Effie

Medlem
  • Innehållsantal

    1 915
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    91

Allt postat av Effie

  1. Jag har inte ifrågasatt siffrorna. Jag bara påpekar att en ökning från 0,03% till 0,04% är en ökning på drygt 30%, vad du än tycker om det sättet att framställa det. Det är ren matte och inget att diskutera.
  2. Det där tolkade jag I alla fall som "det är ju ändå så lite...". Dessutom är det fel. Om koldioxidhalten har ökat från 300 ppm till 400 ppm, eller för den delen från 0,03% till 0,04% - så har det ökat med 30%. Och med 0,01 procentenheter. Det är stor skillnad. Man ska vara noga med orden. Annars blir det tjafs och missförstånd. Men nu verkar vi vara överens om vad vi menar. Då kan tråden återgå till kost och kolesterol, som känns mer relevant.
  3. En bit in I September. Jo, jag har nog delvis hittat hungerkänslorna igen (fast det är fortfarande alltför lätt att strunta I dem, åt båda hållen). Räknar ner dagarna tills jag ska sluta jobba; 30 september. Innan dess tanker jag inte ändra några matvanor; det är "ät när du är hungrig, eller när det passar" som gäller (typ kl 10-11 och 15-16, eller när jag kommer ihåg det). Och I oktober kommer jag nog att ta ett par veckor på mig att bara andas och fundera over livet; vad gör jag nu? Sova ordentligt; slippa gå upp fore kl sex, hitta en struktur, göra det jag vill (och vad är det?). Funderar på att fasta igen, men inte förrän jag blir ledig. Å andra sidan har jag lovat hemma att laga en massa god mat då... Promenader, ja det gör jag, men kanske inte så mycket jag tänkt mig. Jag arbetar fler dagar I veckan för att kunna vara lite extra ledig någon vecka, och har varit bortrest ett par helger, och då tappar jag focus på promenadvanorna. Dumt. Jag är lite bekväm av mig, så kommer jag att ändra promenadvanor nu på hösten? Återstår att se. Och jag får försöka hitta någon ny promenadväg att ta till ibland. Det är bekvämt att gå samma jämt och inte fundera - men omväxlingen behöver jag också. Skaffade Naturpasset (f.d. trim-orientering) I somras och har varit ute en gång; började gå Gotaleden (Goteborg - Alingsås); dvs jag kom till Skatås (första sträckan). Mat har jag inte tänkt särskilt mycket på, på sista tiden. Det blir standard. Samlar recept ibland, men bara samlar. Iofs är det skönt att inte tänka på mat...men det är som med promenaderna: bra med rutin, men kul med omväxling ibland.
  4. Bra. Då håller du med mig om att argumentet "det är så lite att det inte gör något" inte håller. Det är det enda jag hävdat I den här tråden. Du behöver inte argumentera mot mig I frågan om klimathotet, för där har jag inte skaffat mig någon åsikt ännu. När jag känner mig mogen ska jag kolla jalas länkar (tack jala). Men det var inte det som diskussionen handlade om.
  5. Det är battre argument. Och helt andra argument. Men att saga att ökningen inte gör något för att totalmängden är liten - det argumentet håller inte. Och det har inte att göra med om det är sant eller inte, utan bara att argumentet är irrelevant.
  6. Att förändringen har skett sedan 1750 är möjligen relevant. När var det påverkan av industrialiseringen tog fart? Vore intressant med en graf utifrån detta. Att jämföra koldioxidhalten I atmosfären med kolhydrathalten I kosten tycker jag är totalt irrelevant. Jag förstår skillnaden mellan halten I luften och procentuell förändring, och även kostens energiprocent och viktprocent och vad man nu brukar räkna med. Jag har fortfarande inte tillräckliga klimatforskarkunskaper för att avgöra om 400 ppm är kris eller inte - men jag köper inte argumentet "det är ju så lite att det inte gör något!". Det kanske är sant att 400 ppm inte gör något; det vet jag inte - men argumentet håller inte.
  7. Tror väl att det finns olika uppfattningar om detta. Jag har inte haft tid och ork att sätta mig in I frågan. Det krävs en del för att göra det. Men vad jag skrev om var feltänket att kategoriskt saga "det är så lite så det gör inget att det ökar med x procent; det är fortfarande lite". Det är sant I vissa fall, men inte nödvändigtvis I alla.
  8. Jag tycker inte att man behöver fasta för att få sådana spontana tankar. Och det behöver inte vara så tätt som två timmar. Sambon och jag krockar fullständigt I mattänket. Händer ofta att jag tycker "ska vi äta nu igen; vi åt ju för 4-5 timmar sedan!"... Numera äter vi sällan ihop; det går bara inte. 😞
  9. Jag är inte övertygad om att jag håller med om allt I det där resonemanget. Det där med procentuella förändringar och sådant, det är luriga saker. Ja, att en 50%-ig minskning kan tolkas som att två drabbade svenskar totalt genom ny mirakelmedicin minskat till 1 drabbad svensk (fiktivt exempel) - det är ju bara ett sätt att lura folk. Men om halten koldioxid ökar från 300 PPM till 400 PPM - även om det är totalt sett en väldigt liten del av atmosfären, så vet inte jag vad det har för effect. Så jag tycker det är fel att nonchalera det bara för att det är lite. Hellre ta reda på mer fakta.
  10. Det finns de som märker skillnad på vikten om de använder mejeriprodukter eller ej. Men inte alla. En hypotes är mjölkproteinerna, som påverkar insulinet. Och det kan vara skillnad på tillagade mejerier, eller att äta dem som de är. Man får testa själv.
  11. Jag har liknande erfarenheter, av värk som minskat vid fasta. En tå som hamnat under en vält stol, en hälsena som överansträngts vid dans...
  12. Protein finns, som Zepp sager, I kött fisk ägg, och I baljväxter (som du inte äter) och I mejerier (ost, cf etc). Om du testar att lägga in ett dagsintag av mat I något verktyg så får du en känsla för hur din fördelning ser ut - och det behöver inte vara exakt. Protein brukar vi väl ha lite olika uppfattningar om här på forumet. Vad jag vet klarar man sig på 0,8 g protein/kg kroppsvikt, men om det är optimalt...? Jag vet inte om 2 g/kg kroppsvikt är en fördel heller. Och så finns det proteiner av olika typer; vegetabiliska sags vara svårare för kroppen att ta upp (så man behöver mer); mjölkproteinerna lär påverka insulinet mer (vilket kan vara anledningen till att vissa behöver undvika mejerier om de vill gå ner I vikt. Men det kan också skilja mellan tillagade och icke tillagade mejerier). Man får pröva sig fram lite. Ett mätetal jag inte ser så ofta idag är Skaldemanfaktorn. Den är enkel. Gram fett / (gram kolhydrater+gram protein). Ska vara minst 1. Kan räknas på hela dagen eller enstaka matbit, som riktlinje. (Om något innehåller 4 g kolhydrat, 16 g protein och 40 g fett är faktorn 2. 40/(16+4) = 40/20 = 2).
  13. Effie

    Grädde

    Nej, det var inte alls just det som du påpekade. Om man går upp I vikt på VLCD (500 kcal /dag I form av pulver I vatten) så beror det knappast på överskott av kalorier. Du kan inte kalla det energität kost. Sedan tycker jag iofs inte att VLCD är något som man ska syssla med... men jag bara påpekar att viktförändringar inte alltid är så enkelt som att äta mindre och springa mer...för det är vad jag uppfattar att du sager.
  14. Effie

    Grädde

    Nu är du inne på kaloriräkning igen. Jag har träffat en person som gått upp I vikt på VLCD; Cambridge-metoden tror jag det var, 500 kcal/dag. Där kan du inte saga "ät mindre!". Du kan inte saga "spring mer!" heller, för det går inte. Det är det jag menar med att ja, viktförändring = kcal in - kcal ut. Det är sant, men totalt irrelevant, för man kan inte använda den informationen till någonting. Sedan kanske TS ska äta mindre eller mer sällan I just det här fallet - men man kan inte saga det generellt att man äter för mycket om man går upp I vikt
  15. Effie

    Grädde

    Och liknande enkla frågor har vi besvarat I åratal så här: Om du inte får den viktnedgång du önskar, så forsok...vi brukar ha en lista, och "utesluta mejerier förutom smör" brukar stå högt på listan. "Äta mindre, om du kan utan att gå hungrig" brukar stå mycket längre ner. Även om jag håller med om att "snabbt blir mätt och äter tre mål mat om dagen" later lite för mycket. "Ät när du är hungrig, sluta när du är mätt, lagom mätt så att du håller dig ohungrig till nästa mål" (som är ett tidigt råd) brukar leda till färre mål (men inte alltid), och antalet mål per dag påverkar inte nödvändigtvis vikten. (jo, noll...men det är inte heller något tidigt råd)
  16. Effie

    Grädde

    Jo men visst är det sant. Det är definitionen av viktuppgång. Totalt oanvändbart, men sant. Sedan hur man påverkar intag och förbrukning, med tarmflora och fungerande matsmältning, och hormoner och mineralbalanser, om nu det påverkar, överkänsligheter och proteintyper, och allt annat man kan ställa till det med...det är en helt annan sak. Men att räkna kalorier...det är slöseri med tid...
  17. Vill bara påpeka: Motivation klarar man inte att leva med I längden. Den går inte att hålla uppe. Vad man behöver är strategier och rutiner. Och möjligen en kost som är enkel att följa. Vilket LCHF oftast är. Rutiner och tänkesätt - ja, det är ju typ att vissa saker inte är ätbara, och att man inte måste äta var tredje timme. Strategier - det är att tänka igenom hur man hanterar resor, familjefester och annat som stör rutinerna. Klarar du enstaka avsteg utan att må dåligt eller hamna i diket I månader, eller är det battre att äta innan, eller kanske fasta hela dagen? Blir moster Beda jätteledsen om du inte äter hennes tårta, eller kan du omvända henne till nyttigare fika? Oftast Inga större problem, men bra att tänka igenom I förväg. Det är bara du som kan avgöra vad som funkar för dig.
  18. På den tiden jag pluggade latin, så läste vi även fabler, bla den om räven som satt och stirrade längtansfullt på en druvklase som hangde utom räckhåll. Och fällde den kommentaren. När fabeln kom hit, så hade vi väl inte så manga druvklasar att illustrera den med, så det blev rönnbär, om för klasarna eller för allitterationen med räven vet jag inte. Rönnbärsgele tyckte jag om förr I världen. Nu blir det sällan gele till maten.
  19. Werlabs har jag använt ett par gånger. Det går säkert att få samma prover tagna på vårdcentralen. Om man har någon anledning att misstänka att det är något fel. Om man lyckas övertyga läkaren om detta. Det brukar jag aldrig lyckas med.
  20. Jag har tyvärr ingen koll på soja. Utom att det ofta är gluten i dem också. Mer att vara uppmärksam på.
  21. Lägg till veganpropagandan som antyder att vegetabilier är battre för klimatet och nyttigare för människor att äta...den är jag väldigt trött på, att det räknas som allmän sanning. 😞
  22. Min känsla inför bröd är att det är formen, eller situationen, som jag kan falla dit på. Det är mackan som jag försöker undvika. Innan jag började med lchf, när jag stod där med "GI i praktiken" i handen och läste, så trodde jag på fullt allvar att jag skulle ha svårt att klara mig utan bröd och potatis. Men för mig försvann suget totalt inom nån vecka. Jag kunde passera brödavdelningen i butiken och tycka att det doftade gott (men inte lockande); jag kunde sitta och titta på när kollegerna fredagsfikade med hembakad äppeltårta, och det var inte svårt. Min sambo är snäll och omtänksam, och bakar ibland Birgitta Höglunds valnötsbröd eller det vita formbrödet åt mig. Det är mina favoriter. Och sedan gäller det att illa kvickt skiva brödet tunt, och frysa in det. Det är mättande bröd, spelar ingen roll, jag kan sätta i mig halva limpan, för en macka eller två eller tre eller fler, det är så lättätet - så den måste bort från min åsyn. I frysen går den bra, och jag kan ta fram en skiva då och en skiva då, när jag behöver den. Limpan räcker i månader, för det är inte ofta. Så vad är det som triggar dig? Mackan som form, eller brödet som smak och doft? Eller något annat? Det är bra att fundera på när man försöker utforma strategier. Min strategi är att inte ha bröd, LCHF eller annat, tillgängligt, och fokusera på annan mat. Bröd är inte ätbart. Om jag någon gång på en hotellfrukost väljer en croissant, för det händer - så njuter jag av den, långsamt - och sedan får det vara bra. Det får inte bli en vana. Men jag har hållit på med LcHF i många år - det är inget man ska börja kostomläggningen med. Och jag kan äta en och sedan sluta. Jag skäms inte för det. Livet är till för att njutas, och är avsteget värt det, så ska det njutas. Men det ska vara ett sällsynt avsteg, och inte en vana. Tanken är ju ändå att må bra. Men skämmas? Det är ju inte en fråga om etik och moral? Att vara en präktig människa, eller vad det skulle kunna handla om. Det handlar om att vara snäll mot sig själv. Och kämpa mot beroende - och det kan jag på tok för lite om för att skriva något vettigt om. Det får andra göra.
  23. Nej, jag vill inte veta var "här" och "där" är. Men jag har samma erfarenhet. Äter jag LCHF, så känner jag inte någon svettlukt, även fast jag inte använt deodorant på flera år, och duschar huvudsakligen i bara vatten; tvål bara om jag är riktigt svettig. Men när jag testade ALP (som MariaF och jag nämnt i andra trådar. En kost på lchf-grund, men med mycket grönsaker, och särskild fördelning av kosten över dagen) - så konstaterade jag efter ett tag att jag stank (inte svett, utan bara illa), även om jag duschat ett par timmar tidigare. Jag lyckades aldrig räkna ut varför. Tror det blev bättre efter ett tag; jag minns inte.
  24. Ja, som lchf-are tål man ingenting. Två glas, och man ska ha krypavstånd hem. Det blir inte mycket vin drucket på ett år, särskilt som jag bor med en godtemplare. Jag kan tänka mig att ta ett glas vin på egen hand; whisky och konjak också för den delen. Men jag kommer sällan på tanken. Även om jag också tycker vin är gott.
  25. Har som hastigast tittat på den också. Och fastnade på, nånstans i toppen, att äppelcidervinäger låg mer åt undvik-hållet. Det är ju något som brukar framhävas som nyttigt att dricka, och jag rent ut sagt avskyr den...så jag håller nog gärna på honom i det fallet...? Och mjölkchoklad var det som låg allra längst ut på no-no-listan av fetter...bredvid glassen.