Krümel

Medlem
  • Innehållsantal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

6 Neutral

Om Krümel

  • Rank

  1. Jag tränar också hemma eftersom jag tycker det tar för mycket tid att åka iväg till ett gym. Jag gillar verkligen att kunna träna samtidigt som barnen kollar på Bolibompa och när de lagt sig är jag färdig! Jag började googla efter träningsprogram och har hittat mycket intressant under de snart tre år jag tränat nu. Först var det mest gympa, sen mer kroppsvikts "bodyweight" övningar och kettlebell. Nu har jag faktiskt en skivstång i tvättstugan och varvar det med olika intervallpass med blandat kettlebellövningar och kroppsviktsövningar. Känner verkligen att jag hittat nåt som jag kommer att fortsätta med länge framöver och fördelen med styrketräning är ju att det verkligen formar kroppen på ett snyggt sätt! Kolla in Olga Rönnbergs Facebook-sida för exempel. Jag har också blivit inspirerad av Mark Sissons Primal blueprint fitness och andra amerikanska träningstjejer, tex. Nia Shanks, Molly Galbraith och Neghar Fonooni.
  2. Nötter kan ju vara en fälla om man vill gå ner i vikt. Det är lätt att äta för mycket! Men har man någorlunda koll på kolhydraterna så går det förstås bra. Det blir förstås inte mycket kolhydrater i en liten sked! Det är lite lika som mörk choklad tycker jag. En del räknar det till LCHF och en del inte. Det beror lite på en själv hur man klarar av det och hur mycket man äter av det!
  3. Hej! Jag tror säkert Philip Lailani vet vad han håller på med. Han fick ju Katrin Z i form ;-) Men om jag får ge ett råd så tycker jag absolut att du ska satsa mest på styrketräning och inte så mycket alls på kondition. Hellre då korta med intensiva intervaller (High intensity interval training - HIIT). Det är bästa träningen för din kroppsform och för mig som har samma kroppsform har det verkligen gett resultat. Det är hormoner och en massa annat intressant som spelar in. Du kan läsa mycket om just det här på tex Olga Rönnbergs blogg eller Facebook-sida. Kolla bakåt i bloggen och sök på träningsprogram på Youtube från Olga också. Förutom Olga gillar jag vissa amerikanska sidor för info och inspiration, tex. Nia Shanks, Molly Galbraith och Girls gone strong. Sen behöver du ju inte gå direkt på skivstången. Det går ju utmärkt att träna tung styrka i maskiner eller till och med med nästan bara kroppsvikten.
  4. Nötgrytbitarna skulle jag koka med lök och krossade tomater och kanske lite andra rotfrukter tills köttet faller isär. Såg morötter för 4 kronor kilot på Coop igår. Kanske inte superstrikt LCHF men det blir inte så värst mycket kolhydrater per portion ändå. Lax tycker jag är gott i soppa. Det är gott nu på vintern och mättande också. Kanske med aioli till. Lätt att göra själv om du har olja, vitlök och ägg hemma. Gröna bönor och lök passar i soppan eller vad som helst som är prisvärt för tillfället.
  5. Ungefär så gör vi också. Nu är båda mina barn smalisar med en mycket välfungerande mättnadskänsla (jag är såå avundsjuk) men det finns ju ändå en poäng i att inte överdriva intag av bröd och pasta eftersom de får i sig mer värdefull näring av annat. Ett tips är att ge grönsaker innan maten om de är sugna. Mina barn gillar tex frysta ärter, morotsstavar och paprika innan maten. Oliver funkar också. Det är inte strikt LCHF men det är ju inte heller nödvändigt. Vidare försöker jag "nyttifiera" vissa favoriter som tex pannkaka. Båda gillar tex. pannkaka gjord på dinkelmjöl, mandelmjöl, spenat, mjölk, smör och extra mycket ägg. De får bär och lite sylt eller socker på i rimliga mängder. Inte LCHF men ändå bra mycket bättre än vanlig pannkaka. Jag försöker alltid kompensera sånt som är extremt fullt av snabba kolhydrater med något fett eller proteinrikt för att inte få en så hög blodsockerstegring. Jag tror i alla fall att det kan räcka för barn som inte har förstört sin insulinkänslighet ännu!
  6. Det finns massor med fina förkläden att köpa på tex Åhléns eller HM home. Många i ekologisk bomull också!
  7. Det är mycket svårare att gå ner de där sista kilona än att gå ner om man har en hel del att ta av. För många funkar periodisk fasta bra för de sista kilona. Jag tror att Åse med bloggen 56 kilo kör det. Katrin Zytomierskas har också skrivt om att gå ner i vikt med LCHF. Båda har ju skrivit böcker om det också. Jag har läst Katrins bok och hon tycker ju att man får räkna med att vara lite hungrig för att gå ner de där sista kilona. Magsäcken måste vänja sig vid lite mindre mat enligt henne. Ja, det är kontroversiellt men jag måste nog hålla med faktiskt. De är ju inte heller nödvändigt ur hälsosynpunkt att bli av med de där sista kilona utan det är bara ren fåfänga! Martina med bloggen high fat fitness har också skrivit en hel del om viktminskning med LCHF och hon har ju inte heller så där "lagom" mål! :-) Själv bryr jag mig inte så mycket om vikten längre även om jag skulle vilja bli av med kanske 3 kg för att vara riktigt nöjd. Jag är däremot inte beredd att äta mer strikt eller dra ner på mängden så jag har valt att satsa på styrketräning hemma. Sakta men säkert formas kroppen om och jag ser inte längre lika "skinny fat" ut! Släng vågen skulle jag säga och satsa på enkla styrketräningsövningar hemma. En kvart om dagen räcker!
  8. Glöm inte spenatsoppa eller grönskålssoppa med kokt ägg i också! Ok, nu får det räcka för tillfället;-)
  9. Jag är säker på att du kommer att märka stor skillnad bara du slutar med all pasta och bröd. Billiga grönsaker som kanske inte är strikt LCHF men som jag ändå tycker borde vara helt ok att äta för dig är ju lök, morot och kålrot. Själv äter jag liberal LCHF och har absolut inga problem med att äta lite rotfruker. Krossade tomater är ett tips också. Vitkål är billigt och frysta grönsaker som haricot verts och brokkoli brukar också gå att hitta billigt. Ärtor är lite högt i kolhydrater men det äter jag ändå. Alla de här grönsakerna funkar som substitut för pasta och ris och du kommer att märka att du håller dig mätt längre när du tar bort spannmålet och lägger till grönsaker och fett. Det är bara att ha på en klick smör på grönsakerna och äta det tillbehör du brukar ju. Sen är väl inte färdigprodukter som quorn direkt att rekommendera eftersom det är så processat, men ett steg i taget! Kokosolja är ju inte nödvändigt men vissa tycker det tar bort sockersuget bra. Kör på smör annars bara. Äsch, jag fortsätter med tips. Soppa är ju superbra nu på hösten. Allt kan i princip kokas, puréas med buljong och grädde och göras till soppa. Ostchips är gott till. Dvs. riven ost i små högar som du gräddar i ugnen en stund. Eller stek halloumi till. Lycka till!
  10. Jeanette; inga situps bara! Det skadar men än det gör nytta för oss mammor. Läs mer hos Olga Rönnberg!
  11. Body by Science tycker jag verkar intressant och jag har till och med boken hemma. Däremot gillar jag inte det där med att ta mig till ett gym så jag tränar bara hemma. Mark Sisson har ett träningsprogram som man relativt lätt kan göra utan (nästan) någon utrustning. Riktigt bra tycker jag som inte vill ta tiden det tar att åka hemifrån för att träna. Jag brukar träna framför tv:n medan barnen kollar på Bolibompa. Mycket bra utnyttjad tid! Nu är ju bebisen för liten för Bolibompa men om några år så! Sök på Primal Blueprint Fitness eBook för mer info. Annars är jag ju en fan av Olga Rönnberg och hennes träningsmetoder också. Det finns väldigt mycket information om träning för just mammor på hennes blogg. Hon är ju väldigt anti LCHF men det behöver man ju inte bry sig om! Träningen är riktigt bra och det finns en hel del videos och övningstips att ta del av.