Gå till innehåll

Effie

Medlem
  • Innehållsantal

    2 098
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    108

Effie vann senast 3 Mars

Effie hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

8 323 Enastående

Om Effie

  • Rank
    Sökare
  • Födelsedag 1956-10-10

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Göteborg
  • Interests
    Böcker, historia, resor, körsång, folkdans och squaredans, gå på opera och teater och bio, god mat, trevliga vänner, släktforskning, promenader...ja, hälsa i största allmänhet

Senaste besökare till profilen

3 687 profilvisningar
  1. Bra näringsrik mat med lchf-inriktning måste vara bra, för både kropp och psyke. Undvika snabba kolhydrater. Laga mat från grunden, så mycket man orkar (men man behöver inte krångla till det). kött, fisk fågel, ägg, gärna inälvsmat. Grönsaker. Smör. Inte vara rädd för fett. Koka buljong på benen. se till att få i sig vitaminer och mineraler. Det finns en hel del i maten.
  2. Jag skulle gissa att det är lättare med 16:8 när man börjat med lchf. Hade jag försökt på den tiden jag åt mest kolhydrater hade jag nog bitit någon; klarade inte att vara utan mat så länge. Funderar på det här med gelatin och kollagen. Jag kokar buljong ibland, på ben och rens. Det finns någon grupp på facebook om detta, det finns säkert inlägg här också; jag har inte letat. Det ska vara bra för lederna.
  3. Jag har börjat med kaffe igen, lite försiktigt. Det blir så lätt mycket, det vill jag inte. Men njuta av det jag dricker. När det gäller mat ska jag hålla mig till lunch (någon gång 10-12) och middag (någon gång 16-18). Igår blev det tre mål, men jag var hungrig på kvällen också. Ska inte bli en vana (jo, dagen efter fasta, kanske). Ska lägga in fasta 3 dagar varannan vecka framöver. Eller ändra det om jag känner för det. Upp ett kilo från igår. Nu ska jag ut på min joggingtur.
  4. Två dagar, tänkte jag, får räcka första gången. Konstant hungrig (utom på morgonen) men inte ohanterligt. Viktnedgång ett och ett halvt kilo. Nu ser jag fram emot lite buljong och kimchi. Och lite mer mat senare.
  5. Avslutade karnivorätandet med en köttfärsgryta med vitkål, ett par dagar. Sedan dags för fasta. Kopierar texten från fastetråden så att jag har den här också : En dag avklarad. Mina fasteappar hejar på mig med diagram och löften om alla fördelar som kommer, timme för timme. Konstant hungrig större delen av dagen igår, men det var inget problem. Kanske lite svårt med koncentrationen. Ingen känsla av trååååkigt. Vaknar ohungrig, men det gör jag ju alltid. Dricker vatten och rooibos. Har ett halvdussin rooibos med olika smaksättningar som jag växlar mellan. Jag har vågat väga mig, f
  6. En dag avklarad. Mina fasteappar hejar på mig med diagram och löften om alla fördelar som kommer, timme för timme. Konstant hungrig större delen av dagen igår, men det var inget problem. Kanske lite svårt med koncentrationen. Ingen känsla av trååååkigt. Vaknar ohungrig, men det gör jag ju alltid. Dricker vatten och rooibos. Har ett halvdussin rooibos med olika smaksättningar som jag växlar mellan. Jag har vågat väga mig, förresten. Och pandemivikten, karantänvikten, isoleringsvikten... nej den var inte alls så illa som jag befarat, tvärtom en trevlig överraskning. Idag ner nästan
  7. Jag tillhör ju dem som inte är övertygad om kalorier. Jo, att kalorier in < kalorier ut = viktnedgång. Det är själva definitionen. Men att veta hur mycket det är... Kalorier in kan inte gärna vara mer än det man äter. Så där finns ett maxvärde. Kalorier ut är värre. Kroppens normala förbränning är den största delen. Den vet man normalt inte; ja det går säkert att mäta på något vis. Vid svält kan kroppen dra ner den rejält, för överlevnadens skull. Det finns mycket onödigt att dra ner på, som man säkert vill ha kvar. Och olika makronutrienter påverkar förbränningen olika. Fasta är
  8. Solen skiner här också. Jag är alldeles för bekväm av mig för att jogga när det är snö och minusgrader. Inte heller vill jag belasta sjukvården med brutna ben. Men nu kan jag inte skylla på något.
  9. Svårt att mäta midjan med tumstock Det är därför jag väger mig dagligen, när jag väger mig. För att se just sådana variationer du beskriver. Det är mycket troligt att det är vatten. Man måste se det långsiktigt.
  10. Måndag. Och jag är klar med min månad karnivor. Nu ska jag börja äta mer normalt igen, försiktigt. Eller rättare sagt, börja med ett par dagars fasta. Två dagar tänkte jag mig första tillfället. Kom på i går kväll att jag testar ett par appar (testar typ vad har man dem till och vilken är roligast?) och där ska man ju starta fastan direkt när man svalt sista tuggan... Sitter med en kopp rooibos chai och morgontidningen. Träningskläder; ska ut på ett lätt joggningspass sedan. Sedan får vi se hur det går. Hur går det för er andra?
  11. Vi lär oss ju mer och mer om hur mage och tarmar påverkar allt i kroppen, mycket mycket mer än vi tror. Det är väldigt spännande.
  12. Innehåller margarin verkligen omättade fettsyror? Är de inte omestrade? Fast smör innehåller ju en hel del omättade fettsyror det också.
  13. Nu har jag ätit bara kött fisk fågel smör i drygt tre veckor. Och druckit rooibos och vatten. Är tillbaka på 16:8 eller 18:6, så noga med klockslagen är jag aldrig. Effekt? Kanske lite piggare, lite lättare att ta tag i saker. Men ingen stor skillnad. Jag väger mig inte, men tycker att kläderna sitter som de brukar. Ska försöka med fasta igen; det brukar fungera om jag får det att fungera... Märker ingen skillnad på att låta bli kaffe.
  14. Jag konstaterade ju att det där med fasta känns väldigt olika. Ibland är det hur lätt som helst, funkar så bra. Ibland kommer tråkigheten. Hela livet sträcker sig som en öken tills jag ska få äta igen (och jag har saker att göra, men koncentrationen är inte på topp). Andra gånger är jag konstant vrålhungrig. Jag har inga tips, mer än ”på’t igen”. Rutin.
  15. Hm. Jag vill alls inte försvara djurindustrin. Men all mark passar inte till odling. Och allt som odlas duger inte till människoföda, sägs det. Är det hälsosammare med mindre kött? Det måste ju vara skillnad på naturbetat och annat. Men jag är inte expert.
×
×
  • Skapa nytt...