Snubbelfot

Medlem
  • Innehållsantal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Snubbelfot

  • Rank
    Nyanländ
  1. Visst, det är där det mesta ligger. Turkisk youghurt (10%) blandat med grädde (40%) och litet(!) frysta hallon till frukost t.ex. Smör, grädde och/eller creme fraiche i grytor och såser. Men det känns svårt att hyvla mycket mer där. Jag fixar inte riktigt att äta typisk stekt-ägg-och-bacon frukost. Åt oopsies med cambozola i morse som omväxling, men det går åt åtminstone 4-5 oopsies och kanske 1-1,5 hg ost för att bli mätt.
  2. Jag tror att jag kan få litet svårt i den praktiska kosthållningen att nå den nivån av detaljkoll; 5-10 g fett är ju bara några ostskivor. Men det är förstås en fråga om prioritering och engagemang, absolut. Och visst kan jag minska kolhydraterna ytterligare.
  3. Det kan jag absolut prova; äter inga rotfrukter alls hittills. Samtidigt känns det tveksamt att öka kolhydratintaget för att få kroppen att börja konsumera fett...? Såvitt jag/vi uppskattat ligger jag nog runt 30-40 g/dag utslaget över veckan, det går förstås att minska ytterligare men det känns svårt. Och återigen... öka kolhydratintaget eller minska det? Spannmål är helt borta och även i stort sett alla livsmedel med tillsatt socker. Paleo har jag pratat om med en bekant som ätit det i något år, hon tycker det är underbart på alla vis men tyvärr - riktigt så långt sträcker sig inte min motivation. Jag vill leva också, inte bara överleva...
  4. Inne på femte veckan nu, har ökat vätskeintaget och äter mer, men likväl status quo på alla plan. Lika mentalt inkapaciterad, lika fysiskt kraftlös (vilket i praktiken gör det uteslutet att träna), lika lättirriterad/arg, och inte tappat ett hekto de senaste veckorna. Objektivt sett, och om man ser till Boken, är jag säkert betydligt friskare och sundare. Tyvärr avspeglas det inte i vardagen, hade jag börjat må såhär utan att kunna härleda det till kostomläggningen så hade jag sökt läkare. Insatsen står hittills inte i närheten av att vara i proportion till någon som helst vinst. Jag undviker situationer i arbetet och på fritiden där jag kan behöva prestera högt fysiskt eller mentalt, och visst kan jag ge det ytterligare nån eller några veckor - men det är inte helt lätt att uppbringa motivationen.
  5. Absolut, tiden är inte problemet här och jag är medveten om de positiva effekterna av motion. Dessvärre finns som jag skrev tidigare helt enkelt inte energin. Med min "normala" (läs: förtappade) kost har jag inga problem att träna både kondition och styrka, men i nuläget känns seriös fysträning i stort sett uteslutet. Jag är inte ute efter någon quick fix, men jag har nog inte möjlighet att gå vidare om det innebär den här nivån av omställningsbesvär. Då får jag ta tjänstledigt, och sätta tillvaron i stort på hold tills jag fungerar bättre... Det där har jag också funderat på, kanske är det problemet, eller åtminstone förvärrar det. Jag äter förvisso litet större mängd än hon men skulle nog kunna äta ännu mer, men samtidigt har jag pga magen svårt att äta riktigt fettrik mat. En vecka till har jag föresatt mig och det får funka, ska försöka äta mer och boosta vätske- och saltintaget, och försöka hålla mig ifrån situationer där jag behöver vara helt alert.
  6. Råd sökes... Jag har kört strikt LCHF i drygt tre veckor nu, som ett försök att dels må bättre generellt - även om jag inte direkt vantrivts innan - och gå ner runt 10 kg. Att omställningsperioden skulle komma var jag beredd på, men inte i den omfattningen. Redan efter ett par dagar märkte jag tydligt att den fysiska orken tröt, och jag har dessutom varit konstant mer eller mindre sömnig sedan dess trots att jag sover 7-8 timmar/natt jämfört med 6-7 timmar förut. Dessutom är jag genomgående mer lättirriterad och argare än innan, och jag upplever tydligt att min mentala kapacitet gått ner till kanske 70-80% av mitt tidigare normalläge. En positiv effekt är att jag är något mindre morgontrött än tidigare, men i gengäld är jag generellt mycket tröttare all vaken tid. Jag är man, 44 år, fullt frisk, 181 cm / 92 kg. Nu behöver jag tips och råd för att lyfta framför allt tröttheten och den mentala kapaciteten. Av flera orsaker, inte minst yrkesmässiga, behöver jag kunna vara 100% helskärpt och snabbtänkt när det behövs. Sömnigheten är direkt farlig bl.a. eftersom jag kör en hel del bil och redan vid flera tillfällen varit nära att somna vid ratten. Jag har alltså inte möjlighet att "stå ut med" omställningseffekter längre om de måste ligga på den här nivån. Allmän irritation, och frustration över oväntat små positiva effekter (har gått ner ca 1,8 kg på tre veckor), har jag lättare att förtränga eller stå ut med. Att träna för att förhoppningsvis bli piggare finns inte på kartan i nuläget, det har jag inte haft några större problem med innan men nu finns absolut ingen energi till det. Möjligen skulle jag kunna äta ännu mera fett, men det fixar inte min mage. Jag äter vitamin D3 sedan starten och Omega3 sedan ett par dagar, dessvärre tar det ju uppåt 90 dagar att nå steady state av D-vitamin. Jag skulle kunna beskriva min kost i detalj men det borde räcka med att jag och min fru äter precis samma saker - vi har gott om LCHF-kokböcker och nappar på olika LCHF-receptförslag på nätet för att försöka variera oss - och hon mår alldeles toppen i både kropp och själ och har gått ner tre gånger så mycket som jag på samma tid. Jag har bestämt mig för att ge den strikta dieten en vecka till, för att åtminstone ha provat en månad, men sedan måste jag göra något radikalt. Vad är minst dåligt, som hyfsat snabbt ger mig orken tillbaks i kropp och tanke?