Erik 2

Medlem
  • Innehållsantal

    1 671
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    17

Inlägg postad av Erik 2


  1. What are polyols? 

    You may have noticed two different polyols within the Monash University FODMAP Diet Smartphone App - sorbitol and mannitol. These are naturally occurring sugar alcohols (also called polyols) found in a range of fruits and vegetables including stone fruits and mushrooms. There are other sugar polyols that are added to commercial products such as chewing gums, mints and diabetic products. These include xylitol, maltitol and isomalt. You may have also noticed the warning that comes on some of these packages “Excess consumption can have a laxative effect”! 

    Are polyols a problem for all people with IBS? 

    Some people with IBS have had breath testing for one or both of these sugars indicating different levels of absorption, but unfortunately this does not indicate whether the sugar is contributing to your symptoms. You may not need to avoid all polyols to manage your IBS, but you might find occasionally that they upset you, depending on your level of tolerance.

    How do polyols behave in the gut? 

    Sorbitol and mannitol (and other sugar polyols) are slowly absorbed along the length of the small intestine and often are malabsorbed when the sugar reaches the large intestine for fermentation. Just like fructose, however, regardless of whether the sugar polyols are completely absorbed or not, they can have effects in the gut. They will have an osmotic effect, dragging water through the bowel and can be fermented by intestinal bacteria which produces gas. 

    So the gas and water changes that contribute to symptoms of bloating, pain and altered bowel habit can occur whether the sugar polyol is absorbed or not. Whether you get symptoms will probably depend on the amount of polyols consumed, what else you have eaten with it, whether you have had other FODMAPs that day and how sensitive your gut is at the time.

    https://www.monashfodmap.com/blog/what-are-polyols/


  2. Om det skulle vara så, kan det ha att göra med aminosyror? Serotonin tex byggs av tryptofan (en ganska sparsamt förekommande aminosyra). Enl artikeln är kvinnor oftare vegetarianer / veganer och kvinnor har redan i sin månadscykel inbyggt en period av lågt serotonin och kvinnor har oftare genetik för snabb serotoninomsättning än män för de generna (MAO-A) sitter på x kromosomen som kvinnor har två uppsättningar av. 

    Sen kan vi tala näringsbrister, mineraler och vitaminer. Jag ser många veganer som är Stockholmsveganer dvs de lever på vetemjöl som bröd, pasta, pizza, nudlar och har noll koll på näring. De får för lite mineraler, aminosyror och vitaminer framför allt fettlösliga. 

    • Gilla 5

  3. Om man har följt myndigheternas kostråd hela livet och blir metabolt sjuk.

    Jag hörde en gång en akutläkare som sa att om de slapp mc- och ridolyckor skulle de inte ha jättemycket att göra. 

    Om man jobbade med försäkringslösningar skulle premien variera utifrån livsstil och val och försäkringsfallen (bolagens utbetalningar) skulle visa vilka val och livsstilar som ger flest skador. 


  4. Några korta tankar. 

    Att med fri vilja äta sig sjuk kan man kanske göra i ett samhälle där man själv betalar för all sjukvård man sen behöver. Att göra sitt bästa för att vara frisk borde kanske ses som en solidaritetshandling mot samhället och de nära i länder där sjukvården är fri.

    Men å andra sidan så handlar de där valen nog oftast om beroendebeteende och då är frågan om samhället inte ska ta ansvaret för att man tillåtit försäljning av drogen, jfr alkohol, tobak och medicin. 

    Jag gör mitt bästa för att vara frisk för min egen skull, vill inte hamna i lidande, och för min familj, vill vara kvar stark länge. 

    • Gilla 2
    • Tack! 1

  5. On 7/3/2020 at 2:11 PM, Erik 2 said:

    Åter till frågan hur startar pollenallergin.

    Jag skulle vilja veta hur många pollenallergiker som har problem att andas genom näsan och primärt andas genom munnen pga trånga näsgångar. 

    Min teori är att dessa trånga näsgångar gör att dessa personer får ner mer pollen i tarmen genom att pollen åker rakt ner i lungorna utan filtrering i näsgångarna och harklas upp och sväljs. 

    Hörstadius skriver intressant om detta med andning.

    https://www.dietdoctor.com/se/lat-nasan-jobba

    • Gilla 4

  6. Delvis kan det nog vara ett övergångsproblem. Upptag av fett kräver hjälp av galla. Om gallsystemet är otränat kan det bli lite problem. Jag skulle starta långsamt, öka mängden gradvis. Det går också att köpa hjälpande piller: fettbrytande enzymer lipaser, eller oxgalla, eller gallsalter/gallsyror. 

    Sen vill jag slå ett slag för fetter utan mjölksocker och eller mjölkprotein, tex MCT olja, kokosfett, olivolja och klarnatsmör/gee. Mjölkprotein och -socker är det många som får magproblem av. MCT och kokos får man vänja sig vid lite långsamt. 

    • Gilla 5

  7. En djurstudie från 80- talet. Se listan med liknande artiklar efter abstract. 

    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6357762/

    Short preincubation of rat adipocytes with wheat germ agglutinin, followed by removal of unbound lectin, resulted in persistent activation of lipogenesis, which lasted at least 3 h. The bound lectin also inhibited lipolysis initiated by isoproterenol 1 or 2 h after the removal of the free lectin. This property was also shared by other insulinomimetic lectins, such as Concanavalin A and wax bean agglutinin. Persistent bioactivation is the consequence of lectin absorbed to external cell surface determinants in a permanent fashion.


  8. 47 minutes ago, iAnna said:

    Läste nånstans på internet, att greker/romare inte åt olivolja. De använde den bara till bränsle, smörjmedel och liknande. Men nu hittar jag inte den texten igen. 🙄

    Och innan man genmanipulerade rapsen blev man förgiftad av den och den användes likaledes bara till maskinolja och bränsle. Det var säkert ett lektin man manipulerade bort. 

    Italienarna år bara olivolja när animaliskt fett inte gick att tillgå pga kriser. 

    • Gilla 4
    • Tack! 1

  9. Gundry är lite hoppig. Jag tror dock att vad gäller just lektiner så är de inte särskilt bra för oss och vi bör känna till dem och undvika dem. Intressant är att han säger att kött från djur som äter lektinrika grödor också innehåller lektiner. Det finns lite begynnande forskning kring parkinsons och lektiner där man bla funnit att ett lektin från ärta kan transportera sig i vagusnerven (ja ni läser rätt) till hjärnan där det binder till dopaminreceptorerna och blockerar dem för dopamin. Vagusnerven man studerade satt i en mask. Spännande att se om de nånsin kommer dokumentera en lektintransport i vagusnerven hos människa. 

    För min del ger lektinrika grönsaker typ tomat tydlig reaktion som mest liknar allergi. Undrar om inte proteiner i växter man reagerar mot med allergi ofta är lektiner. 

    • Gilla 4

  10. Som mjölkproteinallergiker måste jag göra Zepp uppmärksam på en väsentlig skillnad på modersmjölk och komjölk. I modersmjölk är kaseinet av typen A2 medan kaseinet i svenska komejeriprodukter är mestadels A1. 

    A1 orsakar problemen pga att det bildar BCM7 vid nedbrytningen i tarmen vår magsyra klarar inte av att bryta den peptiden. 

    Testa om barnet klarar get-, får-, buffelmejerier. Där är kaseinet A2. 

    Laktosproblem kan man oavsett kaseinsort, det är liksom lika i all mejeri och modersmjölk vad jag vet därför är laktosproblem hos små barn väldigt ovanligt, de är inställda på att klara laktos i början för att kunna ammas. 

    • Gilla 6

  11. Om du åkt på en förändring av tarmfloran borde du kunna hitta en anledning. Har du tagit antibiotika nyligen? 

    För att återställa bakteriefloran tycker jag den här drycken är bättre än surkål. Surkål har bakterier men också cellulosafibrer som kan reta. Detta var den site som hade bäst pris. 

    https://naturprodukter.se/produkt/probioform-133-st/

    Den här kiselprodukten fungerar också bra, gärna tillsammans med den första.

    https://www.bodystore.com/silicea-mag-tarm-direkt-30-dospasar/A1796-10.MASTER.html

     

    • Gilla 2

  12. Åter till frågan hur startar pollenallergin.

    Jag skulle vilja veta hur många pollenallergiker som har problem att andas genom näsan och primärt andas genom munnen pga trånga näsgångar. 

    Min teori är att dessa trånga näsgångar gör att dessa personer får ner mer pollen i tarmen genom att pollen åker rakt ner i lungorna utan filtrering i näsgångarna och harklas upp och sväljs. 

    • Gilla 3

  13. Egen pool, då tänker jag klor. Uttorkande. Kan det spela roll också ?

    Sen för att göra min serie komplett. Timotej. Jag är alergisk mot timotejpollen och te gjort med timotej. Kanske följer det med pollen i teet. Reaktionen är samma. 

    • Gilla 2

  14. Du skulle kunna testa hur ditt blodsocker reagerar på kokt och koktkall potatis med en blodsockermätare. 

    Potatis är mest vatten och lite kolhydrat. Enligt matkalkyl är en rå potatis på 100 gram = 12 gram kolhydrat. En kokt potatis på 100 gr = 15 gram kolhydrat. Jag gissar att en koktkall är lika med en kokt om den inte suger tillbaka vatten. 

    Om vi äter en rå potatis är frågan hur mycket blodsocker vi får ut av kolydraten, kanske inget. Om vi äter en kokt gissar jag att vi får ut det mesta av kolhydraten som blodsocker. Om vi äter en koktkall någonstans däremellan kanske för jag har som du hört att de bindingar som finns mellan glukosmolekylerna löses upp eller blir mer lättlösliga av värme och återgår i viss mån till ett svårlösligare tillstånd efter nedkylning. Detsamma ska tydligen gälla för ris. 

    Jag äter aldrig rå potatis. Jag äter ibland lite tillagad potatis varm och ibland koktkall. Det jag märker (utan att mäta) är att jag får bodsockerpåverkan (snabbt ras i blodsocker) oavsett vilken form jag äter potatisen och den kan komma flera timmar efter jag ätit. Blodsockerpåverkan gillar jag inte och äter därför bara lite potatis ibland för det är ju gott till sillen och potatissallad är bra ta-med-mat. Konstigt nog får jag inte alls samma påverkan av sötpotatis som jag äter en del av när jag är på paleohumör. Får inte fram kolhydratinnehållet i sötpotatis. 

     

    • Gilla 6

  15. Men det är ju attans att ni inte hittar några droppar som funkar. Tar han tabletter och droppar samtidigt? Med tanke på uttorkning av slemhinnor kanske det inte är den bästa kombon för ögonens slemhinnor. Finns massor av pollen i sjövatten så klart och ofta även i havet. Ta med kranvatten att skölja hår och ansikte efter bad. 

    En sak jag kom på kring gluten/gräsfrö och gräspollen frågan.

    Jag har ett analogt problem. Hasselpollen och hasselnöt. Jag blir sjuk av båda, dock olika symptom. Liksom av gräspollen och gräsfrö (vete).

    Om det fanns sesampollen i den svenska luften skulle jag kanske bli sjuk av det eftersom jag blir sjuk av sesamfrö. 

    • Gilla 2

  16. I en ny ruta i denna intressanta fråga vill jag lyfta järnbrist/blodbrist/anemi och cancer.

    De som äter veganskt, vegetarianskt och högkolhydrat riskerar att ha lågt intag av järn. (Lågt intag och låga depåer leder till absolut blodbrist.) En kost och livsstil som leder till ständiga inflammationer kan trots bra depåer och intag av järn leda till att det järn som finns inte blir åtkomligt för benmärgen för det sitter fast i makrofager och enterocyter - funktionell blodbrist. Författarna till studien på den första länken verkar vara av uppfattningen att det är en annan inflammation som leder till järnbrist i cancer, nämligen cancer. 

    I studien längst ned som kommenteras i första länken fann man att 39% av cancerpatienterna hade anemi när de las in och vid kemoterapi var det 67%.  Vanligaste anledningen till anemi var brist på järn. Förekomsten av funktionell blodbrist var vanligast hos cancerpatienter och låg mellan 29 to 46% studien. Förekomsten av anemi relaterad till järnbrist var mellan 7 till 42%. Tex, av de med testikelcancer hade ca 20% järnbrist och ca 3 % anemi, medan av de med bukspottkörtelcancer hade ca 65% järnbrist och 50% anemi. 

    Iron deficiency in cancer patients; https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5119669/#bib0010

    Anemia is a frequent complication in cancer patients, both at diagnosis and during treatment. In the European Cancer Anaemia Survey (ECAS), 39% of patients were anemic at the time of enrollment in the study, and 67% had anemia during chemotherapy. The cause of anemia in these patients is multifactorial, and for many of them iron deficiency is the dominant mechanism.

    Betalvägg tyvärr: The European Cancer Anaemia Survey (ECAS): A large, multinational, prospective survey defining the prevalence, incidence, and treatment of anaemia in cancer patients; https://www.ejcancer.com/article/S0959-8049(04)00511-8/fulltext

    • Gilla 2

  17. Lite intressanta fakta och tankar från Eric Berg på länken.

    Blodsocker har säkert en roll i cancer. Men vad gäller hudcancer tror jag att för lite fett och fel fett i kosten är en större bov. Fett på huden och fett i cellmembranen skyddar och glöm inte hur D-vitamin produceras .. - men om vi äter fel sorts fett kommer vi ha fel sorts fett på/i huden och i cellmembranen och det skyddar inte, och äter vi för lite fett kommer vi ha för lite fett i på huden som skydd. 

    Sen har vi solskyddskrämerna ... [Edit 2] Lägger länk till Ann Fernholm: http://annfernholm.se/?s=hudcancer

    http://annfernholm.se/?s=solkräm

    https://www.drberg.com/blog/does-the-sun-cause-skin-cancer

     

    Edit. Lägger till Chris Knobbe och en av hans föreläsningar om oljor. 

     

    • Gilla 2
    • Tack! 1