Jump to content

LGs

Medlem
  • Posts

    33
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Everything posted by LGs

  1. I artikeln står det att man inte kan svälta ut cancern, men på annat håll har jag läst att det är precis det som sker när man tar bort så mycket kolhydrater som det bara går. Frågan är vad som stämmer och inte stämmer.
  2. Jag antar att du var ordentligt ironisk. Så fort det pratas allvar om att vi ska börja äta insekter och andra småkryp blir jag oxtokig. Undrar vad det är för idiotiskt påfund. Bättre att minska spannmålsodlingen och istället odla grönsaker om jag får bestämma.
  3. Jag tror att när det är svårt eller omöjligt att nå fram med informationen, kan man nog bara nå längre med att visa egna märkbara generella resultat. Man brukar ju säga att barn sällan gör som man säger åt dem, utan som föräldrarna gör. Det kanske förhåller sig detsamma för alla åldrar.
  4. Jag brukar köpa Prästost på bit, Eko om det finns, men den saknas ibland så det blir Arlas eller Allerums Prästost. Ibland färdigskivad 300g (per vecka) eller stor hel på 690g (räcker ca 10-12 dagar). Säg minst 50g per dag, med lite smör på. Tar vid lunchtid ca 2dl fet yoghurt Eko, för att få ned alla vitaminer, D3, K2, Magnesium, Kalium samt B12. Försökt med vatten men får då dricka för stora mängder för att få ned alla stora piller. Äter gärna omeletter kanske 3-4 ggr per vecka och då två ägg per tillfälle, där jag lägger på ca 50g ost. Äter oftas 2 mål per dag, lunch och middag.
  5. Hittade en video med Dr Berg som pratar med en person som är drabbad av detta, The Ketogenic Diet & Brain Cancer: Brain Cancer Survivor Logan Sneed Hoppas den kan tillföra den info du eftersökte.
  6. Det du beskriver händer efter pensionsåldern (är 65), är lite smått skrämmande, om inte mitt intag av fet yoghurt, fet ost och smör räcker till. Om det går att få veta mer exakt när det är dags att tillföra kalcium utöver det jag stoppar i mig, vore bra, för jag är lite skraj att tillföra kalcium som ev inte behövs, och att det då ska fastna på fel ställe.
  7. Jag har Rosacea, om än en lindrig sådan, men tycker mig ändå ha fått en mycket bättre hy sedan övergång till LCHF. Dr Berg har några videos om detta. Kika på en av dem, https://www.youtube.com/watch?v=s0jKijiZ0Z8
  8. Enligt Dr Berg på följande länk, https://www.youtube.com/watch?v=r-IpzwZJDYM så tror han att det är sällsynt med kalciumbrist och som jag tolkar det vid Keto/LCHF kost. Jag bör mao få i mig tillräcklig mängd av kalcium, även om jag inte alltid äter 7-10 koppar sallad varje dag som han också föreslår. När det gäller D3, så är det säkert tillräckligt med 2000 IE per dag, men frågan är om det är negativt att ta 5000 IE. Flera rapporter visar på andra fördelar med D3, vilket även Dr Berg visat på i flera av sina korta videos.
  9. Jag brukar även lyssna en hel del på, Dr Berg på Youtube, som jag anser också ha mycket gott att redovisa när det gäller D3 K2 och Kalcium i sin videos. Han säger att det ska till väldigt höga nivåer innan D3 blir för högt. Jag hoppas han har rätt där. Analysen av mitt blod i januari år gav en del åsikter om min D3 nivå. Mitt analysvärde var 282, och normalt referensintervall är 50-178. Kanske borde öka intaget av K2 än mer. Angående 1), så måste det vara mycket svårt att avgöra om jag får in tillräcklig mängd kalcium via maten. Jag äter dock en hel del smör, ost och någon deciliter fet yoghurt dagligen, och spetsar gärna blomkålssoppan med grädde.
  10. Detta är mycket intressant. Jag vill gärna undvika att ta kalciumtillskott. För 1½ år sedan gjorde jag på min husläkares inrådan en ultraljudskanning av aorta och även en MRI scan (tror jag det heter). Man hittade förkalkade ådror. Då åt jag D3 tillskott sedan flera år, men inte K2, vilket jag nu gör sedan skanningen. Nu har jag inte följt upp detta med en ny skanning, men jag hoppas att K2 gjort resultat. Tar 5000 IE D3 och 180ug K2 per dag. Vid Werlabs provet i januari 2019 så hade jag, ett P-Calcium analysvärde av 2.44, där normalt referensintervall anses vara 2,15-2,50. Min undran är om ett blodanalys kan visa fel om kalk tas från benstommen istället för från maten. D3 ska ju öka möjligheterna att ta upp kalcium från maten och K2 transportera det till skelettet. Vore mycket intressant att veta.
  11. Jag försöker alltid köpa svenskt eko kött. Mest för att det är oftast så mycket godare, men främst för att gräsätande djur får ett nyttigare kött som bla innehåller Omega 3. Kor som får beta gräs mår bättre än att bara bli uppfödda på spannmål även om de växer långsammare och inte lika mycket.
  12. LGs

    dyr D-vitamin

    Det rekommenderas att ta vitamin D av typen D3, och då tillsammans med den även vitamin K2, för att se till att det förbättrade upptaget av Kalcium inte stannar i ådrorna utan hamnar i skelettet. Läs mer på, https://www.dietdoctor.com/se/d-vitamin
  13. Jag hörde också om detta. Man tror knappt att det är sant. Förmodligen så känner de konkurrens från hur bra det har gått för de som läst på lite och vågat pröva LCHF. De kan t o m i vissa fall ha slutat att ta sina mediciner...
  14. Vet inte detta hjälper, men jag nämner det ändå. Ska man vara lite petig för att ev kunna förstå ert problem så är det faktiskt mer kolhydrater i grädde än i både smör och ost (hårdost). De två senare, nästan försumbart kan man tycka. Jag skulle prova med mer smör och mindre grädde, bara för att se om det kan göra något.
  15. Jodå, är medlem och det har hänt att jag har läst då och då.
  16. Kan inte låta bli att bli smått irriterad här. För det är så att om kor får bli uppfödda på gräs istället för spannmål, får köttet betydligt mer innehåll av bla Omega 3 fettsyror, vilket är antiinflamatoriskt. Även kvaliteten överlag blir bättre. Även mjölken och dess produkter får samma nyttiga innehåll. Jag kan till viss del hålla med om att det är bra att köpa närproducerat, men ekoproducerat, är och förblir det viktigaste för min del. Jag vill t ex inte ha kyckling och ägg som är uppfödd i stora hallar och aldrig får vara ute i det fria. Kanske t o m uppfödda på GMO majs. Läste för många många år sedan en rapport över produktionen av spannmål i vårt land som var brukat enligt biodynamiska principer. Visseligen blev den totala mängden per areal mindre än "vanligt" producerad, men kvaliteten var betydligt bättre, vilket kunde ses efter lagring en längre tid, där den biodynamiska bibehöll sin höga kvalitet. Med LCHF är ju i och för sig inte spannmål något vi bör äta, men jag vill visa på betydelsen av ekologisk odling. Jag är inte agronom, och behöver inte vara det för att förstå hur viktigt odlingsättet är. Att det blir dyrare med eko... visst, men hellre nyttigare än billigt. Att recepten uppmanar till att köpa ekoprodukter stör i alla fall inte mig. och man gör väl hur man vill med det. Finns inte en viss ingrediens i eko, köper man väl näst bäst. Kanske lokalproducerat, kanske importerat. För min del är det bra att att man rekommenderar eko, så fortsätt med det
  17. Då har jag tagit ett nytt Werlabs XL test (3:e gången). Hoppas på förbättrade värden, och de flesta var bra utom några där ett stack ut ordentligt. Det är testet, S-Vit D25 som visade på 282 nmol/liter, men bör ligga i intervallet 50-178 enligt dem. Enligt Werlabs så kan över 250 i mätvärde vara toxiskt. Jag solar ofta under året, både hemma i Sverige och på semestrar utomlands. Äter trots det D3 tillsammans med K2 för att få upptaget av Kalcium i maten att hamna i skelettet istället för i mina ådror. Det finns tecken på just det efter en skanning förra året, där min läkare vill få mig att börja äta statiner för hon tyckte att jag hade för högt kolesterol, som läkare ofta tycker. Dessa värde var dock bättre vid denna mätningen. Dr Berg (på Youtube) vill jag minnas äter upp till 10.000 IE av D3 per dag, medans jag äter 7.500 IE (eller 3 x 62,5 mikrogram). Dock bara 2.500 IE under solperioder. Av K2 tar jag 2 x 90 mikrogram. Bör jag öka? Jag äter även andra vitamintillskott som B12 (är 64 år), Kalium samt Magnesium för att säkra upp kosten då luncherna knappast består av ekologiskt innehåll, även om jag försöker äta så kolhydratsnålt som möjligt. Någon med erfarenhet av just detta med D vitamin? Bör jag även utsätta mig för skanning (där jag placeras i en cylinder som jag antar avger magnetism, men jag kan ha fel) för att följa upp värdena på kalcium i ådrorna? Vore tacksam för synpunkter.
  18. Önskar att jag hade samma möjlighet att odla grönsaker. Jag är av åsikten att (ovan jords) grönsaker absolut är nödvändiga i en balanserad (gärna strikt för egen del då jag då mår som bäst) LCHF kost tillsammans med IF (Intermediate Fasting) för att kunna leva så bra som det bara går. Helst tillsammans med kött som är gräsuppfött mm. Följer man Dr Berg på tuben, vilket jag gör förutom denna site, märker man snart att inte han heller har så mycket till övers för t ex ren vegankost. Även om det i princip skulle gå att överleva på vegankost, ställer den bla mycket stora krav på att man har koll på att man får i sig protein i en struktur med samtliga essentiell aminosyror, vilket inte alls är så lätt som det kan förefalla. Tillsammans med det förespråkas en hel del frukt i kosten, vilket inte är intressant för oss som värdesätter ett så lågt påslag av insulin som möjligt. Åt andra hållet, med att bara konsumera kött och hoppa över grönsaker, ser jag också risker som kan resultera i brist på flera livsnödvändiga ämnen. Oavsett vad vi tycker om det, så står det naturligtvis var och en fritt att ha en åsikt, bara de inte försöker med alla möjliga medel, påtvinga alla andra densamma. Det finns till och med förespråkare som tycker vi borde äta mer insekter, och är övertygade om att vi blir tvingade till det i en framtid, men det tror jag inte en sekund på. Planeten kommer inom en snar framtid att behöva ge mat till 11 miljarder människor (fler blir vi inte enligt Hans Rosling), och då kanske vi bör ha slutat odla vete, råg och korn mm till förmån för grönsaker, så kanske det räcker till alla och framförallt håller oss friskare.
  19. Jag kan undra varför överhuvudtaget gå över till "måttlig". Vi behöver ju inte fylla på med kolhydrater via maten för att leva, och den del av hjärnan som behöver en aning kolisar, kan den producera själv via levern vill jag minnas. För egen del kör jag strikt (< 20g kolisar /dag) precis som många andra här även om jag inte har några direkta viktproblem, utan därför att jag mår så himla bra på strikt och 16:8. Givetvis så händer det att jag får i mig för många kolisar per dag när längtan efter en öl till maten blir för stor, som under semestern i värmen förra veckan, men det är bara att komma igen, och det brukar inte vara så svårt att få igång de goda vanorna igen, väl hemma.
  20. Nja försumbart vet jag inte, men det kan kanske stämma, men för att jaga kolisar så är varje gram av betydelse, om man som jag som försöker hålla mig under 20 gram om dagen.
  21. Tips angående vin. Jag brukar kolla i systemets app och försöka välja vin med låg sockerhalt, vilket brukar men dock inte alltid visas under "Mer detaljer". Har hittat viner under 6g socker / liter, dvs runt 2 sockerbitar, vilket få anses rätt okey.
  22. Angående magkatarr, så fungerar äpplecidervinäger jättebra mot det. Dessutom så förbättras magsyran (mera sur).
  23. Kavlis Eko majonäs innehåller "bara" 3,4 g kolisar per 100 gram. Det tycker inte jag är så mycket att det stör, plus att den smakar rätt bra.
  24. Dr Berg som har massor av bra korta videos https://www.youtube.com/user/drericberg123/videos och nämner i en av sina senare videos att det oftast när man är över 40-50, blir nödvändigt att börja med intermittent fasta, dvs 1-2 mål om dagen för att kunna gå ned i vikt. Dessutom kan det vara viktigt att tillföra mer fet för att hålla sig mätt mellan målen. Att äta mellanmål, även om det är lågt med kolhydrater, ökar insulinpåslaget, vilket hindrar viktnedgång. För egen del (är 63), så har jag ätit LCHF i en 6-7 år, men under de senaste 1½ åren försökt med under 20g kolhydrater per dygn. Sedan förra sommaren så kör jag även intermittent fasta 6 dagar i veckan. Har gått ned ytterligare 4 kg mha det. Äter mycket smör, ost och grädde, och är nästan aldrig hungrig. Möjligen mera en känsla av tomhet i magen innan lunch.
×
×
  • Create New...