Gå till innehåll

Tobbebobbe

Medlem
  • Innehållsantal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

10 Neutral

Om Tobbebobbe

  • Rank

  1. Hur lång tid tar det ungefär för den att bli klar?
  2. Nu är det så att jag kan få tag på opastöriserad och oseparerad mjölk. Jag vill köpa lite och försöka göra äkta filbunke, något som jag aldrig har ätit. Vet någon hur jag ska göra? På nätet hittar jag bara fuskvarianter på pastöriserad mjölk som behöver tillsatt filmjölk för att komma igång. Men det bör väl bara vara att låta den oseparerade mjölken i rumstemperatur? Ha lock på eller en ren handduk?
  3. Ja, tidigare har hon väl mest utmärkt sig för att ha socker och choklad i det mesta?
  4. Ju mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag av livsmedelsverkets inställning. Visst, jag förstår att det är deras uppgift att se till att konsumenter inte blir sjuka av livsmedel. Men om man ser det som statens uppgift att skydda oss från oss själva i alla lägen blir det orimligt. Se till så att de som säljer opastöriserad mjölk måste informera om riskerna vid varje försäljning istället och låt folk själva bestämma vilka risker de är beredda att ta. Vissa blir sjuka efter att ha plockat fel svampar i skogen, ska vi förbjuda svampplockning?
  5. Och de som lagar mat eller bakar med den opastöriserade mjölken då? De upphettar den ju själva så att de inte utsätts för risker, varför ska inte de få fortsätta att köpa opastöriserad mjölk direkt av bonden? Bönderna har det väldigt tufft i Sverige idag. Gårdsförsäljning har blivit en lösning för en del och det innebär ett förbättrat utbud av kvalitetsprodukter från konsumenterna.
  6. Ja, mjölksyrabakterierna bryter ner kolhydrater till socker som de sedan äter upp som energi. Jag glömde frågan som jag tänkte komma med i mitt förra inlägg: Vet någon HUR MYCKET kolhydratinnehållet kan tänkas sänkas, på ett ungefär? Jag har sett tyska burkar med syrade rödbetor där de uppges innehålla 3g kolhydrater per 100g. Från ca 7g för färska rödbetor, vilket innebär mer än en halvering. Men det hade varit intressant att få en lite mer vetenskaplig förklaring.
  7. Med LCHF skiljer man inte mellan långsamma och snabba kolhydrater, alltså är quinoa absolut inte tillåtet.
  8. I vilket fall som helst är det ett kul pyssel och spännande att gå och titta till burkarna och vänta på resultatet. Jag ser främst två anledningar till att mjölksyra grönsaker: 1. Nyttiga bakterier som är bra för mage och tarm 2. Sänka kolhydratinnehållet så att man kan äta vissa rotfrukter som annars inte är helt okej på LCHF, som morötter och kankse framförallt rödbetor som jag älskar. Köttbullar med rödbetssallad och lite rostad lök är en höjdare, och det hoppas jag kunna äta om ca en vecka!
  9. Jag satte lite olika satser för en vecka sedan och väntar spänt på resultatet. Jag skaffade boken "Syra själv" av Karin Bojs. Flera recept som cirkulerar på nätet nämner att man kan ta lite vätska från föregående sats för att "kickstarta" den nya syrningen. Karin förklarar väldigt väl i sin bok varför det är en dålig idé. Det finns ett stort antal mjölksyrabakterier och de som är aktiva i början av syrningen dör vi en viss surhet och andra bakterier tar över. Om man då tar vätska från föregående sats får man bara de bakterier som är kvar i slutet. Att tillsätta vassle finns det heller ingen vits med. Om man ska syra grönsaker som naturligt har låga halter mjölksyrabakterier kan man blanda med nånting som har mycket, exempelvis vitkål eller vinbärsblad.
×
×
  • Skapa nytt...