Magnus77

Medlem
  • Innehållsantal

    323
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Magnus77 vann senast 1 Augusti 2013

Magnus77 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

297 Enastående

Om Magnus77

  • Rank
    Stammis

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Location
    Boden
  1. Det finns tillräckligt med c-vitamin i muskelkött också. Gillar man inte lever behöver man inte äta det heller. https://youtu.be/4ou2U6hM8bM http://www.empiri.ca/2017/02/c-is-for-carnivore.html?m=1 Det finns en svensk Facebook grupp för karnivor-kost. Sök på Carnivore Sweden.
  2. Det där med klåda av kokosoljan låter för mig som en sk "die-off" reaktion. När vissa bakterier och liknande dör bildas giftiga ämnen som kan ge obehagliga reaktioner. Det innebär inte att det är något negativt, snarare är det förmodligen väldigt positivt, men det kan innebär att man får ta det lungt så att symptomen inte blir outhärdliga.
  3. Man kan ju lugnt säga att jag har erfarenhet i detta ämne. Den 16/10-2013 avled min mor pga sina komplikationer från den gedigna lista av åkommor hon drogs med. Diabetes typ 2, reumatism, astma och allergier, en massiv övervikt, dåliga blodfetter (i alla fall enligt läkarna och med tanke på hur hon åt var de säkert dåliga på riktigt), högt blodtryck, osv. Jag spenderade flera år med att upplysa, förmana, förbanna och allt annat mellan himmel och jord för att försöka få till en förändring, men icke. När så den 16/10 2013 kom och hon faktiskt strök med var det enda jag kunde tänka på att min mor fick gå bort utan att egentligen riktigt veta att jag älskade henne. Det fanns liksom inte plats för sådant när jag skulle försöka få henne att göra en förändring som JAG ville att hon skulle göra. Det ångrar jag bittert! Hon ville inte ändra på något och jag borde accepterat det och låtit henne äta ihjäl sig, vilket ju faktiskt var vad hon gjorde, men det var hennes val. Jag tänker inte ge någon något råd, för alla måste göra som de själv känner är bäst, men jag ångrar i alla fall att jag försökte ändra på henne så pass att hon fick gå bort utan att riktigt veta hur mycket hon betydde för mig.
  4. Nej, jag tycker inte du behöver tänka på nåt särskilt egentligen. Jag äter rätt strikt LCHF (så pass att jag är i ketos) och jag tycker det fungerar utmärkt. Jag räknade för en tid sedan ut mitt proteinbehov enligt boken Protein Power och fann att jag låg aningen lågt i proteinintag. Eftersom jag ändå äter när jag är hungrig och slutar när jag är mätt tyckte jag inte att jag klarar att äta mer protein, så jag skaffade ett proteintillskott. Har hunnit använda det i ca 1 månad och jag upplever att det hjälper till en aning med träningen. Du får testa och känna dig fram, samt använda forumet som ett bollplank längs vägen.
  5. Jag fick min nyligen och har hunnit testa lite. På morgonen får jag grönt och på kvällen gult. Första blåsningen fick jag blått, men jag tror det var för att jag tog ett riktigt djupt andetag och blåste i 15 sekunder. Läste sedan att man ska ta ett normalt andetag, blåsa minst 15 sekunder och inte sluta blåsa förrän luften är helt slut i lungorna. Då blev det grönt på fm och gult på em. Är det någon som mäter med blodketonmätare samtidigt och jämför?
  6. Eller för den skull rikligt med inälvsmat såsom lever, njure och dylikt, samt ägg. Borde täcka det mesta i behovsväg.
  7. Jag har inte läst igenom hela tråden, men frågar ändå. Går du ner mycket i vikt? Fett lagras nämligen tillsammans med en lite mindre mängd kolesterol. När man går ner i fettvikt släpps även kolesterolet ut, vilket kan leda till att kolesterolvärdena ökar.
  8. Magnus77

    Proteinbehov

    Med lite snabb matematik bör intaget av protein från potatis för deltagare A under period 1 vara ganska exakt 25g/dag. 100g oskalad kokt potatis innehåller 1,6g protein enligt Fineli livsmedelsdatabas. I genomsnitt konsumerade deltagare A 1560 g potatis per dag under period 1 1560 x 0,016 = 24,96, dvs rätt nära 25g. Deltagare A konsumerade dessutom mer under de tre andra perioderna och räknar man ett genomsnitt över alla fyra perioder hamnar man på 27g/dag. Deltagare B konsumerade 16,5g protein per dag under period 1, vilket var den period som deltagare B konsumerade som minst potatis. Räknar man över alla fyra perioderna stiger siffran till 18g/dag. Detta är ju fortfarande lågt, men betydligt mer än den rapporterade mängden.
  9. Jamenvisst... alltså, man får prova sig fram. Själv kör jag styrketräning i form av HIT (High Intensity Training) och klarar mig utmärkt på rätt lite kolhydrater. Jag räknar iofs aldrig, men jag skulle bli oerhört förvånad om jag översteg 50g kolhydrater per dag.
  10. Hur "fettdriven" man klarar av att vara verkar vara individuellt. Tim Noakes, läkare och forskare från Sydafrika, berättade i en podcast jag lyssnade på att en Ironman-deltagare som han coachade försämrade sin prestationsförmåga radikalt på en kost innehållande ca 50g kolhydrater per dag, men presterade bättre än någonsin efter att ha ökat till 100g per dag. Innan kostförändringarna åt han, som så många andra idrottare på elitnivå, kolhydratmängder som vida översteg dessa 100g per dag som, vad det verkar, är optimalt för just honom. Med andra ord kan man behöva testa sig fram till vad som fungerar bäst för individen.
  11. Kallt? Nä... lite svalt bara. Vi hade -37 grader hemma i förrgår.
  12. @ MikaelEdebro Touché! Eller hur det nu stavas.
  13. @MikaelEdebro Fast studier på ketogen kost där deltagarna förblir viktstabila visar även de på fördelaktiga effekter på blodfetter, fasteblodsocker (duh!), långtidssocker och inflammation (samt möjligen andra hälsovärden jag glömt). Det har med andra ord inget med viktminskningen i sig att göra. Om högkolhydratkost gör att man får "horribla" värden, och en lågkolhydratkost gör dessa värden "mindre horribla", får man nog anse att det är en bra sak.
  14. @MKJ Vad menar du med högre blodfetter? Att totalkolesterolet skulle öka? Värdelöst, som du vet, att titta på för att bedöma risk för hjärt- kärlsjukdom. På LCHF ökar HDL (vilket är positivt), triglyceriderna sjunker som en sten, mer om man hade riktigt höga innan (vilket är positivt), LDL profilen förändras på det sättet att andelen stora fluffiga ökar medan andelen små täta minskar (vilket är positivt). Med andra ord är de blodfettförändringar man får på LCHF enbart positiva, oavsett vad totalkolesterolet visar. Mättat fett i blodet är en riskfaktor för hjärt- kärlsjukdom, men otroligt nog får man mindre mängd mättat fett i blodet genom att äta mer fett (i samband med en ketogen lågkolhydratkost). Vaskulär hälsa förbättras även den av en lågkolhydratkost med mer fett. Man behöver bara ge studiedeltagarna tillräckligt lite kolhydrater samt låta dem anpassa sig till fettdrift. Av någon outgrundlig anledning kan jag varken svara på ett inlägg, eller klistra in en länk... studien heter i alla fall Effects of carbohydrate restriction versus low-fat diet on flow-mediated dilation.
  15. Det beror på... Det har att göra med en hel rad olika saker. De viktigaste faktorerna är nog vad det är för typ av träning man utfört och när man har tänkt träna igen. Om träningen främst varit anaerobisk, och skett under en period på över en timme, samt om man tänkt träna igen redan dagen efter, kan det vara en god idé att äta mer kolhydrater just efter träningen för snabbare återhämtning.