Erik 2

Medlem
  • Innehållsantal

    1 615
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    14

Allt postat av Erik 2

  1. feberhöjd - Ja, nattsliga febertoppar med svettbad och stor ångest. hosta - Inte särskilt men vanligt. andnöd - Mycket tryck mitt i bröstet särskilt i andra fasen. Vid ansträngning viss andnöd. huvudvärk - Nej. Möjligen innan utbrottet. smärtkänslor - Ja i första fasen punktvisa smärtor på olika ställen i hela bröstkorgen, framsida baksida uppe nere. Ingen känning i körtlar som vid vanlig influensa. halsont - Nej inte alls trötthet - Ja, enorm. diarré - Nej rinnande näsa - Nej, ingen påverkan alls i näsa och bihålor. Möjligen var det ett par dagar innan en koppling med en känsla av sårig näsa och viss huvudvärk. nysningstendens - Nej ev. inkubationstid om möjligt - Vet ej Med andra ord. Började med en rejäl nattlig febertoppning ca 1 timme, enorm svettning. Sen en vecka med mycket milda symptom, viss smärta punktvis i hela bröstkorgen, lite feber. Efter en veckan kändes som att det var klart, 2 dagar med snabb förbättring. Sen bakslag. En nattlig febertoppning igen, värre än den första, tryck mitt i bröstet fram högt upp och nu med svåra ångesttankar. Fosterställning. Andra veckan plus halva tredje veckan varje dag lik den andra. Tryck mitt i bröstet högt upp, harklar upp slem gör olika andningsövningar för att få upp slemmet dricker slemlösande (var 3e timme när det var som värst) dricker vätska, buljong, två ytterligare febernätter men mildare. Irriterad, låg, ledsen. Efter 2 och en halv vecka äntligen lite förbättring, sakta sakta släpper trycket i bröstet och feberkänslan försvinner. Börjar kännas som efter vanliga större infektioner. Slemmet rosslar fram ur lungorna och näsan börjar få lite snor. Lite livsglädje och hopp infinner sig. Upplever inte att luktsinnet försvann, däremot en kortare period med väldigt bra luktsinne men det kan vara en illusion.
  2. Läser dagens statistik från folhälso. Dödsfall 239, varav kvinnor 99, män 140. Varför denna skillnad? Min teori är att många av de som avlider gör det på grund av att det egna immunförsvaret slår till för hårt, cytokinstorm, en form av sepsis. Kvinnor kanske har bättre reglerat immunförsvar och/eller så har de stor hjälp av östrogenets anti-inflammatoriska egenskaper och lyckas därigenom få ett mindre hårt motangrepp. Vad tror du?
  3. Jag undrar vad det är för kolhydrater som inte höjer insulin. Att fruktos skulle vara en sån vet jag att man påstår men jag undrar varifrån det kommer för fruktos är otroligt sött och smaken sött har visats leda till insulinutsöndring innan nåt glukos hittas i blodet. Cephalic phase insulin. Jag har undrat om det är ett felslut av att fruktos inte ger glukoshöjning ... (lite roligt). I den här rapporten använde man bla sukros som väl är 50% glukos 50% fruktos, dvs vanligt socker, där fruktosen är den som står den söta smaken. A significant increase of plasma insulin concentration was apparent after stimulation with sucrose and saccharin. In conclusion, the current data suggest that the sweeteners sucrose and saccharin activate a CPIR even when applied to the oral cavity only. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18556090/ Här ett referat av en rapport där man testade om bukspottkörtelceller (alltså utan koppling till smak i munnen) kunde känna söt smak och utlösa insulin. Fruktos visade sig ha den effekten. Effekten var ännu större om man kombinerade fruktos och glukos. Socker. http://www.diabetesincontrol.com/the-pancreas-also-has-taste-buds/
  4. Kanske ännu ett bevis för att ett glas varm mjölk innan sänggående är bra för sömnen. I den här rapporten har man testat kalciumkanaler och sömn hos möss. Aktiviteten i kanalerna ökar tydligen vid sömn. Oklart om mer kalcium är lösningen från den här studien, men det finns säker andra. https://www.sciencedaily.com/releases/2015/06/150627081214.htm Calcium channels, selective gates in neuron walls, are integral in neuron firing, ensuring that all parts of the brain keep talking to one other. But during sleep, calcium channel activity is increased, keeping a slow rhythm that is different from patterns found during wakefulness. Based on this clue, the scientists removed one type of calcium channel, Cav3.1, and looked at how the absence of that channel's activity affected mouse brain function. This calcium channel turns out to be a key player in normal sleep. The mice without working Cav3.1 calcium channels took longer to fall asleep than normal mice, and stayed asleep for much shorter periods. "They basically took cat naps," says Llinás. Their brain activity was also abnormal, more like normal wakefulness than sleep. Most importantly, these mice never reached deep, slow-wave sleep. "This means that we have discovered that Cav3.1 is the channel that ultimately supports deep sleep," Llinás says.
  5. Intressanta tankar. Jag har svårt att tro att LCHF har haft nån större inverkan, det är en väldigt liten rörelse, men jag håller med om samhällstrenden. Men det är otroligt viktigt att fortsätta vara kritisk vi måste komma ihåg att mycket i dagens samhälle bygger på politik och inte vetenskap och expertis, dessutom är särintresselobbyismens påverkan på politiken större än nånsin och någon fristående kritiskt granskande press finns i stort sett inte längre. Palme sa att "politik är att vilja", och det är nog ack så sant. Viljan har inte nödvändigtvis någon vetenskaplig förankring. De flesta stora inflytelserika internationella organisationerna är politiska, deras rapporter är friserade av politiker. Deras anställda är utvalda och lojala för att hålla nivån på sina förmåner. Vi har staterna som rapporterar in statistik till dessa, de styrs av politiker eller maktdynastier och de flesta stater friserar med stor sannolikhet sina siffror. Hur vet vi att rapporteringen om viruset från Kina som WHO baserar sig på är korrekt. För att dessa institutioner ska vara tillförlitliga måste de ingående medlemmarna vara demokratisk fungerande rättsstater med öppna transparanta system (offentlighetsprincip) - en majoritet av världens stater uppfyller inte det kravet. Sen har vi forskningen som nästan helt bedrivs med stöd från näringslivet, det finns ingen fristående forskning kvar. Näringslivet har en "vilja" med sina bidrag, de stöttar inte vad som helst. I den här soppan har vi snart bara vårt eget logiska tänkande kvar att hålla oss i. "Vem i hela världen kan man lita på?"
  6. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0143416017301239 Enligt den här studien verkar kalcium både för och emot. Varför någon ska äta tillskott av kalcium begriper jag inte, det är ingen brist på det i kosten. Däremot kan vi ha brist på d-vitamin så vi inte tar upp det ur tarmen eller på k2 vitamin så vi inte bygger in det i benen.
  7. Vill man gå ner i vikt måste man hålla nere sitt insulin. Insulin triggas av bla kolhydrater. Den amerikanska standard dieten med högt intag av allt, kolhydrater, fett och protein har väl visat sig som en fettbyggande diet? Att kombinera högt fettintag med högt insulin kommer ge fettinlagring.
  8. Erik 2

    Fetter

    Så är det. Det var första inlägget i tråden jag refererade till. Ska vara tydligare nästa gång.
  9. Erik 2

    Fetter

    Vad tänker du på när du skriver "inte klarar av väldigt fet mat" ? Galla och lipasenzym behövs för att finfödela fettet så att det kan tas upp för transport. Han man levt ett lågfettliv är risken stor att man har byggt upp ett lager med stenar i gallblåsan som hindrar och försvårar gallblåsans funktion - man kan uppleva illamående mm när man äter fett och gallblåsan aktiveras. Man kanske inte ens har en gallblåsa efter operation. Har man leverproblem (fettlever efter ett liv med socker tex) kan produktionen av galla och enzymer vara försämrad. Det finns också viss genetik kring fettupptag och fettransport. Effekten av dålig fetthantering är framförallt att fett försvinner ut i toastolen.
  10. Ska vi gissa på Rostenberg. 😉
  11. Yes i soppan ingår adrenalin. Det är tydigen det som triggar användning av glykogen. Kortisol ingår också, men jag läser lite olika saker kring kortisol, en del säger att det inte är ett stresshormon på riktigt utan att det följer med som ett skydd när framförallt adrenalin river igång. Nån som vet mer?
  12. Att träna som man vill kräkas kan inte gynna viktnedgång, och inte muskelbyggnad. Det är bara stress. Håll dig till bandyn. Lyft lite skrot 1 gång i veckan, tungt och långsamt. Jobba ner stressnivån allmänt. Ät ordentligt och fett och sällan.
  13. Visst är det roligt när man kommer på varför en gammal huskur fungerar. Insulinbrist och insulinbrist jag vet inte det, men en insulinpuff lär behövas för tryptofanet. Och som du är inne på det kanske inte är LCHF i sig utan snarare att vi också tenderar att köra åtminstone 16/8 vilket brukar betyda tidig middag och sen ingenting förrän sen frukost, då kommer första insulinpuffen efter middagen inte förrän runt kl 4 med gryningsfenomenet.
  14. Jag inser att jag börjar bli som en raspig skiva men jag vill återigen lyfta frågan om serotonin på LCHF. Serotonin är en förutsättning för melatonin. Melatonin är förutsättning för sömn. Enligt de studier som finns så krävs det insulin för att få in tryptofan i hjärnan och tryptofan är en förutsättning för serotonin. Om man då äter en kost som endast obetydligt och sällan höjer insulinet måste man rimligen ha svårt att få in tryptofanet för att göra serotonin som byggs om till melatonin. Insulinhöjning på kvällen kan hjälpa men behöver inte vara kolhydrater. Aminosyror eller mejeri (ett glas mjölk) höjer också insulin. Lite senare på morgonen runt kl 4 släpper kroppen stresshormoner för att vi ska börja vakna och då går glykogen ut och insulin följer. Har man då små glykogendepåer (tex pga LCHF) börjar kroppen ta protein från muskler (stora muskler först - gubbens rumpa försvinner) för att göra glukosen. Att Zepp och några andra har svårt att komma upp på morgonen kan ha att göra med genetiskt betingad, föör snabb nedbrytning av stresshormoner, så de där uppvakningshormonerna försvinner snabbt. Och/eller. Kortisol är ett uppvakningshormon som trycks bort av serotonin. Vissa har långsam serotoninomsättning och kan lätt få för mycket på morgonen när insulinet går upp.
  15. Intressant markering " " Hur dödar man nåt som inte lever. Samma inom vaccination, ibland står det att man använder avdödat virus?? Inaktiverat?
  16. Djupare snö än på 20 år i Norge: https://www.nrk.no/vestland/her-har-det-ikkje-vore-sa-mykje-sno-pa-20-ar-1.14927053 7 meter.
  17. Spännande. Oavsett dina provsvar så läser jag om dina kalla händer, astma och blåmärken. Det tyder på att du har en genetisk tvist på din kväveoxidreglering. Generna som sköter detta heter Nos3 eller eNos. Du kan googla på det. Blodtryck (lite högt) brukar vara en del av bilden. Och kvinnor med dessa gener har problematiska graviditeter. Dagen efter träning har man ofta mer ont än andra. Man kan bli gråhårig tidigare än andra pga sämre hantering av superoxid. Läs tex boken Dirty Genes av Ben Lynch. Den här damen sammanfattar hans bok i små videos, som intro: [https://www.youtube.com/watch?v=45t8cc4eI6A] Klistra in utan [ ]. https://ghr.nlm.nih.gov/gene/NOS3#synonyms https://www.mygenefood.com/genes/heart-health-genes/nos3/
  18. Tabellen är förvillande, kolumnerna ligger fel. Det jag ser är: För lite fett. Vad sägs om 200 gram per dag istället för 83. För mycket mejeri. Du skulle vinna mycket på att följa kostdoktorns olika recept och veckoplaner.
  19. Erik 2

    Tarmflora

    Detta kanske är ett spår. http://4health.se/inflammatorisk-tarmsjukdom-ulceros-kolit-kopplad-till-laga-nivaer-av-specifika-bakterier Personer med ulcerös kolit har visat sig ha låga nivåer av särskilda mikrober som omvandlar galla till andra ämnen. Ulcerös kolit är ett tillstånd där tjocktarmen blir inflammerad. Det anses numera vara en autoimmun sjukdom och inkluderar symtom som sår i tjocktarmen, samt skov med diarré och blod i avföringen. Vissa bakterier i tarmen är kända för att konvertera gallsyror, producerade av levern, till andra ämnen, så kallade sekundära gallsyror. Dessa sekundära gallsyror har nyligen visat sig kunna ha en antiinflammatorisk roll. Och där finns en annan sjukdom omnämnd: "primary sclerosing cholangitis" du kan diskutera med din läkare. Jag vet inte om man kan köpa sekundär galla (secondary bile acids) eller de speciella bakterierna. ruminococcaceae The team is carrying out a clinical study to explore whether introducing secondary bile acids may help to treat patients who have had surgery for ulcerative colitis but who develop inflammation in their pouches. Dr Gwo-tzer Ho, a consultant gastroenterologist and expert on ulcerative colitis at the University of Edinburgh, welcomed the study and the ongoing clinical trial. He said that, if successful, the approach could be particularly helpful for those who also had a condition called primary sclerosing cholangitis – a disease of the bile ducts. But he said it was important to investigate further whether a dearth of similar bacteria, and the secondary bile acids they produce, was seen in the colons of those with ulcerative colitis who had not had surgery. Advertisement “This [study] provides further clues [about] the roles of bacteria and bile acids, potentially in the development of ulcerative colitis,” he said.
  20. För att minska ner på de dåliga tankarna kan du testa med folat (vitamin B9), viktigt att det inte är folsyra utan folat/metylfolat. Den här tycker jag är prisvärd och funkar. 1 tabl på morgonen. https://www.bodystore.com/folat-green-line-100-kapslar/A2500-70.html Kolla andra saker och rensa bort om de har folsya tex multivitamin, bkomplex, glutenfria mjöl. Ät mycket kålväxter för att städa ut hormoner. Du kan också testa inositol för att stötta serotonin och i förlängningen melatonin. Sova och vara nöjd. https://www.svensktkosttillskott.se/core-inositol
  21. Det kan bero på så oändligt mycket. Vad åt du til frukost? Vad åt du dagen innan? Om du misstänker fettet i LCHF så kanske du har problem med gallan. Det behövs galla för att ta hand om fett. Har du stenar i gallblåsan kanske det blir för lite galla ut. Har dock inte hört att det skulle leda till kräkning.
  22. På ren svenska; för de som är över 60 är det lika bra eller bättre att ha höga LDL-C and låga, vad gäller dödlighet.
  23. Erik 2

    Gyndoktor

    Ursäkta en gamling men vad ska en läkare göra i sammanhanget ? Vill du ha läkarens välsignelse för att du byter kost ? Denna kanske kan ge bra information. https://www.youtube.com/watch?v=TaouRuqqEfY
  24. Har du gjort några försök att förstå vad din artrit beror på och har du gjort något för att komma till rätt med den via kostreglering tex autoimmunt protokoll ? Havandeskapsförgiftningen. Hade du andra problem under graviditet ? Har du ofta kalla fingrar och tår ? Får du lätt förkylningsastma ? Märkliga frågor kanske men jag försöker hitta en grundorsak. Analys av blodfettsvärden kommer andra att göra.
  25. @Tingeling Jag vågar säga med 100% att om det du menar med en fet mage är din mage (jag tycker inte den är fet) så är det inte hälsofarligt, jag skulle säga tvärt om. Man kan generalisera och säga att fett du kan ta tag i med händerna är ofarligt (upp till viss mängd så klart), medan fett du inte kan ta i tex sånt som gömmer sig under magmusklerna (tänk gravid farbror) är farligt. Alger vet ej men tång innehåller förvånansvärt mycket kolhydrater, jag har sett innehåll på upp till 45%. Det du beskriver om sömn mm visar på en pressad och stressad livssituation. Du bör vara i säng kl22 och sova till 06. Du skulle kunna testa glycin (hälsokost) 1tsk i vatten efter middagen det kan hjälpa till att göra trött. Låt det gå minst 2 tim mellan träning slut och sov. Hitta stressfaktorerna och gör når åt dem. Lyssna på lroppen. Meditera. Käka broccoli, städar ut hormoner inkl sresshormoner.