Effie

Medlem
  • Innehållsantal

    1 960
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    95

Effie vann senast 25 Oktober 2019

Effie hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

7 649 Enastående

Om Effie

  • Rank
    Veteran
  • Födelsedag 1956-10-10

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Göteborg
  • Interests
    Böcker, historia, resor, körsång, folkdans och squaredans, gå på opera och teater och bio, god mat, trevliga vänner, släktforskning, promenader...ja, hälsa i största allmänhet

Senaste besökare till profilen

2 662 profilvisningar
  1. Effie

    Stanna i ketos

    Jag klipper naglarna ibland; förr gick de oftast av innan jag hann klippa. Och håret har blivit lätt lockigt; om det är åldern eller lchf lämnar jag osagt.
  2. Jag har bara testat Hatha yoga. Det är styrke-yoga, eller hur jag ska förklara. Hålla en ställning 1/2 - 1 minut, och då står man (alltså jag) och skakar, kämpar för att hålla ut. En hel del enklare övningar också. Och balansövningar. 1/3 stående 1/3 sittande 1/3 liggande. Och balans i övningarna; vrider man åt höger får man vrida åt vänster; böjer man framåt får man böja bakåt. Det där var min högst amatörmässiga beskrivning av något jag gjorde för typ tio år sedan. Hade gärna fortsatt om ledaren gjort det enklare att yoga hemma; jag glömde ju varenda ställning så fort jag rullat ihop min matta efteråt 😞
  3. Råkade se något inlägg om östrogen, och brist på östrogen. Och så kom jag att tänka på denna min tråd. Och undrade: skulle östrogen kunna påverka det här icke hunger-relaterade extremsug? Jag konstaterar bara att det är periodiskt för min del. För det mesta äter jag enkel lchf och är väldigt nöjd, i veckor - och sedan hjälper helt plötsligt ingenting. Bara att ta sig igenom, vänta ut. Det går över efter ett tag. Jag vet inte vad man skulle kunna ha för perioder vid 63 års ålder...men ställer jag inte frågan kan jag inte få några svar, eller spekulationer, eller nya tankar.
  4. Var och en måste ju ha sin egen avstegsstrategi. Jag tillhör dem som kan ta en pepparkaka, och konstatera att den smakar godare i minnet. Så den kan lika gärna vara. Den triggar inget sug. Jag gör de avsteg jag känner för i jul. De som är värt det. Jansson. Någon köpt sill. Äggost med lite sylt. Kanske en mörk pralin. Men det är tveksamt. Men alla måste ju själva avgöra om man kan göra avsteg. Hur kroppen reagerar. Hur lätt det är att återgå till vardagsmaten igen. Och om det verkligen är så gott att det är värt det.
  5. December redan. Det är kallt ute. Och halt. Inte alltid lockande med långpromenad. Men nån promenad varje dag. Maten. Ja, jag testar en tanke ur växtparadoxen; undvika tomat/potatis/paprika. Det har väl inte varit hundraprocentigt och bara några veckor. Har inte märkt någon skillnad men jag vet inte vad jag ska förvänta mig heller. Annars försöker jag lite försiktigt minska proteinet, öka fettet och äta tre gånger per dag (efter inspiration från Margareta Lundström och Martina Johansson); lätt att glömma bort. Och inte lätt att få till. Tillräckligt lite för att bli hungrig, tillräckligt mycket för att hålla mig mätt på kvällar och nätter. Jag har ju tyvärr övat på att negligera hunger- och mättnadskänslor, och det är lätt att återfalla. Det märkliga är ju att äter jag frukost lunch middag så blir jag hungrig på kvällen. Äter jag brunch middag brukar jag inte bli hungrig på kvällen. Är jag hungrig på kvällen och äter, så är jag hungrig igen nästa förmiddag. Är jag hungrig på kvällen och står emot hungern, så blir jag hungrig igen först nästa kväll. Fast då praktiserar jag tvångsmatning under dagen förstås (Inte nu längre). Men det är förvirrande. Det är en del som hävdar att det är bättre att äta tre gånger om dagen. Jag har svårt att övertyga min kropp om det. De brukar hävda att man vänjer sig. Efter hur många år det skulle inträffa vet jag inte. Jag är bara drygt 60.
  6. Omega6. Och omega3. Båda behövs. Men ungefär lika mycket (lite). Och vi kan få i oss 10-20 gånger mer omega6 än omega3. De behövs för immunförsvaret. Omega6 driver inflammation (och det behövs ibland), omega3 dämpar. Omega3 finns i tre former. ALA, EPA och DHA. De har olika längd. ALA är kortast och förekommer i vegetabilier. Alger kan ha de längre. Kroppen vill ha de längre. Vi kan omvandla till epa och dha, men bara typ 5-10%, kanske upp till 15. Förutsatt att vi inte har en massa omega6 att omvandla. Veganer lär vara bättre på denna omvandling. Innehåller smör även omega3 och omega6? Kött gör det ju, beroende på djurets föda.
  7. Jag funderar snarare på hållning och kroppsspråk ("Här är jag!!!"), med ögonkontakt och rörelsemönster och vad mer - men hur det skulle påverka automatiska dörrar förstår jag inte, så därför har jag hållit tyst. Leopardmönstrad, med cerise hår...det verkar lite lätt uppgivet hysteriskt, tycker jag. Om det inte ingår naturligt i personligheten förstås... Men jag har inget bättre förslag.
  8. Jag har ju som vanligt aldrig någon koll på var jag läst det ena och det andra. I bästa fall vet jag att jag läst... Men det finns väl en fett-expert Mary Enig (?) som förklarat varför kroppen behöver mättat fett (för hjärtat, för lungorna, för...) och vad som händer om man väljer fleromättat istället. Och Göran Petersson (?) på Chalmers har väl skrivit en del om fetter (som jag inte läst). Kanske något att kolla på?
  9. Mycket troligt; jag försökte söka men hittade inte något.
  10. Fördelen med bibliotek. Den står inte i min bokhylla. 🙂 Hade jag gillat den hade jag kunnat köpa den.
  11. Har precis läst en lite märklig bok vid namn Växtparadoxen, av Steven Gundry. Jag vet inte varifrån jag fick idén att läsa den. Irriterande amerikansk. Med vilket jag menar 1) mångordig; jag tror de får betalt per ord. 2) förklarar som om läsaren vore tre år; varvat med rena obegripligheter. 3) massvis med exempel på människor som varit såååå sjuka, men övergått till hans diet och genast blivit friska. 4) Massvis med amerikanska exempel, på mat och djuruppfödning m.m. Översättningskonstigheter. Ät max 1,18 dl nötkött. LCHF-dieter, som Atkins, med mycket kött, mycket protein och olika faser. (om nu "LCHF-dieter" var översättning eller författarens benämning vet jag inte; jag läste den på svenska) Den innehåller mycket om lektiner, att växter gör allt vad de kan för att växtrovdjuren inte ska äta upp dem (eller åtminstone deras frön). Inget nytt i det. (fast mycket var ätligt om man tog bort lektinerna. Inget fullkorn, surdegsjäst bröd, tryckkokning av bönor...) Den innehåller mycket om tarmfloran också. Att man ska undvika sådant som mänskligheten inte har ätit i alla tider; ja, det känns också rätt (spannmål, tomater och liknande). Att fasta, att få tillräckligt med vitaminer och mineraler; ja D3 utan K2 var väl inte helt förtroendeingivande. Att begränsa protein - ja, man ska ju inte överdriva proteinätandet. Men han hävdar dels att man klarar sig bra på 25 g om dagen, dels att animaliskt protein är skadligt, pga något han kallar Neu5Gc, och det kan jag inte bedöma alls. Sedan tycker han att Quorn är helt ok, och då börjar ju jag dra öronen åt mig. Och det går ju så bra att få i sig protein från gröna blad, se bara på gorillan! (mina öron är väldigt åtdragna nu...) Så det mesta i boken följer jag nog redan. Någon annan som läst den? Någon som har tankar om detta?
  12. Nu vet jag inte vad det här var för recept. Jag har testat något recept för länge sedan, med fiberhusk i. Smeten fick med milt våld övertalas att bli platt pannkaka, men jag vill minnas jag var ganska nöjd med resultatet. Det var inte omelett. Receptet hittade jag på kolhydrater ifokus; inlägget hette pannkaksmetoden eller pannkaksdieten tror jag. Det var som sagt länge sedan. Jag brukar undvara substitut.
  13. Fullärda blir vi väl aldrig. Men vad finns det för spännande böcker att läsa på nästa nivå?
  14. Min erfarenhet är ringa. Jag var sjukskriven för utbrändhet för närmare 20 år sedan, och mycket till stöd fick jag inte. En läkare föreslog slutligen såna där serotoninåterupptagningshämmare, eller vad de nu heter. Du kan prova ett halvår och sedan sluta, tyckte hon. Jag provade. Och hittade en botten, att stå på och komma uppåt igen. Efter sex månader ville jag prova att sluta. Varför det? undrade min nye läkare. Du kan tredubbla dosen! Sedan satt vi i trekvart och diskuterade biverkningar, särskilt ejakulationsstörningar (vilket jag garanterat aldrig kommer att lida av). Och så gick jag hem och slutade på eget bevåg. Det här var allmänpraktiserande läkare, på vårdcentralen. Jag undrar vilken inställning som är den vanligaste; den försiktiga eller bara käka på? Jag har inte tagit upp frågan med fler läkare.
  15. Min omelett är väl inte direkt fransk. Men jag ska inte prata med den, så det spelar ingen roll. Smör i stekpannan. Ett par skivor lufttorkad skinka (svensk), i stekpannan . 2-3 ägg. Crème fraîche, nån dl. Vispas. Häll över skinkan. smula på lite chèvre. Salt och peppar. Gurkmeja och svartpeppar. Och så kom jag att tänka på Maxiqs sanslösa recept på en väldigt speciell omelett, på kolhydrater ifokus...det var längesedan... Jag hittade det inlägget! https://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d713b80b9cb4622390534ff-helgomelett-la-maxiq