Erik 2

Medlem
  • Innehållsantal

    1 389
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    9

Allt postat av Erik 2

  1. Jag klarar också citron och avokado men har tydliga problem med bla fläskkött och färsk tomat. För nåt år sen gick jag många veckor med en elak nästäppa som inget bet på, till jag tog bort gallerrökta skinkan på omeletten. Har läst boken Dirty Genes av Ben Lynch i sommar och bla lärt mig om DAO genen och hur histamin från mage tarm (där det är livsnödvändigt) kan komma in i blodet och ge oss problem. Det visar sig att genetiken kanske inte är det stora problemet utan matintolerans som får tarmen genomsläpplig. Jag får tydliga problem om jag äter komejeri; ibland fuskar jag en bit ko-ost trots helt komejerifri i övrigt. Stress ger mig också problem i kombo med problemmat. Värsta boven är dock drycker, jästa drycker, öl, bubbelvin, rödvin (torrt ungt vitt vin brukar fungera om måttlig) kombucha, och starka drycker. Alkohol i sig stannar upp nedbrytningen av histamin. Jästa drycker innehåller mkt histamin och producenter därav. Sen har vi de probiotiska bakterierna, ett antal av dessa producerar histamin, så också de som finns i yoghurt, oavsett ko el. får, get. Såna som vi måste äta väldigt färsk mat. Och tänka påvad vi dricker och vad vi har för intoleranser och stressnivå. Till din fråga. Ja, absolut tror jag på fläsket, och något du drack till, och nån intolerans. Min värsta resa hade jag efter en fläskschnitzel, och min mor (ärftligt) efter en fläskkotlett. Och, nej, jag tror inte det spelar roll med uppehåll, strikta perioder. Jag upplever viss lindring av ipren, det enda jag hittat som ger nån effekt.??
  2. Annan teori. Låter som din galla fick en rejäl överraskning av smör och gräddsås. Du kanska ska trappa upp fettet långsamt. Hur tolererar du komjölkprotein egentligen?
  3. Hittade den här artikeln som verkar vederhäftig. Se till att få i dig ordentligt med magnesium, vit B6 och kalium. https://www.healthline.com/nutrition/6-ways-to-reduce-water-retention#section8 Magnesium över 400 mg per dag totalt. När du talar om buljong, menar du riktig ben-buljong (geleform) eller pulver, tärning, fond i flaska? Riktig benbuljong är den enda acceptabla formen. Köp en hel kyckling dela upp den i bitar, knäck några ben mitt av, koka den med soppgrönsaker och ett bra salt, minste en timme. Lyft ur kycklingbitarna, bena ur, ta ben och brosk och lägg tillbaka i vätskan koka ett tag till. Fyll på med lite vatten om det blir för lite. Sila fram vätskan koka ner den lite drick eller låt svalna för senare.
  4. På nåt sätt ganska intressant. Man ser alltså inte att placken minskar i omfattning, enbart ändrar karaktär, den blir "stabil". Jag antar att det betyder att den blir hårdare, mer permanent. Men vill man inte bli av med placken ? Man vill väl inte att den ska bli hård som benvävnad. Och jag undrar om det inte är farligare när "stabil" plack väl släpper, för det kan den nog göra, borde inte den, logiskt sett, vara hårdare kantigare och vassare och kunna fastna lättare och sätta sig riktigt illa än om den var av mjukare instabilare sort. Mjuka kärl och mjuk plack borde utgöra en lägre risk än hårda kärl och hård plack. Är detta ännu ett avledande resonemang kring mediciners duglighet. Man har återigen (som med kolesterol) inte mätt mot sjukdom och dödlighet utan mot förändring av påstådd riskfaktor. Finns det studier som visar att de som har instabil plack oftare drabbas av sjukdom och att det är den instabila placken som är orsaken och inte en ben-stel artär eller delar av en stabil plack som kommit farande ?
  5. Jag vill spinna på histaminspåret, även om det låter som magnesium, vatten, salt. Ta zink och magnesium vid olika tillfällen. Ta mer än 400 mg magnesium per dag. Nå. Histamin. Du har citron i vattnet, histamin. Äter du fläskkött?, histamin. Tomat?, histamin. Du sa mejerifritt, men annars är tex yoghurt problem.
  6. Men det är inte kolesterolet som är problemet ens för dom med FH. Se föreläsningen med David Diamond ovan. FH är en genetisk defekt (eller förbättring), men har man den har man ofta andra genetiska defekter också, bla en som ger ökad blodkoagulering. Och om det inte var för den hade vi sagt att FH var idealet.
  7. I dessa skogsbrandstider och varningar om värme tittade jag på data bakom temperaturserien från Uppsala och sorterade efter högsta dygnsmedel sedan 1722. Undrar hur 2018 kommer att placera sig. Bland de 30 högsta dagsvärdena hittar vi 2 dagar från 2000 talet. Tyvärr blev formateringen knasig vid kopieringen. År Mån Dag Dygnsmedel 1865 7 22 27,2 1763 7 9 27,1 1752 7 26 27 1901 7 21 26,9 1933 7 9 26,8 1947 6 30 26,7 1811 7 21 26,7 1794 6 30 26,7 1763 7 8 26,7 1994 7 28 26,6 1901 7 11 26,6 1801 7 23 26,5 1994 7 14 26,4 1865 7 23 26,4 1941 7 12 26,3 2010 7 13 26,2 1901 7 20 26,2 1752 7 5 26,2 1994 7 29 26,1 1807 8 3 26,1 1983 7 11 26 1865 7 24 26 1775 8 8 26 2005 7 12 25,9 1994 7 27 25,9 1975 8 7 25,9 1781 8 11 25,9 1775 8 7 25,9 1752 7 31 25,9
  8. Erik 2

    Statinmediciner

    Det där med ont och gott kolesterol är snick snack. Kolesterol är kolesterol, finns bara en sort. Man satte namnen "ont" eller "gott" beroende på om kolesterolet är på väg till levern eller från levern. Men det är fortfarade kolesterol. Kolsterol är livsnödvändigt. Har du sett denna ? http://annikadahlqvist.com/2018/07/15/lagt-ldl-och-statiner-forsamrar-overlevnaden-for-hjartsviktspatienter/
  9. Erik 2

    Statinmediciner

    Har ingen egen erfarenhet men kämpar med näbbar och klor mot en nära släktings läkare som satt in statiner i förebyggande syfte på en i alla avseenden fullt frisk 80 åring som orkade (innan statinerna) mer än de flesta 30 åringar. Släkting vågar inte gå emot auktoriteterna trots att jag redovisar allt som modern forskning kommit fram till och läser högt ur FASS och läkemedelsboken och påvisar vilka förändringar jag ser utifrån. Läkarna har inte ens kostat på att ta full panel utan gör sin förskrivning baserat på totalkolesterol enbart, ignorerande sina egna regler, socialstyrelsen, och fakta att äldre med högt kolesterol klarar sig bättre än äldre med lågt. Läkare och statinförskrivning är ett fullständigt vedervärdigt kapitel i mänsklighetens historia - om det bara fanns ett sätt att komma åt dem, att statuera exempel. Vägra statiner, punkt.
  10. Kolesterol är inget jag bryr mig om, men jag blir lite brydd av att du gick ner till 76 sen började pendla - man bör bli viktstabil. Du skriver om färdiga majjo såser. Har du koll på innehållet? Oftast är de rapsoljebaserade och med olika stabiliseringsmedel, dvs kolhydrater. Om man ska äta majjo ska man göra egen annars är det oftast ett dåligt alternativ. Mer grönsaker är bra om de har mindre än 5% kolhydrat, däremot är oljorna ett dåligt val, möjligen med undantag av olivolja. Att steka med olja är alltid ett dåligt val. Dock klarar kokosfett hetta riktigt bra. Hur har du det med mejerier? Ofta problematiskt, höjer bla insulin oproportionerligt och är för många inflammatoriskt.
  11. En studie på möss/råttor. Av forskare på Loma Linda University, a private Seventh-Day Adventist institution in southern California. 1. Sadly, none of the media headlines about this study mention that this research was NOT conducted in human teens. 2. The experimental design reveals a glaring error that renders the entire study worthless—and it's the same error I find in most anti-fat studies, such as this study claiming that high-fat diets cause depression. What's so terribly wrong with this study? The answer lies in the chow, my friends. It’s ALWAYS about the chow. ALLTID MATEN försöksdjuren får. Där råttorna fick följande att äta: Corn Starch, Casein, Maltodextrin, Sucrose, Soybean Oil, Cellulose, Mineral Mix, Vitamin Mix, L-Cystine, Choline Bitartrate, tBHQ. Poor rats—talk about a highly-processed junky diet. No rat in the wild has access to any of these manufactured ingredients. The truth is that BOTH diets used in this study can be described as “Western” if we define Western diets as being composed of ultra-processed proteins, fats and carbohydrates. The authors buried their description of the nutrient content of each diet in a table in the appendix (see below). Yes, the "Western high-fat" chow reported to raise stress levels in teenage rats was clearly much higher in saturated fat than the control diet. . . but can you find any other significant differences between these two diets? Yes, the “high-fat” diet is about 12 times higher in saturated fat. But, as you can see, it also has four times the monounsaturated fat, half the protein, 67% more calories, and more than 17 times the sugar!! Any (human) high school science student who designed a saturated fat study like this would get an F in biology. Nowhere in their paper do the authors mention or explain any differences between the two diets other than the fat content. Why didn’t the scientists mention these other MAJOR differences in the two diets?
  12. Jag testar två sorter, bromelain och allzym-dpp, den senare är bredspektrum, den första är nog främst för protein: https://www.apotea.se/helhetshälsa-bromelain-100-kapslar https://www.apotea.se/allzym-dpp-iv-90-kap
  13. Hon uttalar sig på det sättet varje gång, antingen heter det att det finns 1000 tals studier eller så finns det väldigt många stora studier osv. Aldrig har jag sett någon journalist fråga vilka studier hon menar eller ens vad det var för slags studier - guldstandard eller det vanliga statistik blajjet. Tänk vilken lång näsa hon skulle få om hon skulle behöva nämna ens en enda guldstandardstudie som stöder hennes ljug, för det är inget annat än ljug och det är beklämmande att hon kommer undan varje gång, förmodligen pga någon slags pondus och att hon aldrig ställs mot någon som har en annan uppfattning eller kan ställa vettiga frågor.
  14. VIll bara lägga till att om du känner att du av misstag fått i dig kolhydrater som din mage reagerar på är det bra att ha enzymtabletter tillgängliga. Jag köper en sort som har ett brett spektrum av enzymer för att träffa rätt.
  15. Oljor är väl ofta bakteriedödande. Kring medelhavet var olivolja det vanligaste sårläkningsmedlet. Försök få nåt att växa i kokos- eller olivolja ..
  16. Erik 2

    Cancer

    Ojoj, många tankar dyker upp. Har du pratat med din tandläkare om det finns nån sannering eller liknande som borde göras, en fylld rotkanal där tanden egentligen borde dras ut istället, tex? Gurgla, swisha runt, munnen med silver, omväxlande kokosolja, äppelcidervinäger. Din fråga handlade om mat egentligen - jag har tänkt att om/när det händer ska jag leva på äggulor, kokosolja och grönablad som man kör i mixer ev med vatten. Då borde man ha undvikit det som cancer lever av - glukos och ett protein/aminosyra jag glömt namnet på - och man borde ha ett mycket lågt insulinpåslag, samtidigt som man får i sig det man behöver för reparation och immunfunktion. Skulle ev strö i askorbinsyra i rejäl mängd dock vet jag inte hur insulinogent askorbinsyra är - det liknar ju mycket socker. Bästa vore nog att få civitamin rätt in i blodet men då får man nog åka till Kina. Mineraler på tablett kan man bryta sönder och hälla ner i mixen. Resistent stärkelse borde vara bra men hur få i sig det utan att också få glukoshöjning? Kanske köra ner lite rå potatis i mixen. Stort sugrör till det. Skickar all styrka möjligt.
  17. Är det typ 2 diabetes ? Är det inte så att nedsatt njurfunktion hänger ihop med diabetes typ 2 och om man får ordning på sin diabetes är chanserna mycket goda att njurarna läker. LCHF är ju inte en proteindiet så du har väl alla möjligheter att följa dietistens råd med LCHF (förutom hennes fett- och salträdsla). Mejerier är ju insulinhöjande så det är väl en bra idé att undvika det om du vill få kontroll på din diabetes. Smör fungerar säkert bra som enda undantag eftersom det är mest fett men du kan också göra gee dvs klarnat smör där både mjölksocker och protein tas bort och enbart smöroljan blir kvar då nollar du både protein och socker i smör. Om du äter ägg kan du välja bort vitan så minskar proteininnehållet dramatiskt. Kött men välj kött med mycket fett så blir andelen protein mindre - kyckling går ju bort det är för magert. Grönsaker men kanske läsa på vilka som innehåller ämnen som påverkar njurarna, jag tror tex att oxalsyra inte alltid är bra.
  18. Varför gör du eget smör? Hur gör du eget smör?
  19. Hej, vilket spännande familjeprojekt. Du kanke kan få några tips av Martina här: https://martinajohansson.se/hormonell-fettinlagring/ Din yngste son som har magproblem behöver nog omedelbart sluta med vete, råg och korn; alla ko-mjölkprodukter utom möjligen smör; och socker. Jag har kommit ganska långt med min problemmage så om du berättar lite mer kanske jag har hittat nåt som fungerar för mig som ni kan testa.
  20. Du har slutat med gluten antar jag ? Hur använder du solskyddskrämer ? https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5561656
  21. Tycker kanske inte att nötter nödvändigtvis borde ingå i menyn, i vart fall bara i liten mängd, men om du mår dåligt bör det inte vara med alls. Nåväl, kan du dela med dig av andra livsmedel som du får obehag av ?
  22. Erik 2

    Magsyra

    Men det här är ju väldigt intressant, jag vill läsa saluförbudet, är det livsmedelsverket ?
  23. Erik 2

    Magsyra

    Kunde farbror Zepp vänligen producera en studie som analyserar vad det är för farligheter i dessa salt från framförallt Atlanten. Jag antar att du dessutom unviker att bada i havet när du är på Gran Canaria och att du avstår från saltvattenfisk, allt för att undvika vad det nu är som finns i havsvattnet? Både Celtic och Lima garanterar sina produkters renhet från tungmetaller. Det finns ingen i näringslivet som tar lättvindigt på garantier.
  24. Erik 2

    Magsyra

    Jag slår ett slag för riktigt oprocessat havssalt istället. Tex. https://vitaminer.nu/sv/artiklar/celtic-havssalt.html https://www.limafood.com/en-gb/product/sea-salt-fine-atlantic