Jump to content

Kahavia

Medlem
  • Posts

    375
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Everything posted by Kahavia

  1. Jag plockar ut lite ur frysen då och då och lägger dem i youghurten till frukost. Samma med blåbär, hallon och krusbär.
  2. Kahavia

    MAF-tråd

    Imponerad! Kraftprovet är en tuffing. En gång i slutet av förra seklet fanns ett lopp som gick i centrala Trollhättan. Det hette Trollmilen vill jag minnas. Jag deltog vid ett tillfälle och upplevde det som du beskrev. Omotiverad nervositet innan, kul under loppet och kick efteråt.
  3. Håller med dig om det. Där kan vi påverka om vi vet hur. Fast en stor del av arvsanlaget är nog bortom den kontrollen misstänker jag.
  4. Jag tror man kan göra en del men arvet, generna, är nog ganska viktiga. Så även tur och otur. Inte så att man för den skull ska bli fatalistisk, för det finns fortfarande saker man själv kan påverka. Det är ju därför vi hänger här
  5. Hej Louise, Som jag har uppfattat det är det, som du skriver, viktigast att hålla koll på kolhydraterna och hitta balans mellan fett och protein. Kalorierna ska du normalt inte behöva tänka så mycket på. Viktminskningen via LCHF inklusive KETO kommer via hormonpåverkan (hunger, mättnad, blodsocker) och inte via minskat kaloriintag. Lycka till!
  6. För mig verkar det vara något ämne i ägg men innan jag började med Mg-tillskott kände jag av det närmast dagligen. På den tiden misstänkte jag kaffe och möjligen stress.
  7. @MariaF, salt kan mycket väl vara en bov. 64 i vilopuls på natten tycker jag är helt ok hursomhelst
  8. Grattis Och glad midsommar
  9. Jag har tidigare ofta känt av arytmi och kramper samt oro men lyckats få bukt med det ganska bra med Mg-tillskott vid läggdags i mitt fall använder jag 300 mg Mg-citrat. Dock händer det fortfarande att jag har arytmi och hjärtklappning om jag ätit ett par tre ägg, t ex i en äggröra. Jag trodde först att det handlade om för mycket kalcium men ägg (förutom skalet) är ju inte jätterika på det. Dagar då jag ätit och druckit mycket mjölkprodukter verkar jag inte drabbas heller. När jag minskat på äggintaget får jag inte problemet. Kan det vara annat ämne i ägg som är boven?
  10. @morgonsol, Om det kan vara till någon tröst kan jag erkänna att jag åkt av banan många gånger senaste månaderna. Det har blivit både potatisgratäng, vanlig pizza, Ahlgrens bilar, Winigum, kexchoklad och lösgodis Jag som inte har något sockersug...
  11. Angående leukocyter så kan jag lägga till att sk NSAID-preparat, t ex Ibuprofen, diklofenak och acetylsalicylsyra kan minska leukocytnivån. Jag har naturligt(?) låga nivåer (leukocytopeni) och brukar ligga kring 2,7-2,9. Efter en tiodagars kur med Ipren för att häva en envis seninflamation minskade nivån till 2,3. Efter att ha läst om dessa bieffekter slutade jag helt med nämnda preparat och halten gick upp till 2,9 igen några veckor senare. Som en parentes kan nämnas (ni kanske kommer ihåg det) att i början av covid-pandemin varnade franska forskare för just denna biverkan och rekommenderade att ta andra preparat vid sjukdom, i synnerhet covid-19. De avfärdades dock kvickt i media. Hursomhelst verkar inte den låga leukocytnivån ha lett till sämre immunförsvar i mitt fall, eller är det helt enkelt kosten som kompenserar? Min hematolog säger att mina leukocyter må va få men bra
  12. Söta frukter äter jag nästan aldrig. Dels pga sockret, dels på grund av allergi. Däremot händer det ibland att min sambo gör vitamindrinkar där det kan ingå citron- eller grapejuice tillsammans med en massa annat. En sådan dricker jag pliktskyldigt Bär som blåbär, hallon och jordgubb finns oftare på menyn. Gärna i youghurten på morgonen eller med grädde en sommardag.
  13. Jag har en motordriven handjagare med kass kniv. Jag tog loss kniven för några år sedan för att slipa den. När jag sedan satte den tillbaks, efter ganska mycket besvär ska sägas, hade jag vänt den fel och fick göra om. När den äntligen satt på plats klippte den lika dåligt som innan för jag hade även slipat den helt fel Klipparen står kvar där jag ställde den i sitt hörn i skjulet än i denna dag. Som tur var hade jag även en åkklippare och den startar troget varje år och gör det den ska. Men den låter och ryker massor och stannar med en smäll. Lite charmigt på något sätt men jag behöver duscha av mig avgaserna efter varje klippning.
  14. Jag sådde Uchiki Kuri samt en sort jag fått frön av från en bekant. Det skulle vara någon slags jättepumpa med grönt skal som mogen men jag vet inte sortnamnet. Jag tänker plantera fem till sju plantor i början av juni. Ja det känns skönt att vara klar med sådderna för ett litet tag. Jag har känt mig lite stressad av mina egna planer, de jag drog upp under höst och vinter. Fast jag har trots allt skrinlagt några saker, eller skjutit dem på framtiden, för att inte pressa mig för alltför mycket. Som en liten belöning är nu den lilla altanpoolen fylld och uppvärmd så jag kunde ta ett första dopp i går kväll Tack Peter! Med tiden kommer jag att göra dig sällskap. När planteringarna är tillräckligt många eller stora räcker det nog med skötseln för att jag ska få tillräckligt att göra Ibland funderar jag på att göra äng av en del gräsmatta. Då hade jag bara behövt greja med den två till tre gånger per år Gräsmattan eller mattorna egentligen, är för uppdelade och innehåller planteringar, buskar, träd, berghällar, stenrösen, byggnader etc för att hanteras med robot klippare. Det hade blivit en enorm mängd kabel att lägga ut. Tror jag åtminstone...
  15. Jag har, förutom Taxi, Vilma och en sort jag inte vet vad den heter och som jag fick av en storodlande granne. Det är en högväxt gul och rödrandig körsbärstomat. Det kan kanske vara Tigerella eller Golden Bumble Bee? Häromdagen sådde jag Sugar Snaps och två olika pumpasorter. Det var sista sådderna innan sommaren. Nu hoppas jag det lugnar sig lite så jag kan börja slappa på altanen istället för att kånka krukor och jordsäckar
  16. Jag hade länge problem att somna. Det kändes som huvudet inte kunde slappna av och pulsen gick inte ned som den borde i vila. Ibland viss oro. Efter att jag börjat ta magnesium vid sänggåendet har det blivit betydligt bättre. I mitt fall 300 mg magnesiumcitrat. Du kanske redan gör samma sak men jag ville bara nämna det för säkerhets skull. Magnesium hjälper muskler och nerver att slappna av. Så även hjärtat. Man behöver också lite mer magnesium om man får mycket calcium via maten. Nivåerna av dessa två mineraler (också kalium) påverkar varandra.
  17. Jag brukade göra egen buljong på märgben från nöt. Det var länge sedan nu men receptet var ungefär som Sniffe länkar till. Dock brukade jag krydda med lagerblad, salt och svartpeppar. Dessutom lade jag ofta till lite lök och någon rotfrukt på slutet av kokningen. Jag lät det inte koka riktigt så länge som rekomenderat, 10-14 timmar för nöt nöjde jag mig med
  18. Det var just det tipset vi fick när vi skulle köpa lammkött från en gård. Det skulle inte heller smaka "ull" som vi trodde. Vi följde tipset och se, det stämde
  19. I början av förra veckan. Jag täcker dem med fiberduk nattetid men hoppas kunna sluta med det nästa vecka. Det ser ut att kunna bli lite varmare då. Angående chilin så har jag haft på känn att jag vattnar lite för mycket. Antar att jag är rädd att glömma vattna så jag överkompenserar
  20. @morgonsol, Jag befinner mig nog lite i samma situation som dig . Jag har sått för många plantor och har helt enkelt inte kunnat plantera om dem alla eftersom jag inte har någon ljus frostfri plats att förvara dem på med större krukor. Dessutom tryter orken en smula även för mig . I slutet av denna veckan hoppas jag dock på en liten förbättring och har satt ut mycket i växthuset med ett litet element som stödvärme på nätterna. Snart tror jag det mesta kommer att klara sig där, efter den kalla starten på våren. Som du skriver var det nog lite onödigt att så så tidigt. Det hade kanske fungerat med mer växtbelysning osv men jag har plantor överallt nu och bär dagligen många av dem ut och in för att de ska få tillräckligt mycket ljus. Det lilla växthuset är praktiskt taget fullt. Jag sådde chili i slutet av december och det var alldeles för tidigt för fyra sorter men verkar ha varit rätt för en, den starkaste. Tomaterna såddes i februari och det var för tidigt för en sort men ok för två. En tröst är att det finns ett femtiotal chilifrukter och ett dussin små tomater redan nu . Vintersådden av rotfrukter och spenat var en fin ny erfarenhet som jag är nöjd med. Rädisor och spenat kan skördas och kålrot, palsternacka och morätter har kommit en bra bit på väg. I några tråg finns sådd eller små plantor av lök (från frön), persilja, basilika, bönor, rödbetor och kålrabbi och ute har svartrot, lök (från sättlök), mer rädisor och mer spenat tittat upp. Salladen tycks fortfarande vänta på värmen. Kvar att så i min lilla kalender är sockerärtor, pumpa och kanske någon potatis innan sommaren. För övrigt verkar även jag fått någon slags angrepp på ett par chiliplantor. Det är Espelett som har en konstig beläggning på undersidan av bladen men som i övrigt mår bra och har fått frukt. Jag har separerat dem från övriga plantor för säkerhets skull. 65 tomatplantor! Det var ett häftigt antal .
  21. Hur mycket vätska och salter man förlorar varierar nog beroende på hur strikt ens LCHF är och vilken kost man ätit innan samt varierar säkert från person till person. Dock är det främst de första dagarna det är påtagligt. Jag tror @iAnnaoch @SGK har rätt i det de skriver. Eftersom vätskeersättning innehåller glukos så känns det ganska fel om man ska börja med LCHF. Bättre då att salta lite extra på maten inledningsvis och dricka vatten efter behov. Seltin tycker jag är ett bra val då det innehåller fler salter än natriumklorid! Om man, pga av vätskeförlusten de första dagarna på LCHF, skulle känna av underbenskramper (inte helt ovanligt) kan det vara bra att dricka och salta något extra och eventuellt ta något magnesiumtillskott.
  22. Verkligen eminent idé! När jag plockar ut kompost lägger jag benen i en hink och slänger allt i en skogsbacke vid tomtgränsen. Där hamnar även kol och aska från kaminen. Varje gång jag dumpar en hink där tänker jag "vilket lustigt jordlager det kommer att bli här med tiden"
  23. Viktnedgången på LCHF fortsätter inte i all evighet. Om din vikt minskar på LCHF (det fungerar dock inte alltid på alla) så kommer nedgången till slut att plana ut. Bästa sättet att sedan hålla den vikten är troligen att fortsätta med LCHF.
  24. Timjan kan fungera.
×
×
  • Create New...