Erik 2

Medlem
  • Innehållsantal

    1 388
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    9

Allt postat av Erik 2

  1. Då dyker jag upp igen .. Förstår helt det du säger om problemet att få i fett. När jag började pratades det om korv med +80% fett, har jag ännu inte hittat, och ost innehåller max 35%, tex. Kan inte säga att jag lyckas jättebra men några knep har jag. Jag använder inte smör utan ren smörolja - gee dvs utan proteinet och sockret - 100% fett. Till frukost .... ta da - ägg ... som jag tillagar som scrambled eggs, dvs jag smälter upp till 4 msk gee sen i med två ägg som jag vispar så det blir en äggsmet med gee, det fiffiga är att äggen suger upp fettet så det blir inte väldigt fettsåsigt, men man får inte steka på för länge för det finns en punkt när fettet lämnar äggsmeten igen och flyter omkring. Nästa trick är buljong, eller soppa. Antingen gör jag egen buljong på resterna av söndagsmiddagen (kyckling) eller köper standard ekologisk buljong, dvs buljong som är i formen av gele, kan vara svårt att hitta utanför Stockholm. I buljongen lägger jag ner grönsaker, kött och ..... smälter ner gee och olivolja i försvarlig mängd. Det blir en utmärkt soppa och en god fettkälla.
  2. Bra. Vad är det egentligen för filosofi bakom det där dagisupplägget. Verkar inte optimalt för dig. Varför ska det vara bra för barnen ? Ni kanske alla skulle må bra av att äta riktigt god omelett hemma först. Det är väl bara bröd och saftsoppa ändå på dagis ?? Dagis kan väl inte diktera hur ni ska göra.
  3. Du kan äta mat som innehåller tryptofan istället: 😉 lever, kalkon, lamm, spenat, svamp, sparris, röd sallad, alger, pumpafrön, ägg, mandel, vild lax. Rent tryptofan klassas som läkemedel i Sverige (alltså fungerar det...). I Sverige får man köpa det i annan form, som del av nåt annat, tex pumpakärnprotein. Import från annat EU-land som inte klassar det som läkemedel fungerar också. Däremot fungerar inte import från icke EU land - fastnar i tullen. Sök runt på den engelska stavningen på EU sajter. Jag tänker också på att du verkar göra en del omvägar förbi riktig mat. Har vi ett problem där ? Kött, fisk, ägg, grönsaker - som man dessutom måste tugga vilket sätter igång magsyra och enzymer som är jätteviktigt. Shaker, gröter och drycker är ju istort sett färdigtuggat det blir inte mycket syra och enzym. Utan syra och enzym så bryts maten inte ner av syra och enzym utan av bakterierna i tarmen och då blir det massor med bla gaser som man känner sig svullen av.
  4. Det är inte det att man har brist på adrenalin utan snarare att man inte bygger om det man har till nästa steg med särskilt stor fart. Detsamma med östrogen. Om adrenalinet ligger kvar, så att säga, är det svårt att komma till ro. Det måste omsättas. På tryptofanburken står att man tar det för att bättra på sömnen. Du får väl prova att ta det vid annan tid och se. Dosen får man också justera tills det får effekt, sen justera ner och upp enligt Ben Lynchs "pulse method". Lika dåligt att ta för mycket eller när man inte behöver som att ta för lite. Ägg. Hjälper det dig om det bara är gulan du behöver ? Rå äggula är bäst då är de goda sakerna kvar oförstörda. Värme förstör många vitaminer. Kör två råa äggulor i algshaken. Den där kokosgröten skulle jag skipp, jag gissar att den har en söt lukt / smak ävenom relativt lite kolisar. Jag tror att en god regel är att helt nolla kolisarna till frukosten, frukosten sätter agendan för resten av dagen, och bäst är nog egentligen att skippa den helt. Kokos kan också trigga intolerans och allergi (nöt - lektiner) som skulle kunna vara en anledning till svullnaden.
  5. 5-htp är väl bra när man har nedsatt förmåga att bygga om tryptofanet men om inte skulle jag satsa på tryptofanet. Och ägg! Ägg är den riktiga hälsokosten. Du måste helt enkelt lära dig tycka om. Med smör och salt är det delikat. Sockersug och insulinsläpp hänger inte nödvändigtvis ihop på det sättet. Bara för att du inte känner sockersug betyder det inte att du inte släpper insulin vid exponering för sött. Jag undrar om du inte också kan ha en trög omsättning av adrenalin, noradrenalin och östrogen, det är samma systemfamilj. I så fall är kolin (choline) en väldigt viktig hjälp. Finns naturligt i ..... Ägg. Och som tablett eller pulver. Behövs en dos uppemot vad 4 ägg ger per dag. Återigen: Ben Lynch.
  6. Hmm. Intressant. Då konstaterar jag att du är stressad. Som småbarnsförälder kan man inte hinna med allt. Man måste skala ner på sina aktiviteter. Det finns tid sen. Barnen först. Vad gäller melatoninet. Så tar du en genväg som inte är helt bra. Melatonin "bakas" av serotonin som "bakas" av tryptofan, en aminosyra som finns i animaliskt protein och vissa grönsaker. Om du går direkt på melatonin missar du att få de goda effekterna av serotonin, må bra hormonet. När vi stressar och är inflammerade stjäl andra processer tryptofanet (the tryptophan steal) och vi går tomt på serotonin och därefter på melatonin och vi börjar sova dåligt. Kvinnor lär desutom tillverka 30% mindre serotonin än män i genomsnitt och i en del av cykeln blir det nästan tomt. Sömnen är en jätteviktig del av stresshanteringen och den måste fungera. Jag tänker att om du kunde omorganisera ditt liv en del (stressa ner) och öka på tryptofanintaget kanske vi får igång serotoninet och sen melatoninet och därmed sömnen. Om jag var du skulle jag ta paus från tränandet. Det stressar kroppen i sig och planerandet och det dåliga samvetet stressar också. Tycker det verkar stressigt med frukosten och kosthållningen överhuvudtaget kan vi göra nåt år den? Kan du tänka dig kokta ägg med smör på jobbet? Sen tänker jag på fett-chokladen, den borde trigga insulin och stänga fettförbränningen redan genom sin smak och lukt. Läs Martin Ingvar, Hjärnkoll på vikten. För bästa serotoninupptag ät protein och B2;, lever, kalkon, lamm, spenat, svamp, sparris, rös sallad, alger, pumpafrön, ägg, mandel, vild lax. Källa om serotonin: Dr Ben Lynch, Dirty Genes.
  7. Då letar vi vidare. Hur är dygnsrytmen, sömnkvalitet, somnar lätt, vaknar ofta, vaknar utsövd, osv???
  8. Martina: https://kurera.se/martina-johansson-kvinnor-har-mer-stressfaktorer-an-man/ Östrogen. Öka progesteron. Preventivmedel. Mycket bra sammanställning. Hon är så bäst.
  9. Gravid? Är det fortfarande 6-8 kg du vill bli av med? Vad väger du? Hur lång?
  10. Allt vi äter påverkar väl tarmfloran på något sätt. Är det F eller B man vill ha överskott på ? Beror det på vad man vill uppnå?
  11. Erik 2

    Tarmparty?

    Du avslöjade just det gamla tricket att göra vin.
  12. 1 tsk salt i kaffet kan inte smaka bra .. Jag tar 1/8 tsk med min askorbinsyra (2 krm) på morgonen, de tar ut varandra så att smaken är ganska ok. Sen saltar jag glatt på allt jag äter under dagen. Trött kan också vara årstiden. Är det värre i år än tidigare år? Eller att man äter för lite energi. Mer fett alltså!! D-vitamin brist. Se till att få minst 2500 iu per dag.
  13. Hittade Weston Price och en annan intr länk. Weston har kanske lite mycket fullkorn och mjölkprodukter för min smak men bra näringsfokus. Att fasta tänker jag kanske är en dålig idé det måste ju till massor med byggstenar hela tiden för att bygga en ny människa framförallt protein för aminosyrorna och fett till cellerna och mineraler till benen och vitaminer, som sagt fisk och kött och bra naturligt fett och gröna blad och bär kanske en frukt nån potatis. Om du äter mer än vanligt och av de bra sakerna så kan det inte vara fel. https://www.westonaprice.org/health-topics/diet-for-pregnant-and-nursing-mothers/ https://wellnessmama.com/2462/nutrition-for-healthy-pregnancy/
  14. Är det inte ett fundamentalt fel bakom rubriken. Visar inte detta slutligen att "klimatdebatten" handlar om nåt annat än miljö. 1. SKa vi satsa på "mer" mat eller bättre mat ? 2. Ska vi kanske sluta odla monokulturer och upplåta marken till att "odla" köttdjur istället. För hälsan. För miljön. ? Studie: Sämre för klimatet att odla ekologiskt https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7112953 Odling av ekologisk mat är sämre för klimatet än konventionell odling, enligt en ny studie. Orsaken är att ekoodlingen kräver mer jordbruksmark. När det går åt mer jordbruksmark blir det mindre yta över där det kan växa skog. Konsekvenserna av det när det gäller ekologisk odling syns nu i en studie som har publicerats i tidskriften Nature. Resultaten gör att vi behöver tänka över hur vi ska använda vår jordbruksmark i framtiden, enligt Stefan Wirsenius vid institutionen för rymd- geo och miljövetenskap på Chalmers tekniska högskola. – För att nå klimatmålen är det viktigt att undvika ytterligare koldioxidutsläpp från avskogning. Helst vill vi också kunna åstadkomma så kallade negativa koldioxidutsläpp genom att återbeskoga marker, säger Stefan Wirsenius som har varit med och gjort studien. Här blir det en krock mellan behovet att skaffa mat till jordens växande befolkning och viljan att istället använda marken till skog som fångar in och rensar undan klimatuppvärmande koldioxid från luften. Ska man ha kvar så mycket potentiell skogsmark som möjligt när matbehovet är fyllt säger den här studien att det är ganska osmart att satsa på ekologisk odling som ger mindre mat per hektar än konventionell odling. Mycket på grund av att ekobonden inte använder konstgödsel.
  15. Var det möjligen flera som såg avsnittet i morse? Jag blir så trött på att ingen som får tv-tid pratar insulin. Han tar upp tre aspekter på varför vissa blir feta; ekonomiska förutsättningar, mobil/annan stress, skräpmat (skumtomtar som exempel). gemensam nämnare? Insulin. Dålig ekonomi är stress och val av billig dålig snabb mat. Stress ger utsläpp av glykogen, som ger insulin. Skräpmat ger insulin. Med konstant insulin i blodet ingen fettförbränning och inlagring av energi i fettdepåerna. inget av detta kan han artikulera, kanske står det nåt i hans bok. Blir trött också när han säger att kroppen alltid vill bygga fettdepåer. Kroppen vill ingenting annat än att överleva. Kroppen reagerar på förutsättningarna. Tanka in glukos och insulinet går på för att få bort det. Hur ser det ut för någon som är fattig, stressar men inte tankar glukos och har små glykogenlager ?? https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/fettcellerna-försvinner-inte-för-att-vi-bantar-11957501
  16. Sitter (i år igen) och njuter av vintersport på tv och minus 25 grader i norrland. En vit jul i år. ?
  17. Man kanske inte vill finnas i Wikifelia i alla fall med tanke på hur den utvecklas. Man kan protestera genom att inte använda och länka till och inte lämna bidrag till. Jag kör en repris från en annan länk. TED:en med Sharyl Attkisson är värd att lyssna på igen. Hennes tre hållpunkter för att hitta propagandister är. 1. De använder "inflammatoriskt språk", dvs använder ord som (engelska) quack, kvack, paranoid, pseudo, conspiracy. Och säger att dom (engelska) debunks myths. 2. De attackerar personer och organisationer och misskrediterar förlöjligar och förminskar dessa istället för att sakligt argumentera mot dessa fakta, teorier, ideer. 3. De misstänkliggör dom som ifrågasätter auktoriteter, inte auktoriteterna i sig (känner vi igen svanka journalistkåren ??).
  18. Aprops Wikipedia, som nog borde kallas Wikifelia numera (om inte nåt ännu värre) är det här TED:en med Sharyl Attkisson värd att lyssna på igen. Hennes tre hållpunkter för att hitta propagandister är. 1. De använder "inflammatoriskt språk", dvs använder ord som (engelska) quack, kvack, paranoid, pseudo, conspiracy. Och säger att dom (engelska) debunks myths. 2. De attackerar personer och organisationer och misskrediterar förlöjligar och förminskar dessa istället för att sakligt argumentera mot dessa fakta, teorier, ideer. 3. De misstänkliggör dom som ifrågasätter auktoriteter, inte auktoriteterna i sig (känner vi igen svanka journalistkåren ??).
  19. Jag visste att jag skulle få mängder av intressanta svar, ideer och länkar. Tack ! Underbara. Får mig att tänka på vad Alessio Fasano ofta säger; att kroppen (hos alla inte bara celiakier) reagerar på gluten som om det var en "bugg" (bakterie/virus), reaktionen påminner om reaktionen mot kolera.
  20. Jag har gått och tänk på det en längre tid. Är det så att vi nu bevittnar utgallringen av dom som har "fel" gener för att överleva i insulin-glukossamhället? En Darwinistisk rensning, only the strong survive, dvs de som kan hantera förhöjt insulin och blodsocker. Om någon. De som inte kan hantera det och inte begriper att det går att undvika och åtgärdar sin kost dör ut. Samma med vegetabiliska oljor och vegansk kost. Jag tänker också på celiaki och vetesamhället, de med genetiken som ger celiaki skulle dö ut om vi inte förstått problemet och åtgärdat. Hur såg det ut i de tidiga vetekulturerna, fanns det celiaki då ? Försvann celiakigenerna då de drabbade dog av undernäring? Varför har Sverige mest celiaki i världen? För att vi har fler kvar med genetiken tack vare att vete blev stort i kosten väldigt sent jämfört andra mer sydliga länder? Faktiskt under min livstid. Förutsättningarna/miljön har ändrats och vi kommer (kanske) att apassa oss till det nya men till en mycket hög kostnad. Vad som kommer ut i andra änden ??? Eller så använder vi vårt skarpaste organ och tar reda på varför vi håller på att slås ut och gör nåt åt saken. Vore kul att höra era tankar på detta lite filosofiska framspel. 🙂
  21. Du tar nog upp energin, för fett och glukos tas upp tidigt i systemet innan nån skadad tarm. Frågan är de andra näringsämnena. Du kan ta ett eget blodprov (blodkollen.se) eller avstå gluten en tid sen gå på igen. Du kan också helt enkelt ha en genetik som gör dig till hypereffektiv förbrännare. Martina har skrivit om det. Jag var bara ute efter om du har inflammationer i tarmen som ger depression. Det är otroligt vanligt, lyssna tex på Alessio Fasano.
  22. Erik 2

    Cancer

    "Jag gick inte ner i vikt och blev deprimerad och kunde inte sova, så den "idealbilden" av LCHF, känns utesluten för mig." Det där låter som ett serotoninproblem. Serotonin bygger melatonin som vi sover på. Serotonin byggs av tryptofan, en aminosyra, som kommer in till hjärnan i närvaro av insulin ... Trist men det verkar vara väl utrett. Tricket lär vara att antingen äta en del långsamma kolhydrater som håller insulinet uppe under längre tid så tryptofanet hinner in, det står tydligen sist i kön .. Eller göra nåt som får till ett nytt insulinsläpp, gärna endast ett litet, kanske max 2 tim efter mat. Här undrar jag om kaffe kan duga då det för vissa ger ett släpp av glykogen, och om protein kan duga typ skinkbit, korvbit för det släpper också insulin. Äta kalkon, kyckling, kött osv till varje mål för att hålla tryptofannivåerna uppe. Tex svamp och alfa alfa groddar ska hålla mycket tryptofan, men man får äta mycket av dessa för att få i sig mängd. Tryptofan finns som tillskott men jag tror det är förbjudet att sälja i Sverige. Läs också om MAOA och COMT generna som kan ge för snabb nedbrytning av serotonin och dopamin. Tyvärr har kvinnor tydligen 30% genomsnitt lägre nivå av serotonin än män och under del av cykeln kan det gå helt i botten. Då är man inte glad...
  23. "Har dock en kronisk tarminflammation så jag får gå på årliga kontroller. Senaste besöket sa jag att jag visste att jag hade höga blodfetter för att jag hade tagit provet privat. Då fick jag ta proverka igen och fick direkt remiss till denna specialläkare." Tarminflammation. Har du slutat med gluten och ko-mejeriprotein? De mest uppenbara tarmirritanterna. Kolla upp gluation, glutathion - reduced. Gå inte till doktorn. Om du måste gå, tala inte om nåt annat än det du gick dit för. 😉 Jag tänker också att du kanske bör de-toxa levern litet. Googla på det.
  24. Om det smakar sött - spotta ut det. Redan tanken, lukten, smaken av sött triggar insulin, oavsett hur lite kolhydrat du sen får i dig. Fruktos blir omedelbart fett i levern.
  25. Hej. Vi har nästan samma mått. Jag är på 74kg och 190cm. När jag började lchf var jag på 94 kg. Min psykiska hälsa förbättrades först när jag efter 4 lchf år inriktade mig på anti inflammatorisk kost. Började försöka förstå mina intoleranser och inflammationsskapare. Jag började nolla gluten. Ja det blev lite gluten ibland på lchf... Då vände det helt. Min mörka tankar försvann. Jag slutade känna mig värdelös och mindervärdig. Nu händer det ytterst sällan att jag tänker så och om jag gör det tror jag mig ofta kunna koppla det till en infektion, svår stress, allergi eller nåt jag ätit. Tex: Komejeri är svårt att undvika och jag är allergisk. Under pollensäsongen är immunförsvaret ständigt igång. Jag tänker också att du redan är riktigt tunn trots att du kan äta hur mycket som helst. Har du kollat celiaki. Låter ju som att maten kanske går rakt igenom dig. Skadad tarm. Hur är dina järnvärden? Är du blek?