverige. De har hunnit ca 80 mil hittills. Vad funkar bäst att äta när man ger sig ut på sådana här strapatser? Ja, vad tror ni? Nu får Paolo Roberto packa kappsäcken, springa ikapp dessa damer och lära dem att det här inte funkar. Pasta, bröd och sockerkaka skall det vara. Man kan INTE idrotta utan kolhydrater. Det går inte. Och hör sen. Inlägget i sin helhet kan läsas här: http://blog.svd.se/maratonbloggen/2013/04/24/det-roks-valdigt-mycket-och-overallt/
  18. Visst har jag motionerat men det har ju varken gjort av eller till för vikten. Den var lika stabil under de två år som jag inte motionerade som under de två senaste åren då aktiviteten ökat markant. Det är kosten som det viktiga. Äter man bra mat funkar aptiten och då äter man efter behov. Äter man skit slutar den att funka och då drar vikten iväg.
  19. Ok, det där stämmer faktiskt inte helt och hållet. Jag HAR räknat kalorier ett par gånger. Jag har tagit reda på hur många kalorier det går år när jag springer långpass på flera mil för att kunna kompensera direkt efteråt. Annar blir jag så trött och orkeslös, och ibland rent av illamående resten av dagen innan aptiten kommit ikapp. Då åker alla LCHF-principer ut genom fönstret och jag dricker gainers och äter bananer och frukostflingor för fylla glykogendepåerna. I övrigt är det lågkolhydratkost med vissa inslag av potatis som gäller.
  20. Första året (började LCHF'a den 31 Januari 2009) motionerade jag ytterst lite. Jag cyklade till jobbet (4 km) i lugn takt varje dag på vintern och så fort snön försvann åkte mopeden fram. På sommaren var det alltså enbart vardagsmotion som gällde. Gräsklippning, cykelturer med barnen och så vidare. Ganska slappt. Precis samma mönster gällde för 2010. Jag tog inte ett endaste steg i motionssyfte utan levde bara livet som vanligt. Vikten var stabil hela tiden utan att jag behövde tänka på portionsstorlekar eller löprundor. 2011 började jag springa lite grann bara för skojs skull. Det gick fantastiskt bra och på bara två månader sprang jag milen under timmen. På hösten var jag nere på 47 minuter på milen och sprang halvmaror. Jag fortsatte vintern igenom och sprang sedan Stockholm Marathon på 4:15. Under 2012 sprang jag totalt exakt 100,6 mil och siktar på att klara årets mara på 3.30. Inte en enda gång har jag räknat en kalori utan jag har ätit mig mätt och belåten på en bra LCHF-kost och vikten förändras inte det minsta. Springer jag mer blir jag hungrigare och äter mer. Springer jag mindre blir jag inte lika hungrig och äter mindre. Aptiten fungerar klockrent. På senare tid jag har börjat styrketräna rätt hårt och jag misstänker att jag väger lite mer nu eftersom jag ökar ganska friskt med vikterna. Men jag vet inte. Väger mig som sagt inte och tänker inte på vikten heller. Går jag upp är det i muskelmassa och inte fett. Tränar gör jag för att det är kul och för att jag mår bra av det.
  21. Jag fortsatte att väga mig dagligen efter viktnedgången. Men efter att ha sett viktkurvan ligga som ett linjalstreck i flera år tröttnade jag och ställde undan vågen. Visst varierade vikten lite grann men det var ytterst lite och jag kunde inte styra det medvetet så jag slutade tänka på det. Nu kan det gå ett halvår mellan vägningarna och resultatet överraskar aldrig. Så länge jag äter bra man håller jag alltså vikten. Och jag har inga som helst tankar på att sluta med det.
  22. Gudiol är saklig, påläst och kommer med många intressanta inlägg kring kost och träning. Hans blogg ligger högst upp på topplistan för mig och jag läser den dagligen. Tyvärr är han också en konfliktsökande cyberbully och det går knappt att ställa en fråga till honom utan att han omedelbart hamnar i "hur skall du bortförklara det HÄR då jävla LCHF-lover?!"-läge och börjar kasta studier omkring sig som skall visa att alla som förespråkar LCHF bara ljuger och försöker sälja böcker till lättlurade tjockisar. Och sedan skall diskussionen vinnas. Varenda stavelse som motståndaren kommer med skall slås ner. Varendaste en. Men han har som sagt otroligt mycket matnyttigt att komma med och har samtidigt en liknande syn på mat som många LCHF'are har. Hans inlägg skulle kunna läsas av betydligt fler och debatten kring LCHF skulle kunna föras framåt men istället formulerar han sig så att alla känner sig förolämpade och slutar läsa och sedan blir det bara krig och snoppmätartävling med Kostdoktorn i kommentarsfältet. Synd. Men det är tyvärr så han vill ha det.
  23. Varför är det viktigt? Jag hade själv föredragit bänkpress före militärpress. Inte för att jag kan förklara varför men det är ju en av de tre stora övningarna så det känns som att bänk borde komma före militärpress om man skall hålla sig till få övningar.
  24. Fett: 9 kcal/gram Kolhydrater: 4 kcal/gram Protein: 4 kcal/gram
  25. Ja om man nu verkligen vill försöka konstruera ett scenario där det skulle kunna vara negativt så kan man ju förstås göra det. Men då får man ju inkludera alla tänkbara avvikelser från den normala kosten om man vill vara konsekvent. Trådstartaren är således ansvarslös om hon så mycket som smakar på en ny maträtt eller tar en extra påtår till lördagskaffet. Och det blir bara löjligt. Brustabletter är för övrigt syraneutrala och mängden som intas beskedlig. Jag skulle tippa att apelsinerna är sämre för magen.
×
×
  • Create New...