Erik 2

Medlem
  • Innehållsantal

    1 389
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    9

Allt postat av Erik 2

  1. Ett. Blodsockerdippar är väl inte farligt? Två. Du kan ta ett mellanmål kl 15.30, rejäl bit ost eller kokt ägg med smör. Eller dryck med mct olja.
  2. Men de tycker att de fungerar för dom som har diabetes. Men är det kolesterolsäkningen eller statinernas antiinflammatoriska egenskaper som ger den effekten och vilka biverkningar upplever man i så fall som diabetiker på statiner ? In the presence of diabetes, statin use was statistically significantly associated with reductions in the incidence of atherosclerotic CVD and in all cause mortality. This effect decreased after age 85 years and disappeared in nonagenarians.
  3. Erik 2

    Finska soldaters mat

    Finska försvarsministern ratar arméns vegetariska dag: ”Ingen krigar med kraft från blomkålssmoothie” https://www.svt.se/nyheter/inrikes/finska-forsvarsministern-ratar-armens-vegetariska-dag-ingen-krigar-med-kraft-fran-blomkalssmoothie
  4. Ngra tankar. Jag minns att Bergqvist sagt att en man med 10% kroppsfett har 65000 kalorier fett på kroppen att tillgå - det räcker ganska länge - förstår inte varför man då ska hålla på med kolisar. ? Jonas Colting är väl bra att läsa också. Jag tror han har sagt att han använder kolisar när han tränar/tävlar, dvs under gång, men jag tror inte han kolisladdar innan. MCT olja ger relativt snabb fettenergi, alternativ till kolisar för momentan energi ? Om man ändå vill hålla på med kolisar tänker jag ibland att då kanske det är lika bra att köra glukossirap på en gång - då slipper allt det andra dåliga som finns i kolisprodukter som tex gluten i mjöl, och fruktos i socker. Det är ju ändå glukosen man vill åt och den är inte så söt som man kan tro ...
  5. Mindre volym när man äter mindre fiber och mindre resistent stärkelse, ja. Men man behöver inte dra ner på fiber och resistent stärkelse på LCHF. Magen mår bra på resistent stärkelse, fiber är lite mer oklart. Kostdoktorn har menyförslag. När du lämnar veganvägen händer saker med din magsyra, produktionen ökar, det påverkar. Det finns säkert ett visst mått av städning som sker när man byter diet. Prova utan ägg några dar om du misstänker problem.
  6. Om jag kom och hälsade på skulle du veta inom 10 minuter om det är mögel, jag blir sjuk direkt ... ? Har du synligt mögel i fogarna ?
  7. Zoe har reagerat: http://www.zoeharcombe.com/2018/08/low-moderate-or-high-carbohydrate/ Citat: "The data have been manipulated."
  8. Mögel. Absolut en möjlighet. Svårt att reda ut bara. Bäst att ni byter miljö.
  9. Om du har histaminproblem så kan det bero på utifrån kommande histamin så du måste lära dig vilken mat dryck som är känd att ge problem och undvika, eller på histamin från insidan, du kan ha en dålig tarmflora som har för många histaminproducerande bakterier det är mycket krångligt att komma tillrätta med. Sen kan det du äter orsaka immunförsvarsreaktioner med histamin så kolla upp dina allergier. Sen tänker jag att lchf nog kan leda till svält bland vissa bakterier som då i sin dödsdans släpper gift bla histamin, kallas för "die off" - det kan vara plågsamt ett tag men bör ge sig efter tid. Kokosfett kan skynda på avdödandet.
  10. Och på 80-talet var det väldigt många som åt LCHF ... ? Är det denna studie som återges ? https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(18)30135-X/fulltext Interpretation Both high and low percentages of carbohydrate diets were associated with increased mortality, with minimal risk observed at 50–55% carbohydrate intake. Low carbohydrate dietary patterns favouring animal-derived protein and fat sources, from sources such as lamb, beef, pork, and chicken, were associated with higher mortality, whereas those that favoured plant-derived protein and fat intake, from sources such as vegetables, nuts, peanut butter, and whole-grain breads, were associated with lower mortality, suggesting that the source of food notably modifies the association between carbohydrate intake and mortality. Funding National Institutes of Health Sara B Seidelmann, MD Affiliations Cardiovascular Division, Department of Medicine, Brigham and Women's Hospital, Boston, MA, USA Brian Claggett, PhD Affiliations Cardiovascular Division, Department of Medicine, Brigham and Women's Hospital, Boston, MA, USA Susan Cheng, MD Affiliations Cardiovascular Division, Department of Medicine, Brigham and Women's Hospital, Boston, MA, USA Mir Henglin, BA Affiliations Cardiovascular Division, Department of Medicine, Brigham and Women's Hospital, Boston, MA, USA Amil Shah, MD Affiliations Cardiovascular Division, Department of Medicine, Brigham and Women's Hospital, Boston, MA, USA Lyn M Steffen, PhD Affiliations Division of Epidemiology and Community Health, University of Minnesota, Minneapolis, MN, USA Aaron R Folsom, MD Affiliations Division of Epidemiology and Community Health, University of Minnesota, Minneapolis, MN, USA Eric B Rimm, ScD Affiliations Channing Division of Network Medicine, Department of Medicine, Brigham and Women's Hospital, Boston, MA, USA Department of Epidemiology and Department of Nutrition, Harvard T.H. Chan School of Public Health, Boston, MA, USA Walter C Willett, MD Affiliations Channing Division of Network Medicine, Department of Medicine, Brigham and Women's Hospital, Boston, MA, USA Department of Epidemiology and Department of Nutrition, Harvard T.H. Chan School of Public Health, Boston, MA, USA Scott D Solomon, MD Affiliations Cardiovascular Division, Department of Medicine, Brigham and Women's Hospital, Boston, MA, USA
  11. Sen har vi detta med magnesium, hur viktigt det är och i rätt dos upp till 600 mg per dag från alla källor. Interaktionen mellan magnesium och kalcium gör det extra intressant med magnesiumbrist och hjärt kärlproblem - förkalkningen. Utan magnesium hamnar kalcium inte där det ska - i skelettet utan ... https://openheart.bmj.com/content/5/1/e000668 Subclinical magnesium deficiency: a principal driver of cardiovascular disease and a public health crisis Conclusion Subclinical magnesium deficiency is a common and under-recognised problem throughout the world. Importantly, subclinical magnesium deficiency does not manifest as clinically apparent symptoms and thus is not easily recognised by the clinician. Despite this fact, subclinical magnesium deficiency likely leads to hypertension, arrhythmias, arterial calcifications, atherosclerosis, heart failure and an increased risk for thrombosis. This suggests that subclinical magnesium deficiency is a principal, yet under-recognised, driver of cardiovascular disease. A greater public health effort is needed to inform both the patient and clinician about the prevalence, harms and diagnosis of subclinical magnesium deficiency.
  12. https://www.dietdoctor.com/se/ivor-cummins-om-hjartsjukdom-och-insulinresistens
  13. Tycker också detta är väldigt intressant och, visar det sig, nödvändigt för en annan att förstå och hålla koll på .... Särskilt intressant tycker jag informationen om en genvariant på COMT är, som visat sig leda till att en del bryter ner dopaminet som produceras alldeles för snabbt pga enzymaktivitet. Man kan genom livsstilsändringar ev. underlätta byggandet av dopamin som motvikt. En viktig del i det är att äta protein till varje måltid och se till att man får ordentlig bra sömn. Eventuellt kan det vara bra att utsätta sig för hisnande/nervkittlande upplevelser ibland ... Om du vill läsa mer om COMT föreslår jag boken Dirty Genes av Ben Lynch. (Han finns på youtube också men han gör sig inte riktigt i föreläsningar tycker jag).
  14. Den intressanta frågan för viktnedgång och hungerkontroll är hur den påverkar ditt insulin och då är inte bara kolhydratinnehållet relevant utan också om det smakar sött och om det finns vassleprotein i den. Redan när kroppen smakar/luktar på nåt sött så tryckt insulinpumpen igång för att vara beredd och vassle har visat sig leda till produktion av oproportionerligt mycket insulin. Enligt min mening ska smoothies bestå av vatten, citron, MCTolja, gurkmeja och gröna blad och användas som detox. Om man vill få näring, insulin/hungerkontroll och energi så ska man nog äta en annan sorts frukost (se tips ovan) eller vänta till lunch.
  15. Hej Här några länkar med info. http://m.caltech.edu/news/parkinsons-disease-linked-microbiome-53109 https://youtu.be/1O6-NLk1sXo https://chriskresser.com/new-research-and-treatments-for-parkinsons-disease/
  16. En nyhet i ämnet i dag. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7019947 De kommande fem åren kan bli onormalt heta 2018 och de kommande fyra åren ser ut att kunna bli onormalt heta, enligt en nyframtagen statistisk modell för klimatprognoser. Men det onormala med temperaturerna har här inget att göra med den globala uppvärmningen, utan handlar om naturliga variationer ovanpå den stadigt stigande medeltemperaturen. Forskarna har matat in en stor mängd uppgifter från befintliga klimatmodeller om hur temperaturen brukar utvecklas från ett år eller en femårsperiod till nästa och nästa därpå. Den modell de sen tagit fram visar sig vara relativt träffsäker när de testar den på historiska data. Modellen är alltså bra på att gissa hur den naturliga variationen i global medeltemperatur kommer slå framöver, baserat på hur det har varit den senaste tiden. Och när det gäller 2018 och de närmaste fyra åren så spår modellen alltså en onormalt hög global medeltemperatur. Men skillnaden är inte mer än ett par hundradels grader. Samtidigt ska variationen läggas ovanpå den långsiktigt stigande temperaturkurvan. Forskarna skriver att detta ökar risken för extrema temperaturer på vissa håll. Men det behöver inte betyda att de kommande årens somrar här blir lika heta som i år, säger Erik Kjellström, enhetschef för Rossby Centre som är SMHIs centrum för klimatmodellering. – Det är mycket möjligt, men det är inte det studien handlar om. Utan här pratar man om den globala medeltemperaturen och förändringar i den. Det är ett mått över hela jordklotet, så det säger inte särskilt mycket om hur det kommer se ut till i exempel Europa eller Sverige. Det är ett mått på det stora globala klimatsystemet. De avvikelser i temperatur man talar om, baserat på den interna variabiliteten, handlar om hundradels eller tiondels grader och inte mer.
  17. Det finns en del mycket intressant epidemiologi runt den andra "heliga" ingrediensen i välling, mjölk och A1 beta kaseinet i mjölk. Sverige och Finland är också "bäst" vad gäller det. https://www.researchgate.net/publication/27814563_A1_beta-casein_type_1_diabetes_and_links_to_other_modern_illnesses Svenska forskare rapporterade i våras att de tror på en "reflux" där maginnehåll av någon anledning trycks bakåt och kommer in i gången till bukspottkörteln. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6944827 De kanske hänger ihop. Elefanten i rummet.
  18. Även här kan man fråga sig vad som är normalläget. Är det huden hos en som äter mängder med kolhydrater och därmed samlar på sig vatten, eller huden hos en som äter på ett annat sätt. Min torra hud försvann när jag slutade med glutenkolhydraterna, därefter känns huden också tunnare men inte torr.
  19. Ingen har väl missat dagens "nyhet" om DT1or och hjärtsjukdom. Men forskaren som uttalar sig ska behandla med hjärtskyddande medicin, att förbättra blodsocker- och insulinregleringen faller honom inte in. Ännu en gång blir jag matt och besviken. Ser de inte sambandet?
  20. Det där är jättespännande. Min "hälsoresa" började med lchf för att gå ner i vikt, som du. Sen när jag fick i mig lite kolhydrater upptäckte jag att jag mådde dåligt av dom, tex upptäckte jag glutenintolerans - så länge jag åt gluten och annat var magproblemen normalläget, utan kolhydrater hade jag ett annat normalläge att jämföra med och skillnaden var uppenbar. Numera har jag också förstått att jag har histaminproblem (en vetenskap i sig), allergier, fodmaps (en annan vetenskap i sig) och lektinproblem. Samtliga bidrog till mitt dåvarande mag-normal-läge och om jag inte hade gått lchf hade jag nog varit ganska sjuklig vid det här laget. Vad gäller glass måste jag helt undvika det numera, det är grädden (komejeri) och sockret/fruktosen (fodmaps) framförallt, ofta också gluten och olika konsistensgivare (fodmaps).
  21. Det är inom många områden ett problem för dem med en specifik utbildning/titel/position att all information och forskning nu är tillgänglig för envar. Nu kan vem som helst som har intresse läsa in vad som helst utan att behöva gå någon utbildning, och granska vad experter säger mot tillgänglig information. Kort och gott: det har blivit väldigt svårt att lura människor som är läskunniga och kritiskt tänkande. Jag tycker det blir extra roligt när jag läser ingenjörerna som på sitt osvikligt logiska sätt smular sönder vidskepelserna inom tex kolestrol och hjärthälsa. Varför skulle sådana analyser vara sämre bara för att de inte har titeln nutritionist? Biokemisterna är också underbara att läsa, tyvärr har de fått märkligt lite utrymme i debatten. Nu försöker de vars makt och ekonomiska intressen står på spel att slå tillbaka med alla medel, en av de mest klassiska härskarteknikerna är att förminska motståndet; "de saknar titel, alltså vet/kan de inget". Det kanske fungerade förut, men det är nya tider nu. Titlar ger inte tolkningsföreträde längre - förutom bland journalister....
  22. Det skulle bli en bok att berätta allt jag gjort för att förstå mina problem, och jag har nog en bit kvar. Jag har läst massor och undviker allt som kan vara problem om det inte har visat sig funka. Daosin har jag försökt men det är dyrt och ger ev någon effekt först efter ganska många piller, men tveksamt. Dessutom tror jag inte problemet är där, problemet är att histaminet i tarmen kommer ut i blodet, det gör nytta i tarmen men blir problem i blodet. Varför kommer det ut i blodet genom tarmen, det är nyckeln tror jag. Vad gäller fläsk tänker jag att jag kanske inte "tål" griskött kanske reagerar kroppen och tarmen öppnas. Gluten, gliadin, WGA, öppnar tarmen men det har jag slutat med. Undviker också alla "kärnor", fröer, (vete är ett frö..) pga deras lektiner som antingen ger direkt allergisymptom eller histaminöverslag. Starkt förkylningsnässpray kan ibland funka mot huvudvärken. Håller med om att Ipren inte borde vara bra men det hjälper och jag gissar att det är det antiinflammatoriska som gör det. Snabbmat. Problem. Omelett men äggen får inte vara för gamla. Sallad. Grillad kyckling. Mat. Många grönsaker funkar. Fetter funkar. Inte allt för gammalt kött från ko och lamm och fågel och vilt (utom vildsvin) funkar. Feta lammkorvar funkar konstigt nog. Snabbtinad fryst vit fisk ok. Dr Ben Lynch har satt ihop en probiotika produkt, Probiota Histamin X, kanske värt att prova. https://www.drbenlynch.com/histamine-intolerance-probiotics/
  23. Renommésnyltning heter det i varumärkessammanhang. Troligen har Andreas skyddat Kostdoktorn eller så har han skydd genom inarbetning, men troligen finns det ett undantag i lagen för vad pressen får göra med skyddade märken. Om personen börjar uppträda som kostdoktorn bör Andreas stämma.
  24. Lugnande medel som är receptbelagt... kanske lite avancerat för mig. Samtidig post. ?
  25. Tack Biochemist, jag ska försöka hitta och testa detta Atarax. @ Jola; glömde säga att det är extra jobbigt under pollenallergisäsongen - ivart fall för mig, då måste jag vara superstrikt med maten.