Erik 2

Medlem
  • Innehållsantal

    1 630
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    14

Allt postat av Erik 2

  1. https://www.dietdoctor.com/se/dietist-varnar-vegotrend-ger-kvinnor-naringsbrist
  2. Eller protein från giftigt frö. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7383830 – Mängden protein i alla de bomullsfrön som produceras i världen skulle räcka för att förse en halv miljard människor med sitt dagliga proteinbehov, säger Rathore Keerti. I arbetet med att på genetisk väg göra bomullsfröna ätliga gjorde Rathore Keertis grupp först hela bomullsplantan gossypolfri. Men konsekvenserna blev förödande. Bomullsplantorena blev helt uppätna av insekter, när insekterna inte längre hindrades av giftigt gossypol. Därför slog Rathore Keerti in på ett annat spår: att utveckla bomull där bara fröet är fritt från gossypol.
  3. Den här lilla videon är ironiskt rolig drift med" klimatpåverkan" av produktionen av vegetabilier, specifikt raps i Kanada, men är nog tillämplig på flera andra grödor. 😄
  4. Erik 2

    Allergi . . .

    Det är nog första gången jag läser om korsallergi mellan vit fisk, säd, ägg, nötter och baljor. Allergier är överreaktion mot proteiner, eller delar av proteiner (peptider). En intressant teori kring detta är att allergier uppstår hos dom som har svag magsyra för dom kan inte bryta ner proteinerna till sina beståndsdelar aminosyror. Alltså skulle en hjälp vara att öka på magsyran. Läckande tarm är också en komponent i magsyrateorin. Glutenmjöl, bakterier och stress mm orsakar läckande tarm. Ann Fernholm har framfört teorin att det finns ett fönster i barns uppväxt då man bör introducera dom till alla olika matprodukter, deras immunförsvar ska då vara mer tillåtande och inte överreagera med allergi. Saker som introduceras efter kan orsaka problem. Denna teori har visat sig stämma med jordnötsallergi men inte med gluten. http://annfernholm.se/2019/11/22/muffins-kan-forebygga-aggallergi-hos-barn/ http://annfernholm.se/2017/08/31/stort-genombrott-probiotika-hjalper-mot-jordnotsallergi/
  5. Muskler byggs av aminosyror från protein. Med tilltagande ålder minskar magsyran som är nödvändig för att vi ska bryta ner protein till aminosyror. Det kan därför vara en bra ide när vi blir äldre att hjälpa upp magsyran med äppelcidervinäger och/eller betain HCL/magsyratabletter och/eller att dricka proteinpulver shakes där aminosyrorna har blivit separerade och därmed passerar man steget med magsyran. Tex kan man prova BCAA, grenade aminosyror från hälsokosten, gymmet eller vanliga affären. Och varför inte äta mängder av ägg!!?? Tex. https://www.gymgrossisten.com/kosttillskott/aminosyror
  6. Erik 2

    Epigenitik

    Man vet aldrig vart trådarna tar vägen. Det är en del av tjusningen. Nästa undran är om serotoninmänniskor (bryter snabbt ner serotonin) gillar champagne och andra brygder lite extra mycket, eftersom histamin och tyramin i dessa brygder belastar samma nedbrytningssystem som serotonin och det därför blir mer serotonin kvar? Och, är sockertroll ofta också champagnetroll? För att få dubbel serotonineffekt. Relevanta frågor så här efter jul- och nyårskalasen?
  7. Erik 2

    Epigenitik

    En annan knasig sak med histaminmänniskor (bryter ner histamin långsamt) är svettiga fötter och rödsprängt ansikte vid träning. Att ägna sig åt vintersport med svettiga fötter är inte roligt, det blir snabbt kallt. 😞
  8. Erik 2

    Epigenitik

    Lite för enkelt 🙂 Det därmed alkohol är lite intressant. Som jag läser det så ger destilerad alkohol, ren sprit, högre fart på MAOB och nedbrytningen av tyramin och histaminmetaboliterna vilket skulle vara bra för en sån som jag. Medan öl och vin har motsatt effekt på nedbrytningen. Jag tänker då på Sverige för länge sedan, då man drack mycket brännvin - kan brännvinet ha varit en hjälp för dåtidens människor att ta hand om tyraminet och histaminmetaboliterna som kom ur den mat man åt som ofta var, låt oss säga, "o-färsk". De mådde då mindre dåligt efter maten och kanske lyckades detta hålla vissa mentala sjukdomar stången. Vad hände då med absolutisterna. Mådde de sämre efter maten och drabbades de oftare av mental ohälsa. Ingen vet såklart.
  9. Erik 2

    Epigenitik

    "Men hur är det nu, testet visar vilka snippar du är född med [RÄTT] (eller ja, de det screenas för i alla fall) men inte visar det hur väl de fungerar just nu [RÄTT], eller? Det är så himla kul att du hakar på här för dels tvingas man ju välja ut vissa delar för att begränsa nånstans men man får också lite nya ord/begrepp att nysta vidare i - vilket ju var min tanke med denna tråd. Jag vet ju att jag inte är ensam om att vilja grotta ner mig på molekylnivå. " Du är inte ensam. 🙂 Alkoholhaltiga drycker har jag fått ge upp nästan helt. Histamin eller tyramin beskyller jag för det. Under din östrogenrika period kanske du fick hjälp med dessa elakingar av östrogenet. Det har varit en tröst för mig att göra gentestet och få vissa saker svart på vitt med tips på åtgärder och i viss mån bekräftelse att jag tagit rätt åtgärder kring vissa saker, som tex att gå lchf (dvs låginsulin), glutenfritt och komejerifritt. Så jag tycker att jag kan bekräfta vad bla Ben säger att generna är inte ditt öde utan din tendens och om du förstår vad genen gör kan du lista ut hur du ska jobba med din genetik, istället för mot. Kväveoxidgenetiken är mitt nästa mål att förstå. Sen har jag tydligen svårt att ta upp d-vitamin i föda pga flera olika gener så nu försöker jag hitta nån slags solningsmöjlighet utan att resa, några tips?
  10. Erik 2

    Epigenitik

    Stort tack, helt fantastiskt bra! Jag har alltid trott att det är histamin som är ett av mina problem men en genkontroll visar att min DAO är ok men min MAOB är riktigt slö, vilket bla gör att nedbrytningen av tyramin är dålig och tack var dig vet jag nu att även omhändertagandet av histaminmetaboliter då är nedsatt så det finns en koppling till histamin. Tyvärr finns kopplingen mellan MAOB och vissa mentala sjukdomar. C-vitamin i hög dos gäller även för mig som MAOB. (Progesteron och ren alkohol ska tydligen också öka farten på MAOB - men jag håller mig till cvitamin för nu ;-)). "Andra enzymer som t ex MAO-B och ALDH2 tar sedan hand om histaminets metaboliter för att antingen föra ut dem ur kroppen (via njurarna) eller återanvända dem så att nivån upprätthålls. Histaminmetaboliter har hittas i ryggmärgsvätska hos människor med schizofreni. Man tror att det kan ha att göra med att flera antipsykotiska mediciner ökar histaminproduktionen men detta har jag inte hittat så mycket mer information om."
  11. Erik 2

    Tarmflora

    För att knyta till din andra tråd om serotonin. Eric Berg menar inte att det är fel på gallan, han säger att gallan fungerar fel när man har skadad tarm. Både fett och protein (genom ökad magsyra) triggar galla. Därför kanske lchf inte är rätt för dig just nu. Tarmen har en fantastisk förmåga att läka, under kortare tid än en vecka har alla tarmceller bytts ut mot nya. Du kanske ske ge din tarm semester och gå in i en längre fasta.
  12. Erik 2

    Serotonin

    Eric Berg har som vanligt ett antal intressanta tips att förmedla. Han pratar om gallan (bile) som är nödvändig för upptag av fettlösliga vitaminer som vid tarmsjukdom kan ge problem för den ger verkan på fel plats i tarmen och återupptaget uteblir. Här kommer den och en lista var man kan köpa några av de saker han rekommenderar. Buljong och gee kan man så klart göra själv. https://www.bodystore.com/beef-bone-broth-eko-350-ml https://www.bodystore.com/chicken-bone-broth-eko-350-ml https://www.bodystore.com/l-glutamine-400-g https://www.bodystore.com/ghee-eko-190-g https://www.bodystore.com/probi-mage-80-kapslar
  13. Erik 2

    Serotonin

    Har du testad potatismjöltricket? Potatismjöl i svalt vatten. Ger resistent stärkelse för bakterierna att äta på. Börja sakta kanske 1 tsk potatismjöl per dag. Öka sen om det känns bra. Min mage blev trög först. Det kanske vore bra för dig. Inte konstigt att du inte har energi, näringen åker väl bara rakt igenom. Har du provat silica gel? Använd inte mct olja eller kokosfett på ett tag.
  14. Erik 2

    Epigenitik

    Tryptofanstölden, the tryptophan steal, är intressant. Jag trodde den uppträdde främst när vi är infekterade och eller stressade. Är det därför jag längtar efter potatis när jag är sjuk? En annan stöld är argininstölden, the arginine steal, enzymet arginas tar för sig av argininet med påföljd att kväveoxidproduktionen blir lidande vilket är kopplat till mängder av hjärt och kärlproblem. En indikation på att man har genetiken för detta är att man har väldigt kalla händer och fötter. Jag skulle gärna få reda på hur man tar ner aktivitetsnivån på/produktionen av arginas. Och/eller ökar sin kväveoxid. På plussidan finns tydligen att man har lägre risk för cancer då nya blodkärl bildas långsamt. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23417041/
  15. Erik 2

    Serotonin

    Intressant. Vad är detta för fantastisk läkare med koll på serotonin? Hade hen inget tips på hur du ska fixa tarmfloran? Hur har du själv förstört din tarmflora som läkaren säger? Har du uteslutit gluten och komejeri?
  16. Erik 2

    Epigenitik

    Är det kanske samma? Carb cravings är ett av kriterierna för serotoninmänniska. 😉
  17. Erik 2

    Epigenitik

    Det är så spännande detta. Det enda jag säger är att den enda forskingsrapport jag hittat om serotonin och kost går ut på att använda insulin. Det betyder att det kanske finns andra rapporter som säger nåt annat och att det inte finns nåt som säger att det är sanningen eller den enda lösningen. Det är så spännande att både du och MariaF rapporterar att ni mår bra av ketos (MariaF) och fasta (Drakulla), jag tolkar det som "serotoninbra" och det vore ju toppen om det fungerar lika bra som eller bättre än insulintoppningen för vi vill ju undvika insulin för det stänger av fettförbränningen. Men nån forskning på detta ??
  18. Erik 2

    Serotonin

    Vi har skrivit mycket om det här, sök på serotonin. Vet du att du har serotoninbrist? Är du kvinna eller man? Hur ser du på kopplingen till IBS? Är det serotonin i tarmen eller hjärnan du är ute efter? Problemet med serotonin i hjärnan är oftare att man bryter ner serotonin för fort än att man producerar för lite, men det är klart, bryter man ner det fort är en lösning att optimera produktionen. Nedbrytningseffektiviteten är genstyrd.
  19. Erik 2

    Epigenitik

    Helt fantastiskt. Vad du är duktig. En riktig julklapp till oss all. Tack MariaF! Jag återkommer när jag tagit till mig allt du skrivit. Ett litet förtydligande gällande ref till mig. Det enda jag hittat i form av forskning kring att höja serotonin med kost handlar egentligen om att höja insulin (inte öka kolhydrater) men forskarnas enda lösning på det var att använda kolhydrater, 20-30 gram, med jämna mellanrum över dagen, så det blir ökade kolhydrater till slut.. Om vi kan öka insulin på annat sätt med samma effekt på tryptofan/serotonin vore det toppen. En observation jag gjort är att serotoninmänniskor helt saknar mat-rutiner, kan hoppa över lunch, äta alldeles för sen middag mm, sen panik och skräpmat/godis/glass, vilket är helt paradoxalt eftersom riktiga rutiner, mat på fasta tider (och de behöver mellanmål) skulle ge dem de insulin höjningar de behöver över dagen. De verkar ha svaga hungersignaler, det är först när hungerpaniken sätter in de kan förmå sig att äta och då är det bråttom. Lever man med en serotoninmänniska får man dra lasset att handla och starta matlagning i tid så att paniken inte leder till skäpmat. De borde ha en mat- och sovklocka som Skalman. "påtalade t ex vikten av att den som har en ”snabb” MAO-A-gen och därmed bryter ner serotonin snabbt, behöver höja sitt kolhydratintag för att öka insulinet så att det tryptofan som finns i kosten kan tas upp och bilda serotonin/melatonin. Har man ingen snabb MAO-A så behövs det inte och rådet blir då ”fel för en person utan det genuttrycket"
  20. Vad gäller sötning gillar jag Angelicos förslag med en söt aminosyra. Och lite skämmigt att erkänna kanske men det har hänt att jag använt ren glukossirap, den har alltså enbart glukos inget fruktos, fruktos är enligt flera det riktiga giftet. Glukos är kroppen expert på att hantera, och det är mindre sött än fruktosblandningarna. Alltså tror jag att det är mindre farligt än bla honung. Att få i sig ordentligt med fett, ta med en flaska mct olja och ta en hutt ibland. Hudproblem. Fram till dess jag slutade med gluten hade jag till och från svåra hudproblem (vet dock inte om det var gluten i sig eller nåt av allt det andra som finns i gräsfröna). Jag är övertygad om att huden speglar hur tarmen mår. Har du hudproblem ta bort saker ur kosten som kan irritera tarmen, läs på om tex lektiner. Sen finns det så klart en hormonkoppling, tex testosteron, både hos män och kvinnor (borde då kunna kopplas till perioder, pubertet, menscykler) och där kanske också insulin (tex mejeriprodukter med vassle triggar) kommer in eftersom alla hormoner sägs påverka varandra.
  21. Jag tror mer på lågt serotonin eller stress med kortisol och adrenalin och "behov" av snabb energi för stenåldershjärnan tror att det är fly eller fäkta som gäller. Tror inte östrogen driver sötsug.
  22. Känner väl igen det där. Jag har slutat läsa dagstidningar, lyssna/ se på nyheter och läsa nätnyheter. Enda undantaget är text tv, men även den kan få igång mig. Ditt sötsug. Det måste vara kortisolet som går igång och fram kommer adrenalinet och då efterfrågas snabb energi, glukos, men om depåerna är lchf-låga kanske ett sötsug dyker upp.
  23. Och en liten föreläsning om testosteron för jämlikheten .. vi gubar har också omställningsbesvär.. men föreläsningen handlar mest om hormonstörande ämnen. De stör säkert också östrogen.
  24. Och hur är det med det oändliga tålamodet? Här hemma är det numera ändligt. 😬
  25. Tror att bla Martina skriver om det. Hon skriver också om hur serotonin puttar bort kortisol. Kanske fungerar östrogen på samma sätt. Kortisolet ökar under natten för att vi ska vakna. Serotoninlåga människor kan behöva äta nåt när de vaknar med ångest och oro för att få en insulinpuff så att tryptofanet går in i hjärnan och bildar serotonin som puffar undan kortisol så man kan somna om. Man är då lite extra trött när klockan ringer pga lite lägre kortisol. Bra eller dåligt? Finns det andra trick?