Jump to content

Erik 2

Medlem
  • Posts

    1,789
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    25

Posts posted by Erik 2

  1. Ofta undrar jag hur de får till det, tankemässigt. Här kan man också så hur journalister läser rapporterna och vad de gör av dem, se längre ned. 

    Finn fem fel! 

     

    Stenålderskost minskade vissa blodfetter | | forskning.se

    Stenålderskost, det vill säga mat utan raffinerat socker, spannmål och mejeriprodukter, kan minska nivån av triglycerider hos personer med typ 2-diabetes. Höga nivåer innebär en risk för åderförkalkning och hjärt-kärlsjukdomar.

     

    I studien från Umeå universitet undersöktes överviktiga personer med typ 2-diabetes. Deras kroppsvikt minskade kraftigt efter tolv veckor med paleolitisk kost (stenålderskost) men nedgången i blodfettet triglycerider var störst bland de deltagare som höll sig mest till den paleolitiska kosten, inte bland de deltagare som gick ner mest i vikt.

    – Resultaten understryker att det inte bara gäller att vara fixerad vid badrumsvågen och hur mycket man äter, utan att det också handlar om vad man stoppar i sig, säger Julia Otten, forskare vid Umeå universitet och överläkare.

    Äta som på stenåldern

    Under den paleolitiska tiden, det vill säga äldre stenåldern, levde människorna som jägare och samlare. De åt en kost baserad på grönsaker, frukt, magert kött, fisk, nötter och ägg. Innan jordbruket slog igenom stod spannmål, mejeriprodukter och baljväxter inte för någon betydande del av kosten. Inte heller hade man tillsatt socker eller salt.

    Nutida ursprungsbefolkningar på ön Kitava och Grönland lever fortfarande som jägare och samlare och äter en diet som liknar den man åt under den paleolitiska perioden. De befolkningarna har också låg förekomst av hjärtkärlsjukdom.

    Ledde till viktminskning

    I den aktuella studien undersöktes överviktiga individer med typ 2-diabetes. Efter bara tolv veckor med paleolitisk kost minskade kroppsvikten kraftigt, liksom nivåerna av blodsocker, blodtryck och triglycerider. Det är dock mycket vanligt att personer går ned i vikt när de testar olika typer av dieter, och viktnedgång i sig innebär i regel förbättrade värden. Problemet med värden som förbättras av viktnedgång är att den förbättringen sällan blir bestående, eftersom vikten så småningom ofta återgår. Därför inriktades studien på att undersöka i hur hög grad förbättringen av uppmätta värden vid paleolitisk kost hängde samman med själva viktnedgången och hur mycket som berodde på kostomläggningen.

    Stenålderskost effekt på blodfetter

    Det gick då att se att försökspersonernas förbättring vad avser blodsocker och blodtryck mest orsakades av själva viktnedgången. Däremot var nedgången i triglycerider störst bland de deltagare som höll sig mest till den paleolitiska kosten, inte bland de deltagare som gick ned mest i vikt.

    – Förmodligen hänger de sänkta nivåerna samman med att den paleolitiska kosten har mycket omättade fetter från exempelvis nötter, oljor och fisk samt magert kött, medan dieten inte innehåller mejeriprodukter med mättat fett, säger Julia Otten.

    Risk för hjärt-kärlsjukdomar

    Höga triglycerider är en riskfaktor för att utveckla ateroskleros, det som kallas åderförkalkning, och hjärt-kärlsjukdomar. I studien ingick 27 personer med typ 2-diabetes som fick paleolitisk kost. Åtta personer som istället åt som vanligt ingick i en observationsgrupp, dock inte en randomiserad kontrollgrupp.

    Försökspersonernas triglyceridvärden sjönk i genomsnitt under tolv veckors paleolitisk diet från 1,8 mmol/L till 1,1 mmol/L. I vilken grad de förbättrade värdena hängde samman med viktnedgång eller med kostens sammansättning undersöktes med regressionsanalys, varvid man alltså kunde se att det var deltagare som mest strikt följde den paleolitiska dieten som hade störst nedgång av triglycerider.

    Vetenskaplig artikel:

    Using a Paleo Ratio to Assess Adherence to Paleolithic Dietary Recommendations in a Randomized Controlled Trial of Individuals with Type 2 Diabetes.

    Kontakt:

    Julia Otten, biträdande universitetslektor, överläkare, Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, Umeå Universitet, Julia.Otten@umu.se

     

    https://www.svd.se/stenalderskost-minskar-nivan-av-blodfetter

     

    Stenålderskost – utan mjöl, smör och socker – kan minska nivån av blodfetter hos personer med typ 2-diabetes.

    Hälsovinsten verkar bero på kosten i sig, inte den viktnedgång som ofta följer.

    Under strecket

    Anna Lena Wallström/TT

    Publicerad 2021-07-09

    Under äldre stenåldern levde människan på magert kött, fisk, nötter, frukt och grönsaker och ägg. Mejeriprodukter, spannmål och socker var däremot främmande inslag, och är också bortplockat från menyn hos den som i dag äter stenålderskost.

    Förespråkare av stenålderskost menar att den motverkar vällevnadssjukdomar som kärlkramp. Det har också visat sig att ursprungsbefolkningar i Papua Nya Guinea och Grönland, som äter mat liknande stenålderskost, har låg förekomst av hjärtkärlsjukdomar.

    Nu har en studie vid Umeå universitet visat att stenålderskost – eller paleolitisk kost – ger tydliga hälsovinster för överviktiga personer med typ 2 diabetes. Efter tolv veckor noterades såväl påtaglig viktnedgång som sänkta nivåer av blodsocker, blodtryck och blodfetter (triglycerider).

    – Det är väl känt att dieter, till exempel stenålderskost, leder till viktnedgång och därmed förbättrade värden. I den här studien undersökte vi vilka förbättringar som berodde på viktnedgången och vilka som berodde på stenålderskosten, säger Julia Otten, biträdande universitetslektor, överläkare och en av forskarna i studien.

    Studien visade att förbättringen av blodsockernivå och blodtryck kunde förklaras med viktnedgången. Men de minskade blodfetterna var en följd av kostomläggningen, inte att vågen visade mindre.

    – Det verkar vara kvaliteten på fettet i kosten som påverkar triglyceriderna, alltså att det är mer omättat fett och mindre mättat fett. Vi kunde däremot inte hitta bevis i vår studie för att minskat intag av kolhydrater påverka triglyceriderna, säger Julia Otten.

    Med andra ord: Mindre fett kött och mindre feta mejeriprodukter och mer av fett från till exempel olja, nötter och fisk gjorde skillnaden.

    – Det kan vara något att tänka på för vem som helst, trots att vi bara har undersökt det hos individer med typ 2-diabetes i vår studie, säger Julia Otten.

    Studien är publicerad i den vetenskapliga tidskriften MDPI Nutrients.

    Anna Lena Wallström/TT

     

    • Like 1
    • Thanks 1
  2. Nu börjar det bli snurrigt. 

    Dagens industri skriver att Frankrike oroar sig för en 4e våg av smittspridning och skyller på deltavarianten och långsam vaccination. Frankrike varnar för fjärde coronavåg (di.se)

    I en annan tidning skriver de att vaccinerade atleter fortsätter testa positivt.  Why Vaccinated Athletes Are Testing Positive for Coronavirus - WSJ

    Vaccines are very effective at preventing death and severe illness from the disease—but they’re not foolproof in preventing infection.

    Alltså spelar vaccinering ingen roll för infektion, infekterad blir man oavsett och alltså borde det vara ointressant att mäta smittspridning, den kommer att fortsätta, tydligen oavsett. 

     

    • Like 2
    • Boom 1
  3. Det är obegripligt att era läkare säger att det inte påverkar vikten. Alla som gått på kortison vet att man ökar i vikt och blir pluffsig. Det står till och med på bipacksedlarna. Nu vet jag inte vilken sort ni tar men jag tog en sort i FASS som injiceras och kopierar: 

    Vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare)

    • hämning av den egna kortikosteroid-insöndringen samt fettansamlingar på bål och i ansiktet, hudförändringar, vätskeansamlingar i kroppen (så kallad Cushingliknande symtombild)

    • förvärrad diabetes eller utbrott av diabetes som varit vilande

     

    Kortison och kortisol påverkar insulin, ökar insulinutsöndringen. Så länge det finns insulin i omlopp lagrar vi energi som fett och stänger av fettförbränningen alltså ökar vi troligen i vikt. Insulin är ett tilläxthormon och är därför inte heller bra vid cancer då det kan hjälpa cancern att växa. 

    Cancer lever på glukos och glutamin så om det var möjligt att ta bort bägge ur kosten vore det nog toppen, men det är svårt, särskilt glutamin. Det lär finnas en medicin som kallas för DON som blockerar glutaminupptaget men jag gissar att den inte skrivs ut av svenska onkologer. 

    • Like 5
  4. Det låter perfekt. Du tar upp nåt väldigt viktigt, depression. Den är svår att få grepp på. Genom att kontinuerligt äta protein i bra mängder så får  vi i oss aminosyran som bygger serotonin. Vi har skrivit mycket om det om du söker. Om vi dessutom undviker inflammerande kost som gluten, mejerier osv hindrar vi att kroppen bygger nåt annat med tryptofanet än serotonin, det kallas för the tryptofan steal. 

    För egen del behöver jag också metylgrupper från tex metylfolat för att få ihop hela den mentala biten och ta ner mitt homosystein. Där är det inte depression utan självkänslan som får hjälp. 

    • Like 2
    • Thanks 1
  5. Åt du LCHF innan diagnos? Tror du på ett samband?

    Komerjerier kan minska farten i tarmen med ganska mycket kan det vara en orsak till ditt problem?

    Jag skulle börja med en längre vattenfasta för att ge tarmen chans att återhämta sig och läka. 

    • Like 4
  6. Lite orättvist men logiskt att bubbel med alkohol kan ha nära 0 i socker så är allt alkoholfritt jag har sett proppat med socker. 

    Fråga systembolaget vad de föreslår. Kanske kan du göra egen blandning på bubblande vatten och smaksättning utan sötning eller med stevia sötning. 

    • Like 1
  7. Det vanligaste är att insulinpumpen efter att i åratal ha varit igång non stop för att ta hand om all glukos inte har så lätt att stänga av sig. Fasta har visat sig vara ett effektivt sätt att snabbt få stopp. Om man inte kan fasta får man vänta längre, kanske jättelänge med till och med strikt lchf innan pumpen går i vila. När insulin pumpas ut stannar fettförbränningen. 

    Håll ut eller fasta. 

    • Like 4
  8. När du kommer på tricket låt mig veta. 😉

    Läs lite hos Martina Johansson - next level biohacking mm. Hon har skrivit hur fitnessfolket gör för att få rätt rippade torra look. De tömmer sig på så mycket vatten de bara kan. Det håller inte länge så klart.

    Här skriver hon om kroppstyper. https://martinajohansson.se/de-manliga-hormontyperna-enkelt-illustrerat/

    Jag tror stress är en stor bov. Dock tror jag kaffe är ok. Jag får nästan bukt med navelkudden under en lång lugn semester. Tillbaka på jobbet kommer kudden tillbaka. Mjölk, grädde och ost tror jag är problematiskt. I viss mån tror jag också det spelar roll hur fet man var som bebis. Jag föddes jättestor och jättefet. Mamma hade levt på mjölkchoklad och mandariner = jag blev en sockerbebis. De kuddarna jag hade då är liksom kvar på samma ställen. 

     

    • Like 6
  9. https://www.expressen.se/debatt/samhallet-maste-kraftsamla--mot-skadliga-matvanor/

    S-ministrar ropar men vad tror de det ska leda till. De ansvariga myndigheterna har trummat ut samma budskap i årtionden folket har följt med hälsan blir sämre och sämre. Hjärt- kärlsjukdom är fortfarade den dominerande dödsorsaken. Blodtrycksmediciner är fortfarande de mest förskrivna.

    Jag sitter i ett litet förortscentrum och ser skolbarnen springa runt med stora godispåsar. Jag känner mig trött. 

    • Like 3
    • Thanks 1
    • Boom 1
  10. Numera vet man att alkoholhaltiga drycker och socker eller rättare fruktosen i socker ger samma leverskada. Så i ditt fall kanske det är en kombo.

    Hjälp din lever med lite broccoli då och då och pressad citron i vatten. 

    Lycka till och håll oss uppdaterade.

     

     

    • Like 5
  11. Hej. Du använder orden tjockboll och rundboll och jag gissar att det är med referens till din mages utseende. Vet inte om du är man eller kvinna. De första 5 kilona brukar vara vätska som inte behöver hållas i lager när man slutar med kolhydrater. Bollmagen dvs hög mage är en förstorad lever. En lever full med fett. Det fettet kommer kroppen att använda när blodsockret blir lägre och insulinet lägre vilket (insulinet) då inte längre bromsar fettförbränningen. 

    När levern ska omsätta allt detta lagrade fett behöver den använda sina olika verktyg, vissa av dessa verktyg mäter vi vid hälsoundersökningar och om de då är förhöjda (helt logiskt) blir doktorn orolig. Detta är dock övergående och tecken på en läknings- och reparationsprocess. I början av din resa kan du använda dig av fasta för att ge levern gått om tid att städa. Tex köra 16/8. Dvs 16 timmar utan mat. Tex. ingen mat mellan 18.00 och 10.00. 

     

    • Like 6
  12. https://tt.omni.se/d-vitamin-skyddar-mot-luftvagsinfektioner/a/gWlKoJ

    D-vitamin har en skyddande effekt mot luftvägsinfektioner – vilket även kan gälla för covid-19. Det konstaterar den hittills största sammanställningen av studier på området, där svenska forskare har varit delaktiga, rapporterar TV4 Nyheterna.

    tt-logo.svg Telegram från TT / Omni
    31 mars 2021, 06.03
     

    – Överlag så ser vi en skyddseffekt på ungefär tio procent, men tittar man på vissa undergrupper är skyddseffekten så stor som 40 procent, säger forskaren och läkaren Peter Bergman på Karolinska institutet, till TV4.

    Tesen att brist på D-vitamin kan göra folk mer utsatta för luftvägsinfektioner, som till exempel covid-19, har funnits länge. Forskare har nu gått igenom 43 studier med sammanlagt nästan 49 000 deltagare, samt gjort en egen studie. Många olika typer av luftvägsinfektion har studerats, men ännu inte covid-19.

    – Covid-19 är en helt ny typ av luftvägsinfektion, ett nytt virus, och där vet vi ännu inte hur det ser ut. Men det finns alla skäl att undvika D-vitaminbrist, inte minst för att skydda sitt skelett, men även för att skydda mot andra luftvägsinfektioner, säger Peter Bergman till TV4.

    Överviktiga, äldre, personer med mörk hud, gravida eller personer som av någon anledning sällan vistas ute, löper större risk än andra att få D-vitaminbrist och måste därför vara extra noga med att få i sig tillräckligt av vitaminet, råder Peter Bergman.

    • Like 1
  13. Jag blir mer och mer förundrad över avsaknaden av offentlig debatt kring de val de styrande har gjort med anledning av denna virushistoria. Det enda jag ser från politikerhåll är oppositionella som tycker att de styrande har gjort för lite.

    De styrande har valt att stänga ner delar av samhället under förevändningen att de vill skydda sjukvården som gått på knäna. Kostnaden för den här nedstängningen blir enorm både i pengar och i söndertrasade liv och den skickar oss tillbaka ett stort antal år i utveckling inom flera områden. Den lämnar oss vidöppna för attacker från de som har pengar att köpa loss verksamheter och låna ut pengar till ocker.

    Den debatt jag vill se handlar om vilken sjukvård vi ska ha, vad ska vår sjukvårdsorganisation kunna klara av, hur mycket pengar bör vi satsa för att uppnå detta mål.

    Ska vi ha en sjukvård som utöver den vanliga vården klarar av att ta hand om 1.000 (ettusen) samtidiga respiratorfall och ett par tusen till i intensivvård utan respirator?

    Jag misstänker att den uteblivna debatten från i vart fall politikerhåll handlar om att de alla oavsett parti har varit med och monterat ner sjukvården till bara benen och de därför skyr en debatt där de själva kommer att hamna i dålig dager. Att MM (press) inte tar upp ämnet och driver hårt förstår jag inte.

    • Like 2
    • Boom 1
  14. Jag tror Martina Johansson har en bra sak man kan hålla i huvudet, skär upp 200 gr smör och tänk in att det är en dagsranson. Sen behöver man inte bara äta smör men måttet är bra. Och om man äter fet mat räknar man in det fettet. Ryggbiff är ju magert om den inte kommer med kappa och man äter kappan. Vad gäller kött väljer jag fetare sorter och kokar grytor då får man lättare med fettet. Korv utan dåliga tillsatser och med mycket fett är topp, jag kokar istället för grillar eller steker för då stannar fettet lättare kvar i skinnet. Äter jag magert kött blir det massa smör eller smörsås till. Kalla grönsaker med mkt olivolja. Varma grönsaker med smör eller kokosolja. 

     

    • Like 1
    • Thanks 1
  15. Söt smak tolkar kroppen som att "Nu kommer det socker! Starta insulinpumpen!" Alle man på däck.

    Och när insulinet sprutas ut så stannar fettförbränningen.

    Därför undviker vi söt smak, söt lukt och sött innehåll. Dessutom undiker vi det som kanske inte nödvändigtvis smakar jättesött men resulterar i blodglukos, dvs glukos som i en av sina bundna former är stärkelse. Känns igen som "kolhydrat" på näringsdeklarationen. 

     

    • Like 1
  16. Du skulle kanske kunna äta klarnat smör istället för smör för det som orsakar allergi är proteiner och de förstör man och silar bort när man klarnar smöret. För ägg är det väl äggvitan man kan vara allergisk emot så teoretiskt borde gulan funka. Men jag förstår om du inte vill chansa med ngt av dessa tips.  

    Mitt tips är då korv, fet korv med så få tillsatser som möjligt, kött och fett och lite salt. Kanske göra egen. Korv är min räddning. 

    • Like 3
  17. Ett trick med korv i skinn är att koka den istället för steka eller koka först och steka lite yta sen. Varför? Jo för att när man steker spricker skinnet gärna och då rinner fettet vi vill ha ut i pannan. Kokar man och skinnet håller upplever jag att mer fett finns kvar. 

    Annars steker jag helt kött, biff, i gjutjärnspanna med lite olivolja gnuggat in i biffen när båda sidor fått färg kör jag i smör och hackad vitlök och färsk timjan. När smör smält och fräser lite mot brunt öser jag biffen med smöret. 

    Smör i sig är annars inte ett optimalt stekfett då proteinet och sockret i smöret förkolnar snabbt och det blir svart och luktar lite illa. 

    Jag steker mina ägg och omelett i klarnat smör, du kan göra eget och finns att köpa. 

    Talg använder jag när jag steker grytkött. 

    Kokosolja smaklös använder jag till grönsaker typ wok-stekning. Tycker inte kokos går bra till ägg och kött.

    • Like 6
×
×
  • Create New...