Kattuggla

Medlem
  • Innehållsantal

    317
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 074 Enastående

Om Kattuggla

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Uppsala

Senaste besökare till profilen

764 profilvisningar
  1. Hej och välkommen hit! Mitt förslag är att minska på mejerier nötter och ölkorvar, bara använda dem som guldkant. Ät dig istället riktigt mätt (menar ej proppmätt) på riktigt lagad mat. Försök att lägga in lite fasta emellanåt. Till en början kanske 16:8. ( Ät mellan t ex 10-18.00 eller vad som funkar bäst för dig). Försök också att sova ordentligt. (Läser just nu Sömngåtan av Matthew Walker och det har fått mig att sluta med kaffe efter lunch🤔)
  2. Jag skulle äta mer varm lagad mat vid måltiderna, med något protein, fett och salladen som tillbehör. Och hallon med grädde som efterrätt någon gång. Kanske också ändra lite på sättet att fasta. T ex fasta två hela dagar i veckan och äta ordentligt de andra. Dvs att inte göra precis samma sak hela tiden, utan att rucka lite på fasta och ätande, min erfarenhet är att kroppen gärna vänjer sig, anpassar sig.
  3. För några år sedan gick det en serie program på tv som hette "Älskling du har blivit en tjockis"...Deltagarna åt LCHF och tränade och de fick väldigt bra resultat vill jag minnas. 😁Anders Lidestam , tror jag att han som var PT hette.?
  4. Ann Fernholm har skrivit flera böcker i ämnet och jag önskar att de funnits när mina barn var små. 🤔
  5. Frukost kanske kan vara ide`att äta, att äta sent funkar inte för mig. Andra proteinkällor? Vilt, lamm, nöt. Koka nötkött i gryta, då frigörs järn också. Lever, en utmärkt källa till näring. Kan tipsa om kostbevakningen som är ett bra verktyg, (finns fler) man lägger bara in det man ätit och så får man konkreta siffror på hur mycket man fått i sig under en dag, energiprocent också. När jag lägger in något där så väger jag det tillagat. Ett bra sätt att få i sig lite extra fett är att göra t ex broccolimos och blomkålsmos, det liksom kräver mycket smör (och lite salt)😋
  6. Hej, middagen äter du mellan 19-21 och menar sen att du helst inte vill äta kvällsmat efter middagen. Jag tolkar det som att du ändå inte är mätt efter middagen om du känner att du behöver kvällsmat också? Jag skulle minska creme fraichen och osten till förmån för mer rent protein och mer rent fett som smör osv. Att väga är att veta, anser jag. Jag väger mig morgon och kväll. För att hålla koll. Det kanske stressar dig och då är det väl bra att låta bli.
  7. Jag personligen skulle avvakta lite och ta ett nytt prov senare, för vad är LCHF egentligen? Och där tänker jag om min mat att den är naturlig mat, lagad från grunden, med kött, vilt, kyckling, smör, kokosolja, grönsaker. Tänker ekologiskt, härproducerat. Inte liksom en handgranat till lunch.
  8. Välkommen ! Ser fram emot fortsättningen. 🙂
  9. Den finns i vanliga mataffärer, Willys, Coop, Ica, Hemköp..
  10. Jag brukar ha en japansk soja hemma, utan gluten . Naturligt fermenterad, Sakura står det på flaskan. Jag använder väldigt lite soja, men några droppar av denna är gott ibland.
  11. Jag springer när jag känner mig lätt hungrig, det kan ju variera lite med tiden. Hur lång tid vet jag inte, det känns när det är dags.
  12. Jag skulle kunna rekommendera Anna Sparres intervju med My Westwrdahl, som vet allt om matmissbruk och har många kloka råd!
  13. Jag gör min egen deodorant, funkar fint. Lika delar kokosolja, bikarbonat, potatismjöl, en nypa salt, lite silver och några droppar eterisk olja.
  14. Hej, jag skulle nog kunna tänka mig att testa mejerifri kost om jag var i din situation. Uteslut mejerier i några veckor, se vad som händer och introducera igen försiktigt. Lektiner kanske också kan vara något att titta på.
  15. Inte riktigt varje dag, men nästan sen midsommar, så har jag gått ner till sjön och simmat lite. Det har blivit ett måste! Stillheten och känslan efteråt är magisk! 🤩Och nej, kommer inte att hugga en vak och vinterbada!