EvaLeva

Medlem
  • Innehållsantal

    35
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

63 Utmärkt

Om EvaLeva

  • Rank

  1. För er som klarar att förstå danska, här kommer en länk till ny forskning från Aarhus Universitet. Oklart hur stor klinisk betydelse deras fynd har, skriver man, och som vanligt behövs ju fler studier. Men intressant! https://videnskab.dk/krop-sundhed/fedtforbraending-beskytter-kroppen-mod-gift-fra-sukker?utm_content=buffer07af0&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer
  2. De verkar bara sälja den själva än så länge, www.rehabkocken.se, finns en webshop.
  3. Fick en ny kokbok i min hand häromdagen " Vägen tillbaka Matlagning för cancerpatienter under rehabilitering". Bläddrade nyfiket bland vackra bilder och fina recept och upptäckte till min stora glädje att titeln nästan skulle kunnat vara Ät lchf om du har cancer :-) Professor Jan Johansson och överläkare Jacob Eberhard har i samarbete med kökschefen på Operakällaren Stefano Catenacci satt samman kokboken och den är tydligen första boken i en planerad serie, utgiven av Rehabkocken AB. I förordet läser jag " stark vetenskaplig grund" och " ..mat som är både energi- och proteinrik men med ett begränsat sockerinnehåll och helt glutenfri." Kanelbullarna lyser med sin frånvaro om man säger så? Man nämner inte lchf, skriver inte så mycket om fettet men det ingår helt naturligt tillsammans med massa annan riktig mat. Så glad man blir! Hoppas den sprids där det behövs!
  4. Övar på att gilla med olivolja, det går faktiskt ganska bra! Jag använder Micael Dahlens metod från (fantastiska!) boken "Kaosologi" (läs den!) om hur man skapar nya vanor; prova 14 ggr under en vecka typ:-) Så nu är det olivmajo till allt ett tag, ha ha.... Liten slatt avocadoolja har jag i men macadamiaolja har inte provats, var hittar du den, Angelico??? Letat i flera butiker :-( Köpt Zetas extra milda idag och ska se om den blir ännu bättre på den, Drakulla, tack för tips! Och, ja, jag tycker också köpe-majo funkar finfint ibland
  5. Skakar liv i denna majo-tråd... Är det någon som hittat det ultimata majonnäsreceptet än? Den blir ju superbra och god med rapsolja men de mängder som produceras och förtärs i denna familj gör att det inte längre känns hållbart :-( Neddrag på mejeri har medför uppgång för majonnäskonsumtionen. Spiken i kistan var denna intervju som vi lyssnade på häromdagen: https://blog.bulletproof.com/dr-cate-shanahan-376/ och har nu även lyssnat på dr Cate hos kostdoktorn (finns en intervju och en föreläsning med henne på medlemssidorna, superintressant föreläsning! Måste nog lyssna om en gång till för att begripa allt något så när...Men växtoljor måste BORT!) Har provat ett par av de tips som finns i denna tråd (först en del raps och sen en del neutral oliv, även provat smör/kokosolja-varianten; båda blir en rinnande sörja och inte jättegoda- med lite kryddor får det bli sås till kvällens lax, trist att slänga ju...) Om någon fått ok smak med bara olivolja, vilket märke? Exakt vilken etikett i så fall? :-) (Zeta finns tex flera) Alltså, tacksam om någon löst gåtan med hur få god och lättgjord majo med bra fetter och gärna till en anständigt kostnad... Vi gör typ varannan dag (dotter och make har i regel med matsäck till jobb/skola där majonnäs gärna är en del) och bara mct blir för dyrt. En annan intressant sak som dr Cate pratar om i intervjun på Bulletproof är varför man tenderar att bränns sig mindre lätt i solen när man äter LCHF, något jag faktiskt tycker mig ha märkt! Någon annan som upplevt det? Även detta har, enl intervju, koppling till vad som händer i våra vävnader när vi äter upphettade skit-oljor.
  6. Lyssnar på den mycket inspirerande boken "Hjärnstark" på Storytel som ger en rejält ökad motivation att fortsätta både löpträna o styrketräna ?. Tycker själv det går så mkt bättre med all träning på Lchf jämfört med förr om åren när jag åt "normalkost" . Men... I kapitel 5 skriver han att nybildning av hjärnceller försämras av stress, dålig sömn, alkohol och en kost med mycket mättat fett. Nån som har boken o kan ge mig referens till detta? Gissar att det finns källor angivna i den fysiska boken.
  7. Anna Sparre har recept med kokosolja, blir riktigt bra tycker jag. http://4health.se/sa-gor-du-nyttigare-majonnas-pa-kokosfett-2-enkla-recept
  8. EvaLeva

    Mat-tips New York?

    Resa på gång här :-) New York över påsk med maken och "barnen" ( i övre tonåren). Alla fyra äter LCHF/paleo i olika "strikthetsgrad". Hyrt lägenhet så kommer att laga lite mat själva o gå ut och äta en del. Tips om bra matbutiker och bra ställen att äta på någon? Någon restaurang man inte ska missa?
  9. Trist bara med dessa stora rubriker som skrämmer gemene man. Vi har artikeln i sydsvenskan också med rubrik "Därför ökar fet mat cancerrisken". Suck.
  10. Gå in och läs mer på ketonix-hemsidan. Som vi förstår det behöver man kalibrera sin ketosnivå mot ketonixens numeriska siffror, som du ser när den är ansluten till datorn. Detta gör man genom ett par dagars fasta där man följer sina värden, efter ett par dagar har värdet du får på ketonixen stabiliserats,. Detta värde är det som för dig betyder ketos. Vilket blink/färg ketonixen ska visa kan individuellt anpassas. Se tydlig beskrivning i länken: https://www.ketonix.com/index.php?option=com_content&view=article&id=149&Itemid=518〈=sv Se även LCHF -magasinet nr 4 2015, Martina Johansson mötet kostgurun Stephanie Persson, grön ruta s 14! Behöver även ta hänsyn till blodsockervärdet som enligt henne bör vara under 4,4 för att man ska vara i riktig ketos.
  11. Nu har jag fått min klean kanteen mugg/termos, perfekt för både varm o kall dryck :-) Hittade lite bättre pris på amazon.de
  12. Får nog bli en klean kanteen då. Lite dyrt, ja men kanske värt, MariaF, vad har du för märke på din amerikanska mugg eller minns du var du köpte? Har en USA- resa planerad i vår:-)
  13. Har någon tips på bra flaska/mugg att ta med kokoskaffet i? De flesta jag hittar går bort pga min ovilja att använda plast (ffa till varm dryck). Letar även bra alternativ för smoothie. Ska vara spillfri, lätt att göra ren (gärna i diskmaskin), och plastfri. Hittar när jag googlar märket klean kanteen; någon som använder deras produkter? Eller har andra märken att rekommendera?
  14. Läser mycket om hur bra olika kryddor ska vara för både det ena och andra, ffa då antiinflammatoriskt. Men hur mycket ska man få i sig för att det ska vara "lönt"? Såg i fettkaffe-tråden nyligen här att någon la gurkmeja i och blev insprerad; har nu provat en liten cocktail med ingefära, gurkmeja och kanel i min morronkaffe. Rätt gott men det blir inga mängder precis, kanske en halv tesked av vardera. Någon som vet något om vilka nivåer som ska till?
  15. Ny svensk studie visar hur proteiner i blodet avslöjar biologisk ålder. http://www.nature.com/articles/srep17282 Studien visar bland annat hur livsstilsfaktorer påverkar din biologiska ålder. Stress, högt BMI, rökning och sötad läsk verkar göra kroppen biologiskt 2-6 år äldre medan fet fisk, kaffe och motion fungerar motsvarande föryngrande. Det låter ju inte så nytt och överraskande men nyheten ligger, som jag förstår det, i att man identifierat en mängd proteiner i blodet som gör det mätbart. Positivt budskap att det går att påverka dina biomarkörer genom livsstilsval (surprise!). Blodplasma-proteinerna kunde hyfsat noggrannt relateras till kronologisk ålder, vikt, längd och höftmått. För dig som klarar danska kommer här en artikel som sammanfattar: http://videnskab.dk/krop-sundhed/blodet-afslorer-kaffe-og-fed-fisk-gor-kroppen-yngre