LGs

Medlem
  • Innehållsantal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

LGs vann senast 7 Januari 2018

LGs hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

50 Utmärkt

Om LGs

  • Rank

Senaste besökare till profilen

190 profilvisningar
  1. LGs

    Mycket bra här, men släpp eko-krav.

    Kan inte låta bli att bli smått irriterad här. För det är så att om kor får bli uppfödda på gräs istället för spannmål, får köttet betydligt mer innehåll av bla Omega 3 fettsyror, vilket är antiinflamatoriskt. Även kvaliteten överlag blir bättre. Även mjölken och dess produkter får samma nyttiga innehåll. Jag kan till viss del hålla med om att det är bra att köpa närproducerat, men ekoproducerat, är och förblir det viktigaste för min del. Jag vill t ex inte ha kyckling och ägg som är uppfödd i stora hallar och aldrig får vara ute i det fria. Kanske t o m uppfödda på GMO majs. Läste för många många år sedan en rapport över produktionen av spannmål i vårt land som var brukat enligt biodynamiska principer. Visseligen blev den totala mängden per areal mindre än "vanligt" producerad, men kvaliteten var betydligt bättre, vilket kunde ses efter lagring en längre tid, där den biodynamiska bibehöll sin höga kvalitet. Med LCHF är ju i och för sig inte spannmål något vi bör äta, men jag vill visa på betydelsen av ekologisk odling. Jag är inte agronom, och behöver inte vara det för att förstå hur viktigt odlingsättet är. Att det blir dyrare med eko... visst, men hellre nyttigare än billigt. Att recepten uppmanar till att köpa ekoprodukter stör i alla fall inte mig. och man gör väl hur man vill med det. Finns inte en viss ingrediens i eko, köper man väl näst bäst. Kanske lokalproducerat, kanske importerat. För min del är det bra att att man rekommenderar eko, så fortsätt med det
  2. Då har jag tagit ett nytt Werlabs XL test (3:e gången). Hoppas på förbättrade värden, och de flesta var bra utom några där ett stack ut ordentligt. Det är testet, S-Vit D25 som visade på 282 nmol/liter, men bör ligga i intervallet 50-178 enligt dem. Enligt Werlabs så kan över 250 i mätvärde vara toxiskt. Jag solar ofta under året, både hemma i Sverige och på semestrar utomlands. Äter trots det D3 tillsammans med K2 för att få upptaget av Kalcium i maten att hamna i skelettet istället för i mina ådror. Det finns tecken på just det efter en skanning förra året, där min läkare vill få mig att börja äta statiner för hon tyckte att jag hade för högt kolesterol, som läkare ofta tycker. Dessa värde var dock bättre vid denna mätningen. Dr Berg (på Youtube) vill jag minnas äter upp till 10.000 IE av D3 per dag, medans jag äter 7.500 IE (eller 3 x 62,5 mikrogram). Dock bara 2.500 IE under solperioder. Av K2 tar jag 2 x 90 mikrogram. Bör jag öka? Jag äter även andra vitamintillskott som B12 (är 64 år), Kalium samt Magnesium för att säkra upp kosten då luncherna knappast består av ekologiskt innehåll, även om jag försöker äta så kolhydratsnålt som möjligt. Någon med erfarenhet av just detta med D vitamin? Bör jag även utsätta mig för skanning (där jag placeras i en cylinder som jag antar avger magnetism, men jag kan ha fel) för att följa upp värdena på kalcium i ådrorna? Vore tacksam för synpunkter.
  3. LGs

    Farligt när LCHF blir vetenskapsresistent

    Önskar att jag hade samma möjlighet att odla grönsaker. Jag är av åsikten att (ovan jords) grönsaker absolut är nödvändiga i en balanserad (gärna strikt för egen del då jag då mår som bäst) LCHF kost tillsammans med IF (Intermediate Fasting) för att kunna leva så bra som det bara går. Helst tillsammans med kött som är gräsuppfött mm. Följer man Dr Berg på tuben, vilket jag gör förutom denna site, märker man snart att inte han heller har så mycket till övers för t ex ren vegankost. Även om det i princip skulle gå att överleva på vegankost, ställer den bla mycket stora krav på att man har koll på att man får i sig protein i en struktur med samtliga essentiell aminosyror, vilket inte alls är så lätt som det kan förefalla. Tillsammans med det förespråkas en hel del frukt i kosten, vilket inte är intressant för oss som värdesätter ett så lågt påslag av insulin som möjligt. Åt andra hållet, med att bara konsumera kött och hoppa över grönsaker, ser jag också risker som kan resultera i brist på flera livsnödvändiga ämnen. Oavsett vad vi tycker om det, så står det naturligtvis var och en fritt att ha en åsikt, bara de inte försöker med alla möjliga medel, påtvinga alla andra densamma. Det finns till och med förespråkare som tycker vi borde äta mer insekter, och är övertygade om att vi blir tvingade till det i en framtid, men det tror jag inte en sekund på. Planeten kommer inom en snar framtid att behöva ge mat till 11 miljarder människor (fler blir vi inte enligt Hans Rosling), och då kanske vi bör ha slutat odla vete, råg och korn mm till förmån för grönsaker, så kanske det räcker till alla och framförallt håller oss friskare.
  4. LGs

    När ska man byta till måttlig?

    Jag kan undra varför överhuvudtaget gå över till "måttlig". Vi behöver ju inte fylla på med kolhydrater via maten för att leva, och den del av hjärnan som behöver en aning kolisar, kan den producera själv via levern vill jag minnas. För egen del kör jag strikt (< 20g kolisar /dag) precis som många andra här även om jag inte har några direkta viktproblem, utan därför att jag mår så himla bra på strikt och 16:8. Givetvis så händer det att jag får i mig för många kolisar per dag när längtan efter en öl till maten blir för stor, som under semestern i värmen förra veckan, men det är bara att komma igen, och det brukar inte vara så svårt att få igång de goda vanorna igen, väl hemma.
  5. LGs

    LCHF-betraktelser

    Nja försumbart vet jag inte, men det kan kanske stämma, men för att jaga kolisar så är varje gram av betydelse, om man som jag som försöker hålla mig under 20 gram om dagen.
  6. LGs

    LCHF-betraktelser

    Tips angående vin. Jag brukar kolla i systemets app och försöka välja vin med låg sockerhalt, vilket brukar men dock inte alltid visas under "Mer detaljer". Har hittat viner under 6g socker / liter, dvs runt 2 sockerbitar, vilket få anses rätt okey.
  7. LGs

    tjockis

    Angående magkatarr, så fungerar äpplecidervinäger jättebra mot det. Dessutom så förbättras magsyran (mera sur).
  8. LGs

    Olja till majonnäs

    Kavlis Eko majonäs innehåller "bara" 3,4 g kolisar per 100 gram. Det tycker inte jag är så mycket att det stör, plus att den smakar rätt bra.
  9. LGs

    Viktuppgång med strikt Lchf

    Dr Berg som har massor av bra korta videos https://www.youtube.com/user/drericberg123/videos och nämner i en av sina senare videos att det oftast när man är över 40-50, blir nödvändigt att börja med intermittent fasta, dvs 1-2 mål om dagen för att kunna gå ned i vikt. Dessutom kan det vara viktigt att tillföra mer fet för att hålla sig mätt mellan målen. Att äta mellanmål, även om det är lågt med kolhydrater, ökar insulinpåslaget, vilket hindrar viktnedgång. För egen del (är 63), så har jag ätit LCHF i en 6-7 år, men under de senaste 1½ åren försökt med under 20g kolhydrater per dygn. Sedan förra sommaren så kör jag även intermittent fasta 6 dagar i veckan. Har gått ned ytterligare 4 kg mha det. Äter mycket smör, ost och grädde, och är nästan aldrig hungrig. Möjligen mera en känsla av tomhet i magen innan lunch.
  10. LGs

    ”Kolhydrater behövs ”

    Kan inte förstå att dessa sk "experter" kan ha så stora skygglappar att de inte känner till att kolhydrater inte behövs. De sa egentligen inte någonting vettigt. Vilken otrolig besvikelse...
  11. LGs

    Statiner eller inte statiner

    Intressant det du skriver. Vill minnas att jag hört Dr Berg (amerikan på "tuben"), som jag gärna också följer ha nämnt om detta. Ska absolut kika på K2 då jag har funderat en hel del i hur jag ska bli av med de förkalkningar jag har.
  12. LGs

    Statiner eller inte statiner

    Erik 2, jag äter sedan hösten 2016 inget bröd eller ceralier överhuvudtaget. Får tyvärr något återfall i form av en skiva surdegsbröd några gånger per år. Orsaken är endast att jag tycker magen mår så otroligt mycket bättre utan. Gjorde ett prov redan 2007 om jag var intolerat, men de hittade inget då. Funderar sedan jag fick resultaten från Werlabs att börja äta Öljäst för att få i mig bla B12.
  13. LGs

    Statiner eller inte statiner

    Peter B, Tack för länken, nu känns det riktigt bra /Lars
  14. LGs

    Statiner eller inte statiner

    MariaF, det var just en propp de hade misstankar om att jag hade drabbats av. Blodförtunnande har de inte diskuterat, utan bara statiner. Jag är villig att motionera, och körde tidigare med snabba promenader över 9km flera gånger i veckan, innan jag 2008 började pendla en timme till/från storstaden varje morgon och kväll. Då blev jag lat och nu sträcker det sig till sporadiska promenader såväl under lunchen mitt i storstaden, som på helgerna. Inget tempo dock och inte särskilt långa heller. Jag skyller på att jag oftast fryser, hur mycket jag än tar på mig ;-) /Lars
  15. LGs

    Statiner eller inte statiner

    iAnna... du har helt rätt, jag borde läsa bättre, även om de sammanfattar med texten, "Sammanfattningsvis så råder jag dig att kontakta din vårdcentral för att överväga initiering av blodfettssänkande läkemedelsbehandling"