Gå till innehåll

LGs

Medlem
  • Innehållsantal

    33
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Allt postat av LGs

  1. I artikeln står det att man inte kan svälta ut cancern, men på annat håll har jag läst att det är precis det som sker när man tar bort så mycket kolhydrater som det bara går. Frågan är vad som stämmer och inte stämmer.
  2. Jag antar att du var ordentligt ironisk. Så fort det pratas allvar om att vi ska börja äta insekter och andra småkryp blir jag oxtokig. Undrar vad det är för idiotiskt påfund. Bättre att minska spannmålsodlingen och istället odla grönsaker om jag får bestämma.
  3. Jag tror att när det är svårt eller omöjligt att nå fram med informationen, kan man nog bara nå längre med att visa egna märkbara generella resultat. Man brukar ju säga att barn sällan gör som man säger åt dem, utan som föräldrarna gör. Det kanske förhåller sig detsamma för alla åldrar.
  4. Jag brukar köpa Prästost på bit, Eko om det finns, men den saknas ibland så det blir Arlas eller Allerums Prästost. Ibland färdigskivad 300g (per vecka) eller stor hel på 690g (räcker ca 10-12 dagar). Säg minst 50g per dag, med lite smör på. Tar vid lunchtid ca 2dl fet yoghurt Eko, för att få ned alla vitaminer, D3, K2, Magnesium, Kalium samt B12. Försökt med vatten men får då dricka för stora mängder för att få ned alla stora piller. Äter gärna omeletter kanske 3-4 ggr per vecka och då två ägg per tillfälle, där jag lägger på ca 50g ost. Äter oftas 2 mål per dag, lunch och middag.
  5. Hittade en video med Dr Berg som pratar med en person som är drabbad av detta, The Ketogenic Diet & Brain Cancer: Brain Cancer Survivor Logan Sneed Hoppas den kan tillföra den info du eftersökte.
  6. Det du beskriver händer efter pensionsåldern (är 65), är lite smått skrämmande, om inte mitt intag av fet yoghurt, fet ost och smör räcker till. Om det går att få veta mer exakt när det är dags att tillföra kalcium utöver det jag stoppar i mig, vore bra, för jag är lite skraj att tillföra kalcium som ev inte behövs, och att det då ska fastna på fel ställe.
  7. Jag har Rosacea, om än en lindrig sådan, men tycker mig ändå ha fått en mycket bättre hy sedan övergång till LCHF. Dr Berg har några videos om detta. Kika på en av dem, https://www.youtube.com/watch?v=s0jKijiZ0Z8
  8. Enligt Dr Berg på följande länk, https://www.youtube.com/watch?v=r-IpzwZJDYM så tror han att det är sällsynt med kalciumbrist och som jag tolkar det vid Keto/LCHF kost. Jag bör mao få i mig tillräcklig mängd av kalcium, även om jag inte alltid äter 7-10 koppar sallad varje dag som han också föreslår. När det gäller D3, så är det säkert tillräckligt med 2000 IE per dag, men frågan är om det är negativt att ta 5000 IE. Flera rapporter visar på andra fördelar med D3, vilket även Dr Berg visat på i flera av sina korta videos.
  9. Jag brukar även lyssna en hel del på, Dr Berg på Youtube, som jag anser också ha mycket gott att redovisa när det gäller D3 K2 och Kalcium i sin videos. Han säger att det ska till väldigt höga nivåer innan D3 blir för högt. Jag hoppas han har rätt där. Analysen av mitt blod i januari år gav en del åsikter om min D3 nivå. Mitt analysvärde var 282, och normalt referensintervall är 50-178. Kanske borde öka intaget av K2 än mer. Angående 1), så måste det vara mycket svårt att avgöra om jag får in tillräcklig mängd kalcium via maten. Jag äter dock en hel del smör, ost och någon deciliter
  10. Detta är mycket intressant. Jag vill gärna undvika att ta kalciumtillskott. För 1½ år sedan gjorde jag på min husläkares inrådan en ultraljudskanning av aorta och även en MRI scan (tror jag det heter). Man hittade förkalkade ådror. Då åt jag D3 tillskott sedan flera år, men inte K2, vilket jag nu gör sedan skanningen. Nu har jag inte följt upp detta med en ny skanning, men jag hoppas att K2 gjort resultat. Tar 5000 IE D3 och 180ug K2 per dag. Vid Werlabs provet i januari 2019 så hade jag, ett P-Calcium analysvärde av 2.44, där normalt referensintervall anses vara 2,15-2,50. Min undran är om et
  11. Jag försöker alltid köpa svenskt eko kött. Mest för att det är oftast så mycket godare, men främst för att gräsätande djur får ett nyttigare kött som bla innehåller Omega 3. Kor som får beta gräs mår bättre än att bara bli uppfödda på spannmål även om de växer långsammare och inte lika mycket.
  12. LGs

    dyr D-vitamin

    Det rekommenderas att ta vitamin D av typen D3, och då tillsammans med den även vitamin K2, för att se till att det förbättrade upptaget av Kalcium inte stannar i ådrorna utan hamnar i skelettet. Läs mer på, https://www.dietdoctor.com/se/d-vitamin
  13. Jag hörde också om detta. Man tror knappt att det är sant. Förmodligen så känner de konkurrens från hur bra det har gått för de som läst på lite och vågat pröva LCHF. De kan t o m i vissa fall ha slutat att ta sina mediciner...
  14. Vet inte detta hjälper, men jag nämner det ändå. Ska man vara lite petig för att ev kunna förstå ert problem så är det faktiskt mer kolhydrater i grädde än i både smör och ost (hårdost). De två senare, nästan försumbart kan man tycka. Jag skulle prova med mer smör och mindre grädde, bara för att se om det kan göra något.
  15. Jodå, är medlem och det har hänt att jag har läst då och då.
  16. Kan inte låta bli att bli smått irriterad här. För det är så att om kor får bli uppfödda på gräs istället för spannmål, får köttet betydligt mer innehåll av bla Omega 3 fettsyror, vilket är antiinflamatoriskt. Även kvaliteten överlag blir bättre. Även mjölken och dess produkter får samma nyttiga innehåll. Jag kan till viss del hålla med om att det är bra att köpa närproducerat, men ekoproducerat, är och förblir det viktigaste för min del. Jag vill t ex inte ha kyckling och ägg som är uppfödd i stora hallar och aldrig får vara ute i det fria. Kanske t o m uppfödda på GMO majs. Läste f
  17. Då har jag tagit ett nytt Werlabs XL test (3:e gången). Hoppas på förbättrade värden, och de flesta var bra utom några där ett stack ut ordentligt. Det är testet, S-Vit D25 som visade på 282 nmol/liter, men bör ligga i intervallet 50-178 enligt dem. Enligt Werlabs så kan över 250 i mätvärde vara toxiskt. Jag solar ofta under året, både hemma i Sverige och på semestrar utomlands. Äter trots det D3 tillsammans med K2 för att få upptaget av Kalcium i maten att hamna i skelettet istället för i mina ådror. Det finns tecken på just det efter en skanning förra året, där min läkare vill få mig at
  18. Önskar att jag hade samma möjlighet att odla grönsaker. Jag är av åsikten att (ovan jords) grönsaker absolut är nödvändiga i en balanserad (gärna strikt för egen del då jag då mår som bäst) LCHF kost tillsammans med IF (Intermediate Fasting) för att kunna leva så bra som det bara går. Helst tillsammans med kött som är gräsuppfött mm. Följer man Dr Berg på tuben, vilket jag gör förutom denna site, märker man snart att inte han heller har så mycket till övers för t ex ren vegankost. Även om det i princip skulle gå att överleva på vegankost, ställer den bla mycket stora krav på att man har k
  19. Jag kan undra varför överhuvudtaget gå över till "måttlig". Vi behöver ju inte fylla på med kolhydrater via maten för att leva, och den del av hjärnan som behöver en aning kolisar, kan den producera själv via levern vill jag minnas. För egen del kör jag strikt (< 20g kolisar /dag) precis som många andra här även om jag inte har några direkta viktproblem, utan därför att jag mår så himla bra på strikt och 16:8. Givetvis så händer det att jag får i mig för många kolisar per dag när längtan efter en öl till maten blir för stor, som under semestern i värmen förra veckan, men det är bara att kom
  20. Nja försumbart vet jag inte, men det kan kanske stämma, men för att jaga kolisar så är varje gram av betydelse, om man som jag som försöker hålla mig under 20 gram om dagen.
  21. Tips angående vin. Jag brukar kolla i systemets app och försöka välja vin med låg sockerhalt, vilket brukar men dock inte alltid visas under "Mer detaljer". Har hittat viner under 6g socker / liter, dvs runt 2 sockerbitar, vilket få anses rätt okey.
  22. Angående magkatarr, så fungerar äpplecidervinäger jättebra mot det. Dessutom så förbättras magsyran (mera sur).
  23. Kavlis Eko majonäs innehåller "bara" 3,4 g kolisar per 100 gram. Det tycker inte jag är så mycket att det stör, plus att den smakar rätt bra.
  24. Dr Berg som har massor av bra korta videos https://www.youtube.com/user/drericberg123/videos och nämner i en av sina senare videos att det oftast när man är över 40-50, blir nödvändigt att börja med intermittent fasta, dvs 1-2 mål om dagen för att kunna gå ned i vikt. Dessutom kan det vara viktigt att tillföra mer fet för att hålla sig mätt mellan målen. Att äta mellanmål, även om det är lågt med kolhydrater, ökar insulinpåslaget, vilket hindrar viktnedgång. För egen del (är 63), så har jag ätit LCHF i en 6-7 år, men under de senaste 1½ åren försökt med under 20g kolhydrater per dygn. Sedan fö
×
×
  • Skapa nytt...