Kahavia

Medlem
  • Innehållsantal

    230
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Kahavia vann senast 8 Juli 2015

Kahavia hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

498 Enastående

Om Kahavia

  • Rank
    Stammis

Contact Methods

  • Website URL
    http://getpocket.com/@MrKahavia

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  1. Inez, Din spekulation väckte mitt intresse. Sedan LCHF-start har jag märkt att mitt saltbehov är större. Jag måste noga se till att få i mig tillräckligt med salt för att må bra och undvika kramper i underbenen på kvällar och nätter. Jag tror det kan vara som du frågar, att fet mat helt enkelt kräver mer salt. Mitt blodtryck är inom refernsintervallet ska tilläggas! --------------------------------------------------------------------------------- För övrigt vill jag rapportera en observation: Cocosfett tycks hålla fotsvamp borta och göra mina tånaglar bättre. Kanske funkar det med annat fett också? Hursomhelst tycks inte apotekets preparat behövas längre
  2. Själv mäter jag numera bara upp ketoner vid övergång till ännu striktare lchf eller vid kaloriunderskott (enligt min något fattiga erfarenhet). Aldrig annars. Jag kan inte se annat än att jag "bränner" fettet i kosten direkt utan omvandling till ketoner. Detta efter sju år på lchf. Varför reagerar våra kroppar så olika och vad är egentligen det "normala" utfallet? Jag har liksom svårt att tro att bägge energiförsörjningsvarianterna kan vara normalfall vid samma huvudsakliga kost inom samma art.
  3. I min värld är dina kolesterolvärden inte alls för höga. Ordination av statiner i ditt fall ser jag som rent struntprat från läkaren.
  4. Håller med om detta. Att förbjuda hälsopåståenden utan vetenskaplig uppbackning är en sak. Det är något helt annat att förbjuda benämningarna av maten. Å andra sidan tror jag att Livsmedelsverket egentligen inte är ute efter att förhindra ovetenskaplighet (då skulle de förinta sig själva). Det handlar enbart om att stoppa lchf-spridningen oavsett vetenskapligt stöd!
  5. Oerhört viktigt påpekande av rylandes och iAnna om att viktminskning påverkar kolesterolvärden. Jag hade inte själv uppmärksammat detta. Tack!
  6. Jag inser att det finns en del jag måste kolla upp för att komma vidare. T ex ketoner vid fasta och vid lågt socker. Återkommer förhoppningsvis om det någon gång efter nästa endygnsfasta. Fram tills dess är hypotesen att jag i hög grad använder fettsyror direkt utan att gå omvägen via ketoner. Jag förstår annars inte vart allt fettet jag äter tar vägen när jag äter strikt, är viktstabil och inte mäter upp ketoner?
  7. Hm, jag äter ju gärna lite extra protein i samband med träning så det kan ju stämma på träningsdagarna men enbart då tror jag. Samtidigt borde väl inte glukosen som då genereras kunna täcka hela mitt energibehov? Det mesta borde väl ändå vara ketoner, om jag nu inte använder fettsyror direkt utan att gå via ketoner? Mitt blodsocker kan gå ned till runt 3 på morgonen och förmiddagen om jag inte äter lite protein till frukost. Är detta en ledtråd?
  8. Kan det vara så att ens muskler närmast uteslutande använder fettsyror direkt som bränsle och att hjärnan får sitt av glykoneogenes (eller fettsyror även i detta fall)? Dvs att inga mätbara mängder av ketoner behövs. Jag finner ingen annan förklaring till att jag närmast aldrig mäter upp några nuförtiden, trots de minimala kolhydratmängderna i min kost.
  9. Detta skulle kunna förklara varför jag får värden vid strikt lchf och samtidig kaloriunderskott men inte annars. Jag har kört med lchf i sju år och vill minnas att jag oftare mätte upp ketoner den första tiden. Vid dessa tillfällen infann sig även en speciell känsla i kroppen, inte helt behaglig faktiskt, men på senare år allt mer sällan. Skulle man kunna dra den försiktiga slutsatsen att jag blivit effektiv fettförbrännare nu eller att min glykoneogenes gått berserk
  10. Hm, även när jag äter riktigt strikt kan jag nästan aldrig få mätbara nivåer av blodketoner. Det är enbart vid strikt lchf inklusive ett rejält kaloriunderskott som apparaten visar något värde. Hur förklaras detta? Jag har inte testat efter träning dock.
  11. Om betesmarkernas räcker till eller ej beror nog på vilken del av världen man talar om. I Sverige och andra platser på våra breddgrader ska det i vart fall inte vara något problem då vi har väldiga arealer som inte passar för odling. De är för kalla, för kuperade, för blöta osv. Däremot växer gärna gräs där! Om man skulle använda en del av denna mark för bete kan antalet betesdjur t.o.m öka rejält utan att konkurrera med odling. De enda som skulle drabbas är möjligen skogsnäringen men den biologiska mångfalden skulle samtidigt gynnas! Jag tycker att de gamla klassiska miljöargumenten saknas i veggoförespråkarnas arsenal. Kanske är det så att den kunskapen ofta saknas eller är det så att mångfald och ekologi förstör idealbilden och att de helt enkelt inte är intresserade av annat än minskat köttätande per se
  12. Jag tror det är just så. Och i naturen finns ju inte så många djur som lider av fetma om de inte måste lägga på sig vikt inför en kall vinterdvala, t ex björnen. Jag brukar se vår västerländska kost, eller egentligen all spannmålskost, som en störning för kroppen. En störning som förstör den naturliga förmågan att själv kontrollera vikt. Ta bort störningen och kroppen bör hitta rätt i sinom tid. Och som någon skrev ovan. Tidigare kaloribantningar kan ställa till det men kanske inte mer än att det tar längre tid för kroppen att hitta rätt igen. Sedan är det en annan sak om den vikt kroppen slutligen tycker du ska ha är samma vikt som du, med dina västerländska ögon, skulle vilja ha . Mode och fysiologi är ju inte samma sak. Bättre utbildat folk förstår kanske inte i högre grad att lchf är bättre kost men de förstår nog att det är viktigt att träna och motionera samt att inte käka så mycket socker. Därför klarar de sig från vällevnadssjukdomarna bättre. Det är mina fem ören
  13. Skippa inte LCHF innan du testat detta! Mina sendrag drog åt pipan efter att jag infört följande rutiner: 1) Ta ditt magnesium alldeles innan sänggåendet (gärna Magnesiumcitrat för bästa upptag). 2) Ta lite salt (gärna örtsalt då, detta smakar mycket bättre) utrört i lite vatten vid samma tillfälle som magnesiumet. Detta är särskilt viktigt om ditt kvällsmål är saltfattigt! 3) Sov aldrig med kalla fötter. Dra på dig ett par tjocka men lediga sockar. Jag tyckte inte att mina fötter var kalla men detta hjälpte likväl. Vanliga tunna sockar är för klent. Hellre rejäla raggsockar. Dessa stryper inte heller åt blodflödet till foten. 4) Stretcha fram- och baksida av underbenet (eller vart du nu får sendrag) på kvällen. Gärna vid sänggåendet.
  14. Man läser ofta att fett innehåller nio kcal. Är detta då en generalisering eller rent felaktigt? Kan det vidare vara av värde att ta L-carnitin som tillskott om man äter LCHF? I övrigt ett STORT tack för din utmärkta förklaring. Jag skulle vilja se mer av sådant på svenska!