Erik 2

Medlem
  • Innehållsantal

    1 375
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    8

Allt postat av Erik 2

  1. Det blir mycket Ivor Cummins idag. Titta efter ca 30 minuter ang frukt.
  2. Jag vill slå ett slag för den här föreläsningen med Ivor Cummins. Slutsatserna kommer efter 38 minuter. Vad gäller blodfettsvärden vågar jag säga att hans slutsats är att det är helt ointressant som markör för hjärtsjukdom. Insulinet är nyckeln och det ska hållas lågt, ät LCHF, fett-fasta. Undvik vegetabiliska oljor. Se till att ha optimalt magnesium och D-vitamin. Med din familjehistoria borde du tjatat dig till åderförkalkningsscan, calcium scan, regelbundet. Enligt cummins sker förkalkningen som ett sista försvar av kroppen mot ständiga inflammationer i blodkärlen. https://www.youtube.com/watch?v=4EGULXif1DM
  3. Och nu järnbristlarm från livsmedelsverket. Gissa varför. Vad livsmedelsverket missar är att Järn från växter är mer svårupptagligt än hem-järn från animalier och en vegansk kost innehåller mängder av antinutrienter som hämmar upptaget av järn. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/var-tredje-tonarstjej-riskerar-jarnbrist "De flesta får i sig de näringsämnen de behöver med ett undantag – järn. Nästan var tredje ung tjej får i sig för lite järn. – Det beror framför allt på att de förlorar blod för att de har mens men också att de kanske inte äter tillräckligt med järn från maten, säger Anna Karin Lindroos på Livsmedelsverket. Vad kan konsekvensen bli av det? – Det är ju att man blir trött och hängig och att man blir lite extra andfådd. Vegetarisk kost Järn är ett mineral som hjälper till att transportera syret i blodet. Det finns i livsmedel som bönor, fullkornsprodukter, ägg och fisk – men framför allt i kött. Och unga tjejer behöver nära dubbelt så mycket järn som unga killar. – Det är ju bra att inkludera lite kött och fisk i maten, men om man inte vill det är det jätteviktigt att välja järnrik mat från växtriket som bönor, linser och fullkornsprodukter. Och att äta frukt och grönsaker i måltiderna så att man bättre tar upp järnet som finns i maten, säger Anna Karin Lindroos."
  4. Erik 2

    Farligt med ägg

    Paleomom har förklaring för autoimmunitet. Lysozyme i äggvitan kan ta sig igenom tarmen ut i blodet vilket i sig inte är ett problem men, igen, andra proteiner kan slinka med på kuppen liksom bakterieväggsproteiner (som lysozyme binder till). https://www.thepaleomom.com/whys-behind-autoimmune-protocol-eggs/?cn-reloaded=1 Lysozyme has an unusual chemical property (it maintains a positive charge) that allows it to cross through the enterocytes by electrostatic attraction to negatively charged proteins imbedded in the enterocyte cell surface (proteoglycans). Research confirms that consumed lysozyme gets into the circulation even in healthy individuals (even in conjunction with food intake, although the amount that enters the circulation is lower).1,2,3Absorption of pure egg white lysozyme by itself into circulation is likely not problematic because lysozyme is an enzyme that the body naturally produces (unless it is absorbed in very high concentrations and then it can cause kidney damage). The problem is the other proteins that piggyback on lysozyme across the gut enterocyte barrier. It is this “leak” of other egg white proteins that is the reason why egg allergy is so common. Any other proteins present in the digestive tract can potentially bind in the lysozyme complex and get helped across the gut and into the blood stream (or lymph). And because lysozyme binds bacterial wall proteins, these are likely to “leak” across the gut enterocyte layer as well. These foreign proteins are believed to contribute to a molecular mimicry response where the body, in its attempt to form antibodies against these foreign invaders, accidentally creates an antibody that also recognizes a normal protein in the human body. It’s also important to point out that the ability of lysozyme to cross the gut barrier (carrying potentially immunogenic proteins along with it) is a fairly small effect. In normal, healthy individuals, lysozyme is not likely to cause significant damage to the healthy lining of the gut or cause a substantial immune response (although the effect of lysozyme is why Prof. Loren Cordain recommends limiting eggs to 6 per week). In healthy individuals, pastured or omega-3 eggs can be an excellent, inexpensive source of protein, omega-3 fatty acids, lutein, zeaxanthin, choline, selenium, phosphorus, vitamin A, vitamin D and the B vitamins. However, in the case of autoimmune disease, individuals are more sensitive and tend to have exaggerated immune and inflammatory responses to foreign proteins in the circulation. These individuals are also more likely to form auto-antibodies in response to bacterial proteins that may enter into the circulation with lysozyme.
  5. Problemet finns i kornas avföring och modern djurhållning. "Kvaliteten" på avföringen bestäms bla av vad kon äter och vilka bakterier som profilerar sig i dessa olika magkamrar. Tänk dig frigående kor (med normal juver) som lägger sina blaffor lite här och där i ett större landskap medan den vandrar omkring och så kommer det en person med en hink och en spann och mjölkar. Blafforna har bra konsistens för korna äter bara gräs och landar i gräs som är mjukt och hindrar att det stänker. Där finns det mindre risk för att kons blaffa på vägen ut ska ha kontaminerat juvret. Nu tänker vi på hur det ser ut idag, korna mjölkas i hallar med ganska många djur i samtidigt, de lägger alla blaffor både här och där, det stänker för golven är hårda och avföringen kanske är lös pga fordret. Juvren är stora och tunga och hänger lågt och det stänker avföring på dom och därför måste de tvättas ordentligt innan mjölkning. Bakterierna finns ocså i luften från de stänkande blafforna och de kan de hamna lite varstans. Människans jakt på effektivitet och stordrift har återigen orsakat problem som inte finns i naturen. Kor vill inte stå i avföring, de vill inte ha stänk på sina kroppar, de vet att det är dåligt, i naturen lägger de en blaffa och går iväg. Vi har gjort dom smutsiga.
  6. Om ett antal tusen år kanske genetiken har anpassat oss till en vegansk kost om vi startar nu, men vägen fram till dess kommer vara kantad av offer. Ändra omständigheterna och människan kommer anpassa sig genom att selektera fram dom som bästa klarar av det nya. Utveckla nya och fler enzymer, öka kraftigt volymen på tjocktarmen, minska kraftigt volymen på tunntarmen, minska syran i magsäcken, bjud in mängder av bakterier - tillbaka till att vara apa igen och sedan vidare mot att bli älg eller ko. http://www.beyondveg.com/billings-t/comp-anat/comp-anat-6c.shtml Human gut small compared to apes. Observing that human gut proportions are different from those found in carnivores, herbivores, swine (an omnivore), and even most other primates, including the anthropoid apes, Milton [1987, p. 101] notes that "...the size of the human gut relative to body mass is small in comparison with other anthropoids (R.D. Martin, pers. comm.)." Milton [1987] includes a table (3.2, p. 99) that compares the relative volumes of the different parts of the gut for selected hominid species. The table shows the stomach at 10-24% of total gut volume in humans, while for orangs and chimps it is 17-20%. The small intestine is 56-67% of total gut volume in humans, 23-28% in orangs and chimps. And the colon is 17-23% of total gut volume in humans, while it is 52-54% in orangs and chimps. The percentages quoted in the preceding sentence are unscaled, i.e. are not scaled for inter-specific differences in body size. Despite this, the figures are useful to compare patterns of gut proportions, and the general pattern is clear: humans have "large" intestines, while chimps and orangs have "large" colons. Additionally, Milton [1987] discusses two primates whose gut proportions appear to roughly match those of humans: Capuchin monkey (Cebus species) which has a high-quality diet of sweet fruits, oily seeds, and (40-50% by feeding time) animal foods--invertebrates (insects) and small vertebrates [Milton 1987, pp. 102-103]. The savanna baboon (Papio papio) is a selective feeder who searches for high-quality, nutritious foods. [Caution--remark is based on only one measured specimen for gut proportions.] Gut characteristics reflect dietary quality. Like humans, Capuchin monkeys and savanna baboons make extensive use of their hands for pre-processing of food items. Milton concludes that the similarity in gut proportions reflects adaptation to high-quality diets [Milton 1987, p. 103]: The plasticity (or elasticity) of the human gut--that is, how the proportions can change to accommodate temporary fluctuations in diet--is discussed in Milton [1987]. She predicts that further studies will (continue to) show that the human gut is dominated by the small intestine, with high variability in colon size due to temporary changes in diet.
  7. Jag tror ju att det hänger ihop. "It all starts with the sun, which is what causes things to grow on our planet. The question becomes, should we eat the stuff that grows, or eat the things that eat the stuff that grows? Campbell-McBride points out that our planet is full of creatures well adapted for the former, which our bodies are not. Although we can extract some nutrients from plant foods, our ancestors had to go to great lengths to prepare them properly. In Campbell-McBride’s view, plants play a crucial role in keeping our bodies clean and well-functioning, but they do a poor job of building and maintaining the body. This is why people often feel so well—at first—on plant-based diets, but why over time everything begins to go awry." "The patients with eating disorders, even severely anorexic patients, binge on processed carbohydrates: sweets, chocolates, cakes, soft drinks, etc. When the blood sugar level drops they have an irresistible urge to bring it up again. The processed carbohydrates and sugar feed abnormal gut flora and perpetuate the whole problem further or make it worse in the long run. The only way to take cravings under control is through an appropriate diet! And that, in my opinion, is the only way to deal with an eating disorder, be it anorexia, bulimia, compulsive binge eating or any other form.” Dr. Campbell-McBride 110 SVT Text Fredag 09 nov 2018 INRIKES PUBLICERAD 9 NOVEMBER Ätstörningar bland unga fördubblas Enligt Socialstyrelsens siffror har antalet unga som söker vård för ätstörningar fördubblats sedan 2011. 2011 sökte 364 barn i åldrarna 10-14 år vård. Förra året var det 760. -Om jag spekulerar så tror jag inte barns sociala medier-användning är en stor faktor i sig, säger Anders Lind, psykolog på barnmottagningen vid Stockholms centrum för ätstörningar till SVT. Lind menar att flera faktorer kan påverka, däribland att fler barn nu söker sig till rätt vård. Mer på webben - svt.se Bilder och videoklipp på svt.se/nyheter. Automatisk uppdatering: Av | På
  8. Hur vanligt är egentligen forskningsfusk, och hur ser kulturen ut i forskarvärlden när det gäller fuskare? Ingen vet säkert, men i spåren efter Macchiariniaffären ska det granskas. Ett projekt vid Linköpings universitet ska undersöka varför forskare fuskar och omfattningen av fulforskning. Solmaz Filiz Karabag, universitetslektor vid Linköpings universitet, är projektledare, och berättar att hon och kollegan Christian Berggren, professor emeritus, började intressera sig för fusket redan 2011. – Jag hade startat en öppen webbsajt för forskare tillsammans med några vänner då. Vi upptäckte att folk skickade in artiklar som vi fick dra tillbaka. Vi blev så förvirrade, för det var inte några småsaker det handlade om. Då började vi undra hur vanligt detta med fusk är, berättar hon. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/forskningsfusket-ska-granskas
  9. Jag tror du skulle behöva fördjupa dig i serotonin och reda ut om du möjligen har en för snabb nedbrytning av serotonin pga din genetik. Du kanske har föör effektiv MAO A, MAO A (fast).
  10. Aha. Snyggt. Har du sett om man kan få tillgång till de riktiga siffrorna på övriga värden?
  11. Nu ser jag att det ligger en röd linje i bilden som heter Baseline. Den ser ut som ett genomsnitt av alla. Dvs LDL genomsnitt 3 vid start ?
  12. Zoe har just skrivit om fiber: http://www.zoeharcombe.com/2018/10/fiber-an-umbrella-review/ http://www.zoeharcombe.com/2018/10/fiber-a-plausible-mechanism/
  13. Är detta inte väldigt märkligt och obegripligt. Är det verkligen så att alla dessa grafer visar förändringen mellan starten på projektet och slutet? Så om man går in i projektet med LDL 1 och går ur med LDL 2 så har man ökat LDL med 100% ? Tittar man på Navids och Maxs triglycerider så var de förmodligen riktiga sockertroll när de mätte in och fick se kraftig reduktion, men vad vet man. Hade det inte i vart fall blivit lite mindre oventenskapligt om de hade lagt ihop allas ingångsvärden och tagit ett medeltal som utgångspunkt, baseline. Resultatet här blir att den som levde sämst före fick bäst resultat, för ingen av dieterna var ju nån direkt skräpdiet. Dock ej veganerna stackarna, deras viktiga hormonbyggande kolesterol sjönk som en sten av alla växtoljor, tillväxtfaktorn (cancer-relevant) ökade, B12 gick ner, men C-peptiden gick väl åt rätt håll och vikten också i vart fall för honom det överraskade mig - han kanske tyckte det var inte så gott och åt mycket mindre.
  14. Hormoner. https://martinajohansson.se/de-manliga-hormontyperna-enkelt-illustrerat/
  15. Extremkost måste ju vara i ena änden den som inte äter nåt eller bara en sak och i andra änden den som äter allt som överhuvudtaget går att äta. I det perspektivet är LCHF en riktig mitt emellan, lagom, kost. PPM däremot som i stort sett bara är vete (och andra kolhydrater) är en riktig extremkost.
  16. Det blev ett mail till svt också när jag ändå var igång, med liten variation på ovan. Ungefär: Jag undrar om du som vetenskapsjournalist har funderat över den jämförelse som det finns bild på i en av artiklarna där kött får absurt dåligt miljöbetyg. Är det relevant att ställa kalorier på ena axeln? Är kalorier ett näringsämne. Är kalorier relevant för hälsan? Hur skulle det vara om man satte näringtäthet istället för kalorier på axeln. Man kan ta reda på näringstätheten på livsmedelsverket eller matkalkyl. Bäst i klassen av naturliga råvaror är lever. Man kan också titta på det som kallas essentiellt dvs sånt vi måste få i oss med kosten eftersom vi saknar egen produktion. Här finns vitaminer, mineraler, aminosyror och fetter. Sätt de på axeln istället för kalorier och räkna om, vad händer då? Vi måste börja prata näring. Världen är övergödd och undernärd.
  17. Jag reagerade på stockholms universitets resilience center och skrev mail till personen som intervjuades i prgrammet ungefär så här. 1. Du påstod att LCHF är en hög-protein-diet. På vilken grund påstår du det? LCHF står för low carb high fat. Den handlar inte om protein på något sätt. På LCHF kan man tom undvika kött helt. De som äter LCHF och äter kött äter inte mer kött än vad livsmedelsverket rekommenderar. Inom LCHF strävar man efter lågt blodsocker och undviker kolhydrater och ökar på dieten med fett. 2. Du visade en bild där kött får en absurt stor koldioxidpåverkan per kalori jämför vete. - Varför tycker ni att en jämförelse bara baserat på kalorier är relevant? Eftersom vete i stort sett bara är socker så är det klart att man får mycket kalorier för sin koldioxid medan kött är väldigt magert med få kalorier och för att komma upp i mängden kalorier som socker så måste man "köpa" mycket koldioxid för att få den mängden kalorier från kött. - Nu vet vi att socker inte är ett essentiellt ämne för vår överlevnad, det är däremot de essentiella aminosyrorna och de essentiella fetterna. Det vore därför relevant och anständigt av en universitetsinstitution att redovisa dessa som jämförelse. Alltså hur mycket vete måste jag äta för att få ihop min dagliga nödvändiga ranson av essentiella aminosyror och hur mycket koldioxid kostar det att odla fram den mängden vete jämfört med den mängd kött jag behöver äta för att få i mig den nödvändiga ransonen essentiella aminosyror och hur mycket koldioxid det kostar. Detsamma hade ni kunnat göra med essentiella fetter. 3. Det hade också varit anständigt om du hade berättat hur ni räknar fram koldioxidvärdet för köttdjur. Ni omvandlar metangas (rap och prutt) till koldioxid genom en matematisk formel ni har hittat på, koldioxidekvivalent, som bla inte på något sätt tar hänsyn till att metangas har en helt annan cykel i naturen, ett annorlunda upptag, jämfört med koldioxid.
  18. Erik 2

    yougert

    Är det bakterier du vill få i dig? Mjölksyrabakterier? Då är det bästa surkål eller hemlagad kefir.
  19. Sjundedagsadventismen. Den senaste rapporten i ämnet släpptes förra veckan i tidskriften Nature (betalvägg). Bland annat undertecknat av vår egen Dr Doom - Rockström. I svenska media såg jag väldigt lite av den men snappade ändå att rapporten också säger att vi måste dra ner på sockret - i stort sett verkar de ha sagt att vi måste äta ungefär hälften av vad livsmedelsverket säger att vi ska äta. Men den delen av rapporten fick inga rubriker. Svenska media trycker bara rubrik på kött. Drevet går. Min fråga är fortfarande: om vi slutar äta ko, hur på verkar det klimatet. Är det pga att jag äter ko som den pruttar och rapar, eller är det pga att den lever? Om korna ska sluat prutta och rapa, vad måste vi göra med dom då? Och sedan detta med koldioxidekvivalenter. Man har hittat på en formel för att räkna om metangas (pruttar och rapar) till koldioxid och sedan räknar man och kommer till slutsatsen att kossor ger jättemycket koldioxid när de ger metangas?1? Metangas har en annan cykel i naturen än koldioxid. Läs mer på denna utmärkta blogg: http://tradgardenjorden.blogspot.com/
  20. Vi ger inte upp ? Ursäkta att jag fortsätter påpeka men creme fraiche and philadelphia är inte jättebra heller. Det är mejeriprodukter och mejeri har en förmåga att trycka upp insulinet rejält, det är en effekt av proteinerna i mejeriprodukterna, och när insulinet är förhöjt stängs fettförbränningen av och du lagrar in det fett du äter som fett. Den enda mejeriprodukt du bör äta är smör. Du kommer inte gå ner i vikt så länge du äter ost, keso, creme fraiche, mjukost, osv osv. smör. 200 gram. per dag. bort med allt annat gjort på mjölk.
  21. Kaffe med smör är godare än man kan tro ? Om du har problem med laktos föreslår jag att du undviker mejeriprodukter helt med undantag av smör för det är så otroligt lite laktos i det och laktosintolerans är ju bara gasbildning och inget farligt, men om du vill vara helt utan laktos så prova på att äta klarnat smör, både Arla och Skånemejeriet har smör som är klarnat, dvs då har man smält smör och tagit bort det lilla protein som finns och laktosen. Man kan göra eget klarnat smör genom att värma smör tills man ser att det i botten på kastrullen blir ett lager av nåt vitt, och ovanpå det lagret ren fin gul smörolja, då häller man försiktigt av smöroljan och lämnar det vita i botten som man slänger bort. I Indinen kalar man det för gee.
  22. Nejdå, inte alls korkad, det här är inte lätt och man måste läsa på och lära sig nya saker och det tar tid, särskilt som vi är helt felprogrammerade av skolan, media och samhället. Det som är bra med att mäta upp 200 gram smör är att man ser tydligt hur mycket man ska äta och att man kommer att känna sig mätt om man äter den mängden och då blir det lättare att stå emot det andra. Ägg är bra men mängden fett man får i sig är inte särskilt stor. Jag rör ihop två ägg med 2-3 matskedar smör för min frukost, rör ihop allt på mellanvärme i stekpanna, det blir som att äggen suger upp smöret (det får inte bli för varmt), scrambled eggs.
  23. Makrill bra. Men du skrev inget om nåt smör ?
  24. Tyvärr finns det inga genvägar man måste ha en enorm självdisciplin och Som sagt, det var alldeles för mycket protein och jag kunde faktiskt inte se var du hittar fettet? Osten ? oftast bara ca 30%. Keso 0%, Skinka 10%. Var tänkte du att det fanns fett? Om du har svårt att äta frukost kan du som sagt lika gärna låta bli, dricka en kaffe med smör bara. Grädde är inte särskilt bra. Med så mycket protein riskerar du att få en insulinhöjning som stänger av fettförbränningen. Du får ingen sån insulinhöjning med fett. Tomaterna är dessutom söta och bara smaken av sött trycker upp insulinet och stänger fettförbränningen. Skinka innehåller ofta socker.
  25. Hej. Din frukost lyckas hålla bort en del uppenbara kolhydrater men det är för litet fett. Fett är nyckeln, du måste äta rejält med fett. Du gör som väldigt många andra du ersätter kolhydraterna med protein - ägg, skinka, ost, keso. Dvs du ökar på med protein när du ska öka på med fett. När du ändrar din diet ska ditt proteinintag helst inte ändras. Det är kolhydraterna som ska bort och fettet som ska ökas på. Använd kostdoktorn.se, bli medlem, läs allt som finns och särskilt recepten där finns mycket inspiration. Frukosten är det svåraste att få ordning på, ibland kan det vara lika bra att hoppa över den i vart fall i början. Ta ett smörpaket, dela upp det i bitar som är på 200 gram. Varje dag ska du få i dig en sån bit fett.