LGs

Medlem
  • Innehållsantal

    30
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

LGs vann senast 7 Januari 2018

LGs hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

82 Utmärkt

Om LGs

  • Rank

Senaste besökare till profilen

400 profilvisningar
  1. Jag brukar köpa Prästost på bit, Eko om det finns, men den saknas ibland så det blir Arlas eller Allerums Prästost. Ibland färdigskivad 300g (per vecka) eller stor hel på 690g (räcker ca 10-12 dagar). Säg minst 50g per dag, med lite smör på. Tar vid lunchtid ca 2dl fet yoghurt Eko, för att få ned alla vitaminer, D3, K2, Magnesium, Kalium samt B12. Försökt med vatten men får då dricka för stora mängder för att få ned alla stora piller. Äter gärna omeletter kanske 3-4 ggr per vecka och då två ägg per tillfälle, där jag lägger på ca 50g ost. Äter oftas 2 mål per dag, lunch och middag.
  2. Hittade en video med Dr Berg som pratar med en person som är drabbad av detta, The Ketogenic Diet & Brain Cancer: Brain Cancer Survivor Logan Sneed Hoppas den kan tillföra den info du eftersökte.
  3. Det du beskriver händer efter pensionsåldern (är 65), är lite smått skrämmande, om inte mitt intag av fet yoghurt, fet ost och smör räcker till. Om det går att få veta mer exakt när det är dags att tillföra kalcium utöver det jag stoppar i mig, vore bra, för jag är lite skraj att tillföra kalcium som ev inte behövs, och att det då ska fastna på fel ställe.
  4. Jag har Rosacea, om än en lindrig sådan, men tycker mig ändå ha fått en mycket bättre hy sedan övergång till LCHF. Dr Berg har några videos om detta. Kika på en av dem, https://www.youtube.com/watch?v=s0jKijiZ0Z8
  5. Enligt Dr Berg på följande länk, https://www.youtube.com/watch?v=r-IpzwZJDYM så tror han att det är sällsynt med kalciumbrist och som jag tolkar det vid Keto/LCHF kost. Jag bör mao få i mig tillräcklig mängd av kalcium, även om jag inte alltid äter 7-10 koppar sallad varje dag som han också föreslår. När det gäller D3, så är det säkert tillräckligt med 2000 IE per dag, men frågan är om det är negativt att ta 5000 IE. Flera rapporter visar på andra fördelar med D3, vilket även Dr Berg visat på i flera av sina korta videos.
  6. Jag brukar även lyssna en hel del på, Dr Berg på Youtube, som jag anser också ha mycket gott att redovisa när det gäller D3 K2 och Kalcium i sin videos. Han säger att det ska till väldigt höga nivåer innan D3 blir för högt. Jag hoppas han har rätt där. Analysen av mitt blod i januari år gav en del åsikter om min D3 nivå. Mitt analysvärde var 282, och normalt referensintervall är 50-178. Kanske borde öka intaget av K2 än mer. Angående 1), så måste det vara mycket svårt att avgöra om jag får in tillräcklig mängd kalcium via maten. Jag äter dock en hel del smör, ost och någon deciliter fet yoghurt dagligen, och spetsar gärna blomkålssoppan med grädde.
  7. Detta är mycket intressant. Jag vill gärna undvika att ta kalciumtillskott. För 1½ år sedan gjorde jag på min husläkares inrådan en ultraljudskanning av aorta och även en MRI scan (tror jag det heter). Man hittade förkalkade ådror. Då åt jag D3 tillskott sedan flera år, men inte K2, vilket jag nu gör sedan skanningen. Nu har jag inte följt upp detta med en ny skanning, men jag hoppas att K2 gjort resultat. Tar 5000 IE D3 och 180ug K2 per dag. Vid Werlabs provet i januari 2019 så hade jag, ett P-Calcium analysvärde av 2.44, där normalt referensintervall anses vara 2,15-2,50. Min undran är om ett blodanalys kan visa fel om kalk tas från benstommen istället för från maten. D3 ska ju öka möjligheterna att ta upp kalcium från maten och K2 transportera det till skelettet. Vore mycket intressant att veta.
  8. Jag försöker alltid köpa svenskt eko kött. Mest för att det är oftast så mycket godare, men främst för att gräsätande djur får ett nyttigare kött som bla innehåller Omega 3. Kor som får beta gräs mår bättre än att bara bli uppfödda på spannmål även om de växer långsammare och inte lika mycket.
  9. LGs

    dyr D-vitamin

    Det rekommenderas att ta vitamin D av typen D3, och då tillsammans med den även vitamin K2, för att se till att det förbättrade upptaget av Kalcium inte stannar i ådrorna utan hamnar i skelettet. Läs mer på, https://www.dietdoctor.com/se/d-vitamin
  10. Jag hörde också om detta. Man tror knappt att det är sant. Förmodligen så känner de konkurrens från hur bra det har gått för de som läst på lite och vågat pröva LCHF. De kan t o m i vissa fall ha slutat att ta sina mediciner...
  11. Vet inte detta hjälper, men jag nämner det ändå. Ska man vara lite petig för att ev kunna förstå ert problem så är det faktiskt mer kolhydrater i grädde än i både smör och ost (hårdost). De två senare, nästan försumbart kan man tycka. Jag skulle prova med mer smör och mindre grädde, bara för att se om det kan göra något.
  12. Jodå, är medlem och det har hänt att jag har läst då och då.
  13. Kan inte låta bli att bli smått irriterad här. För det är så att om kor får bli uppfödda på gräs istället för spannmål, får köttet betydligt mer innehåll av bla Omega 3 fettsyror, vilket är antiinflamatoriskt. Även kvaliteten överlag blir bättre. Även mjölken och dess produkter får samma nyttiga innehåll. Jag kan till viss del hålla med om att det är bra att köpa närproducerat, men ekoproducerat, är och förblir det viktigaste för min del. Jag vill t ex inte ha kyckling och ägg som är uppfödd i stora hallar och aldrig får vara ute i det fria. Kanske t o m uppfödda på GMO majs. Läste för många många år sedan en rapport över produktionen av spannmål i vårt land som var brukat enligt biodynamiska principer. Visseligen blev den totala mängden per areal mindre än "vanligt" producerad, men kvaliteten var betydligt bättre, vilket kunde ses efter lagring en längre tid, där den biodynamiska bibehöll sin höga kvalitet. Med LCHF är ju i och för sig inte spannmål något vi bör äta, men jag vill visa på betydelsen av ekologisk odling. Jag är inte agronom, och behöver inte vara det för att förstå hur viktigt odlingsättet är. Att det blir dyrare med eko... visst, men hellre nyttigare än billigt. Att recepten uppmanar till att köpa ekoprodukter stör i alla fall inte mig. och man gör väl hur man vill med det. Finns inte en viss ingrediens i eko, köper man väl näst bäst. Kanske lokalproducerat, kanske importerat. För min del är det bra att att man rekommenderar eko, så fortsätt med det 👍
  14. Då har jag tagit ett nytt Werlabs XL test (3:e gången). Hoppas på förbättrade värden, och de flesta var bra utom några där ett stack ut ordentligt. Det är testet, S-Vit D25 som visade på 282 nmol/liter, men bör ligga i intervallet 50-178 enligt dem. Enligt Werlabs så kan över 250 i mätvärde vara toxiskt. Jag solar ofta under året, både hemma i Sverige och på semestrar utomlands. Äter trots det D3 tillsammans med K2 för att få upptaget av Kalcium i maten att hamna i skelettet istället för i mina ådror. Det finns tecken på just det efter en skanning förra året, där min läkare vill få mig att börja äta statiner för hon tyckte att jag hade för högt kolesterol, som läkare ofta tycker. Dessa värde var dock bättre vid denna mätningen. Dr Berg (på Youtube) vill jag minnas äter upp till 10.000 IE av D3 per dag, medans jag äter 7.500 IE (eller 3 x 62,5 mikrogram). Dock bara 2.500 IE under solperioder. Av K2 tar jag 2 x 90 mikrogram. Bör jag öka? Jag äter även andra vitamintillskott som B12 (är 64 år), Kalium samt Magnesium för att säkra upp kosten då luncherna knappast består av ekologiskt innehåll, även om jag försöker äta så kolhydratsnålt som möjligt. Någon med erfarenhet av just detta med D vitamin? Bör jag även utsätta mig för skanning (där jag placeras i en cylinder som jag antar avger magnetism, men jag kan ha fel) för att följa upp värdena på kalcium i ådrorna? Vore tacksam för synpunkter.