Erik 2

Medlem
  • Innehållsantal

    1 444
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    9

Inlägg postad av Erik 2


  1. Detta låter mer och mer som ett klart fall av brödberoende, nåt jag är mycket bekant med. Jag tror det som räddade mig från brödet var att jag efter 4 veckors uppehåll (början på lchf) från alla kolhydratstinna livsmedel, prövade lite bröd och blev sjuk och konstaterade glutenintolerans. Därefter är det lätt att låta bli brödet, och det finns inga glutenfria bröd som ger samma tillfredsställelse. Men även efter 10 år är längtan till brödet enorm, värre än nikotinet, och jag hade åkt dit hela tiden om det inte var för intoleransen. 

    Pga att många av oss inte bryter ned proteinerna i vet,råg,korn tillräckligt bra blir det fragment av protein kvar, peptider, och dessa har opioid effekt på oss, det triggar oxytocin, vi känner stor tillfredsställelse, vi blir beroende. 

    Bröd är det enda jag saknar från mitt tidigare liv, inte pastan, inte sockret, inte potatisen eller riset eller gröten. 

    • Gilla 3

  2. Frukosten är svårast att hantera enligt många. När man vaknar går kortisolet igång och om man dessutom är stressad blir det mer kortisol och man börjar tänka mängder av jobbiga tankar. Man kurerar sig genom att trycka upp blodsockret så att insulinet går upp och när insulinet går upp kommer tryptofanet in i hjärnan för att bli serotonin. Serotoninet lugnar ner tankarna och vi känner oss nöjda och mätta. 

    Men det är ju inte bra om man vill vara keto. Jag tror att vissa personer med viss genetik, fler kvinnor än män, kommer ha en svår ketokamp pga detta serotoninproblem. En halvlösning kan vara att ta något mycket litet men väldigt sött för att lura upp insulinet typ lite honung, och sedan äta ägg och bacon. En annan lösning kan vara ett glas mjölk och sen ägg och bacon, mjölk har stark insulineffekt. 

    Personer med denna problematik kan behöva göra tricket ett par gånger per dag. Tricket handlar om att få upp insulinet utan att fylla blodet med glukos. 

    • Gilla 3

  3. Från Holistics blogg: 

    "Det som hände när mössen fick tillskott av fibrer som gynnar tarmfloran är mycket intressant.

    Fibrer (oligofruktos) bidrog till att:

    • Förändringarna i tarmfloran hos de överviktiga mössen gick tillbaka och blev mer lik tarmfloran hos de normalviktiga mössen. Mängden bifidobakterier ökade 1 000 gånger.
    • Mängden Peptostreptococceae och Peptococcaceae som driver på inflammation minskade dramatiskt.
    • Alla markörer för inflammation och artros i leden minskade signifikant hos de överviktiga mössen och hamnade nästan i nivå med de normalviktiga mössens nivåer. Ytan av ledbrosket hos de överviktiga ökade.

    Slutsats

    Bättre balans på tarmfloran gav minskad inflammation i kroppen och ledde till att brosket på ledytan började tillväxa dvs. de överviktiga mössen fick mindre artros. Så att stötta sin tarmflora är en bra idé!"

    https://www.holistic.se/blogg/5657

    Schott EM Targeting the gut microbiome to treat the osteoarthritis of obesity. JCI Insight. 2018 Apr 19;3(8).

     

    • Gilla 4

  4. 3 hours ago, Katerina said:

    Jag skulle i alla fall vilja veta vilka faktorer gör att de bildas. Jag är övertygad om att kosten: gluten, socker och kolhydrater samt fel fetter ligger i grunden.

    Och vilken betydelse har insulinet för att man vill ta tupplurar mitt på dagen ...

    • Gilla 1

  5. Dagens Alzheimer. Tupplurar och TAU.

    "Vårt arbete visar på definitiva bevis för att det är de delar av hjärnan som främjar vakenhet som degenererar på grund av ansamling av tau i sjukdomsutvecklingens allra första fas", säger Lea Ginberg, verksam vid University of California, San Francisco, USA, i ett pressmeddelande.

    I den aktuella forskningen har forskarna mätt nivåerna av tau i tre olika hjärnregioner som alla är involverade i att främja vår förmåga att hålla oss vakna dagtid, var av ett är påverkat vid sjukdomen narkolepsi som också resulterar i svårigheter att hålla sig vaken dagtid. De mycket precisa mätningarna ägde rum hos 13 avlidna alzheimerpatienter samt hos sju friska kontroller.

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nbexG/tupplurar-tidigt-tecken-pa-demens

    • Gilla 5

  6. Och vem kan man lita på. Nyligen rapporterat värmerekord på Grönland visade sig vara fel. Mätinstrumentet hade inte rätt distans till marken pga snö. Och hur ofta händer det ??

    https://www.dr.dk/nyheder/indland/dmi-afviser-varmerekord-i-gronland

    Ifølge meteorologen skyldes fejlmålingen, at der ikke har været den korrekte afstand mellem måler og overflade på grund af sne.

    - Den manglende afstand til isen har givet en dårlig ventilation, og det er også afgørende for, hvad en måler viser, siger Herdis Damberg.

    Det er desuden svært for meteorologerne at komme til vejrstationen Summit, da den ligger langt inde på indlandsisen i et barskt klima.

    • Gilla 1
    • Haha 1
    • Förvirrad 1
    • Ledsen 1

  7. 21 hours ago, MariaF said:

    Det har jag läst om nånstans, så stöd finns nog. Fast var, minns jag inte. 

    Tack för en spark därbak. 🙂 Det var bara att googla, som vanligt, om tom wikipedia tar upp det med referenser till forskningsartiklar under "wheat allergy". Över 40 bokförda allergener i vete ...  Korsreaktion med gräspollen och rågpollen bla. 

    • Gilla 2
    • Tack! 2

  8. 23 hours ago, Jånte said:

    poet så som gräs, lite katt och vissa stenfrukter. Men katt är nästan borta sedan några år tillbaka..

    Utan att ha hittat stöd för teorin, tror jag att gräspollenallergi och vete/råd/kornallergi hänger ihop och kopplingen är lektiner (vete,råg,korn är ju gräsfrön och har förmodligen ett kemiskt skydd i form av lektiner som är mycket likt eller helt enkelt samma som gräspollen) och uppkomsten av allergin har att göra med låg magsyra och läckande tarm. Med tillräckligt sur magsyra bör alla proteinerna (bla lektiner) brytas ner till aminosyror och inga peptider eller hela proteiner blir kvar för immumförsvaret att reagera på. Immunförsvaret kommer åt allergenerna  (hela proteiner eller peptider) vid läckande tarm. Luftburet pollen kommer ner i tarmen genom svälj av slem från lunga och strupe där pollen fastnat. 

    • Gilla 2

  9. 19 hours ago, Jamtlandstjej said:

    Om symptomen är mest på vänstersidan då?...🤔

    Ledsen, inga lika klara uppslag för den sidan. Jag har ofta problem med vänster höft. Jag tro det är ömsom inflammatoriskt ömsom muskulärt. Den imflammatoriska smärtan är klart länkad till mina matintoleranser, bla ko-mejeri. Hur det hänger ihop vet jag inte, men gissar på att ko-mejeri ger en tarminflammation som på nåt sätt går vidare eller strålar till höften. Muskulär smärta fixar min massör. 

     

    • Förvirrad 1

  10. Pollenallergi. Vilka pollen? Hur blev det bättre? 

    Mina smärtor försvann med vetet och de andra gluten-gräs-fröerna och ko-mejerierna. Jag får smärtor av de flesta frön och nötter, dessutom allergisk mot många av dom, det handlar nog om lektinkänslighet. Mjölksyrabakterier (probiotika) ger ledsmärta. 

    Om dina symptom är mest på högersidan kan du behöva stötta din gallproduktion. 

    • Gilla 3

  11. Vet inte men under min "hästkarriär" noterade jag att hästar nog verkar svettas en hel del.

    Fördelen sägs ligga i att vi med svett kan svalka oss, hålla temperaturen, och därmed vara uthålliga vid tex lång jakt. Vi sprang efter djuren till dess de storknade av värmeslag. 

    Hundar svalkar sig via tungan. 

    • Gilla 3
    • Tack! 1

  12. On 1/12/2019 at 4:37 PM, Erik 2 said:

    Det gläder mig att ha hittat nåt nyttigt. Om du ännu inte köpt Dirty Genes trots all min reklam så slår jag ett slag för den igen, svaret på allt inklusive serotoninproblem. 😉🙂

    Jag är väldigt nyfiken på just kopplingen dopamin och serotonin men har inte hittat nån som bekräftar min lilla teori (inte ens boken ovan) att de som har lågt serotonin kanske söker dopaminkickar som kompensation. Bland dessa räknar jag in sockerkicken, nikotinkicken, alkoholkicken, endorfinkicken, osv. 

     

    Tror jag hittade ett tips om kopplingen dopamin här. "is that if you eat refined carbohydrates and seed oils, those cause inflammation and oxidation and those turn on– those shift your chemistry particularly on a particular pathway away from serotonin towards dopamine and further more you can get up to 100 times your normal glutamate level."

     

    • Gilla 1
    • Tack! 1

  13. Gisses du läser snabbt. :-).

    MariaF = MAOA (snabb) var ingen överraskning om man följer dig. "Snabb" betyder (för den oinvigde) att man processar/bryter ner bla serotonin (mår bra och känner mig mätt hormonet) snabbt. Starkaste kännetecknet är kolhydrat-sug. Extra vanligt hos kvinnor då generna för denna process sitter på X kromosomen som kvinnor har 2 av. Kvinnor med 2 snabba, en från varje förälder, måste ha enormt svårt med kolhydratsuget.

    Forskningen har kommit fram till att grunstenen till serotonin, tryptofan, en aminosyra som kommer med proteinintag, behöver hjälp av insulin för att komma in i hjärnan. Dock räcker det inte med insulindosen till den ordinarie måltiden utan krävs en ny höjning ca 2 tim efter. Hur hålla insulinkontroll på det?

    Hur hög insulindos som krävs tror jag inte man listat ut men de som skrev boken the Serotonin Power Diet har i en nyare skrift gått från att rekommendera nåt sött varannan timme till att prata om mer moderat insulinhöjning som efter lite grönsaker (det är ju Harvardfolk), kött eller ost. Tror jag länkade till den för ett tag sen. I vilket fall insulinhöjning, dvs stängd fettförbränning, vilket får mig att grubbla mycket hur man kan hjälpa "snabba" att må gott och gå ner i vikt. Har en "snabb" hemma. 

    Just nu är jag dock inne och grubblar på motsatsen, dvs långsam serotoninnedbrytning, nåt som företrädesvis då drabbar män, vi har ju tex bara 1 X kromosom, och som kan leda till för stor viktnedgång och sk "wasting" dvs får i sig för lite byggstenar. Blir mätta direkt de börjar äta. Och värst av allt, drabbas av diverse tråkiga mentala problem som ångest, oro (tex flygräsla), koncentrationproblem, sömnproblem, dåligt självförtroende, dåligt driv, fobier (spindlar) mm. 

    • Gilla 4
    • Tack! 1

  14. Asså, de här mjölksubstituten, de är i och för sig mest vatten så kolhydraterna blir inte så många, däremot är de söta, de smakar och luktar sött så ditt insulin går igång i alla fall och då stannar din fettförbränning bla. Men gör du en latte på den 3 ggr per dag då blir det några kolhydrater.

    Sen innehåller de ju bara skräp.

    Dåliga fetter, syntetiska vitaminer (dock plus för D3) och fruktosbomben agavesirap. Kan du inte använda grädde och smör? 

    • Gilla 4
    • Tack! 1

  15. Om man använder tillräckligt med fett behöver man inte reda.

    All redning går bort tycker jag, det är bara kolhydrater. 

    Om det är för vattnigt koka hårdare längre och använd vida grytor och pannor. 

    • Gilla 5
    • Tack! 2

  16. Boktips. Alldeles ny.

    https://www.bokus.com/bok/9789151921235/klimatkarusellen-vilka-fragor-kan-besvaras/

    "Helt utan stöd av vetenskapen sprids uppfattningen att vetenskapen nu för första gången har kvantitativ förståelse av alla relevanta faktorer som styr klimatet. Klimatpanelen IPCC påstås kunna producera inte bara scenarier, utan också förutsägelser om framtida klimat. Förutsägelser som bygger på uppställda klimatmodeller som varken kunnat förklara uppvärmningen under 30-talet, avkylningen 1940-1975 eller pausen i uppvärmning mellan det kraftiga El Niño-året 1997 och det lika kraftiga El Niño-året 2016. Klimatmodellerna ger oss inget svar och korrelationen mellan fossil koldioxid, temperatur och havsnivåhöjning är svag. Likväl är larmen om klimatförändringarna alarmistiska och vi vilseleds att tro att den globala uppvärmningen är en livsavgörande fråga som hotar utplåna mänskligheten och förstöra vår planet.

    Klimatfrågan har utvecklats till en mångmiljardindustri. De alarmistiska budskapen som framförs av media är kraftigt vilseledande mot både beslutsfattare och allmänhet. Det har gått så långt att frågan knappt tål att debatteras. Alltför många har investerat mycket prestige och enorma summor pengar i uppfattningen att våra utsläpp av koldioxid är förödande för klimatet. Beslutsamheten att hålla klimatskräcken vid liv är påtaglig, någonting annat vill etablissemanget inte höra talas om. Därför används ord som klimatförnekare vid varje invändning där de alarmistiska slutsatserna inte håller måttet eller där analysen är felaktig. Det spelar inte längre någon roll om de som framför kritiken är professorer inom fysikalisk kemi, astrofysik eller liknande. En agronoms, klimatpsykologs eller socionoms uttalanden väger tyngre så länge han eller hon predikar den "rätta läran".

    Det är nu viktigare än någonsin att ställa kritiska frågor, förstå de vetenskapliga kontroverserna och hur man sätter slutsatserna från IPCC på pränt i form av en sammanfattning för politiker runt om i världen. Det är också nödvändigt att reflektera över konsekvenserna av den utveckling som vi ser där både demokrati och yttrandefrihet tycks vara i allvarlig fara. Håller klimatfrågan på att tappa sin vetenskapliga trovärdighet och alltmer övergå till att likna ett trossystem?

    Mitt syfte med denna bok är inte att söka påtvinga läsaren en uppfattning eller få läsaren att ta aktiv ställning mot klimatlarmen. Det är inget fel att komma till olika slutsatser på ofullständig och osäker information. Jag vill däremot utmana läsaren med mina frågor och i möjligaste mån mana fram en debatt där klimatfrågan nyanseras till mer än ett katastrofscenarie, "tipping points" och mål om att hålla uppvärmningen vid en viss nivå. Mer än allt vill jag bidra till att stoppa skrämselpropagandan och den kraftfulla och ovetenskapliga indoktrinering av våra unga som pågår idag."

    • Gilla 4
    • Tack! 1