stefanf

Medlem
  • Innehållsantal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

18 Bra

Om stefanf

  • Rank

  • Födelsedag 1984-09-05

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Location
    Stockholm
  • Interests
    Hälsa, kost och träning
  1. Du skulle kunna prova att inte göra något annat än att bara äta mat precis som du gjort innan, men ta bort kolhydraterna och bara äta mer tills du blir mätt på sallad och proteinkällor. Så började jag, blev en hel del kebabsallad ute på stan innan man fick in vanan att laga vettig LCHF-mat.
  2. Om du använder hantlar eller skivstänger kan du böja dig framåt eller lägga dig på en bänk med vikten nedanför för att göra samma rörelse, då behöver inte hoppen vara lika stora för att öka i vikt. Säg om du ligger på 20kg och nästa hopp är 25 eller tom 30kg på maskinen, då är det nog betydligt lättare att ha en skivstång som väger 21 eller 22 och prova med den.
  3. Jag vet inte vad man får maximal muskeltillväxt av, jag tycker det är ointressant.
  4. Allt kokar ned till vad man vill uppnå. Jag vill vara bra på att springa, hoppa, simma, klättra, lyfta, bära, dra, putta mm. Det mesta är små korta explosiva övningar, sen kort vila, sen explosivt igen osv osv. Jag tycker det känns väldigt onaturligt att lyfta något med 6-6-tempo för att få maximal kontakt i en övning, även om musklerna växer som mest av den typen av träning. Jag kommer troligtvis varva mina explosiva övningar med helt statiska. Håll vikt X i läge Y så länge som möjligt, det kan jag ändå motivera för mig själv i någon slags evolutionär bemärkelse, typ hänga från en gren, eller bära något en lång sträcka. Höja och sänka en vikt långsamt känns bara konstgjort och onödigt tycker jag.
  5. Stirra dig inte blind på vikten heller, din allmänna hälsa är betydligt viktigare. Om du kombinerar LCHF med träning brukar det ge jättebra resultat.
  6. Jag vet ärligt talat inte. Jag hade nog inte klarat 2ggr i veckan ala 5:2. Jag äter under 8 timmar varje dag, fastar i 16 timmar. Jag vill äta varje dag och jag vill inte räkna kalorier.
  7. Prova att äta grönsaker, fett och protein under en tid utan att räkna kalorier. Ge det minst en månad, men helst längre. Jag räknar grönsaker som fria kolhydrater, dvs det är så pass liten del kolhydrater att det inte spelar någon roll när resten av måltiden består av fett och protein. Jag har räknat kalorier några dagar senaste tiden och jag ligger någonstans mellan 2500 och 4000 kalorier per dag. Då äter jag ungefär 200-300 g kött/fisk/fågel 2-3 mål om dagen med grönsaker och sås till. Jag kör iofs periodisk fasta och äter efter 12:00 fram till 20:00, oftast blir det bara två mål mat som passar med lunch och middag.
  8. Jag gjorde eget vitlökssmör i små bitar som jag hade i kylen. Jag har inte blivit av med min fettskräck, så ofta räckte det att bara tänka på att äta en smörklick med vitlök för att mitt sug skulle lägga sig. I värsta fall tog jag en bit och det både smakade och mättade bra.
  9. Jag tror väldigt mycket på att lägga fokus på stora tunga basövningar på gymmet för att ge dig en bra och proportionerlig fysik. Marklyft, knäböj, utfall, chins och dips tex är rörelser som aktiverar många muskler och kommer göra att du blir starkare även på stödmusklerna. Det går att fokusera på enskilda musklelgrupper och träna dem en och en för att försöka få en muskel att växa mer än en annan, men det skapar en obalans i kroppen som jag tror är ohälsosam. Jag tror tex inte det är meningen att man ska kunna biceps-curla lika mycket som man tar i knäböj.
  10. Jag tycker det låter som att du äter alldeles för lite. Blir du verkligen mätt när du äter? Om du har problem att gå ner i vikt kan du prova periods fasta 16/8 där du bara äter 8 timmar per dygn, övrig tid fastar du. Jag själv äter bara mellan 12:00 och 20:00.
  11. Jag skulle säga nej till Light/Zero. Kostdoktorn gjorde ju ett test för en tid sen "Pepsi Max: Dåligt för din vikt?" där han kom fram till att det påverkar ketosen negativt. Inte lika dåligt som att dricka Coca-Cola kanske Personligen dricker jag bara vin(sällan) och vatten.
  12. Nu har jag inte hunnit jättelångt ifrån det på mina snart 30 år, men jag känner precis samma sak och tyckte det kändes väldigt avigt att köra SS/SL 5x5 på basövningarna. Speciellt på en lowcarb-diet har jag haft jobbigt med uthålligheten vid högre repetitioner. Med barn och heltidsjobb är det lite pussel att hinna få ihop tid till träning. Jag gick över till att köra 1-2 work sets och 1-3 reps per set för några veckor sen. Det Stuart McGregor skriver om i sin bok är att man ofta tränar för hårt, eller för mycket som gör att man inte hinner återhämta sig ordentligt mellan passen. Han föreslår att dra ner på både volym och tillfällen för att hitta en väg som passar individuellt. Allt beror på vad man själv har för förutsättningar med livet i övrigt.
  13. Känner igen mig väldigt mycket i det där Jag kör nästan samma övningar, har både chins och utfall men inte stångrodd i min rotation. Har du läst "Beyond Brawn"? Det är en bok som är grymt tråkig men innehåller en del nyttigheter om progressiv träning med basövningar.
  14. Det finns mer än en variant av den appen. Jag tror man behöver en stor dos kunskap och fysisk förmåga för att man ska göra mer än en typ av styrketräning under tidspress. Det krävs balans och koordination för att träna på ett säkert sätt med en sådan metod. Jag tror inte på den typen av träning, att stressa igenom 12 övningar på 7 minuter känns upplagt för att man ska skada eller överanstränga kroppen. Många kommer säkert i bättre form, men jag ser det oftast som att de haft tur att komma i form utan att bli skadade med en onödigt komplex träningsform. Vad har du för mål med träningen? Jag tror man behöver sätta upp tydliga mål för sig själv och sedan arbeta utifrån dem och bygga ett kost och träningsschema som uppnår det. Den här typen av träningsappar är ofta lite roliga en stund, men om det inte finns något mål bakom träningen annat än att träna brukar det sällan hålla speciellt länge.
  15. Jo, men det är som alla kosttillskott som ger jättebra effekt på muskelceller i en petriskål, men det finns inget sätt att veta att äta det ger något mervärde eftersom de bryts ned i matsäcken. Tror ändå att minimalistisk träning med HSPU och Chins/Pull-Ups och bara sin kroppsvikt som motstånd har en väldigt hög tröskel för en amatör som vill träna hypertrofiskt.