Mammut01

Medlem
  • Innehållsantal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

8 Neutral

Om Mammut01

  • Rank
    Nyanländ

Senaste besökare till profilen

254 profilvisningar
  1. Ok det var det jag anar. Det är ju naturligtvis positivt att kosten har så god inverkan på det jag tror är diabetes typ 2. Jag hade högt värde vid graviditet för 6 år sedan, de ville ge diagnos graviddiabetes. Fick testa med blodsockermätare hemma i två veckor med direktivet att äta som vanligt. Ät bullar om du brukar för då ser vi din diabetes och kan behandla den sades det. Jag gick hem och bröt ihop, men ändrade kosten direkt till lchf. Kom tillbaks efter två veckor med bra värden. Till deras förvåning så kunde de inte ställa någon diagnos graviddiabetes. Upplevde en sjukvård som var i otakt med tiden, med kostråd som gjorde mer skada än att ge hälsa tillbaka. Idag har jag sedan dess samma symtom vid sockerintag, snabba kolhydrater och mjölk. Besvären har blivit värre och jag är konstant förkyld vilket jag tror beror på dåligt immunförsvar pga diabetes. Har varit sjukt i 4 månader nu. Förra vintern likadant. Min oro är att de inte upptäckt ev diabetes vid glukos belastning och ingen hjälp finns då att få.... Borde jag äta socker en tid för att få rätt förutsättningar inför ett test?
  2. Jag har medvetet ätit för att hålla blodsockret nere, en blandning av lchf och paleo. Har uteslutit socker, gluten och laktos ut min kost. Om jag skulle göra ett sk diabetestest på hälsocentralen, hur fungerar det då... Visar testet att jag har diabetes även om jag inte ätit socker under en tid? Jag har länge haft symtom på diabetes, dvs jag mår illa direkt efter ätit socker eller mycket kolhydrater, kliar på armar intensivt, har kräkts ibland.
  3. "Första träffen med dietisten minns jag fortfarande: 4-6 skivor fullkornsbröd och gärna 3-4 frukter varje dag, förutom ris, pasta och potatis samt lite kött och sparsamt med fett." Har fått precis samma kostråd själv och detta gjorde mitt blodsocker oroväckande högt! "När jag ifrågasatte blodsockerhöjningen pga. matvalet så fick jag ett leende och svar: Det är bara till att höja insulindosen så kan du äta det du önskar!" Jösses och det ska vara sjukvård!? "Jag ströp intaget av de snabbaste kolhydraterna till endast ca 0,5 dl av råris, ½ potatis och något knäckebröd om dagen" Precis så gör jag också nu! "Jag hoppas att min berättelse hjälper dig som är gravid/anhörig och inte riktigt vet hur du ska ta ställning till maten du bör äta. Dietisternas råd leder till insulinsprutor, jag vet att det går att, om inte undvika så minska perioden av behandlingen. Idag äter jag LCHF och mitt blodsockervärde är PERFEKT! " Tack du har hjälpt mig och jag känner igen mig mycket i din berättelse!
  4. Hej MKJ! Har framförallt lagt om frukosten och ganska omgående så har mitt blodsockervärde förändrats de senaste dagarna. Äter nu i regel alltid ägg i någon form på morgonen, kokt eller äggröra med makrill eller rivna morötter till. Innan frukost varierar blodsockret från 5.7 till 6.3 Tidigare frukost med kolhydratshöjande livsmedel gav mig värden från 8.2-10.2 ca 1 1/2 timma efter intaget. Med nuvarande frukost ligger det stabilt mellan 6.0-6.2 när jag mäter 1 1/2 timma efteråt. Vidare ligger jag innan lunch på 4.6-5.3 1 1/2 timme efter lunchmåltid är det 5.8-6.3 Middagen ligger jag på 5.2-5.7 1 1/2 timme efter middagsintag är det 5.4-6.3 Med dem siffrorna så tror jag inte att sjukvården nu kan ställa en graviddiabetes-diagnos som de har gjort på mitt tidigare blodsockervärde på morgonen! Får se va de säger senare i veckan vid uppföljningen!!! Har sett att siffrorna stadigt stabiliserats då jag sett över kolhydratsintaget. Jag har kraftigt reducerat bröd, ris, potatis och pastaintag, då jag tycker att jag inte har tillräcklig kunskap just nu att helt utesluta det men jag är mer medveten om dess påverkan på blodsockret och hur jag mår. Äter jag något av dessa så väljer jag det med god kvalité men mängden är då kanske endast 1 dl på tallriken, i övrigt äter jag minst 50% grönsaker till lunch och middag och resten protein i någon form, samt en klick av någon röra jag gjort på turkisk yoghurt tex. med fetaost, soltorkade tomater och vitlök i. Att börja äta en den fetare turkiska yoghurten med fetthalt 10% var i början ovant, smakade mycket fett, men jag håller mig mer mätt och den påverkar inte mitt blodsocker på samma vis som den sockrade filen med en fetthalt på 3% som jag tidigare kunde äta till frukost. Har med hjälp av era inlägg och goda råd intresserat mig mer för Lchf och lånat böcker på biblioteket, finner hela upplevelsen av min lilla kostförändringen mycket positivt nu när jag kommit över min tidigare fettskräck och upptäckt att boven i dramat är snarare socker och kolhydraterna! Har inte känt någon trötthet eller något annat negativt vid kostomläggningen, snarare tvärt om, jag upplever mig piggare och de blodsockerdippar, skakningskänsla i händerna, kallsvettningar som jag tidigare fått är nu helt borta!!!
  5. Tack för tipsen Lipofil och det är så jag tänker också, att gradvis byta ut och sedan ev. utesluta beroende på vad blodsockret visar. Så får siffrorna tala sitt tydliga språk. Och ja visst kan det vara klurigt, jag har inte ens tänkt på att påläggsskinka innehåller socker! Janette H-H, intressant att höra din erfarenhet och tack för att du delade med dig hur det har varit under graviditeterna för dig! Får jag fråga om du har haft något problem med högt blodtryck när du ätit LCHF under graviditeterna? Det brukar ju annars vara vårdens argument MOT just Lchf-kost, att det skulle ge högt blodtryck. Detta är min första graviditet, jag har högt bmi men blodtryck ser bra ut och järnet har jag ingen brist på trots att jag inte äter något tillskott. Har hittills följt kostråden som jag fått av sjukvården och de som anses beprövade av vetenskapen dvs tallriksmodellen... lättmjölksprodukter, reducera fettet, halva tallriken med ris, pasta eller potatis, 5-6 skivor bröd per dag, mycket frukt osv. Har hela tiden levt i tron att jag gör rätt och äter det bästa jag kan för min bebis. Nu är ju graviditet en påfrestning för kroppen och i senare delen av tredje trimestern lägger barnet på sig mycket fett när han växer. Så jag kan säkerligen ligga nära till att ha utvecklat graviddiabetes. Men jag ska fortsätta med den kost som jag nu prövar mig fram på, en lite mer Lchf inspirerad, och se vad den närmaste tiden ger för resultat.
  6. Tack för svar! MKJ- Nä, jag håller med dig att radikalt förändra kost så här i slutskedet kanske inte är att rekommendera. Men samtidigt har jag märkt att jag får bättre värden på blodsockret så jag försöker se över intaget av kolhydrater. Tror jag ätit alldeles för stora portioner av tex pasta och klibbigt ris tidigare. Men det är endast frukosten som funderar att helt byta ut dvs fibergröten med mjölk, bröd, keso mm. Till kanske något med ägg, grönsaker, makrill. Omeletten ovan låter jättegod och jag ska pröva den! ;-) Jag har också märkt att en liten promenad efter middag sänker blodsockret och ska lägga till promenad efter frukost också. Nu orkar jag inte gå så långt och fort som höggravid, men igår så sänktes blodsockret från 7.3 till 5.0 efter att lätt lunkat fram i 25 minuter. Det var en intressant och positiv upplevelse, då det här med (gravid)diabetes är nytt för mig och jag försöker sätta mig in hur kroppen svarar på mat och kost nu. Mödravården har givit mig diagnos baserat på mitt morgonblodsocker efter frukost och att det då gått upp till 10, fast jag informerat att jag precis ätit frukost (15 minuter innan) jag kom dit. Men under dagen så ser blodsockeret bra ut, för att sedan stegra sig lite innan kvällen innan jag går och lägger mig då det ligger på 6 eller 6.5. Då har jag också ätit en timma tidigare för att inte få för lågt socker under natten. Syster- Tack! Jag känner i alla fall att jag mår mycket bättre av att ta bort sockret och även till viss del kolhydraterna. Blodsockret visar bättre men jag vet inte om jag vågar säga det till Mödravården, det känns som att de är negativ till kolhydratfattigkost och har gett mig de traditionella råden...
  7. Hej på forumet! Jag är gravid i vecka 34 och har nyligt fått veta att jag har graviddiabetes. Har fått en blodsockermätare som jag nu ska använda i en vecka för att se hur blodsockret ligger vid frukost, lunch och middag. Har inte kört någon speciell diet innan men nu tagit bort allt fikabröd, godis och annat sockrigt. Har läst lite om LCHF och LCHQ nu, funderar på att begränsa intaget av bröd, ris, potatis och pasta också. Har ätit mycket knäckebröd och fiberbröd tidigare men om jag förstått rätt så omvandlas det till socker i kroppen också.... Min fråga är då, finns det någon som har erfarenhet av lchf-kost vid graviddiabetes??? Och jag har okej blodsocker på morgonen när jag vaknar men vid mätning 1 1/2 timme efter frukost ligger jag på 10, vid tex fiberhavregrynsgröt och lättmjölk, knäckebrödsmacka och keso. Finns det annan frukost som skulle kunna vara bättre som inte höjer mitt blodsocker? Har hört talas om gryningssyndromet när det kommer till blodsockernivåerna under natten, kan det påverka? Är tacksam för alla råd!