Jump to content

stefanf

Medlem
  • Posts

    27
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by stefanf

  1. Du skulle kunna prova att inte göra något annat än att bara äta mat precis som du gjort innan, men ta bort kolhydraterna och bara äta mer tills du blir mätt på sallad och proteinkällor. Så började jag, blev en hel del kebabsallad ute på stan innan man fick in vanan att laga vettig LCHF-mat.
  2. Om du använder hantlar eller skivstänger kan du böja dig framåt eller lägga dig på en bänk med vikten nedanför för att göra samma rörelse, då behöver inte hoppen vara lika stora för att öka i vikt. Säg om du ligger på 20kg och nästa hopp är 25 eller tom 30kg på maskinen, då är det nog betydligt lättare att ha en skivstång som väger 21 eller 22 och prova med den.
  3. Jag vet inte vad man får maximal muskeltillväxt av, jag tycker det är ointressant.
  4. Allt kokar ned till vad man vill uppnå. Jag vill vara bra på att springa, hoppa, simma, klättra, lyfta, bära, dra, putta mm. Det mesta är små korta explosiva övningar, sen kort vila, sen explosivt igen osv osv. Jag tycker det känns väldigt onaturligt att lyfta något med 6-6-tempo för att få maximal kontakt i en övning, även om musklerna växer som mest av den typen av träning. Jag kommer troligtvis varva mina explosiva övningar med helt statiska. Håll vikt X i läge Y så länge som möjligt, det kan jag ändå motivera för mig själv i någon slags evolutionär bemärkelse, typ hänga från en gren, eller bära något en lång sträcka. Höja och sänka en vikt långsamt känns bara konstgjort och onödigt tycker jag.
  5. Stirra dig inte blind på vikten heller, din allmänna hälsa är betydligt viktigare. Om du kombinerar LCHF med träning brukar det ge jättebra resultat.
  6. Jag vet ärligt talat inte. Jag hade nog inte klarat 2ggr i veckan ala 5:2. Jag äter under 8 timmar varje dag, fastar i 16 timmar. Jag vill äta varje dag och jag vill inte räkna kalorier.
  7. Prova att äta grönsaker, fett och protein under en tid utan att räkna kalorier. Ge det minst en månad, men helst längre. Jag räknar grönsaker som fria kolhydrater, dvs det är så pass liten del kolhydrater att det inte spelar någon roll när resten av måltiden består av fett och protein. Jag har räknat kalorier några dagar senaste tiden och jag ligger någonstans mellan 2500 och 4000 kalorier per dag. Då äter jag ungefär 200-300 g kött/fisk/fågel 2-3 mål om dagen med grönsaker och sås till. Jag kör iofs periodisk fasta och äter efter 12:00 fram till 20:00, oftast blir det bara två mål mat som passar med lunch och middag.
  8. Jag gjorde eget vitlökssmör i små bitar som jag hade i kylen. Jag har inte blivit av med min fettskräck, så ofta räckte det att bara tänka på att äta en smörklick med vitlök för att mitt sug skulle lägga sig. I värsta fall tog jag en bit och det både smakade och mättade bra.
  9. Jag tror väldigt mycket på att lägga fokus på stora tunga basövningar på gymmet för att ge dig en bra och proportionerlig fysik. Marklyft, knäböj, utfall, chins och dips tex är rörelser som aktiverar många muskler och kommer göra att du blir starkare även på stödmusklerna. Det går att fokusera på enskilda musklelgrupper och träna dem en och en för att försöka få en muskel att växa mer än en annan, men det skapar en obalans i kroppen som jag tror är ohälsosam. Jag tror tex inte det är meningen att man ska kunna biceps-curla lika mycket som man tar i knäböj.
  10. Jag tycker det låter som att du äter alldeles för lite. Blir du verkligen mätt när du äter? Om du har problem att gå ner i vikt kan du prova periods fasta 16/8 där du bara äter 8 timmar per dygn, övrig tid fastar du. Jag själv äter bara mellan 12:00 och 20:00.
  11. Jag skulle säga nej till Light/Zero. Kostdoktorn gjorde ju ett test för en tid sen "Pepsi Max: Dåligt för din vikt?" där han kom fram till att det påverkar ketosen negativt. Inte lika dåligt som att dricka Coca-Cola kanske Personligen dricker jag bara vin(sällan) och vatten.
  12. Nu har jag inte hunnit jättelångt ifrån det på mina snart 30 år, men jag känner precis samma sak och tyckte det kändes väldigt avigt att köra SS/SL 5x5 på basövningarna. Speciellt på en lowcarb-diet har jag haft jobbigt med uthålligheten vid högre repetitioner. Med barn och heltidsjobb är det lite pussel att hinna få ihop tid till träning. Jag gick över till att köra 1-2 work sets och 1-3 reps per set för några veckor sen. Det Stuart McGregor skriver om i sin bok är att man ofta tränar för hårt, eller för mycket som gör att man inte hinner återhämta sig ordentligt mellan passen. Han föreslår att dra ner på både volym och tillfällen för att hitta en väg som passar individuellt. Allt beror på vad man själv har för förutsättningar med livet i övrigt.
  13. Känner igen mig väldigt mycket i det där Jag kör nästan samma övningar, har både chins och utfall men inte stångrodd i min rotation. Har du läst "Beyond Brawn"? Det är en bok som är grymt tråkig men innehåller en del nyttigheter om progressiv träning med basövningar.
  14. Det finns mer än en variant av den appen. Jag tror man behöver en stor dos kunskap och fysisk förmåga för att man ska göra mer än en typ av styrketräning under tidspress. Det krävs balans och koordination för att träna på ett säkert sätt med en sådan metod. Jag tror inte på den typen av träning, att stressa igenom 12 övningar på 7 minuter känns upplagt för att man ska skada eller överanstränga kroppen. Många kommer säkert i bättre form, men jag ser det oftast som att de haft tur att komma i form utan att bli skadade med en onödigt komplex träningsform. Vad har du för mål med träningen? Jag tror man behöver sätta upp tydliga mål för sig själv och sedan arbeta utifrån dem och bygga ett kost och träningsschema som uppnår det. Den här typen av träningsappar är ofta lite roliga en stund, men om det inte finns något mål bakom träningen annat än att träna brukar det sällan hålla speciellt länge.
  15. Jo, men det är som alla kosttillskott som ger jättebra effekt på muskelceller i en petriskål, men det finns inget sätt att veta att äta det ger något mervärde eftersom de bryts ned i matsäcken. Tror ändå att minimalistisk träning med HSPU och Chins/Pull-Ups och bara sin kroppsvikt som motstånd har en väldigt hög tröskel för en amatör som vill träna hypertrofiskt.
  16. Har du någon idé hur det skulle se ut med hypertrofi-övningar och minimalistisk träning som TS skrev om från början?
  17. Det finns nog lika många mål som det finns individer. Jag använder mig av en träningsdagbok där jag skriver upp alla övningar, antal repetitioner och vilken vikt jag jobbar på. Jag försöker öka 0,5 till 1kg per pass och övning. När du sedan går tillbaka i din dagbok kommer du se hur du har ökat under veckor/månader/år. Jag har köpt egna vikter som jag har med mig till gymmet för att kunna öka så pass lite varje pass. Oftast är ökningen så lite att du kan öka hela tiden förutsatt att du inte blir för ivrig, stressar och ökar för mycket och skadar dig. Att hålla sig hel när du tränar är högsta prioritet då en skada kan göra att du hamnar i ett sämre utgångsläge än när du började. Övningar som jag kör är: Stående militärpress Bänkpress Utfall Knäböj Marklyft Viktade Pull-Ups För kondition skulle jag rekommendera att du ser över vad du har på fötterna när du springer, kanske gå till någon som kan hjälpa dig med ditt löpsteg. För mig är löpning det absolut bästa sättet att träna kondition, ingen annan träningsform kommer i närheten tycker jag.
  18. I början vad jag precis som du grymt hungrig hela tiden, började spekulera kring parasiter eller någon medicinsk förklaring till att jag alltid gick så hungrig. Jag märkte när jag la om helt från att bara undvika socker/kohydrater till att ta bort alla flytande kalorier(även proteinshakes, både köpta och hemmagjorda), sötningsmedel och smakämnen minskade min hunger avsevärt. Nu dricker jag bara vatten och något glas vin i vissa sociala sammanhang. Jag kör själv periodisk fasta som ska vara 16/8, men som oftast blir 18/6 eller tom 20/4 ibland. Jag styrketränar på lunchen 3 dagar i veckan och äter efter. Det brukar finnas sallad i självplock i butiker på de flesta orter där du kan bygga din sallad själv, jag brukar ligga på mellan 0,8 - 1 kg "sallad" som är grönsaker, kyckling/tonfisk och ost oftast. Hem efter jobbet och lagar mat till barnen, då blir portionen betydligt mindre. Har aldrig räknat ut exakt vad det blir procentuellt och jag vet inte om jag ligger över eller undre rekommenderat proteinintag vid träning.
  19. Kul med ett långt svar, inte jättemycket att diskutera med bara. Jag är som sagt lekman vad det kommer till gymträning, men den bro-science där man ska köra 12 olika biceps-övningar för att bygga muskler är jag inte intresserad av. Jag har varken tid eller lust att följa en träningsteknik där man bryter ner en övning i olika moment för att bli lite starkare i just den övningen, jag tror man blir bra på något genom att utföra det man ska bli bra på. Mitt mål är som sagt att bli starkare, jag mäter i 1RM men provade häromdagen att gå ner på samma vikt där jag körde på för ett år sen och låg på 5-6 reps. Där kan jag göra 15+ nu.
  20. Tänkte att det här måste vara en troll-tråd. Tror vi är rätt många som tycker godis är gott, att man vill må bra ändrar inte smaklökarna.
  21. Det är väldigt svårt och ohälsosamt att försöka "få" någon att ändra sig om hen inte vill ändra sig. Föregå med gott exempel. Sluta med socker och spannmål själv, sluta oroa dig över vad din partner gör. Vill man inte samma saker i livet behöver man respektera att man är olika, kan man inte göra det bör man förmodligen inte leva med varandra.
  22. Kryddsmör körde jag själv på i början. Det finns en hel del bra recept där ute. Jag gjorde oftast någon form med vitlök i då det är en personlig favorit.
  23. stefanf

    Räcker detta!?

    Jag tror du tänker för mycket på hur mycket du kan och får äta. Du kan försöka ge dig en chans att känna efter själv. Jag tror inte det finns en "optimal" mängd och måltidsintervall som passar alla, man måste hitta sin egen väg som passar själv. Mitt största råd som jag brukar ge folk i min närhet som har problem är att sluta dricka allt utom vatten. Inga sötningsmedel, smakämnen eller tillsatser, möjligen kolsyrat, men inte smaksatt. Det enda avsteget jag gör från det är något glas vin vid vissa sociala sammanhang. Jag tycker det känns naturligt att tugga maten och dricka vatten. Flytande kalorier tycker jag känns onaturligt.
  24. stefanf

    Räcker detta!?

    Jag skulle ta bort MB-tea, kex och choklad och äta när du är hungrig, inte sugen på mat. Om det så tar dig 2 timmar eller 2 dagar för dig att bli hungrig borde känslan infinna sig tids nog.
  25. Det finns väldigt många olika alger. LCHF handlar om att dra ner på andelen kolhydrater, om de alger du äter innehåller kolhydrater i en stor mängd borde du kunna dra ner på övriga kolhydrater för att fortsätta ligga lågt procentuellt med kolhydrater.
×
×
  • Create New...