Gå till innehåll

Erik 2

Medlem
  • Innehållsantal

    1 742
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    23

Erik 2 vann senast 29 December 2020

Erik 2 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

4 405 Enastående

Om Erik 2

  • Rank
    Veteran

Senaste besökare till profilen

2 219 profilvisningar
  1. Snyggt. Det var en rejäl förbättring. Jag undrar om ditt decembervärde på ALAT var en felläsning. ACV eller citronvatten. Inte vet jag. Eric Berg gillar båda.
  2. Intressant. Det får vi gräva i. Kanske är detta nästa avsnitt i månadens tema; kalium. Kan du ha en obalans mellan natrium och kalium? Vad för slags salt använder du?
  3. Kan man få så dåliga värden av att levern håller på att rehabilitera sig ? I så fall är det övergående. Du kan testa privat lite oftare för att se ev utveckling. https://werlabs.se/halsokontroll/leverfunktion/ När man ändrar diet och börjar äta mer fett får plötsligt gallan tillbaka sin huvuduppgift att se till att vi kan ta upp fettet, som den varit entledigad ifrån under alla fettsnåla kolhydratår, då kan man bli varse att man har samlat på sig gallstenar under fettsnåleriet. Utan fett i dieten sköljer inte gallan fram och åter i gallblåsa och gångar, det blir stillastående och stenar b
  4. Intressant med psykiskt hälsa och mat. När jag diskuterar med människor som har problem med övervikt och eller mentalt och som har en insikt att maten spelar roll men är övertygade om att den "traditionella" kosten är rätt så brukar jag fråga om de får några resultat med den kostplan de följer. En retorisk fråga och svaret är ju givet.... "Jaha du äter enligt kostcirkeln, och det går bra? " Nästa fråga är om de är beredda att göra en förändring för att jämföra resultat. Många svarar ja, men få som säger ja orkar genomföra förändringen konsekvent och disciplinerat men det säger de int
  5. För din grupp på jobbet: https://smartadiabetiker.se/
  6. Intressant studie som 4health länkar till. Dock handlar den om pasta och jag har sett andra studier där pastas påverkan på blodsockret bör mätas på 5 timmar och inte 2 eftersom pasta visat sig få en återsväng uppåt efter kanske 3 timmar, det gäller nog det mesta som har högt kolhydratinnehåll men lågt glykemiskt index (glykemiskt index mäts oftast bara på 2 timmar). Jag skulle vilja vilja veta hur mycket blodglukos som bildas totalt sett över en tid av minst 5 timmar helst mer. Möjligen är det så att detta med nedkylning och återuppvärmning bara minskar den första spiken av glukos men inte den
  7. Nyfiken som MariaF, gäller frågan varför du inte orkar pressa dig ned mot 5,15 längre? Då vore det bra att få veta vilka känslor som hindrar att du trycker på, vad upplever du är det som hindrar dig? Syreupptag, muskelstyrka, etc ?
  8. Jag använder även kalium i tablettform från tid till annan, salt är jag dock bra på att ta in på vanliga sättet.
  9. Jag tänker på två saker. Och jag känner igen mig. 1. Kalium. Vi behöver massor med kalium varje dag och den viktigaste källan är grönsaker och vi bör äta mycket grönsaker för att täcka behovet. På LCHF blir det lätt att man glömmer grönsakerna för det är svårt att hitta grönsaker som har lågt kh innehåll. Mitt trick är att göra en stor vitkålssallad (pizzasallad) som ska räcka flera dar och så startar jag lunch och middag med en stor skål kålsallad som jag kör ner ruccola och roman sallad i. Till mina ägg och bacon på morgonen äter jag avokado (halv stor - kör oftast med djupfryst som få
  10. Prosecco och liknande bubbelviner golvar mig direkt i flera dar. Har du hittat Angela Stantons facebook, bli medlem och ta del av all klokskap och erfarenhet. Men det är svårt att veta om man har migrän (enligt Stantons definition) eller ont av andra skäl. Eller lyssna. https://www.biohackerslab.com/ep65-dr-angela-stanton/
  11. Gammal blir maten snabbt. Det du tar upp är absolut gammalt. Har du ätit/druckigt samma typ av julmat hela livet? Jag tror att jag får bra effekt av att äta högdos c-vitamin. 3-4 gram askorbat före mat. Askorbat, inte askorbinsyra. https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/sjukdomar-allergier-och-halsa/allergi-och-overkanslighet/histamin
  12. Har du koll på om du är en histaminperson? Dvs en person som är dålig på attt bryta ned histamin och/eller bra på att skapa histamin. Överskott på histamin i tarmen kan ge migrän eller migränlika symptom. Om man är en sån person så har man problem med mat som inte är färsk och särskilt med fisk och magert fläsk. Typiska ingredienser kring jul. Histamin produceras av bakterier (utanför kroppen och i tarmen) som omvandlar histidin till histamin, och vårt immunsystem producerar också histamin. Vår matsmältning använder också histamini. Har man då allergier och äter gammal mat kan man
  13. Ett problem att ta bort; att det inte går att hitta smör och ost från A2 kor. Jag vill äta smör och ost men klarar inte A1 kasein. Ett annat problem är att vi i Sverige använder rapsolja i allt. Ersätt rapsoljan. Helst med A2 smör i smörsåser som bea, det är ju så det ska vara.
  14. Som en liten julklapp. Återstår att se om detta får någon som helst press och om i så fall någon "expert" ska försöka få till det så att det blir politiskt korrekt ..
×
×
  • Skapa nytt...