Jump to content

Kattuggla

Medlem
  • Posts

    435
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Everything posted by Kattuggla

  1. Välkommen hit! Klart att du har många funderingar, men som iAnna föreslår, så läs på och läs på.. Kan rekommendera 4Health med Anna Sparre, hon har väldigt mycket material att lyssna på i sina poddar. Annas sida finns här under Bloggnytt.
  2. Förstår vad du menar..
  3. Det känns som om du kanske skulle behöva lugna lite? För många år sedan så gick min höftböjare också sönder, dessutom hade jag problem med mina knän. Jag slutade att springa och började cykla istället. Bor på landet, har många långa fina vägar att cykla på. För mig var det väldigt bra. Knäna blev mycket bättre och höftböjaren läkte ut. Värk tänker jag är ett sätt för kroppen att kommunicera och kanske det är så att du just nu ska vila från springandet, kanske inte ens gå promenader? Du har ju viljan och disciplinen, gör något annat. (Och cykling är toppenbra!) Kanske ett besök hos doktorn också? Kan också tillägga att jag efter tre år började springa igen och det funkade fint.
  4. Hur vill du att konsistensen ska vara? Äggmjölk är ju tunn, flytande glass känns lite "tjockare". Glass kan man ju göra på lite olika vis, men en variant är att sjuda ägg, grädde sötning och ev bär eller bara vanilj. Då tjocknar smeten, sen låter man den svalna innan man häller i glassmaskinen. Men om du då gör så och tillsätter smör till din varma massa, plus det du vill att den smakar..så kanske det blir som en flytande glass?
  5. Väldigt irriterande när man aldrig kommer fram till det "där"..
  6. Kattuggla

    MAF-tråd

    Tack! Blir nog en
  7. Kattuggla

    MAF-tråd

    @MariaF..funkar det bra med en Flowgun? Har varit lite fundersam om jag skulle köpa en?
  8. 1. Äter du frukt? Jag äter väldigt lite frukt men hellre bär. Vissa frukter har jag inte ätit på flera år. 2. Hur ofta äter du frukt? Det blir ganska sällan. 3. När äter du frukt? Som ett litet mellanmål. 4. Hur äter du frukten? Som smakförhöjare i mat (som t ex mango i min gryta med kycklinghjärtan) Mina egna bär i en smoothie, eller bär och grädde. 5. Hur resonerar kring inköp av frukt? Den ska helst vara ekologisk. På hösten äter jag äpplen..Åkerö, helt underbara äpplen och egentligen de enda äpplen jag äter. För övrigt; lite kall vattenmelon en varm sommardag tycker jag om. Jordgubbar ibland är väldigt gott, men egentligen hellre smultronen som växer vilt på tomten.
  9. Hej, håller du dig mätt så är det lagom tycker jag. Och lycka till!
  10. Sojan finns i vanliga matvarubutiker, kommer inte ihåg pris?
  11. Hej, jag har Sakura soja hemma, som " är naturligt glutenfri". Och apropå en hög med ben så brukar det finnas i mer välsorterade butiker färska köttben, som man kan koka buljong på. Frysdisken brukar det finnas märgben i också. Många säljer kött och grönsaker också via facebook. /Eva
  12. Hej, har du provat att göra övningar med ett gummiband, då får man ju lite motstånd? Och krya!
  13. Googla kostbevakningen så kommer du dit (och det är ett hjälpmedel för att regga maten du äter)
  14. Hej, jag brukar använda Kostbevakningen, men du kanske får fler tips.
  15. Jag promenerar i stort sett varje dag, vilket är något jag verkligen gillar. Kanske inte så mycket träning, men ett må bra moment. Jag fortsätter med alla mina projekt. Bor i hus och är egentligen lite förvånad över mig själv. När min man levde var det han som klättrade på tak och målade hus, nu när det bara är jag här så finns det ingen annan liksom. Så i somras, trots höjdskräck, sopade jag av taket. Jag vågade inte stå riktigt utan kröp runt..men det gick rätt så bra. Mina projekt är väldigt många, har en lång lista..ved ska kapas, det ska målas och kittas om några fönster. Lite grönsaker vill jag ha till i sommar och en granne ska hjälpa mig med att bygga ett litet hönshus.. En loppis ska jag ha också i vår. Jag frågade mina grannar om de inte ville vara med och det visade sig att det var flera som hade saker att sälja. En lite fundering om det är väl att om alla vill sälja så vem köper något då?
  16. Hej, om det är mycket mejeri vet jag inte, men för mig skulle det vara det. Jag använder grädde till matlagning, men ganska sparsamt och i kaffet (en kopp om dagen) Men smör är en basvara och det använder jag hela tiden till maten, att steka i och som något tillbehör. Om jag förstår dig rätt, så vill du ner i vikt, men att viktnedgången stannat av? Mitt råd är att fokusera mer på maten och skippa efterrätterna och mellis till mer sällan. Öka andelen fett i maten också, det gör att du håller dig mätt längre. Kanske fasta längre perioder under kväll och natt. Om du kan 24 timmar någon gång i veckan.
  17. Hej, rekommenderar dig att läsa Martina Johanssons blogg, där finns väldigt mycket att läsa om keto och hormoner, bl a.
  18. Hej, ja jag tycker att det är ett jättebra resultat för er båda. Bara tre veckor! Grattis! Tre veckor är väldigt kort tid, se det i proportion till dina 53 år. Vågen kanske inte säger hela sanningen, rekommenderar att också använda måttband.
  19. Jag burkar göra en smoothie på 1 hel citron och en liten bit ingefära. Jag skalar och mixar ingefäran i lite vatten. Sen häller jag det avrunna vattnet (med ingefäran) över den ekologiska klyftade citronen, med skal och allt, mixar slätt. Uppfriskande enligt mig! Gör också ibland en "smoothie" på stjälkselleri. Mixar sellerin med vatten och silar bort fibrerna, har i lite salt. Inte alla som gillar selleri, men jag tycker att det blir gott. Sellerin ska vara ekologisk, brukar vara väldigt besprutade.
  20. Håller med SGK, varför en nackdel av att äta bra mat? Det kanske till och med leder till att äta mer ketogent alla dagar i veckan.
  21. Jag fortsätter med mina projekt..inneprojektet nu är att scanna in alla diabilder och få ordning på dem. Det här är ett stort jobb, det finns många bilder som ska in i album och läggas in på usbminnen, tänkte att det passar bra till nu. Ute så har jag igår eldat upp lite skräp och tagit fram motorsågen, kapar till ved. Motorsågen var min mans område, men nu är det ju mitt. Jag tar det lite försiktigt, är ju ovan. Lite kul dock, det låter och det händer saker! Före-bild finns också, antikropp är väl bra, men att ha en kropp, är inte det också bra?
  22. Tureborgaren: Tråkigt med benskörhet, men du verkar ha lite koll och gör vad du kan. Och apropå att ta ett helhetsgrepp på tillvaron med ekonomi och inköp osv , så rensade jag ut min garderob förra året och en lustig effekt av det, blev att jag helt plötsligt hade mer att sätta på mig. Effie: Ofta så roliga och kluriga inlägg!
  23. Hur man slutar? Mitt tips är att lyssna på ett avsnitt av Anna Sparres pod, tror att det är 73? Hon intervjuar iallafall My Westerdahl, som bloggar om sitt sockerberoende. Hon har mycket intressant att säga. Finns för övrigt många intressanta avsnitt att lyssna på där.
  24. Magrutor hade jag inte tänkt på, men naturligtvis...det tar jag till mig. Och det där med att gå till Neapel var fiffigt, bra ide! En sommar för några år sedan cyklade jag 270 mil, så fort jag kunde, på en 3 växlad damcykel. Målet var 300 mil men nära nog? Men förutom att vara ute och röra på sig, så tänker jag ta upp yogan igen. Och endera dagen ska jag ner och vinterbada, isen har ännu inte lagt sig på Ekoln.
×
×
  • Create New...