Angua

Medlem
  • Innehållsantal

    260
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Angua vann senast 30 Mars 2014

Angua hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

356 Enastående

Om Angua

  • Rank
    Stammis
  1. clotted cream är inte så svårt att göra själv och är hyfsat hållbart i kylen Jag har gjort på vanlig 40% grädde här hemma. http://toriavey.com/history-kitchen/2013/08/clotted-cream-scones/ Sett något recept där man bara hällde grädden genom ett kaffefilter och lät stå över natten. *slurp*
  2. jag tycker cronometer är väldigt bra för att få en bild över vad man får i sig och inte beroende på vad/hur man äter, oavsett kostinriktning. Har man en hel del övervikt att bli av med, kanske sjukdomar som diabetes eller liknande som blir bättre på en strikt kost kanske man får göra en kompromiss om man inte får i sig allt och ta tillskott. Det behöver man även om man kör kalorireduktion eftersom det är svårt att koma upp i tillräckligt mycket mat för att få i sig tillräckligt då. I det långa loppet när vikt etc stabiliserat sig är det lättare att lägga till mer grönsaker för att få i sig mer näringsämnen. Inälvsmat är bra att lära sig äta också, väldigt näringstätt och funkar oavsett om man kör väldigt strikt lchf eller kalorireduktion
  3. Konstigt att överlevnaden för cancerpatienter ökat så med tanke på att alla läkare behandlar fel och bara försöker ta livet av sina patienter? Givetvis är det inte perfekt och fortsatt forskning behövs och konstigt nog görs det också...
  4. Var min första reaktion också Är man lakritsoman som jag tar man lite mer pulver och får fram lakritssmaken också, annars så kan du testa men mindre mängd först och se vad det gör med blåbärssmaken, mindre mängd tar fram blåbären men lakritsen slår inte igenom. Gott både ock
  5. lakritspulver och blåbär är också kanonkombo. Lyfter fram blåbärssmaken enormt!
  6. vill du ha en morgonmacka, varför inte göra lchfbröd? Brukar bli goda (betydligt godare än köpta glutenfria som dessutom brukar vara väldigt onyttiga) och du får din macka som du vill ha. Även naturligt glutenfria bröd, bakade på ris, havre och bovete tex är mycket bättre än köpebröden och mycket lägre GI på och är enkla att baka. Kolla in olika receptsidor för inspiration och för att se bilder på olika portioner om du tycker det är svårt. Finns även kokböcker med menyförslag, kan vara en bra hjälp för att komma igång. En frukt eller inte får du avgöra själv, jag äter frukt nu och då, det triggar inte mitt sötsug, jag är inte så strikt och det påverkar inte min långsamma viktnedgång. För andra kan det trigga sötsug eller stoppa upp viktnedgången, men det är individuellt. Är man sugen på något annat, som pizza, testa lchf varianter av det så får du det du är sugen på och oftast är det lika gott eller godare och man slipper känna att man gör avsteg eller försakar något, bra för skallen
  7. Jag som lånat glassmaskin och tänkte testa göra jordgubbsglass.. Känns inte så lockande idag, ska tända i kakelugnen istället..
  8. Älskar också glass, pinnglass är tillåtet på långa bilresor när det är varmt. Försöker satsa på kvalitet istället för kvanitet i övrigt, blir för dyrt att äta ofta då Finns en god som tillverkas i byn, men ska testa göra egen glass i sommar också. Så kan jag testa med sockerfritt alt steviasötqd och se om det blir gott.
  9. Äääääääälskar jordgubbar! Har ett eget land, blir ett antal kg men ska nog utöka till nästa år Särskilt efter att ha läst om vilka gifter som används på icke-ekologiska gubbar. Äter glatt som de är, helst direkt från landet. Effie, recepttips utan mejerier, hacka jordgubbar, mynta (gärna chokladmynta!) och citronmeliss ihop och sen hälla lite cointreau eller linkande över och låt stå och dra ett tag och ät, smakar ljuvligt! Visst kan man ha vaniljglass till eller grädde om man är lagd åt det hållet, men de smakar fantastiskt även utan kanske lite riven mörk choklad på kan ge ännu mer smak.
  10. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5885979 tömma magen med en slang en stund efter maten. Mindre drastiskt än att stympa magsäcken förvisso. Men det känns barockt. Varför äta mat som ska tömmas ut ur magsäcken? Vilket slöseri. Gastric bypass minskar ju födointaget iaf. *edit* Maken kommenterade att man med detta bli bulimiker, fast an slipper kräkas och få frätskador. Men det ligger något i det.
  11. jag behöver ha ätdagar inplanerade, så kan jag fokusera på det när suget kommer. De dagarna får jag äta det jag vill, brukar inte bli några mängder när det väl kommer till kritan. Annars blir det bara pannkaka! Sen är det bra att hitta nyttiga och goda alternativ till ex framförtv-ätande. Vi kör grönsaksstavar med något gott, ex hemgjord guacamole och en gräddfilsdipp med peppar och pressad vitlök. Sött, krispigt och kan äta med gott samvete. Tunna skivor daikon/rättika med salt på ät också gott som salt och krispigt snacks. Är det något särskilt du saknar eller är otroligt sugen på? Leta efter vettiga alternativ, ex lchfvarianter av det du vill ha. Det kan stilla suget. Som tidigare nämnts så är planering av maten viktig också, så man slipper sistaminutenfunderade över vad ska vi äta när man är hungrig.
  12. Skulle också råda dig att börja med att lägga om kosten och sedan trappat ut medicinering när du märker effekterna. Medicinerna är inte bara av ondo och är det rematoid artrit du har så är det viktigt att se till att sjukdomen inte börjar bryta ner och permanent förstöra dina leder. Felställningar i händer och fötter är inte särskilt roligt, särskilt händerna är väldigt handikappande (talar av erfarenhet tyvärr även om mina problem inte är permanent skada på lederna utan "bara" beror på inflammationer i senor och senskidor). Min farfar kunde få sin RA i remission under många år genom att äta glutenfri vegankost. Var enda alternativet för honom, han hade haft TBC och kunde därför inte medicineras med annat än väldigt låga doser kortison och absolut inget som kunde sänka immunförsvaret. Vegetariskt och vegankost är det många reumatiker som får positiva resultat av också, utöver lågkolhydratkost. Nu är det som att svära på det detta forum bara att nämna något sådant i annat än negativa ordalag men jag tycker det är intressant att olika strategier kan ge liknande effekt på reumatiker. Jag får positiva effekter både av vegetariskt och lågkolhydrat, tyvärr inte hela vägen till frisk. Men värken skruvas ner ett antal snäpp och är inte så intensiv, inte att förakta! Önskar dig all lycka till att få ordning på kroppen och var inte rädd att ändra och prova dig fram till vad som fungerar för dig och din kropp.
  13. Länge sen sist, blivit sparsamt med tid framför datorn. Trädgården och djuren får sitt, sen ska jag börja med "styrke" träning hos sjukgymnasten för mina inflammerade muskelfästen. Får inte belasta tungt alls, men det känns bra att komma igång igen och få hjälp med upplägg med tanke på mina problem. Behöver få tillbaka rörlighet i axlarna bla.
  14. Angua

    Bra Tahini?

    tahini är ganska lätt att göra själv. Rosta sesamfrön och mixa med lite olja http://www.tasteline.com/Recept/Hemmagjord_tahini tex Annars rekommenderar jag kung markattas. köpte al wadi en hel del förr, finns på city gross.
  15. "Hos helt friska personer är CRP oftast mycket lågt, mindre än tre milligram per liter. De vanliga värdena för CRP varierar beroende på vilken metod som används för att analysera proven. Med snabbtestmetod på vårdcentraler och akutmottagningar brukar värden över tio milligram per liter tolkas som förhöjda. Om mätningen görs med de metoder som används på ett sjukhuslaboratorium, brukar värden över fem milligram per liter bedömas som förhöjda. Någon nedre gräns finns inte i de här fallen. Det är viktigt att komma ihåg att ett lätt förhöjt CRP-värde inte alltid leder till att man behöver behandling med läkemedel." från 1177 När de tar crp på min lokala VC ska det ligga under 5 så har de samma metod på TS VC så är den lite förhöjd.