Jump to content

Mumford

Medlem
  • Posts

    14
  • Joined

  • Last visited

About Mumford

  • Birthday 05/01/1990

Profile Information

  • Gender
    Male

Mumford's Achievements

(2/7)

13

Reputation

  1. Jag har bytt mellan cigaretter och snus flera gånger, antingen för att lungorna inte orkade ta in mer rök eller för att mitt tandkött tog stryk. Det absolut bästa är ju att göra varken eller, dock påverkar inte snus andra i omgivningen på det sättet som cigaretter gör. Så hellre snusa än röka, alla gånger. Idag är dag tre utan nikotin, känns kanon! Jag har ätit godis två gånger men allt annat som jag stoppar i mig är lchf. Jag tror att nikotinsuget minskar om jag är mätt och inte höjer blodsockret till skyarna konstant "Äntligen icke-rökare! - det enkla sättet att sluta" är den bok jag läst. Han har även skrivit fler böcker, en riktar till och med in sig på ätande "Äntligen äter jag vad jag vill". Den har jag inte läst så ska inte uttala mig om den.
  2. För att träning ska vara effektiv måste du utmana dig själv. Hellre högintensiva och korta pass än långa och mindre intensiva. Och under träningen måste fokus vara 100 % (ska övningen ta på magen, då ska den banne mig kännas i magen). Sen ska träning också vara något som är kul, så att du inte tröttnar utan fortsätter så länge som du mår bra. Så hitta en rolig träningsform (eller varför inte flera? variation är bäst då kroppen vänjer sig snabbt) och ge järnet!!
  3. Jag läste en massa på hennes blogg när du tipsade om den, jäkla inspirerande människa! (Nu har jag lagt till henne på bloglovin så jag läser allt nytt hon skriver). Då valde jag att lägga upp en plan. Att jag skulle fortsätta att röka ett tag till och samtidigt spika ett datum för när jag skulle fimpa. Fram till igår har jag skrivit ned alla fördelar jag kan komma på med att sluta röka, det blev över 4 sidor. Nackdelar med att sluta blev inte en enda rad, vilket säger en hel del om rökning. Igår läste jag klart boken "Äntligen icke-rökare" av Allen Carr (absolut bästa boken jag har läst) och tog min sista cigarett. Nu har jag snart varit rökfri i 24 timmar. Har "syndat" med lite godis och glass men jag har ingen ångest för det, det absolut viktigaste är att jag blir rökfri. Helt socker- och glutenfri får jag bli när jag känner mig helt säker på att mitt röksug är borta. Angående "Äntligen icke-rökare", jag läste den sist jag slutade (rökte inte på ungefär en månad) och fimpade fem minuter efter att jag läst ut boken. Nu läste jag den en gång till och insåg att jag borde ha läst om den direkt när jag funderade på att ta en till cigg igen. Alla svar finns i boken men för att kunna ta del av dem är det fördelaktigt att faktiskt köpa boken, inte låna bibliotekets som jag gjorde. För det kommer stunder då minnet måste fräshas upp, speciellt med tanke på hur "hjärntvättad" jag är angående cigaretter. NU ÄR JAG FRI!
  4. Ja det är bara den där lilla pusselbiten som saknas. Den där som får mig att vilja fortsätta att vara icke-rökare även när motivationen tryter. Jag slutade tvärt, det funkar bäst för mig - med niktontuggummi får jag bara känslan av att jag vill ha mer och mer nikotin. När jag knappt kunde andas under tre dagar tog jag inget substitut utan jag låg på soffan, grät och tyckte synd om mig själv som var så sjuk. När jag sedan blev bättre i lungorna och jag avslutat antibiotika-kuren tänkte jag att "om jag har klarat mig såhär länge utan, då ska det banne mig gå att fortsätta så också". Jag vet att jag klarar mig utan nikotin och jag vet att jag mår bättre utan. Det är bara den där viljan som saknas
  5. Saken är den att jag vet exakt hur farligt rökning är men de är mina "tröstepinnar". När jag känner mig som 'lågast' har jag ingen framtidstro och varför skulle jag då bry mig om vad som händer i framtiden om jag inte har någon lust ens med nuet? Förstår ni hur jag menar? Jag vet att det är idiotiskt att tänka så, vilket naturligtvis gör att jag röker ännu mer eftersom att jag ändå är en idiot.. Kognitiv dissonans har också en stor del i det hela, "det händer inte mig" och så tar jag några cigg till. Om jag skulle kunna hjärntvätta mig själv till att inte vilja röka, då skulle det inte vara något problem. Det är där jag är idag. Jag känner att jag är på väg att kunna fimpa för gott men jag måste få till den där avskyn till cigaretter först och känna att jag är värd att inte utsätta min kropp för detta. När jag höll uppe i ett halvår slutade jag på grund av att jag inte kunde röka (misstänkt lunginflammation gjorde att jag knappt kunde andas. Ändå rökte jag in i det sista, tills det verkligen inte gick längre..). Men då insåg jag ju vad jag gjorde mot min kropp och mina stackars lungor. Jag ska inse att jag är värd att sluta, att kunna andas ordentligt och inte pumpa in gift i min kropp!
  6. Tack! Jag kommer säkert att få skriva av mig i det här forumet många gånger, slita i håret, gråta och bli förbannad innan nikotinmonstret i huvudet släppt sitt tag. För länge sen höll jag upp i ett halvår, mådde kanon, tränade, åt bra. Sen fick jag en fix-idé att jag ville ha en cigg, bara EN cigg. Sen har jag mer eller mindre suttit fast i träsket fram tills nu.
  7. Jäderås; ja själva godiset var nog en slags bestraffning och jag tänkte till och med "aja, nu har jag ju ändå rökt så" men jag åt inte speciellt mycket och fick slänga det som blev över då jag mådde illa hela kvällen (på ett sätt är det bra att jag inser vad socker gör mot min kropp). Jag rökte upp paketet igår och vaknade med ett tryck över lungorna, halsont och en huvudvärk som inte var av denna jord. Idag känner jag mig motiverad, även om jag hör en liten röst i mitt huvud som säger att "vore det inte gott med en cigg?". Just nu kommer jag ju faktiskt ihåg alla nackdelar med rökning och det positiva med att sluta. De första dagarna brukar motivationen hålla i sig men så fort jag glömmer nackdelarna, då står jag där med en cigg i handen igen. Nu har jag skrivit ned en lista med alla fördelar jag kunde komma på med att sluta röka. Den ska jag plocka fram om jag blir sådär super-rökis, så kanske mitt minne kan komma tillbaka och jag kan ta rätt beslut. Jag har försökt att sluta med tuggummi förut men nikotinsubstitut är inget för mig. Det är som att jag skulle få äta EN godis ur en godispåse men inte ta fler. Då avstår jag hellre helt än att väcka suget. Jag läste "Äntligen icke-rökare" sist jag slutade och enligt författaren är det bästa sättet att hjärntvätta sig till att inte vilja röka, och det funkar kanon - tills jag börjar ifrågasätta mina tankar.
  8. Jag blir så matt på mig själv. Köpte en nytt cigg-paket, rökte och köpte sen en stor godispåse. Det är som att jag inte kan unna mig själv att må bra, jag verkar vilja sabba för mig själv. Jag som hade hållit uppe med rökning och socker ett bra tag! Tips på att hålla motivationen uppe? För imorgon kör jag rökstopp och mer strikt lchf igen!
  9. Ohja, sluta röka.. Slutade för drygt en månad sedan (har rökt två paket efteråt - ett på fest och ett i ren frustration) och jag grät i två dagar. Pinsamt att erkänna, men de där stinkpinnarna har varit min stöttepelare (tills jag läste "Äntligen icke-rökare" och insåg att jag lurat mig själv). Det är väl typiskt om samma sak ska gälla gluten också! =P Jag känner mig mer tillfreds på ett sätt, som "jag kan visst överleva utan cigg och socker, HA HA!" men ibland känns det som att jag trillar ner i ett mörkt hål, då vill jag bara vräka i mig fikabröd, godis och sen ta en cigg på det..
  10. Jag har ätit en kebabtallrik så där var det väl egentligen bara stripsen som var rika på kolhydrater, sen ett annat avsteg med fikabröd. Jag äter inte super-strikt då jag fortfarande äter mjölkprodukter i form av grädde, creme fraiche och grekisk youghurt. Det där med spannmåls-/glutenabstinens känner jag stämmer in på mig. Åt lchf för något år sedan och enda anledningen till att jag slutade (eller snarare införde kolhydrater igen. Smör och liknande fick stanna) var för att jag blev att känna mig nedstämd. Då ska jag äta ett ägg eller en bit ost och se om det släpper. Idag har jag ändå mått mycket bättre än de andra två dagarna Ja för känslan sitter kvar i kroppen i någon timme men det kanske beror på att jag inte äter mig mätt på kolhydrater längre? att kroppen vill stilla suget efter det?
  11. Ja varmt mättar verkligen bättre än kallt, jag dricker nästan alltid något varmt (som kaffe eller te) om jag äter något kallt (som ägg). Har du kokosfett i eller dricker du det "naturellt"?
  12. Jag börjar också misstänka att det är törst jag känner, ska testa att dricka mer vatten överlag och se om känslan försvinner. Det där med ägget var ett bra råd, oftast känns det som att jag kan stå över att faktiskt äta när magen gör sig påmind - utan att jag skulle bli vrålhungrig. Då ska jag fortsätta att äta som jag gjort de här två dagarna ett tag till och se om kroppen vänjer sig Bra svar! Jag tror helt enkelt att jag kanske känner efter för mycket ibland, som "borde jag egentligen inte vara hungrig nu?". Nu kan jag gå flera timmar utan att vilja äta, men förut gick det max tre-fyra timmar innan suget satte in. Det kanske är därför jag tror att den här känslan i magen är hunger, för att huvudet vill att den ska vara det :/
  13. Jag äter fruktansvärt långsamt (min pojkvän brukar påpeka att jag aldrig ätit färdigt innan honom), har alltid gjort, så i vanliga fall när jag äter hinner jag känna i god tid att jag är mätt och jag vet hur hunger känns då. Nu måste jag liksom ifrågasätta allt magen känner. Det kanske bara är för att det är ovant att ställa om kroppen? Ja jag ska testa att äta ett ägg imorgon om känslan är kvar efter en timme, blir lite orolig för att jag kommer stå och rycka i den där kylskåpsdörren hela dagen bara =P
  14. Har ätit LCHF under en vecka (några avsteg då det inte är min mening att äta super-strikt). Igår och idag (då jag ätit väldigt strikt) "känner jag av" min mage någon timme efter att jag ätit men jag har inte en aning om jag är mätt, hungrig, sugen eller vad det kan vara. Om jag ignorerar känslan försvinner den till slut men jag är rädd att min kropp tror att jag svälter den då, ifall att det nu är hunger. Min fråga är, hur vet jag att jag är hungrig?!
×
×
  • Create New...