Erik 2

Medlem
  • Innehållsantal

    1 406
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    9

Allt postat av Erik 2

  1. Martina: https://kurera.se/martina-johansson-kvinnor-har-mer-stressfaktorer-an-man/ Östrogen. Öka progesteron. Preventivmedel. Mycket bra sammanställning. Hon är så bäst.
  2. Gravid? Är det fortfarande 6-8 kg du vill bli av med? Vad väger du? Hur lång?
  3. Allt vi äter påverkar väl tarmfloran på något sätt. Är det F eller B man vill ha överskott på ? Beror det på vad man vill uppnå?
  4. Erik 2

    Tarmparty?

    Du avslöjade just det gamla tricket att göra vin.
  5. 1 tsk salt i kaffet kan inte smaka bra .. Jag tar 1/8 tsk med min askorbinsyra (2 krm) på morgonen, de tar ut varandra så att smaken är ganska ok. Sen saltar jag glatt på allt jag äter under dagen. Trött kan också vara årstiden. Är det värre i år än tidigare år? Eller att man äter för lite energi. Mer fett alltså!! D-vitamin brist. Se till att få minst 2500 iu per dag.
  6. Hittade Weston Price och en annan intr länk. Weston har kanske lite mycket fullkorn och mjölkprodukter för min smak men bra näringsfokus. Att fasta tänker jag kanske är en dålig idé det måste ju till massor med byggstenar hela tiden för att bygga en ny människa framförallt protein för aminosyrorna och fett till cellerna och mineraler till benen och vitaminer, som sagt fisk och kött och bra naturligt fett och gröna blad och bär kanske en frukt nån potatis. Om du äter mer än vanligt och av de bra sakerna så kan det inte vara fel. https://www.westonaprice.org/health-topics/diet-for-pregnant-and-nursing-mothers/ https://wellnessmama.com/2462/nutrition-for-healthy-pregnancy/
  7. Är det inte ett fundamentalt fel bakom rubriken. Visar inte detta slutligen att "klimatdebatten" handlar om nåt annat än miljö. 1. SKa vi satsa på "mer" mat eller bättre mat ? 2. Ska vi kanske sluta odla monokulturer och upplåta marken till att "odla" köttdjur istället. För hälsan. För miljön. ? Studie: Sämre för klimatet att odla ekologiskt https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7112953 Odling av ekologisk mat är sämre för klimatet än konventionell odling, enligt en ny studie. Orsaken är att ekoodlingen kräver mer jordbruksmark. När det går åt mer jordbruksmark blir det mindre yta över där det kan växa skog. Konsekvenserna av det när det gäller ekologisk odling syns nu i en studie som har publicerats i tidskriften Nature. Resultaten gör att vi behöver tänka över hur vi ska använda vår jordbruksmark i framtiden, enligt Stefan Wirsenius vid institutionen för rymd- geo och miljövetenskap på Chalmers tekniska högskola. – För att nå klimatmålen är det viktigt att undvika ytterligare koldioxidutsläpp från avskogning. Helst vill vi också kunna åstadkomma så kallade negativa koldioxidutsläpp genom att återbeskoga marker, säger Stefan Wirsenius som har varit med och gjort studien. Här blir det en krock mellan behovet att skaffa mat till jordens växande befolkning och viljan att istället använda marken till skog som fångar in och rensar undan klimatuppvärmande koldioxid från luften. Ska man ha kvar så mycket potentiell skogsmark som möjligt när matbehovet är fyllt säger den här studien att det är ganska osmart att satsa på ekologisk odling som ger mindre mat per hektar än konventionell odling. Mycket på grund av att ekobonden inte använder konstgödsel.
  8. Var det möjligen flera som såg avsnittet i morse? Jag blir så trött på att ingen som får tv-tid pratar insulin. Han tar upp tre aspekter på varför vissa blir feta; ekonomiska förutsättningar, mobil/annan stress, skräpmat (skumtomtar som exempel). gemensam nämnare? Insulin. Dålig ekonomi är stress och val av billig dålig snabb mat. Stress ger utsläpp av glykogen, som ger insulin. Skräpmat ger insulin. Med konstant insulin i blodet ingen fettförbränning och inlagring av energi i fettdepåerna. inget av detta kan han artikulera, kanske står det nåt i hans bok. Blir trött också när han säger att kroppen alltid vill bygga fettdepåer. Kroppen vill ingenting annat än att överleva. Kroppen reagerar på förutsättningarna. Tanka in glukos och insulinet går på för att få bort det. Hur ser det ut för någon som är fattig, stressar men inte tankar glukos och har små glykogenlager ?? https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/fettcellerna-försvinner-inte-för-att-vi-bantar-11957501
  9. Sitter (i år igen) och njuter av vintersport på tv och minus 25 grader i norrland. En vit jul i år. ?
  10. Man kanske inte vill finnas i Wikifelia i alla fall med tanke på hur den utvecklas. Man kan protestera genom att inte använda och länka till och inte lämna bidrag till. Jag kör en repris från en annan länk. TED:en med Sharyl Attkisson är värd att lyssna på igen. Hennes tre hållpunkter för att hitta propagandister är. 1. De använder "inflammatoriskt språk", dvs använder ord som (engelska) quack, kvack, paranoid, pseudo, conspiracy. Och säger att dom (engelska) debunks myths. 2. De attackerar personer och organisationer och misskrediterar förlöjligar och förminskar dessa istället för att sakligt argumentera mot dessa fakta, teorier, ideer. 3. De misstänkliggör dom som ifrågasätter auktoriteter, inte auktoriteterna i sig (känner vi igen svanka journalistkåren ??).
  11. Aprops Wikipedia, som nog borde kallas Wikifelia numera (om inte nåt ännu värre) är det här TED:en med Sharyl Attkisson värd att lyssna på igen. Hennes tre hållpunkter för att hitta propagandister är. 1. De använder "inflammatoriskt språk", dvs använder ord som (engelska) quack, kvack, paranoid, pseudo, conspiracy. Och säger att dom (engelska) debunks myths. 2. De attackerar personer och organisationer och misskrediterar förlöjligar och förminskar dessa istället för att sakligt argumentera mot dessa fakta, teorier, ideer. 3. De misstänkliggör dom som ifrågasätter auktoriteter, inte auktoriteterna i sig (känner vi igen svanka journalistkåren ??).
  12. Jag visste att jag skulle få mängder av intressanta svar, ideer och länkar. Tack ! Underbara. Får mig att tänka på vad Alessio Fasano ofta säger; att kroppen (hos alla inte bara celiakier) reagerar på gluten som om det var en "bugg" (bakterie/virus), reaktionen påminner om reaktionen mot kolera.
  13. Jag har gått och tänk på det en längre tid. Är det så att vi nu bevittnar utgallringen av dom som har "fel" gener för att överleva i insulin-glukossamhället? En Darwinistisk rensning, only the strong survive, dvs de som kan hantera förhöjt insulin och blodsocker. Om någon. De som inte kan hantera det och inte begriper att det går att undvika och åtgärdar sin kost dör ut. Samma med vegetabiliska oljor och vegansk kost. Jag tänker också på celiaki och vetesamhället, de med genetiken som ger celiaki skulle dö ut om vi inte förstått problemet och åtgärdat. Hur såg det ut i de tidiga vetekulturerna, fanns det celiaki då ? Försvann celiakigenerna då de drabbade dog av undernäring? Varför har Sverige mest celiaki i världen? För att vi har fler kvar med genetiken tack vare att vete blev stort i kosten väldigt sent jämfört andra mer sydliga länder? Faktiskt under min livstid. Förutsättningarna/miljön har ändrats och vi kommer (kanske) att apassa oss till det nya men till en mycket hög kostnad. Vad som kommer ut i andra änden ??? Eller så använder vi vårt skarpaste organ och tar reda på varför vi håller på att slås ut och gör nåt åt saken. Vore kul att höra era tankar på detta lite filosofiska framspel. 🙂
  14. Du tar nog upp energin, för fett och glukos tas upp tidigt i systemet innan nån skadad tarm. Frågan är de andra näringsämnena. Du kan ta ett eget blodprov (blodkollen.se) eller avstå gluten en tid sen gå på igen. Du kan också helt enkelt ha en genetik som gör dig till hypereffektiv förbrännare. Martina har skrivit om det. Jag var bara ute efter om du har inflammationer i tarmen som ger depression. Det är otroligt vanligt, lyssna tex på Alessio Fasano.
  15. Erik 2

    Cancer

    "Jag gick inte ner i vikt och blev deprimerad och kunde inte sova, så den "idealbilden" av LCHF, känns utesluten för mig." Det där låter som ett serotoninproblem. Serotonin bygger melatonin som vi sover på. Serotonin byggs av tryptofan, en aminosyra, som kommer in till hjärnan i närvaro av insulin ... Trist men det verkar vara väl utrett. Tricket lär vara att antingen äta en del långsamma kolhydrater som håller insulinet uppe under längre tid så tryptofanet hinner in, det står tydligen sist i kön .. Eller göra nåt som får till ett nytt insulinsläpp, gärna endast ett litet, kanske max 2 tim efter mat. Här undrar jag om kaffe kan duga då det för vissa ger ett släpp av glykogen, och om protein kan duga typ skinkbit, korvbit för det släpper också insulin. Äta kalkon, kyckling, kött osv till varje mål för att hålla tryptofannivåerna uppe. Tex svamp och alfa alfa groddar ska hålla mycket tryptofan, men man får äta mycket av dessa för att få i sig mängd. Tryptofan finns som tillskott men jag tror det är förbjudet att sälja i Sverige. Läs också om MAOA och COMT generna som kan ge för snabb nedbrytning av serotonin och dopamin. Tyvärr har kvinnor tydligen 30% genomsnitt lägre nivå av serotonin än män och under del av cykeln kan det gå helt i botten. Då är man inte glad...
  16. "Har dock en kronisk tarminflammation så jag får gå på årliga kontroller. Senaste besöket sa jag att jag visste att jag hade höga blodfetter för att jag hade tagit provet privat. Då fick jag ta proverka igen och fick direkt remiss till denna specialläkare." Tarminflammation. Har du slutat med gluten och ko-mejeriprotein? De mest uppenbara tarmirritanterna. Kolla upp gluation, glutathion - reduced. Gå inte till doktorn. Om du måste gå, tala inte om nåt annat än det du gick dit för. 😉 Jag tänker också att du kanske bör de-toxa levern litet. Googla på det.
  17. Om det smakar sött - spotta ut det. Redan tanken, lukten, smaken av sött triggar insulin, oavsett hur lite kolhydrat du sen får i dig. Fruktos blir omedelbart fett i levern.
  18. Hej. Vi har nästan samma mått. Jag är på 74kg och 190cm. När jag började lchf var jag på 94 kg. Min psykiska hälsa förbättrades först när jag efter 4 lchf år inriktade mig på anti inflammatorisk kost. Började försöka förstå mina intoleranser och inflammationsskapare. Jag började nolla gluten. Ja det blev lite gluten ibland på lchf... Då vände det helt. Min mörka tankar försvann. Jag slutade känna mig värdelös och mindervärdig. Nu händer det ytterst sällan att jag tänker så och om jag gör det tror jag mig ofta kunna koppla det till en infektion, svår stress, allergi eller nåt jag ätit. Tex: Komejeri är svårt att undvika och jag är allergisk. Under pollensäsongen är immunförsvaret ständigt igång. Jag tänker också att du redan är riktigt tunn trots att du kan äta hur mycket som helst. Har du kollat celiaki. Låter ju som att maten kanske går rakt igenom dig. Skadad tarm. Hur är dina järnvärden? Är du blek?
  19. Det är ju ett utmärkt exempel på vilken kost som ger dålig apokvot. Vad tror människan själv att det beror på? Genetik. Vad tänker hen göra åt saken? Det jag märker är att det är först när människan börjar må riktigt dåligt som vilja till förändring finns. Istället för att tala om vad de ska göra så lyssna hur de mår och vad de oroar sig för, var frågvis och coacha till att leta och tänka själv och förstärka med att förklara varför de mår dåligt, varje dag, var tjatig. Tex, jag har så ont i magen varje morgon efter frukost. Jaha, vad åt du till frukost? En Chiabatta med salami och smör och kaffe. Jaha, tror du det kan vara nåt där som du mår dåligt av? Nja kaffet kanske. Jaha prova samma utan kaffe i morgon. Hur gick det? Nea ont idag också. Jaha ska du prova ta bort nåt annat imorgon, vet du förresten om att en mycket vanlig orsak till magproblem är vetemjöl? Ät ett ägg istället för chiabattan. Hur gick det. Konstigt idag känns det inget särskilt. Jaha varför tror du att det blev så?..
  20. Östrogen, progesteron och kolesterol. Hur det hänger ihop? Hormoner byggs av kolesterol. Förstod jag rätt att du är i klimakteriet. Då avtar östrogenproduktionen. Kanske har du kolesterolproduktion som om du byggde lika mycket östrogen som förut. Kanske tar tid komma i fas? Kom ihåg att ditt kolesterol bygger du själv, till allra största delen. Mår du dåligt på något sätt? Du går till sjukhus och tar prover. Kokosolja och kaffe kan tydligen påverka blodfettstester. Dags för en Ivor Cummins igen..
  21. Men det är ju helt sjukt, vad är det för människor. Yttrandefrihet bara för vissa. Rena 1984. Burr.
  22. Olivolja 78 g av 100g omättat, 14g mättat, 8g fleromättat. Vad byter man till om nu mättat fett är så hemskt. De får ju skärpa sig nångång. Alla fetter är blandningar. Matkalkyl.se
  23. Mänsklig fettväv bestod tydligen av 60% omättat fett, 30% mättat fett och 10 fleromättat och kortkedjigt på 60 talet. Idag kanske det är 60, 20, 20 i USA. Enligt George Henderson. Smör håller 20g, 55g, 5g av 80g fett i smör (nån annan får räkna %) ;-). bröstmjölk tydligen upp mot 50% mättat. https://www.westonaprice.org/health-topics/childrens-health/fat-and-cholesterol-in-human-milk/ https://www.quora.com/Is-fat-stored-as-saturated-or-unsatured-fat-in-human-adipose-tissue Is fat stored as saturated or unsatured fat in human adipose tissue? 2 ANSWERS George Henderson, works at Auckland University of Technology Answered Feb 12 · Author has 122 answers and 78.1k answer views The ratio of fat types in adipose varies. In the 1960s it was 30% saturated, 60% monounsaturated, and 10% a mixture of polyunsaturated fat (almost all linoleic acid LA omega-6 fatty acid) and some short chain fatty acids. Today in a place like the US the polyunsaturated fat/LA content of adipose has more than doubled, mostly at the expense of saturated fat. I would question whether the US people are healthier as a result of this change, driven by an increasing consumption of soy oil since the 1960s. “The best-fit line for adipose tissue LA increased from 9.1% in 1959 to 21.5% in 2008, representing a 136% increase.”https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc... LA has a high rate of of conversion to other lipids (around 25% in liver) and eicosanoids yet is highly conserved in adipose - this suggests that it may not be an ideal fuel for muscle, perhaps explaining its LDL-lowering effect. Some of the fatty acids from the diet are changed to other fatty acids, usually longer ones, before being stored in adipose. Thus C16, a 16 carbon saturated fat, is often converted to C18, and C18 is often converted to C18:1 monounsaturated fat (oleic acid), which can be converted back to C18 if needed. All unsaturated fats must go through desaturation enzymes and become saturated before their unsaturated hydrocarbons can be oxidised for energy. The synthesis of more, or longer chain saturated and monounsaturated fats after fat is absorbed is dependent on the insulin response to the carbohydrate content of the diet; if there is no or little insulin response (unless you have type 1 diabetes and have forgotten to take your insulin this will be because the diet is low in carbohydrate) they are more likely to be burned (which is a process of desaturation and chain-shortening). Hence the appeal of insulin lowering diets such as the ketogenic diet for the control of obesity, type 2 diabetes, and cardiovascular disease, which are disorders of fat accumulation.
  24. Tyvärr är han inte jättebra som talare. Ben Lynch skriver i boken om signalsubstanser och hur dessa bildas och recykleras i kroppen. Pga olika genetik har vi olika förutsättningar för detta. Tex är vissa väldigt effektiva på att bryta ner serotonin vilket bla leder till depressioner. Pga mutation i MTHFR metylerar vi olika bra bla homocystein och det får många konsekvenser bla om dålig metylering depression och hjärt kärl problem - gröna blad och lever innehåller metylfolat (vit B9) som bättrar påmetyleringen. Ben Lynch förespråkar kosten som läkning och främst är aminosyror (tex tryptofan bygger serotonin) mineraler och vitaminer (b-vitaminer främst och de ska vara naturliga metylerade ej syntetiska). Detta finner man bra i animalisk föda och gröna blad. Höjt insulin stör övriga signalsubstanser inte bra. Han fokuserar inte på viktnedgång och ketos utan mental hälsa.
  25. Jag tänker att det beror på ditt sockerberoende, om det inte är ett problem är det nog inga större problem med avsteg. För mig är varje avsteg en mental plåga i flera dagar efter.