Erik 2

Medlem
  • Innehållsantal

    1 360
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    8

Allt postat av Erik 2

  1. Olivolja 78 g av 100g omättat, 14g mättat, 8g fleromättat. Vad byter man till om nu mättat fett är så hemskt. De får ju skärpa sig nångång. Alla fetter är blandningar. Matkalkyl.se
  2. Mänsklig fettväv bestod tydligen av 60% omättat fett, 30% mättat fett och 10 fleromättat och kortkedjigt på 60 talet. Idag kanske det är 60, 20, 20 i USA. Enligt George Henderson. Smör håller 20g, 55g, 5g av 80g fett i smör (nån annan får räkna %) ;-). bröstmjölk tydligen upp mot 50% mättat. https://www.westonaprice.org/health-topics/childrens-health/fat-and-cholesterol-in-human-milk/ https://www.quora.com/Is-fat-stored-as-saturated-or-unsatured-fat-in-human-adipose-tissue Is fat stored as saturated or unsatured fat in human adipose tissue? 2 ANSWERS George Henderson, works at Auckland University of Technology Answered Feb 12 · Author has 122 answers and 78.1k answer views The ratio of fat types in adipose varies. In the 1960s it was 30% saturated, 60% monounsaturated, and 10% a mixture of polyunsaturated fat (almost all linoleic acid LA omega-6 fatty acid) and some short chain fatty acids. Today in a place like the US the polyunsaturated fat/LA content of adipose has more than doubled, mostly at the expense of saturated fat. I would question whether the US people are healthier as a result of this change, driven by an increasing consumption of soy oil since the 1960s. “The best-fit line for adipose tissue LA increased from 9.1% in 1959 to 21.5% in 2008, representing a 136% increase.”https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc... LA has a high rate of of conversion to other lipids (around 25% in liver) and eicosanoids yet is highly conserved in adipose - this suggests that it may not be an ideal fuel for muscle, perhaps explaining its LDL-lowering effect. Some of the fatty acids from the diet are changed to other fatty acids, usually longer ones, before being stored in adipose. Thus C16, a 16 carbon saturated fat, is often converted to C18, and C18 is often converted to C18:1 monounsaturated fat (oleic acid), which can be converted back to C18 if needed. All unsaturated fats must go through desaturation enzymes and become saturated before their unsaturated hydrocarbons can be oxidised for energy. The synthesis of more, or longer chain saturated and monounsaturated fats after fat is absorbed is dependent on the insulin response to the carbohydrate content of the diet; if there is no or little insulin response (unless you have type 1 diabetes and have forgotten to take your insulin this will be because the diet is low in carbohydrate) they are more likely to be burned (which is a process of desaturation and chain-shortening). Hence the appeal of insulin lowering diets such as the ketogenic diet for the control of obesity, type 2 diabetes, and cardiovascular disease, which are disorders of fat accumulation.
  3. Tyvärr är han inte jättebra som talare. Ben Lynch skriver i boken om signalsubstanser och hur dessa bildas och recykleras i kroppen. Pga olika genetik har vi olika förutsättningar för detta. Tex är vissa väldigt effektiva på att bryta ner serotonin vilket bla leder till depressioner. Pga mutation i MTHFR metylerar vi olika bra bla homocystein och det får många konsekvenser bla om dålig metylering depression och hjärt kärl problem - gröna blad och lever innehåller metylfolat (vit B9) som bättrar påmetyleringen. Ben Lynch förespråkar kosten som läkning och främst är aminosyror (tex tryptofan bygger serotonin) mineraler och vitaminer (b-vitaminer främst och de ska vara naturliga metylerade ej syntetiska). Detta finner man bra i animalisk föda och gröna blad. Höjt insulin stör övriga signalsubstanser inte bra. Han fokuserar inte på viktnedgång och ketos utan mental hälsa.
  4. Jag tänker att det beror på ditt sockerberoende, om det inte är ett problem är det nog inga större problem med avsteg. För mig är varje avsteg en mental plåga i flera dagar efter.
  5. Nu kanske det blir lite olika bud här. Men min erfarenhet är att du ska lägga ner träningsambitionen för kanske ett år framåt. Gå istället längre promenader då och då gärna på fastande mage i lagom tempo inte snabbt. Trött är du för att du äter för lite och du behöver nog salta upp dig en del. Den där frukosten är i stort bara vatten och grädde i kaffe ger inte mycket dessutom är det komejeri som inte alla kan hantera. För mig var det nödvändigt att äta 3 gånger om dagen plus mellanmål före och efter lunch under lång tid över 1 år, jag rasade i vikt ändå. Mellanmålen var för att förekomma sockersuget som bara det trycker ut insulin och stannar fettförbränningen. Min frukost, 2 ägg och 3-4 msk smör eller gee. Helst bara vatten. Kaffe kan verka stressande och då läcker glykogen och insulin fettförbränn stannar. Mellanmål en bit fet lagrad ost i salladsblad med smör eller gee. Lunch i matsal där jag kan lägga upp som jag vill rejält med kål och gröna blad (inga rötter eller frukter (tomat är frukt)) i botten, kött eller fisk på det och rejält med smör el gee typ halv dl. Kaffe efter lunch är ok för lunchen ger ändå en del insulin. Mellanmål samma. Middag samma princip som lunchen. Om sugen efter middagen bara vatten. Gärna tidig middag och inte föör tidig frukost för att komma nära 16/8. Det svåraste tyckte jag var att förstå hur mycket fett jag skulle sikta mot, 200 gr om dagen. Om kroppen tror att den svälter blir det motsatt effekt mot det man vill.
  6. Har tydligen missat att länka till Ivor Cummins i den här tråden, se bla sammanfattningen mot slutet. 😉
  7. hej, vill verkligen rekommendera den här boken till dig. På engelska men inte allt för svår. Dirty Genes av Ben Lynch. https://www.bokus.com/bok/9780062698148/dirty-genes/
  8. Hur länge hann du äta lchf innan? Magnesium magnesium magnesium. Såå viktigt för hjärtat. När man slutar ett liv med kolhydrater tömmer kroppen en hel del vatten och ut följer salter inkl magnesium som måste ersättas.
  9. Jag får tydligen själv försöka svara på min fråga ;-) om vilken strategi man bör anlägga, det blir ytterligare en fråga: kan en bra dos med vitamin B3 vara en del i strategin?
  10. Man lär sig alltid nya saker av the Biochemist. Om jag förstod ?: en genförändring som gör att kroppen sämre klarar av att bryta ner rester av kylomikroner och VLDL vilket resulterar i högre kolesterol och triglycerider i plasma. Vilken strategi ska man anlägga för detta ? The protein encoded by this gene is a major apoprotein of the chylomicron. It binds to a specific liver and peripheral cell receptor, and is essential for the normal catabolism of triglyceride-rich lipoprotein constituents. This gene maps to chromosome 19 in a cluster with the related apolipoprotein C1 and C2 genes. Mutations in this gene result in familial dysbetalipoproteinemia, or type III hyperlipoproteinemia (HLP III), in which increased plasma cholesterol and triglycerides are the consequence of impaired clearance of chylomicron and VLDL remnants. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/gene?Db=gene&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=348
  11. Det blir mycket Ivor Cummins idag. Titta efter ca 30 minuter ang frukt.
  12. Jag vill slå ett slag för den här föreläsningen med Ivor Cummins. Slutsatserna kommer efter 38 minuter. Vad gäller blodfettsvärden vågar jag säga att hans slutsats är att det är helt ointressant som markör för hjärtsjukdom. Insulinet är nyckeln och det ska hållas lågt, ät LCHF, fett-fasta. Undvik vegetabiliska oljor. Se till att ha optimalt magnesium och D-vitamin. Med din familjehistoria borde du tjatat dig till åderförkalkningsscan, calcium scan, regelbundet. Enligt cummins sker förkalkningen som ett sista försvar av kroppen mot ständiga inflammationer i blodkärlen. https://www.youtube.com/watch?v=4EGULXif1DM
  13. Och nu järnbristlarm från livsmedelsverket. Gissa varför. Vad livsmedelsverket missar är att Järn från växter är mer svårupptagligt än hem-järn från animalier och en vegansk kost innehåller mängder av antinutrienter som hämmar upptaget av järn. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/var-tredje-tonarstjej-riskerar-jarnbrist "De flesta får i sig de näringsämnen de behöver med ett undantag – järn. Nästan var tredje ung tjej får i sig för lite järn. – Det beror framför allt på att de förlorar blod för att de har mens men också att de kanske inte äter tillräckligt med järn från maten, säger Anna Karin Lindroos på Livsmedelsverket. Vad kan konsekvensen bli av det? – Det är ju att man blir trött och hängig och att man blir lite extra andfådd. Vegetarisk kost Järn är ett mineral som hjälper till att transportera syret i blodet. Det finns i livsmedel som bönor, fullkornsprodukter, ägg och fisk – men framför allt i kött. Och unga tjejer behöver nära dubbelt så mycket järn som unga killar. – Det är ju bra att inkludera lite kött och fisk i maten, men om man inte vill det är det jätteviktigt att välja järnrik mat från växtriket som bönor, linser och fullkornsprodukter. Och att äta frukt och grönsaker i måltiderna så att man bättre tar upp järnet som finns i maten, säger Anna Karin Lindroos."
  14. Erik 2

    Farligt med ägg

    Paleomom har förklaring för autoimmunitet. Lysozyme i äggvitan kan ta sig igenom tarmen ut i blodet vilket i sig inte är ett problem men, igen, andra proteiner kan slinka med på kuppen liksom bakterieväggsproteiner (som lysozyme binder till). https://www.thepaleomom.com/whys-behind-autoimmune-protocol-eggs/?cn-reloaded=1 Lysozyme has an unusual chemical property (it maintains a positive charge) that allows it to cross through the enterocytes by electrostatic attraction to negatively charged proteins imbedded in the enterocyte cell surface (proteoglycans). Research confirms that consumed lysozyme gets into the circulation even in healthy individuals (even in conjunction with food intake, although the amount that enters the circulation is lower).1,2,3Absorption of pure egg white lysozyme by itself into circulation is likely not problematic because lysozyme is an enzyme that the body naturally produces (unless it is absorbed in very high concentrations and then it can cause kidney damage). The problem is the other proteins that piggyback on lysozyme across the gut enterocyte barrier. It is this “leak” of other egg white proteins that is the reason why egg allergy is so common. Any other proteins present in the digestive tract can potentially bind in the lysozyme complex and get helped across the gut and into the blood stream (or lymph). And because lysozyme binds bacterial wall proteins, these are likely to “leak” across the gut enterocyte layer as well. These foreign proteins are believed to contribute to a molecular mimicry response where the body, in its attempt to form antibodies against these foreign invaders, accidentally creates an antibody that also recognizes a normal protein in the human body. It’s also important to point out that the ability of lysozyme to cross the gut barrier (carrying potentially immunogenic proteins along with it) is a fairly small effect. In normal, healthy individuals, lysozyme is not likely to cause significant damage to the healthy lining of the gut or cause a substantial immune response (although the effect of lysozyme is why Prof. Loren Cordain recommends limiting eggs to 6 per week). In healthy individuals, pastured or omega-3 eggs can be an excellent, inexpensive source of protein, omega-3 fatty acids, lutein, zeaxanthin, choline, selenium, phosphorus, vitamin A, vitamin D and the B vitamins. However, in the case of autoimmune disease, individuals are more sensitive and tend to have exaggerated immune and inflammatory responses to foreign proteins in the circulation. These individuals are also more likely to form auto-antibodies in response to bacterial proteins that may enter into the circulation with lysozyme.
  15. Problemet finns i kornas avföring och modern djurhållning. "Kvaliteten" på avföringen bestäms bla av vad kon äter och vilka bakterier som profilerar sig i dessa olika magkamrar. Tänk dig frigående kor (med normal juver) som lägger sina blaffor lite här och där i ett större landskap medan den vandrar omkring och så kommer det en person med en hink och en spann och mjölkar. Blafforna har bra konsistens för korna äter bara gräs och landar i gräs som är mjukt och hindrar att det stänker. Där finns det mindre risk för att kons blaffa på vägen ut ska ha kontaminerat juvret. Nu tänker vi på hur det ser ut idag, korna mjölkas i hallar med ganska många djur i samtidigt, de lägger alla blaffor både här och där, det stänker för golven är hårda och avföringen kanske är lös pga fordret. Juvren är stora och tunga och hänger lågt och det stänker avföring på dom och därför måste de tvättas ordentligt innan mjölkning. Bakterierna finns ocså i luften från de stänkande blafforna och de kan de hamna lite varstans. Människans jakt på effektivitet och stordrift har återigen orsakat problem som inte finns i naturen. Kor vill inte stå i avföring, de vill inte ha stänk på sina kroppar, de vet att det är dåligt, i naturen lägger de en blaffa och går iväg. Vi har gjort dom smutsiga.
  16. Om ett antal tusen år kanske genetiken har anpassat oss till en vegansk kost om vi startar nu, men vägen fram till dess kommer vara kantad av offer. Ändra omständigheterna och människan kommer anpassa sig genom att selektera fram dom som bästa klarar av det nya. Utveckla nya och fler enzymer, öka kraftigt volymen på tjocktarmen, minska kraftigt volymen på tunntarmen, minska syran i magsäcken, bjud in mängder av bakterier - tillbaka till att vara apa igen och sedan vidare mot att bli älg eller ko. http://www.beyondveg.com/billings-t/comp-anat/comp-anat-6c.shtml Human gut small compared to apes. Observing that human gut proportions are different from those found in carnivores, herbivores, swine (an omnivore), and even most other primates, including the anthropoid apes, Milton [1987, p. 101] notes that "...the size of the human gut relative to body mass is small in comparison with other anthropoids (R.D. Martin, pers. comm.)." Milton [1987] includes a table (3.2, p. 99) that compares the relative volumes of the different parts of the gut for selected hominid species. The table shows the stomach at 10-24% of total gut volume in humans, while for orangs and chimps it is 17-20%. The small intestine is 56-67% of total gut volume in humans, 23-28% in orangs and chimps. And the colon is 17-23% of total gut volume in humans, while it is 52-54% in orangs and chimps. The percentages quoted in the preceding sentence are unscaled, i.e. are not scaled for inter-specific differences in body size. Despite this, the figures are useful to compare patterns of gut proportions, and the general pattern is clear: humans have "large" intestines, while chimps and orangs have "large" colons. Additionally, Milton [1987] discusses two primates whose gut proportions appear to roughly match those of humans: Capuchin monkey (Cebus species) which has a high-quality diet of sweet fruits, oily seeds, and (40-50% by feeding time) animal foods--invertebrates (insects) and small vertebrates [Milton 1987, pp. 102-103]. The savanna baboon (Papio papio) is a selective feeder who searches for high-quality, nutritious foods. [Caution--remark is based on only one measured specimen for gut proportions.] Gut characteristics reflect dietary quality. Like humans, Capuchin monkeys and savanna baboons make extensive use of their hands for pre-processing of food items. Milton concludes that the similarity in gut proportions reflects adaptation to high-quality diets [Milton 1987, p. 103]: The plasticity (or elasticity) of the human gut--that is, how the proportions can change to accommodate temporary fluctuations in diet--is discussed in Milton [1987]. She predicts that further studies will (continue to) show that the human gut is dominated by the small intestine, with high variability in colon size due to temporary changes in diet.
  17. Jag tror ju att det hänger ihop. "It all starts with the sun, which is what causes things to grow on our planet. The question becomes, should we eat the stuff that grows, or eat the things that eat the stuff that grows? Campbell-McBride points out that our planet is full of creatures well adapted for the former, which our bodies are not. Although we can extract some nutrients from plant foods, our ancestors had to go to great lengths to prepare them properly. In Campbell-McBride’s view, plants play a crucial role in keeping our bodies clean and well-functioning, but they do a poor job of building and maintaining the body. This is why people often feel so well—at first—on plant-based diets, but why over time everything begins to go awry." "The patients with eating disorders, even severely anorexic patients, binge on processed carbohydrates: sweets, chocolates, cakes, soft drinks, etc. When the blood sugar level drops they have an irresistible urge to bring it up again. The processed carbohydrates and sugar feed abnormal gut flora and perpetuate the whole problem further or make it worse in the long run. The only way to take cravings under control is through an appropriate diet! And that, in my opinion, is the only way to deal with an eating disorder, be it anorexia, bulimia, compulsive binge eating or any other form.” Dr. Campbell-McBride 110 SVT Text Fredag 09 nov 2018 INRIKES PUBLICERAD 9 NOVEMBER Ätstörningar bland unga fördubblas Enligt Socialstyrelsens siffror har antalet unga som söker vård för ätstörningar fördubblats sedan 2011. 2011 sökte 364 barn i åldrarna 10-14 år vård. Förra året var det 760. -Om jag spekulerar så tror jag inte barns sociala medier-användning är en stor faktor i sig, säger Anders Lind, psykolog på barnmottagningen vid Stockholms centrum för ätstörningar till SVT. Lind menar att flera faktorer kan påverka, däribland att fler barn nu söker sig till rätt vård. Mer på webben - svt.se Bilder och videoklipp på svt.se/nyheter. Automatisk uppdatering: Av | På
  18. Hur vanligt är egentligen forskningsfusk, och hur ser kulturen ut i forskarvärlden när det gäller fuskare? Ingen vet säkert, men i spåren efter Macchiariniaffären ska det granskas. Ett projekt vid Linköpings universitet ska undersöka varför forskare fuskar och omfattningen av fulforskning. Solmaz Filiz Karabag, universitetslektor vid Linköpings universitet, är projektledare, och berättar att hon och kollegan Christian Berggren, professor emeritus, började intressera sig för fusket redan 2011. – Jag hade startat en öppen webbsajt för forskare tillsammans med några vänner då. Vi upptäckte att folk skickade in artiklar som vi fick dra tillbaka. Vi blev så förvirrade, för det var inte några småsaker det handlade om. Då började vi undra hur vanligt detta med fusk är, berättar hon. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/forskningsfusket-ska-granskas
  19. Jag tror du skulle behöva fördjupa dig i serotonin och reda ut om du möjligen har en för snabb nedbrytning av serotonin pga din genetik. Du kanske har föör effektiv MAO A, MAO A (fast).
  20. Aha. Snyggt. Har du sett om man kan få tillgång till de riktiga siffrorna på övriga värden?
  21. Nu ser jag att det ligger en röd linje i bilden som heter Baseline. Den ser ut som ett genomsnitt av alla. Dvs LDL genomsnitt 3 vid start ?
  22. Zoe har just skrivit om fiber: http://www.zoeharcombe.com/2018/10/fiber-an-umbrella-review/ http://www.zoeharcombe.com/2018/10/fiber-a-plausible-mechanism/
  23. Är detta inte väldigt märkligt och obegripligt. Är det verkligen så att alla dessa grafer visar förändringen mellan starten på projektet och slutet? Så om man går in i projektet med LDL 1 och går ur med LDL 2 så har man ökat LDL med 100% ? Tittar man på Navids och Maxs triglycerider så var de förmodligen riktiga sockertroll när de mätte in och fick se kraftig reduktion, men vad vet man. Hade det inte i vart fall blivit lite mindre oventenskapligt om de hade lagt ihop allas ingångsvärden och tagit ett medeltal som utgångspunkt, baseline. Resultatet här blir att den som levde sämst före fick bäst resultat, för ingen av dieterna var ju nån direkt skräpdiet. Dock ej veganerna stackarna, deras viktiga hormonbyggande kolesterol sjönk som en sten av alla växtoljor, tillväxtfaktorn (cancer-relevant) ökade, B12 gick ner, men C-peptiden gick väl åt rätt håll och vikten också i vart fall för honom det överraskade mig - han kanske tyckte det var inte så gott och åt mycket mindre.
  24. Hormoner. https://martinajohansson.se/de-manliga-hormontyperna-enkelt-illustrerat/
  25. Extremkost måste ju vara i ena änden den som inte äter nåt eller bara en sak och i andra änden den som äter allt som överhuvudtaget går att äta. I det perspektivet är LCHF en riktig mitt emellan, lagom, kost. PPM däremot som i stort sett bara är vete (och andra kolhydrater) är en riktig extremkost.