Gå till innehåll

Effie

Medlem
  • Innehållsantal

    2 020
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    98

Effie vann senast 26 Augusti

Effie hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

7 986 Enastående

Om Effie

  • Rank
    Sökare
  • Födelsedag 1956-10-10

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Göteborg
  • Interests
    Böcker, historia, resor, körsång, folkdans och squaredans, gå på opera och teater och bio, god mat, trevliga vänner, släktforskning, promenader...ja, hälsa i största allmänhet

Senaste besökare till profilen

3 338 profilvisningar
  1. Nej, jag har inga erfarenheter av detta. Jag hittade lchf för sent för det. Men jag funderar på om du kan hitta något genom att söka. På det här forumet. Och på kolhydrater.ifokus; på den tiden som vi skrev om precis allt där har säkert någon skrivit om graviditet.
  2. Jag dricker oftast inte när jag äter. Och rådet att dricka när jag är törstig är inte för mig; jag kan lätt gå en dag utan att dricka om jag utgår från törsten. Jag låter väl bli dricka ett par timmar före och efter måltid, men är inte benhård på den regeln. Jag äter ju oftast två gånger per dag, så det är gott om tid för att dricka. Men jag behöver påminna mig om att ta ett glas vatten. Jag tänker aldrig på mängder, men försöker se till att urinen inte är för mörk. Och jag får i mig salt, om jag behöver.
  3. Jag har väl ungefär samma erfarenhet som Cleppa. Men nog kan mina hungerkänslor strula även idag. Om jag äter en liten portion vid fel tid på dan så kan det stöka till det. Stress stökar till det. Och så har vi det där med hormonerna för hunger och mättnad. Ghrelin (som jag alltid tolkar gremlin) och leptin (som man tydligen kan vara resistent mot). Jag är ingen höjdare på hormoner och vad man gör med dessa, men det kan vara något at5 nysta i kanske.
  4. Jag har under sommaren kört 5:2 eller 4:3, eller vad som passat. Håller jag på med det ett år så har det nog gjort skillnad, hoppas jag. Jag tror inte på något förrän det passerat 10 kg. Där är jag inte än. Och det är inte Mosleys ät-lite-mindre-nån-gång-ibland-fasta, utan det är dagar utan mat. Vatten, te, kaffe. Funderat på karnivor...men dels är det gott med grönsaker, och dels får jag gömma maten för sambon som gärna hugger allt, kokar ihop någon gryta eller gratäng eller nåt, med en massa grönt, och fryser in. Och gömmer jag maten glömmer jag bort den. Praktiska problem...
  5. Det vore förstås illa om obducenten som dödsorsak anger ”brist på bröd till leverkorven” 😞
  6. Jaa...lite svårt att svara på. Men jag kan skriva mina tankar. Fyra veckor är inte så mycket. 10 kg är inte mycket heller. Har det inte hänt något? Har du kollat med måttband? Det är inte helt ovanligt att måtten minskar utan att vikten gör det. Och det här med recept får mig att undra. LCHF handlar ju om att hitta sin väg i kosten. Recept kan vara inspirerande och ge en grundläggande förståelse för vad kosten innebär, men man måste alltid anpassa till sig själv, pröva sig fram till vad som passar en själv. Det gäller också portionsstorlekar, och hur ofta man äter. Man kan pröva att äta mer sällan, om det känns bra. Grunden är ju enkel: Protein i lagom mängd (någonstans kring 1 g/kg kroppsvikt är grundtipset, men kan variera). Kolhydrater i lagom mängd (< 20 g är ganska strikt. Upp till 100 g räknas väl fortfarande som lågkolhydrat. Man får prova vad som passar en själv, utifrån vad man önskar. Och välja bra kolhydrater: grönsaker). Och sedan fett så man håller sig mätt. Det är bra om fettet ingår i övrig mat (fett kött). Och mejerier (förutom smör) är sådant man prövar att dra ner på efter några månader, om inget hänt.
  7. Och min åsikt om avsteg: stanna till och tänk efter: är det värt det? Om ja, ät långsamt och njut av varje tugga. Finns det något bättre alternativ som duger? Pröva det. kolla hur du mår av avsteget, och kom ihåg det till nästa gång. Vissa mår dåligt, vissa fastnar i sockerträsket, och vissa märker inte något. Men våra kroppar är inte vana vid socker när vi äter lchf, så överdriv inte.
  8. Jag förstår precis. Jag längtar också. Ja, inte efter fettkaffe, för det förstår jag mig inte på. Men mat, denna gudagåva, livets mening, himmelriket på jorden...åtminstone när man avstår 🙂
  9. Effie

    Fasta

    Ja, han är smal och har alltid varit! Han ska absolut inte fasta! Ska gå upp i vikt. Men han är lite avis på mig som bara äter två gånger om dagen, de dagar jag äter. Verkar praktiskt, tycker han. Det går så mycket tid till planera mat och köpa mat och laga mat och äta mat och städa undan efteråt...
  10. Effie

    Fasta

    Första frukost andra frukost lunch middag och kvällsmat. Och kanske någon fika. Jag tror att han är hobbit 🙂
  11. Effie

    Fasta

    Jag kör någon sorts 5:2 eller 4:3, vilket som passar det sociala livet. Jag försökte med lite längre, men kunde inte koncentrera mig på nånting, så det får vänta, tills jag vant mig, tills det känns möjligt. Sambon äter, och lagar mat, sådär fem gånger om dagen. Det är i alla fall stärkande för karaktären, att ändå tänka nej tack, inte idag.
  12. Men ta dig 5 minuter, varje dag, och sjung lite för dig själv. Har du något instrument, så sätt dig och ta ut en enkel melodi. Det är nyttigt för hjärnan, och skönt för kroppen att musicera själv. I bästa fall vill dina barn vara med (det hade inte mina gjort). Fem minuter varje dag gör mer än man tror. Och det tar inte något från allt det där man skulle hunnit med, för det hinner man ändå inte på fem minuter. Nu plockar jag upp mitt trekkspill. Det njuter jag med.
  13. Jag känner igen mig i det där stresspillandet på dator och telefon, när jag egentligen vill gå och lägga mig, läsa, varva ner. Det hjälper inte att jag bestämmer mig. Hungrig, eller sugen, blir jag ofta då också. Just där och då är det inte mycket att göra (förutom tala snällt till sig själv). Det är resten av tiden som jag behöver ta tag i. äta ordentligt; undvika att äta fel och vid fel tid Se till att få i mig vitaminer och mineraler; det går åt extra när man stressar egentid är viktigt kramar och skratt. Sjunga och spela musik är inte dumt heller. planera in lagom mycket att göra. Och känna sig färdig med det. Stress, har jag lärt mig, är känslan att man inte har kontroll över sitt liv. Och just den där gnagande känslan att jag borde nog ha gjort nånting mera... skriva av sig. Ha en anteckningsbok, skriva ner allt som far genom huvudet, och tömma det. Det är mina tankar. Kanske känner du igen dig, kanske är det bra tips även för dig, kanske inte.
  14. Jag minns något inlägg av lchf-ingenjören för länge sedan. Hur hennes kompisar stod framför spegeln, och alltid hittade de någon skavank att klaga på, hur vackra de än var. Och My ställde sig framför spegeln och sade "hej snygging!", även när hon vägde 150 kg, eller vad det var. Jag gillade den inställningen. Och ja, hon tog tag i problemet. Man måste inte vara elak mot sig själv för att göra det. Tvärtom, tror jag. Man ska vara snäll mot sig. (vilket för mig innebär att leva så hälsosamt man kan) Själv tänker jag inte gömma mig i vassen, även om jag ännu inte hittat vägen till mitt smala jag. 🙂 Jag jobbar på det.
×
×
  • Skapa nytt...