Erik 2

Medlem
  • Innehållsantal

    1 500
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    11

Inlägg postad av Erik 2


  1. Det hade ju varit mycket mer intressant och förmodligen mer korrekt om Nour i sitt program (nr4) om Italien kommit fram till att italienarna gör det mesta rätt vad gäller serotonin. De bostar serotonin med protein och kolhydrater och de bromsar MAO med kaffe, vin, vällagrade ostar och chark. De börjar dagen med starkt kaffe med söt mjölk och extra socker, lite juice på det och en kondisbit.  Traditionellt var det en sup till kaffet. Sen smiter de ner till kafet kl 10 för en espresso med socker och en liten macka (minimalt med pålägg), lunch vid kl 13 extra allt inkl bröd, efterrätt, vin, kaffe med socker. En espresso med socker under eftermiddagen. På vägen hem stannar i en bar för aperitivo söt och eller bubblig alkoholdricka med tilltugg ofta chark. Sen middag lite lättare kanske med både chark, kolhydrater, grönsaker, protein. Grappa?

    • Gilla 1
    • Boom 1

  2. Växlar in på spåret vad man kan göra för att bromsa effekten av MAO på serotoninet. Ben Lynch föreslår bland annat att man ska belasta enzymet med mer arbete genom att servera andra mono aminer som den får bita i, framförallt tyramin. Tyramin finns i gammal mat. Vällagrad ost, mögelost, lagrade charkvaror, rökt, fermenterad mat, öl, vin tex bubbligt. Men också rökning ..., kaffe, berberin, gurkmeja, östrogen, testosteron, quercetin ska bromsa MAO. 

     

    Enligt Ben bör man för att inte öka effekten av MAO undvika/minska bla progesteron och höga doser askorbinsyra/c-vitamin. (Samt på engelska jag inte översatt: Reserpine, EtOH (heavy drinking), valproic acid, diabetes, T2 cytokines.)


  3. Nu hittade jag en artikel, The Trajectory from Mood to Obesity, av, Judith Wurtman & Richard Wurtman. Judith är en av författarna till boken the serotonin power diet. De skriver i artikeln att: 

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5829131/pdf/13679_2017_Article_291.pdf

    However,the propensity to obesity among individuals with depression is also sometimes observed in patients who live in apparently-supportive environments and who have not been treated with psychotropic drugs that are recognized as promoting obesity [2]. For example, the overeating and weight gain among populations with LLPDD, a neurohormonal disturbance, seasonal depression with carbohydrate craving [SADS] [8] and anxiety-driven binge eating [9–11], probably have a neurochemical origin and a relationship to the individual’s genetic makeup [12•]. The mechanisms that may be involved are considered below.
     

    För personer med denna gentiska konstruktion förespråkar författarna inte det jag föreslog ovan (insulinhöjande protein - jag ser dock inte att de testat det, de nämner snarare att de testat osött protein) utan att man ska äta kolhydratmellanmål på 25-30 gram kolhydrat (disciplin) utan protein och fett. Där har de mätt insulinhöjning. MariaF funkar bättre på protein och fett och inget annat, medan författarna avråder från Atkins och Paleo. Författarna föreslår att man ska kompensera ev kaloriöverskott med färre kalorier vid huvumålen. Detär viktigt när man tar sitt mellanmål får inte vara för nära huvudmålen. Jag gissar (hittar inte svaret) att man ska ta sin snack helst precis före eller direkt när suget kommer. Suget har en funktion. 

    The ability of sweet or non-sweet carbohydrate-rich foods to improve mood probably relates to the changes induced by the synthesis and release of the brain neurotransmitter serotonin [25, 26]. The carbohydrates elicit insulin secretion, and the insulin promotes the uptake of most circulating amino acidsespecially the large, neutral amino acids [LNAA; principally leucine, isoleucine, valine, tyrosine, phenylalanine, and methionine] into skeletal muscle. However, uptake of tryptophan, serotonins precursor amino acid, into skeletal muscle is not substantially increased. Since plasma tryptophan must compete with the other LNAA for uptake into the brainwhere some of it can be converted to serotoninthe insulin-induced decrease in plasma LNAA causes more tryptophan to enter the brain and, sequentially, more serotonin to be synthesized and released [8, 25]. This improves the mood [20, 21, 22, 24], much as would happen if patients had increased intrasynaptic serotonin levels by receiving a serotonin-reuptake blocker. It also decreases the concurrent carbohydrate craving,and by doing so suppresses the rise in total calorie consumption, especially if the carbohydrate rich foods are also rich in fats. In normal weight individuals, the consumption of relatively small quantities of carbohydrates (e.g., 2530 g of carbohydrate in a snack, without protein [26]) induces sufficient insulin secretion to lower plasma levels of these other LNAA thus increasing brain tryptophan levels and serotonin synthesis. Paradoxically, the consumption of dietary proteinsall of which, unlike carbohydrates, do contain tryptophanfails to elevate tryptophan levels and serotonin synthesis and may actually reduce them [1, 8, 25]. This is because tryptophan is a very minor constituent of dietary proteins (11.5%) whereas the LNAA that compete with tryptophan for brain uptake constitute 2025% of most dietary proteins. Hence, the more protein in a meal or snack (e.g., for example, from Thanksgiving-Day turkey), the less brain serotonin is formed and released [25]. When individuals consume a carbohydrate rich, protein poor snack or meal in association with episodic dysphoric states, the increase in brain serotonin may relieve their symptoms as observed among women with PMS [21, 22], patients with SAD [20], and carbohydrate cravers with or without obesity [24]. Moreover, this overeating of carbohydrates does not necessarily lead to obesity. The cyclic dysphoria occurring in PMS and patients with SAD are of predictable duration and are relieved without further treatment by menstrual cycle changes in blood hormone levels (PMS) or by seasonal changes in length of daily daylight (SAD). The dysphoric moods noted by carbohydrate cravers are time-dependent and may last for only an hour or two. Significant weight gain should not occur if caloric intake does not continue to be elevated when individuals are in remission from SAD and PMS. Carbohydrate cravers can also prevent weight gain if they decrease mealtime calorie intake to compensate for the calories in their snacks. For example, the male respondents in a UK study who became depressed subsequent to consuming large amounts of sugar [27] remained normal in weight. However, weight gain and subsequent obesity will result if the foods chosen to self-medicate during a dysphoric state happen to be rich in fats as well as carbohydrate. More than 50% of the calories in many pastries, doughnuts, chips, muffins, cookies, ice cream, chocolate, and bagels-with-cream cheese come from fat. Often portions that are too large are eaten; snacks do not come with instructions to eat one ounce and wait 30 minutes for your mood to improve.Unless taught otherwise, the moody, angry, depressed individual with low self-esteem may continue to consume the carbohydrate-and fat- rich foods until she or he feels better. Thus considerably more than the 2530 g of carbohydrate needed to promote serotonin synthesis [26] may be ingested. And if the snack happens also to be consumed along with or soon after a protein-rich food, the increase in brain serotonin may be blocked, motivating the eater to consume additional calorie rich snacks an hour or so later. To break the trajectory from depression to obesity, attention must be paid to whether excessive consumption of carbohydrate-rich foods is being used to modify mood before or during a depressed state and whether this behavior continues even when the depression is in remission. If it does, a food plan can be developed which provides sufficient carbohydrate- rich, protein-poor foods to maintain or increase serotonin levels even when the mood is deteriorating. Unfortunately, patients are sometimes given the opposite advice: they are advised to minimize dietary carbohydrate consumption in order to produce weight lossas in popular diet plans like the Atkins Diet or Paleodiets. This strategy is likely to be counterproductive, inasmuch as serotonin synthesiswhich depends on brain tryptophan levels [25]will be slowed, thus exacerbating the carbohydrate craving, depressed mood, and weight gain.

     

     

    • Gilla 1

  4. Vilken fantastisk tråd detta har blivit! 🙂

    Årets näst svåraste period efter påsken närmar sig. Traditionen, förväntningarna,  grupptrycket, frestelserna och överskottet. Godishinkar, lussebullar och pepparkakor på jobbet. Tillgängligheten. Den diaboliska kombinationen av å ena sidan perfekt LCHF mat och å den andra raka motsatsen. Hur kan någon med minsta lilla beroendeproblematik klara detta utan att resa bort och isolera sig? Det kräver närmast omänsklig självkontroll. 

    Jag tittade på Nour El Refais svt program Landet Lyckopiller, och framträdande i Skavlan. Tyvärr noterade jag att hon helt missat kostaspekten på mental ohälsa. Det var dock tydligt att ätandet var centralt för henne och att få äta vad som en viktig del i ett tydligen omedvetet självmedicinerande. Hon och oerhört många andra i Sverige (1 miljon) äter psykofarmaka varje dag, och tack vare detta tror man att självmordsfrekvensen i Sverige minskat. Den frekvensen är också oerhörd. I Sverige mår vi sämre än andra. Den vanligaste medicinen är serotoninåterupptagshämmare, som ser till att serotoninet som byggs stannar längre i cirkulationen innan det byggs om till nästa ämne av bla enzymet mono amin oxidas (MAO). Farten/mängden av MAO styrs av våra gener. Vissa är snabba. Vissa är långsamma. Vissa är mittemellan. Genen sitter på x-kromosomen så kvinnor har dubbelt upp och alltså mer fart i MAO bara därför. Lyckliga är de kvinnor som har två långsamma olyckliga de som har två snabba.  

    Man vet en del om serotonin, jag skriver ofta om det. Tex. Mycket serotonin ger snabb mättnad och tappat sug. Man är nöjd. Lite serotonin ger motsatsen. De som snabbt processar serotonin behöver leta efter tricks att producera mer och att slöa-ner MAO. Det byggs av proteindelen/aminosyran tryptofan. Alltså ät protein. Sen har vi problemet. Det krävs insulintopp ca 2 timmar efter proteinintag för att få in tryptofanet i hjärnan. 

    Om jag var svårt drabbad av det här problemet skulle jag prova att använda en proteinshake och dricka, men väldigt små sippar åt gången, från den hela dagen, särskilt när sugen kommer. Alternativt äta en ostbit / charkbit ett antal gånger om dagen.  Problemt med shaken är att den är söt, vilket är hela poängen för att öka insulin men det kan trigga sötsuget, eller helst mätta sötsuget. Jag vet inte. 

    Ja tyvärr, detta innebär att nästan ständigt ha insulinet igång vilket stoppar fettförbränningen. Men man kanske måste välja mellan två onda ting; må dåligt eller ha lite extra vikt. Samtidigt undrar jag vad som egentligen sker när en fettätare höjer sitt insulin utan att det finns kolhydrater/glukos för cellen att släppa in till förbränning utan bara ketoner. Kanske gör kroppen glukos av proteinet i shaken, därför kanske man ska få i sig lite åt gången. 

    Kanske fler frågor än svar här men det måste gå att med disciplin, rutiner och rätt käk kontrollera serotoninet för det byggs ju av nåt vi äter och kommer in i hjärnan på hur vi äter/lever. 

     

     

    • Gilla 4

  5. On 12/16/2018 at 2:23 PM, Erik 2 said:

    Sitter (i år igen) och njuter av vintersport på tv och minus 25 grader i norrland. En vit jul i år. ? 

    Även i år får man njuta av vinterstudion på tv, uppenbarligen vinter och kallt i Finland där dagens tävling går. Vårvinteraktigt i Stockholm.

    • Gilla 2

  6. Nu kom jag på en sak till länkat till din träningsform "långt, långsamt och länge". Bla. Martina Johansson skriver om att denna form av träning kan leda till östrogenöverskott hos män. Östrogen är inte alltid det bästa när det kommer till cancer. Det är väl mest studerat på kvinnor men även prostatacancer anses ha en östrogenkoppling. 

    Tyvärr blir väl slutsatsen att du borde byta till kortare, mer intensiva eller hellre tunga träningspass på grund av östrogenet men då kanske du får mer mjölksyra / glukos i blodet .... och det är ju inte heller bra.

    Har du övervägt att lägga in längre fastor i ditt anti-cancerprogram? 

    • Gilla 3

  7. 4 hours ago, Jonas Högsberg said:

    Nja! Jag springer och cyklar mest i comforttempo, sällan intervallpass utan ofta långt, långsamt och länge. 

    Jag blir nyfiken varför du frågade om mjölksyra? 

    Mvh Jonas 

    Mjölksyra har en otrevlig eller trevlig förmåga att bli energi och i levern glukos. Jag undrar om en i övrigt strikt livsstil utan glukos (i vart fall lägsta möjliga) kan ruineras av mjölksyra. Nu verkar vi producera mjölksyra hela tiden oavsett vad vi gör men det blir mer om vi tränar.

    Om jag hade cancer skulle jag minska ner alla aktiviteter som ger mer mjölksyra än normalläget och sen skulle jag ägna mig åt aktiviteter som vädrar ut mjölksyran. Man kan tex se vissa idrottare sätta sig på cyklar efter lopp för att i makligt tempo framförallt andas ut ordentligt. 

    https://traningslara.se/mjolksyra-en-missforstadd-hjalpgumma/

    En högarbetande muskeln som producerar mjölksyra släpper ut en hel del av denna i blodet. Mjölksyran försvinner inte bara efter detta utan den transporteras vidare med blodet till mer inaktiva muskler som tar upp mjölksyran och använder den in sin citronsyracykel. Detta leder till att den upptagande muskeln sparar på sitt lagrade muskelglykogen.

    Hjärtat tar upp mycket mjölksyra och använder det som energi. Upp emot 60 % av alla energi som hjärtat använder sig av kan komma från mjölksyra. Lever är också väldigt aktiv vid de tillfällen då mjölksyra kommer ut i blodet men istället för att använda mjölksyran till energi så transformerar levern om mjölksyran till glukos igen. Denna kan sen antingen lagras eller skickas iväg till de arbetande musklerna igen.

     

    • Gilla 4

  8. 9 hours ago, Jamtlandstjej said:

    Jo visst är det så... Inte såå gammal tycker jag (57 år), har ett tungt kroppsarbete utomhus så det tunga och ev sol borde komma där. D-vitamin har jag rekommenderat (och levererat!)... Det var det där med att detoxa levern då... Har du några idéer på det?

    Grumpy old man syndrome. Vartefter testot minskar blir vi buttra, trista .. Martina Johansson har skrivit lite om det. 

    Sen har jag tänkt mycket på hur vi i parförhållanden (hetro) fungerar hormonellt ihop. Hur mycket styr vi varandras hormoner och vad händer när nivåerna hos båda dalar. Jag tror tex att manligt libido ökar när kvinnligt progesteron ökar, vilket har samband med fertilitetsfönstret. Män känner av detta genom syn (utseendet ändras lite), troligen lukt (feromoner), och vid utbyte av saliv (var mäter man hormonnivåer? jo bla i saliv). Vad händer när progesterontopparna slutar. Påverkas kvinnligt libido av manligt testosteron på nåt motsvarande sätt ?

     I USA har jag hört att det är vanligt att skriva ut testosteron så att männen på tex Wall Street och presidenterna ska fortsätta vara allt det som testosteronet gör. Har ni nånsin frågat er hur USA kan styras av så gamla gubbar .. de är dopade. WADA borde bredda sin verksamhet. 

    Leverdetox finns det tabletter för men vad jag minns handlar det egentligen om att äta mycket grönt, särskilt broccoli, citronvatten,  äppelcidervinäger. 

    Vi kollar vad Eric Berg säger. 

     

    • Gilla 3

  9. 2 hours ago, Jamtlandstjej said:

    Hmm...intressant... Har det även påverkan på testosteronet månntro?...🤔

    Har en vän som är "låg", inget är speciellt kul, svag libido... Skulle inte tolka honom som deprimerad men har funderat på lågt testosteron...

    För det skulle jag säga massor av dvitamin, tung styrka och detoxa levern för att rensa ut ev östrogen. Många timmar i varmt solljus kan också vara bra. Men ju äldre vi gubar blir desto svårare hålla upp nivån. 

    • Gilla 3

  10. MariaF, ska vi bli oroliga?

    Tar du Folat? Nej du blir inte färggladare av det men det påverkar tankemönster. Har du mätt homocystein på länge? Undviker du folsyraförstärkta livsmedel? Folsyra = syntetiskt folat, som gör mer skada än nytta. 

    Folat gör underverk för mina dåliga tankemönster. Jag känner igen mycket i din berättelse. Folat + glycin = ♥️

    https://www.bodystore.com/folat-green-line-60-kapslar

    Börja med en (500 mikrog) på morgonen. Öka på om tankarna inte blir mer positiva. Sprid över dagen om det behövs. 

    • Gilla 5

  11. Mycket poetiskt. 

    Sen vill jag, opportunt i november, lyfta SAD fenomenet. Seasonal affective disorder. Mörkret. Den som har lite serotonin kan vara väldig påverkad av detta. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/seasonal-affective-disorder/symptoms-causes/syc-20364651

    Och kanske lika opportunt inför jul att mycket serotonin gör personen känslig för alkohol. Kan bli arg, irriterad, agressiv. 

    • Gilla 5

  12. "Eller... och det börjar kännas allt mer seriöst, börja skriva på det där kapitlet om oxytocin, dopamin och serotonin som @Erik 2 och jag spånade om för länge sen...? När inte litteraturen man vill läsa finns, så får man skriva själv, typ... Hm... "

    Jag har inte glömt, men det är inte lätt att få ordning på serotonin så jag har inte ens kommit till nåt av de andra och dopamin är nog ändå svårare. 

    Men jag kan göra en statusuppdatering för serotonin.

    Man kan grovt (generaliserande) säga att om nån har för lite serotonin så är det en kvinna och om nån har för mycket är det en man. Psykofarmaka för att öka serot, SSRI, ska därför inte vara primärintervention för män.

    Högt sero gör att man äter mindre, känner snabbt mättnad. Lågt sero ger sug efter blodsockerhöjande/insulinhöjande saker (kolhydrater) för insulin öppnar dörren till hjärnan för tryptofanet som ska bli sero. Detta är väl en stor orättvisa mellan könen. Ett trick är aminosyran glycin som ökar insulin men inte blodsocker, man får lägre kortisol och högre sero. Gör en flaska på morgonen med 1 liter vatten och 2-3 tsk glycin och drick över dagen särskilt när suget kommer. 

    Högt sero (oftare män) visar sig bla genom att personen lätt blir sprättig reagerar överdrivet på tex insekter. Lider man av högt sero kanske man ska äta mindre protein för mindre tryptofan för mindre sero. Lider man av för lågt sero gäller att inte snåla på proteinet och att få upp insulinet ca 2 tim efter proteinintag helst utan hjälp av kolhydrater - testa glycin, ett ägg och skinka kanske också funkar. Tyvärr kommer dessa insulinhöjningar störa fettförbränningen. De med lågt sero kanske därför bör fasta i större utsträckning för viktnedgång.

    Med högt sero (oftast en man) är man nöjd med det mesta och känner ingen större anledning att förändra nåt. Har man lågt sero (oftast en kvinna) är man aldrig nöjd och vill ändra på saker hela tiden, för man tror att det är omständigheterna som gör att man inte mår perfekt. Det ska målas om, möbleras om, köpas nytt, bytas boende, bytas frisyr, bytas jobb/sysselsättning, kanske bytas partner ... De personerna är mer drivande. Dessa skillnader kan leda till stora spänningar i förhållanden.

    Varför denna serotoninskillnad mellan män/kvinnor? Generna som kodar för det enzym som bryter ner serotonin (MAOA) sitter på x-kromosomen. Kvinnor har två x-kromosomer och ev leder det till ökad nedbrytning. Sen har vi den kvinnliga cykeln där serotoninet droppar under en viss period av någon evolutionär anledning kanske. Slutligen kanske män äter mer protein än kvinnor och därför får i sig mer tryptofan som kan bli sero. 

     

    • Gilla 4

  13. Har du en leverkulmage (liver body type) eller en stresskulmage (adrenal body type)?

    Eric Berg jobbar med dessa begrepp. Om du stressar mycket och har ständigt kortisolpåslag kan ett trick för att få ner kortisolet vara aminosyran glycin. Gör en flaska på morgonen med 1 liter vatten och 2-3 tsk glycin och drick utspritt över dagen. Annars är ju det bästa att göra förändringar i livet och ta bort det som stressar. 

    Fasta och MAF är väl bra att lägga på lchf för bättre effekt. 

    https://www.stgeorgeutah.com/news/archive/2015/11/13/spc-nab-how-to-lose-weight-depending-on-your-body-type/

     

    • Gilla 6

  14. Grattis till dina fina resultat. 

    Du skriver: "En dag på grund av lite problem och att tröstätning alltid varit min trygghet så åt jag pizza, ungefär en halv... men! konsekvenserna av det har gjort att jag kommer tänka igenom det flera gånger innan jag faller i kolhydratkoma igen :) magknipen och magsmärtorna var fruktansvärda."

    Som jag brukar säga; En av de stora fördelarna med LCHF är att man blir glutenfri av bara farten. Grattis till det också. 

    Att du reagerar på det sättet på pizza (och skulle jag gissa all annan glutenmjölsmat) kommer att hjälpa dig enormt att inte ramla fel. 

    • Gilla 6

  15. On 11/13/2019 at 7:35 AM, Cleppa said:

    Håller inte alls med. Jag har en son med en muskelsjukdom som kan dö vid olika typer av sjukdomar och där risken för att han smittas minskas rejält om folk är vaccinerade. så vems rättighet väger tyngst? Din rätt att inte vaccinera dig eller min sons rätt att slippa bli sjuk och riskera att dö?

    Din son är väl vaccinerad mot allt som går? Så då kan han väl inte bli smittad? Då spelar ju andras vaccinationer eller inte ingen roll. 


  16. Inte personligen men närstående dock utan samband med kraftig viktnedgång. Det gick över med tiden utan viktuppgång. 

    Jag tänker att om det är kopplat till viktnedgång kanske det har med mineralbalansen att göra. Salt, magnesium (600mg/dag), vatten kanske kan hjälpa även här. Magnesium är ju avslappnande. 

    • Gilla 3

  17. Tack Peter. 

    Som sista tanke går jag emot råden att äta sällan och påstår att så länge du har hjärtklappningen ska du äta nåt varannan vaken timme eller omedelbart när du känner att det kommer. Det kommer störa viktnedgången men nu måste vi få ordning på hjärtat först. 

    Händer det att du vaknar av hjärtklappningen?

    • Gilla 3

  18. Jag tror du behöver äta mer. Hjärtklappningen kan tyda på att även dina glykogenlager är tomma och det gillar inte kroppen den vill ha en viss mängd raketbränsle för den dag som lejonet kommer. Utan kolhydrater in så börjar vi tillverka glykogen av protein och där tror jag hjärtklappning och ev pulshöjning kommer in för om du inte får in tillräckligt med protein heller signalerar kroppen. 

    Tillverkar vi glykogen också av fett ? I så fall bör det stå protein och fett ovan.

     

    • Gilla 5