Peter79

Medlem
  • Innehållsantal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

11 Neutral

Om Peter79

  • Rank

  1. Nu är jag ju man, men förmodar att det är lika fel för oss som för kvinnor Jag kör kondition mest för att hålla igång och för att jag har ett stilla sittande jobb.
  2. Tack för alla tips, nästa vecka gäller det.
  3. Det är sant. Men om man tar bort spannmål osv och håller igen på fettet, då kommer man ju gå hungrig i alla fall, och det är ju lite grejen med LCHF, man ska inte behöva vara hungrig? Eller vad ska man fylla ut med ?
  4. Det blir mest kött, men om det blir färs så har jag blandfärs, en hel del avokado och ägg. Jag tror att en stor del av problemet är smöret, tyvärr. Att äta en fet sallad är ju gott och fungerar bra, men så fort något blir stekt i smör så kommer det tillbaka. Det kanske är övergångsproblem? Jag kanske måste kämpa och stå ut i ett par veckor, men det är svårt...
  5. Nu är det precis tvärt om mot vad man ska äta Jag hade ju planer på att äta bättre och nyttigare mat och motionera mer, men som sagt, det fungerar inte alls, uppenbarligen. Det blir mackor, müsli, massor med pasta, ja du fattar, enkelt, snabbt och helt hopplöst Precis tvärt emot, så jag måste ju lägga om kosten helt och hållet. Jag vet ju hur man ska äta på LCHF, det stora problemet är ju som sagt att det tar stopp i strupen efter några dagar. Bara tanken på mer fet mat får mig att må illa, även om jag vet att det är bra att äta det och att jag egentligen mår mycket bättre på alla vis. (förutom just illamåendet vid mat)
  6. Hej! Jag började med LCHF i december 2013 och det fungerade riktigt bra i början, jag gick ner 7-8kg på 2 månader utan att vara superstrikt. Efter 2 månader så kände jag att jag var tvungen att ta en liten paus, bland det dummaste jag gjort i mitt liv, men jag gjorde det för att inget var gott längre, jag åt bara för att jag var tvungen, jag var ju hungrig, men tyckte allt smakade bläh bara. Det slutade givetvis med att jag gick upp allt jag gått ner efter ett par månader igen. Jag har försökt ett par gånger efter det att gå tillbaka till LCHF, jag vill ju så gärna gå ner i vikt och må bättre, men varje gång jag har börjat igen så tar det 3-4 dagar, så är det samma fenomen igen, jag börjar må illa och all mat smakar äckligt igen, jag klarar inte att äta mer fett bara. Jag började på 116kg, gick ner till 109 ungefär, nu väger jag 122kg helt plötsigt, inte så himla skoj. Jag tränar 3-4 ggr i veckan med, 30 minuter crosstrainer per gång, så jag håller igång, men går ändå upp i vikt. Skulle verkligen uppskatta om det finns några tips på vad man kan göra för att kunna äta LCHF igen, det är ju det enda som fungerar för mig, men när maten sitter i halsen efter ett par dagar så är det svårt. Jag försöker variera maten med, och det lättaste att äta som funkar är sallad, typ ost/kyckling med kall sås, men det håller man sig inte mätt på länge. Så det är inte hållbart, och det kostar hur mycket som helst också
  7. ja det är mycket grönsaker för att få i sig massor med kalorier, men nu var det lite mer åt kolhydratshållet jag tänkte. Eftersom jag hade massa ost i salladen. Men denna vecka har jag dragit ner rejält på mejeriprodukterna, det är i stor sett bara vispgrädde till kaffet, men inget mer. Ska bli spännande att väga sig och kolla måtten på Måndag =) Har även tagit betydligt mer fett och smör till maten, så jag känner att jag håller mig mätt mycket bättre.
  8. Det finns ju andra fördelar med att röra på sig också =)
  9. Om vikten hade stått stilla hade väl varit ok, men 1.5 - 2 kg upp är ju inte så roligt. Känns ju inte som att man har 2 kg vatten och mat extra i magen, så mycket äter jag inte på kvällens sista mål Men jag förstår tanken. Ge det lite mer tid, jag har ju precis börjat med detta och jag väntar och ser om en vecka igen. Ska i alla fall se till så jag äter mera smör/fett till maten så jag inte går och är småhungrig en liten stund efter maten, så jag kan avstå från småätandet
  10. Jag har kört LCHF i ca 4-5 veckor nu och det har hittils gått helt fantastiskt, gått från 116kg till 111.5 förra måndagen. Men idag när jag vägde mig så stod vågen på 113kg. Jag vet inte riktigt vad det är som gör det, eller om det bara är så att man går upp och ner lite. Jag tror att midjemåttet fortsätter nedåt, vilket ju faktiskt är viktigare än vikten kan jag tycka Jag tror dock att jag äter alldeles för mycket sallad och blomkål med egen dressing. dricker även en hel del vispgrädde varje dag till kaffet. Kan nog bli ett par DL i alla fall Jag fyller ut rejält med sallad till mina måltider och kan ofta ta extra för att jag är hungrig i alla fall. Kan tilläggas att jag har även rätt mycket riven ost i salladen, och kan ta en tjock skiva som "snacks" också kan man äta för mycket sallad? det är ju trotts allt en del kolhydrater i blomkål och sånt med. Ska jag försöka avstå från mer sådant och kanske ta en extra rejäl klick med smör till köttet istället? Och kanske välja broccoli till maten istället för blomkålssallad? broccoli har väl lite mindre kolhydrater?
  11. Det hade jag faktiskt inte tänkt på, det var ett bra tips, kanske strunta i all fabrikstillverkade skräpalternativ och köra massor med olika kryddsmörer istället
  12. Ja, det låter ju rimligt. Jag har för avsikt att bli bättre på att laga mat. Det var mest så jag vet vad man kan äta eller inte. Men i regel så kan man alltså äta vad som, bara det innehåller lite kolhydrater? Men sen kan man ju välja bättre och sämre alternativ då
  13. Hej! Jag har lite problem att veta vad man kan/bör äta. Jag är väldigt begränsad i matlagningskunskaper så jag vill gärna ha det enkelt Det jag är mest orolig för är att jag köper fel saker. En "tumregel" är ju <4-5g kolhydrater / 100g Men innebär detta att man i stort sett kan köpa och äta vad som helst som har denna fördelning? Jag förstår ju att det finns bättre och sämre fett osv. Men hur är det? Jag tänker mest på det faktum att det är väldigt enformigt att äta bearnaisesås till köttet varje gång man äter. Jag har kollat på tex. Färdiga kalla såser, såsom räksallad, smörgåssallad och lite andra. Det är ju rätt mycket konstgjort skit i dem, men rent enrgimässigt är det högt fettinnehåll och lågt kolhydratsinnehåll. Innebär detta att det är ok att äta då? Eller? Jag är mest ute efter lite variation till maten, en av de stora missarna jag gjorde första gången jag testade LCHF, åt nästan alltid samma sak, vilket resulterade i att jag blev riktigt illamående vid bara tanken på att äta. Och det var ju bra för vikten, men inte så bra för hälsan. Jag vill kunna äta kött/fisk/fågel med flera olika alternativ till såser. För övrigt läste jag också att fet ost är bra, men sen såg jag ett annat inlägg att man ska passa sig för tex. Gräddost, eftersom den var osyrad eller något sådant. Men den har 38% fett. Så det är ju inte så enkelt att allt fett är ok. det var mest detta som fick mig att börja undra om de andra livsmedlen, med mycket fett och lite kolhydrater, finns det mat/såser/osv även här som man ska passa sig för eller helt avstå? MVH Nybörjaren
  14. Något att säga om "magknipen/träningsvärken" ? Den hade jag inte innan som sagt, utan har kommit nu efter ett par dagar