Gå till innehåll

Effie

Medlem
  • Innehållsantal

    2 139
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    119

Allt postat av Effie

  1. Njae. Jag googlade, eftersom jag undrade om det var sant. Det jag hittade var 30% glukos och 40% fruktos. Och möjligen någon variation; fastare honung mer glukos. Inte för att jag brukar äta det... Och så är jag impad av prestationen, med eller utan socker.
  2. Ja, hitta d i t t upplägg. Det är bara du som vet hur du reagerar på ett sätt att äta, eller att låta bli vågen. Skriv ner det. Och ha det i planen. Tugga-tugga-monstret är skickligt på att förklara att det är jättebra att äta en massa olämpliga saker; åtminstone mitt. Då är det bra att kunna motbevisa.
  3. Och så har vi då tre andra perspektiv. Vikten/utseendet. Hälsan. Beroendet. Och bara detta enda ord. LCHF. Som ska täcka allt. Inte undra på att det är svårtolkat.
  4. Det är ju många aspekter i det här. Är banan lchf? Nej. Är bananbröd lchf? Tveksamt, men absolut bättre än sötlimpa. Kan en lchf-are äta bananbröd? Det beror på lchf-aren. Ska en frontfigur för lchf rekommendera bananbröd? Tveksamt, även om jag tror att receptet är bra, och själv kan tänka mig att testa. Just för att definitionen av lchf är så luddig. Ja, vi vet och förstår, men nya? Viktväktarna hade för många år sedan ett system med röda gula och gröna pluppar för att kategorisera mat. Gröna kunde man äta fritt, gula var begränsade och rött var möjligen en bonus. Funderar på
  5. Ja, att reflektera när man skriver; det tycker jag fungerar bra. Om du gör det här eller på en blogg...det är nog en smaksak. Men på en blogg har man större frihet med bilder och sånt. Man kan kan ha en alldeles hemlig blogg, om man vill vara privat... fast då kan man lika gärna skriva dagbok. Vad man vill dela, vad man vill behålla själv...det måste man tänka igenom. Jag skriver väl mer privat här än på min blogg; den är funderingar och kåserier.
  6. Man tar en bit i taget. Jag lyckas med lite drygt två dygn; men det får ta den tid det tar, att öka. Det ska kännas bra.
  7. Nja... jag skulle säga att vi får skilja på vad som är lchf, och vad vi äter. Och kanske vad du kan tillåta dig, och vad andra kan tillåta sig. Det vet vi förhoppningsvis när vi ätit så här ett tag. Kan vi ta en tårtbit och återgå till lchf utan problem? Eller urartar det till en månadslång orgie? Var och en får lära känna sig själv, och sätta upp sina regler för ätande. Jag vet vilka svagheter jag har, en del av vad som triggar mig, och det får jag försöka undvika.
  8. Det ska handla om livsstilsförändringar, påstås det.
  9. Göteborgs-Posten, läser jag. Om fladdermöss på någon matmarknad, och pandemier, och djurindustrin och minkar i Danmark...
  10. Men du skrev ”en kommentar om lchf och diabetes ”... och det hittade jag inte...? Blev det fel länk?
  11. Jag skummade inlägget (har svårt att kolla på video)... men det handlade bara om klimatet...? Måtte ha missat lchf
  12. Och en ledarartikel som skyller allt vad pandemier heter på djurindustrin. Är det månne en samlad attack? Inte för att jag vill försvara djurindustrin, alls inte.
  13. Och det första jag ser när jag kommer till frukosten är dagens tv-guide. Fråga doktorn ikväll handlar om diabetes.
  14. Ja, helt säkert bättre än en normalkost med en massa godis...för det var väl det de jämförde med, även om de nämnde lågkolhydratdiet. Undrar om personen kunnat sluta helt med insulin om hon ätit lchf istället? Ja, jag blir också trött
  15. Nej, lätt för nybörjare är det inte. Min inställning är: kosten måste anpassas till individen. Vissa måste vara superstrikta. Vissa mår bra genom att minska lite grann på de värsta excesserna. Sedan vad man kallar lchf... Jag skulle inte kalla bananbröd lchf. Men jag skulle inte heller säga att jag som lchf-are inte skulle äta det. Det gäller ju att hitta sina egna gränser. förhoppningsvis är bananbrödet bättre än sötlimpa. Förhoppningsvis äter man bara en skiva då och då. Troligen är det lättätet. Själv låter jag sambon baka valnötsbröd till mig vid sällsynta tillfällen, skivar upp det o
  16. Det finns ju definitionen x gram per dag...och tumregeln 5 g/100 g, som också kan vara väldigt förvillande. Jag vet inte hur många kolhydrater det blir i ett bananbröd...men inget jag skulle föreslå för en nybörjare. När man vet vad man gör kan man ta ställning till bananer och bakverk. Om man klarar det, om man vill ha, och hur ofta man ska baka.
  17. Sover längre och är trött...ja det låter inte särskilt bra. Jag tror det finns folk som har tankar om när på dygnet man ska äta vad. Inget som jag har lagt på minnet, tyvärr. Jag har någon gång sett rådet att ta en potatis på kvällen för bättre sömn. Kanske ett råd att ta med en nypa salt, att döma av dina erfarenheter . Någon som har bättre koll än jag?
  18. Och jag brukar också säga: är du hungrig, så ät. Det tar ett tag att vänja sig vid den här maten. Efter ett tag upptäcker man ofta att man inte är hungrig fast man tänkt sig äta; då kan man låta bli maten just då. Själv var jag i många år övertygad om att det var lag på att äta frukost; snudd på, i alla fall. När jag ätit lchf i några år läste jag att man alls inte behövde äta frukost. Det tog ett tag innan jag vågade testa, då jag visste hur bottenlöst hungrig jag kunde bli om jag inte åt...men det var en lättnad när jag prövade. Tidig lunch på jobbet, middag hemma. Men jag har ju aldrig v
  19. Bra tankar. Kom på en anledning till att gnälla lite: att visa att det inte nödvändigtvis är jättelätt - men att det går att stå ut med. Uppmuntra andra till att stå ut; det är inte onormalt och farligt
  20. Och jag tänkte svara på frågan varför jag utsätter mig för att vara hungrig och känna mig irriterad, som jag såg i någon annan tråd. Värre effekter av fastan har jag inte. Visst känns det motigt ibland att inte få äta. Det känns väldigt motigt att ha ett BMI runt 30, också. Hjälper fastan till mot det, så står jag ut med det. Men till stor del är det gnäll, också. Tyck synd om mig!!! Irritation och dåligt humör. Nu äter jag igen; njuter av mat, glömmer lätt bort den.
  21. Inte göra något som är roligt, som ger en kick? Känns ju som ett koncentrat av livet just nu, så man blir alldeles pandepatisk (apatisk av pandemirestriktioner). Jag jobbar hårt på att komma ihåg att öka dopaminet, annars känns det som jag sjunker i träsket... Men testar du får du rapportera. Nyfiken är jag.
  22. Vad är det där för något kul? Som man inte ens får gnälla på??!
  23. Det är svårt det där. Ibland tar man sig igenom de där svårigheterna (bara man får gnälla lite ). Ibland är det inte värt det. Det vet man inte om man inte är mitt uppe i det hela. Men man ska orka med livet också. Jag hejar på. Och jag bryter fastan i morgon, men det har jag planerat.
  24. Vi brukar säga ”ät när du är hungrig, sluta när du är mätt.” Det enklaste är väl att börja så som du äter idag. Sedan upptäcker du kanske att du vill äta mer sällan. Eller också fungerar det bra som det är. Mellanmål ska inte behövas. Ät så du håller dig mätt till nästa mål. Magen behöver vila ibland.
  25. Det där med sötning är svårt numera. Jag har börjat utgå från att inte söta alls, och smaka av med lite lite sötning tills det är ätbart. För mig. Ingen annan vill ha det... Jag har lingon till Kålpudding; inte sylt. Jag gör chokladbollar helt utan sötning. Ska testa hur jag ska göra glass i sommar; tror det blir kokosmjölk med kakao.
×
×
  • Skapa nytt...