Erik 2

Medlem
  • Innehållsantal

    1 660
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    16

Allt postat av Erik 2

  1. Gundry är lite hoppig. Jag tror dock att vad gäller just lektiner så är de inte särskilt bra för oss och vi bör känna till dem och undvika dem. Intressant är att han säger att kött från djur som äter lektinrika grödor också innehåller lektiner. Det finns lite begynnande forskning kring parkinsons och lektiner där man bla funnit att ett lektin från ärta kan transportera sig i vagusnerven (ja ni läser rätt) till hjärnan där det binder till dopaminreceptorerna och blockerar dem för dopamin. Vagusnerven man studerade satt i en mask. Spännande att se om de nånsin kommer dokumentera en lektintransport i vagusnerven hos människa. För min del ger lektinrika grönsaker typ tomat tydlig reaktion som mest liknar allergi. Undrar om inte proteiner i växter man reagerar mot med allergi ofta är lektiner.
  2. Om vi talar hälsa istället för övervikt, vilket borde vara mer intressant, så rekommenderar jag den här föreläsningen med Lustig. Särskilt efter 23 minuter.
  3. Som mjölkproteinallergiker måste jag göra Zepp uppmärksam på en väsentlig skillnad på modersmjölk och komjölk. I modersmjölk är kaseinet av typen A2 medan kaseinet i svenska komejeriprodukter är mestadels A1. A1 orsakar problemen pga att det bildar BCM7 vid nedbrytningen i tarmen vår magsyra klarar inte av att bryta den peptiden. Testa om barnet klarar get-, får-, buffelmejerier. Där är kaseinet A2. Laktosproblem kan man oavsett kaseinsort, det är liksom lika i all mejeri och modersmjölk vad jag vet därför är laktosproblem hos små barn väldigt ovanligt, de är inställda på att klara laktos i början för att kunna ammas.
  4. Om du åkt på en förändring av tarmfloran borde du kunna hitta en anledning. Har du tagit antibiotika nyligen? För att återställa bakteriefloran tycker jag den här drycken är bättre än surkål. Surkål har bakterier men också cellulosafibrer som kan reta. Detta var den site som hade bäst pris. https://naturprodukter.se/produkt/probioform-133-st/ Den här kiselprodukten fungerar också bra, gärna tillsammans med den första. https://www.bodystore.com/silicea-mag-tarm-direkt-30-dospasar/A1796-10.MASTER.html
  5. Åter till frågan hur startar pollenallergin. Jag skulle vilja veta hur många pollenallergiker som har problem att andas genom näsan och primärt andas genom munnen pga trånga näsgångar. Min teori är att dessa trånga näsgångar gör att dessa personer får ner mer pollen i tarmen genom att pollen åker rakt ner i lungorna utan filtrering i näsgångarna och harklas upp och sväljs.
  6. Erik 2

    potatis

    Hade varit roligt att följa dina världen upp till 5 timmar också. Bra experiment 🙂
  7. Egen pool, då tänker jag klor. Uttorkande. Kan det spela roll också ? Sen för att göra min serie komplett. Timotej. Jag är alergisk mot timotejpollen och te gjort med timotej. Kanske följer det med pollen i teet. Reaktionen är samma.
  8. Erik 2

    Finnar

    Här en genomgång av olika teorier kring keto rash. https://www.youtube.com/watch?v=UINt7I8LIPo
  9. Erik 2

    potatis

    Du skulle kunna testa hur ditt blodsocker reagerar på kokt och koktkall potatis med en blodsockermätare. Potatis är mest vatten och lite kolhydrat. Enligt matkalkyl är en rå potatis på 100 gram = 12 gram kolhydrat. En kokt potatis på 100 gr = 15 gram kolhydrat. Jag gissar att en koktkall är lika med en kokt om den inte suger tillbaka vatten. Om vi äter en rå potatis är frågan hur mycket blodsocker vi får ut av kolydraten, kanske inget. Om vi äter en kokt gissar jag att vi får ut det mesta av kolhydraten som blodsocker. Om vi äter en koktkall någonstans däremellan kanske för jag har som du hört att de bindingar som finns mellan glukosmolekylerna löses upp eller blir mer lättlösliga av värme och återgår i viss mån till ett svårlösligare tillstånd efter nedkylning. Detsamma ska tydligen gälla för ris. Jag äter aldrig rå potatis. Jag äter ibland lite tillagad potatis varm och ibland koktkall. Det jag märker (utan att mäta) är att jag får bodsockerpåverkan (snabbt ras i blodsocker) oavsett vilken form jag äter potatisen och den kan komma flera timmar efter jag ätit. Blodsockerpåverkan gillar jag inte och äter därför bara lite potatis ibland för det är ju gott till sillen och potatissallad är bra ta-med-mat. Konstigt nog får jag inte alls samma påverkan av sötpotatis som jag äter en del av när jag är på paleohumör. Får inte fram kolhydratinnehållet i sötpotatis.
  10. Två föreläsningar. Den första har textning men den är inte helt korrekt och verkar vara automatisk vilket stör lite. Edit. Lägger till Eric Berg som förklarar Seyfried lite enklare.
  11. Men det är ju attans att ni inte hittar några droppar som funkar. Tar han tabletter och droppar samtidigt? Med tanke på uttorkning av slemhinnor kanske det inte är den bästa kombon för ögonens slemhinnor. Finns massor av pollen i sjövatten så klart och ofta även i havet. Ta med kranvatten att skölja hår och ansikte efter bad. En sak jag kom på kring gluten/gräsfrö och gräspollen frågan. Jag har ett analogt problem. Hasselpollen och hasselnöt. Jag blir sjuk av båda, dock olika symptom. Liksom av gräspollen och gräsfrö (vete). Om det fanns sesampollen i den svenska luften skulle jag kanske bli sjuk av det eftersom jag blir sjuk av sesamfrö.
  12. Tydligen väldigt svårt på antipsykotisk medicin. https://www.reuters.com/article/us-antipsychotics-weight-loss-idUSKBN0HB27J20140916 Men varför inte följa dietdoctors olika råd och tips i alla fall. https://www.dietdoctor.com/se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt Vad var det med Paleo som du föll för ?
  13. I en ny ruta i denna intressanta fråga vill jag lyfta järnbrist/blodbrist/anemi och cancer. De som äter veganskt, vegetarianskt och högkolhydrat riskerar att ha lågt intag av järn. (Lågt intag och låga depåer leder till absolut blodbrist.) En kost och livsstil som leder till ständiga inflammationer kan trots bra depåer och intag av järn leda till att det järn som finns inte blir åtkomligt för benmärgen för det sitter fast i makrofager och enterocyter - funktionell blodbrist. Författarna till studien på den första länken verkar vara av uppfattningen att det är en annan inflammation som leder till järnbrist i cancer, nämligen cancer. I studien längst ned som kommenteras i första länken fann man att 39% av cancerpatienterna hade anemi när de las in och vid kemoterapi var det 67%. Vanligaste anledningen till anemi var brist på järn. Förekomsten av funktionell blodbrist var vanligast hos cancerpatienter och låg mellan 29 to 46% studien. Förekomsten av anemi relaterad till järnbrist var mellan 7 till 42%. Tex, av de med testikelcancer hade ca 20% järnbrist och ca 3 % anemi, medan av de med bukspottkörtelcancer hade ca 65% järnbrist och 50% anemi. Iron deficiency in cancer patients; https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5119669/#bib0010 Anemia is a frequent complication in cancer patients, both at diagnosis and during treatment. In the European Cancer Anaemia Survey (ECAS), 39% of patients were anemic at the time of enrollment in the study, and 67% had anemia during chemotherapy. The cause of anemia in these patients is multifactorial, and for many of them iron deficiency is the dominant mechanism. Betalvägg tyvärr: The European Cancer Anaemia Survey (ECAS): A large, multinational, prospective survey defining the prevalence, incidence, and treatment of anaemia in cancer patients; https://www.ejcancer.com/article/S0959-8049(04)00511-8/fulltext
  14. Lite intressanta fakta och tankar från Eric Berg på länken. Blodsocker har säkert en roll i cancer. Men vad gäller hudcancer tror jag att för lite fett och fel fett i kosten är en större bov. Fett på huden och fett i cellmembranen skyddar och glöm inte hur D-vitamin produceras .. - men om vi äter fel sorts fett kommer vi ha fel sorts fett på/i huden och i cellmembranen och det skyddar inte, och äter vi för lite fett kommer vi ha för lite fett i på huden som skydd. Sen har vi solskyddskrämerna ... [Edit 2] Lägger länk till Ann Fernholm: http://annfernholm.se/?s=hudcancer http://annfernholm.se/?s=solkräm https://www.drberg.com/blog/does-the-sun-cause-skin-cancer Edit. Lägger till Chris Knobbe och en av hans föreläsningar om oljor.
  15. Erik 2

    Epigenitik

    Nasonex är kortison men inte lika bra kortison som Flutikason Teva. Tycker jag. Kortison i näsan hjälper inte ögonen. Man ska inte ha kortison i ögonen. Tyvärr har jag inte hittat nåt annat inkl Renässans som funkar för näsan. Lomudal ögondroppar funkar på mig, inte på hustrun. På henne funkar Livostin ögondroppar. Att antihistaminet torkar ut alla slemhinnor förklarar väl delvis varför magen stänger ner om jag tar en tablett. Tabletter med antihistamin har aldrig fungerat på mig.
  16. Erik 2

    Epigenitik

    Kör ni inte nässpray och ögondroppar? Lomudal till ögonen. Kortison i näsan, Flutikason Teva. Tips efter många års testning. 😉
  17. Jo en sak till. I år var det värre i maj än normalt för mina bihålor, konstigt då det inte verkar ha varit jättemycket björkpollen, däremot gott om ek och det brukar gå bra, och en del gräs. Kanske är jag extra skör efter coronan. Fick köra kortisonspray i näsan vilket jag inte behövt på många år. Dessutom la jag till magmedlet silicea. Vet inte om det hjälpte eller om kortisonet gör hela jobbet men just nu är det riktigt bra.
  18. Återigen ett ämne av gemensamt intresse. 😉 Eftersom jag har det som din son i det här avseendet har jag grubblat mycket på detta. En grundfråga är om pollenallergin har sitt ursprung i magen eller luftvägarna, eller börjar det i magen med läckande tarm som sätter igång immunförsvaret och när det hittar pollen i luftvägarna också blir det reaktion även där. Gluten har ju visats trigga zonulin som öppnar tight junktions i tunntarmen. Jag har ungefär kommit hit, inte så långt men kanske några uppslag att nysta i. Vete, råg och korn är grässorter och deras frön innehåller bla glutenprotein. Fröna tillverkas efter pollinering (tror jag, har inte kollat). Gräsallergiker reagerar på ett protein i gräspollen, jag har inte kollat men tror inte det är gluten. Det finns nåt som heter veteallergi. Ovanligt men jag har flera vänner som lider av WDEIA där intag av vete och fysisk aktivitet utlöser anafylaxisk chock. Här finns också allergi mot skaldjur och aspirin (som egentligen är en trädprodukt ..) i kombo med vete. Omega 5 gliadinreaktion är det man letar efter i blodprov. Eftersom den heter gliadin och gliadin är en peptid som blir kvar vid partiell nedbrytning av gluten undrar jag om detta gäller även omega 5, dvs den kommer från gluten. Det finns också bakers astma och exem. Bagare får dock sin reaktion genom inandning och hantering av mjöl. Nå, om gräsallergi och glutenproblem ska hänga ihop bör det vara samma protein man reagerar på. Jag gissar att det inte finns gluten i pollen men om det gör det så borde reaktionen bli samma dvs framförallt magproblem men också hud- och ledproblem. Dock inte hösnuva och rinnande ögon. Att pollen tar sig ner i magen är inget konstigt så det skulle vara möjligt med magproblem. Om vi tänker oss att det inte är gluten utan ett annat protein som orsakar gräsallergi är det väl inte otroligt att det finns även i gräsfröna vete råg och korn, men när vi äter dessa frön åker de ner i magen och om vi inte är bagare kommer det inte in i luftvägarna, så reaktionen borde inte vara samma som på pollen. Om det inte är så att pollenallergireaktionen egentligen kommer från magen och svalda pollenkorn. Jag är allergisk mot andra frön och nötter, troligen alla. När jag äter frön svullnar matstrupen, mina läppar svullnar, blodtrycket rasar, ögonen håller på att hoppa ut och jag blir högröd. Anafylaktisk chock. Det sticker i munnen. Om jag får i mig vete känner jag sticket i munnen men inget av det andra. Vete ger mig främst mag, led och hudproblem. Detta blev lite långt och tillkrånglat men som slursats. Jag tror det finns en koppling men det är inte gluten. Jag tror att den dag vi utvecklar en allergi har det med läckande tarm att göra men sen kan kroppen reagera på allergenet oavsett på vilken slemhinna det landar, ögon, näsa, hals, lunga eller rent av på huden. Lektiner, dvs växtkemikalier, proteiner, för att skydda främst frön är ett spår jag tror mycket på. Lektin finns på gräsfrön och troligen på gräspollen, det har jag dock inte kollat. Ett lektin i vete är vetegrodds aglutinin. WheatGermAglutinin. Att vi reagerar på lentiner är väl etablerat. Jag har en period testat vetegräspulver, ska vara nyttigt och glutenfritt. Inga allergiska, led, hud reaktioner men bra fart på magen, dock inte för bra fart .. Jag är inte säket på den produkten ännu. Bonusmaterial. En vän som börjat utveckla vikingasjukan slutade med gluten och anser att han därmed fick stop på vidare utveckling av vikingasjukan. Den stannade av. Han är övertygad. Det finns nya rön kring denna sjukdom att den har en immunkoppling man hittar förhöjda halter av IgA. Jag börjar tro att det är en autoimmun sjukdom med koppling till gener och gluten precis som celiaki. Ser som vanligt fram emot lite gemensam forskning i ämnet. 🙂 Edit. Hittade så klart omedelbart nån annan som grubblar. http://ihatemyglutenfreelife.com/wheat-allergy-due-to-cross-reactivity-with-grass-pollen/ Edit 2. Forskningsrapport. https://www.karger.com/Article/Abstract/489610
  19. Jo men man går väl inte upp och ner i vikt av en måttenhet eller vad kroppen gör med den ?
  20. Just i dessa tider och efter en egen covid19 resa säger jag covid 19. Hypoglykemi, lågt blodsocker, eller egentligen brant blodsockerfall, är en annan svettis. Slopa kolhydraterna, tex potatis. Hormoner så klart, både män och kvinnor runt 50-60 år. Lektiner. Tex solanin i potatis.
  21. Spännande kalorilära. Så för att göra Acetyl CoA behövs kolatomer. Enligt wikip länken behövs 2 kol per Acetyl CoA. Glukos har 6 kol att donera. Fettsyror kan ha allt från 4 till 24 (kanske mer) beroende på. Men om vi tänker att vi äter en viss samma mängd kolatomer som glukos ena dagen och som fett andra dagen hur många kolatomer blir Acetyl CoA dag ett och dag två, allt annat lika ? Vad jag är ute efter är om kroppen använder fettsyror och deras kol inte bara till energi utan även till annat varpå det skulle bli färre kol till Acetyl CoA vid högt fettintag.
  22. Men vad är en kalori? Hur ser den molekylen ut? Jag har undrat så länge. Ingen verkar veta.
  23. "Ät mindre ..." Då får man tänka till kring vad kroppen använder de kolatomer vi äter till. Kolatomer från kolhydrater blir blodglukos och det används som energi eller lagras för energi. Fett däremot har mängder av andra funktioner. Om man äter högfett, hur stor del av fettet går till energitillverkning?
  24. Erik 2

    EF

    Jag vägde också väl över 4 för många många år sen. Tyvärr är det nog så att de fettceller man bildar inte försvinner, men man kan jobba på att hålla dem tomma. Viss mängd fett under huden behöver inte vara dåligt. Var förlossningen normal eller snitt? Vid snitt får man inte på sig de första bra bakterierna. Har det ett samband med förpuberteten, bröst kan tyda på hormonobalans. Insulin är nyckeln. Bröd höjer insulin som få andra saker inkl socker. Pålägg utan macka är bra. Typ salladsblad med smör, ost och skinka.