Jump to content

Effie

Medlem
  • Posts

    2,162
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    121

Everything posted by Effie

  1. Nej, jag menar inte tankar. Att skriva ner dem är en bra idé. Jag brukar lyssna på ljudbok, för att hantera fladdriga tankar. Men då har jag kommit så långt som till sängen. Det jag tänker på är en allmän vag känsla av att jag borde ha…eller nåt. Inget som går att sätta ord på. Ger rastlöshet. Bättre att försöka förebygga det. Göra saker. Göra roliga saker, spännande saker. Äta bra. Vila. Motionera.
  2. Det känner jag igen, jag också. Funderar på om det är stressrelaterat. Funderar på om det är dopaminrelaterat. För min känsla är ett gnagande men obestämt missnöje som hindrar mig från att få ro att sova.
  3. Jag skulle nog också säga: ha tålamod. Fyra veckor? Om du inte fått något resultat om fyra till sex månader kan du börja fundera på att skruva på något. Mät på några ställen, som MariaF föreslår. Njut av maten, och livet (så gott det går, för jag vet inte hur du har det, men jobb och småbarn brukar bli ganska stressigt). Träna lagom, för att må bra. Var snäll mot dig själv - och då menar jag inte godis och skräpmat, men förlåt dig själv om du slirar, någon gång. Men med ”snäll” menar jag att prioritera sådant som är bra för dig.
  4. Teoretiskt, kanske. Jag är inte så säker på att kroppen är så teoretiskt lagd. För det första tror jag det är individuellt. En del kan vräka i sig fett och ändå gå ner i vikt. Andra får medvetet hålla igen. För det andra brukar vi säga att vi viktminskar med kroppen, inte mot. Att ge den mat som säger ”fettet får du bidra med själv!” uppfattar jag som att försöka tvinga kroppen För det tredje blir väl signalen till kroppen: dåliga tider, svält, håll i reserverna. Magert kött räknas nog dit. Därmed inte sagt att man ska överdriva fettet. Man får testa sig fram till vad som funkar för en själv. Och kanske variera intaget.
  5. Jag brukar äta D3+K2. K2-kapseln är på 90 mikrogram(?). Jag har testat att dubblera dosen under en månad, utan någon effekt.
  6. Det där är nivån vi strävar mot. Vad som händer när vi når 7 av 7 vet jag inte…?
  7. Nu kollar jag på datorn. Hovrar jag på raketen står det Rank: Veteran 5/7. Det är, så vitt jag minns, inte som det var förut. Inte för att det är viktigt.
  8. Raketen? Det händer ingenting om jag petar på den. Jag har inte kollat hur det ser ut på datorn.
  9. Vilken blå symbol? Vad jag än petar på står det bara ”medlem”. (Ipad) edit: om jag tittar på min profil står det ”veteran”. Det är inte en titel jag valt.
  10. Effie

    MAF-tråd

    Ja, bara man vet, så är det väl bra
  11. Effie

    MAF-tråd

    Men kan det inte vara bra att kolla känslan mot pulsen? En sorts kalibrering? Eller är det jag som inte fattar?
  12. Känner igen det där. Min sambo är alltid orolig för att jag ska svimma av, eller nåt, om jag inte äter varannan, var tredje timme…fast han vet ju att jag tillhör någon konstig art som faktiskt kan vara utan mat flera timmar i sträck; han vågar bara inte lita på det… Jag har givit upp försöken att förklara att det beror på kosten; förr behövde jag ju äta jämt.
  13. Äter jag frukt? Ja. Hur ofta? När jag känner för det. Ett par gånger per kvartal kanske. Bär kan bli oftare. Men jag är periodare. Hur äter jag frukt? Som den är, eller i efterrätt. Bakverk med torkad frukt. Ingen egen trädgård. Köper svenska äpplen; tycker de är goda.
  14. Får erkännas att jag aldrig läser Diet Doctor. Orkar inte med alla recept och videor.
  15. Vad svåra frågor du kommer med… ”Drick när du är törstig ”… rådet fungerar om man har törstkänslor. Jag är typen som kan gå en dag utan att dricka, om jag inte påminner mig om det. Minns från tiden på viktväktarna att det var viktigt för viktnedgången att dricka tillräckligt (och att man alltid blev kissnödig på promenaderna); om jag fick någon förklaring varför så begrep jag den inte. Det finns ju vatten i maten också; det får man inte glömma. Dricker man mycket sköljer man ut salt. Vi har system i kroppen för att hantera för mycket salt och för lite salt. Vad jag har läst är att det jobbigare för kroppen att hantera för lite salt, och att det i längden höjer blodtrycket, pga några hormoner . Själv har jag fått rådet av en läkare: undvik salt och mättat fett. Jag tänkte då att jag ju fick högt blodtryck på en kost där jag undvek fett och salt, och med lchf och mer salt halverade jag medicinen (men det visste inte han). Jag är inte läkare och kan bara berätta om mina erfarenheter och inte ge dig andra råd än att läsa på. Och köp bra salt.
  16. Jag har bakat ett par kakor ur den. Några småkakor, med fikon, kanel, pumpakärnor. Någon chokladkaka, som jag nog skulle haft en mindre form till. Jag gillar principen med lite frukt, hellre än sötningsmedel. Och jag gillade smaken på det jag bakade. Men det får inte bli ofta; det är det där med trigger. Det gäller allt bakat.
  17. Jag är inte heller förtjust i sötningsmedel. Det lär funka med kombinationen erytritol och stevia. Sötströ? Jag köper det inte.. Själv har jag köpt Birgitta Höglunds bok, att baka med frukt och grönt. Jag har hellre lite frukt, och håller igen på det, så det inte blir så sött.
  18. Det där är en intressant fråga. Måste det låta som att man späker sig så fort man stänger munnen i fem minuter? Ok, jag överdriver...men för mig är fasta åtminstone ”att avstå från mat vid tillfällen jag normalt skulle äta”. Kan diskuteras.
  19. Och jag gör väl ungefär tvärtom. Kokar buljong...smakar av...dricker kanske lite, eller gör soppa, om den råkar ha blivit ok...fryser in den i tärningar...använder dem i diverse grytor. Smaken märks inte men nyttan får jag. Men jag är ju den som absolut inte trivs med att dricka mat...eller dricka alls. Möjligen kaffe.
  20. Jag bröt fastan idag; skulle ha fortsatt tills imorgon, men det funkade inte. Jag tror på vanan. Jag tror på variation. Ska se om jag fixar lite längre fastor, när jag inte behöver vara koncentrerad (spanskakursen är slut). Men jag får lyssna på kroppen. Längre fastor, om jag klarar dem, gör något kilo, eller ett par. Men lätt är det inte.
  21. Hållit på ett tag med vanlig lchf, och fasta ett par dagar varannan vecka. När spanskakursen är slut för terminen ska jag se om jag kan fasta en dag till per gång. Äter gott och rejält och efter hunger när jag inte fastar. Sambon har varit snäll och bakat valnötsbröd till mig. Det är en frestelse. Leder lätt till sug och onödigt ätande. Och ostätande; jag som hållit mig från mejerier i flera månader. Läste någon artikel om kaffe i tidningen; tydligen hade det ingen större effekt på hälsan. Det enda man inte skulle göra var att göra uppehåll (detox); det blev bara jobbigt. Nåja, jag har ju aldrig märkt någon skillnad av att låta bli kaffet, så jag har inte planerat fler uppehåll.
  22. Variation tror jag är en bra idé. Och nej, livet är inte rättvist.
  23. Njae. Jag googlade, eftersom jag undrade om det var sant. Det jag hittade var 30% glukos och 40% fruktos. Och möjligen någon variation; fastare honung mer glukos. Inte för att jag brukar äta det... Och så är jag impad av prestationen, med eller utan socker.
  24. Ja, hitta d i t t upplägg. Det är bara du som vet hur du reagerar på ett sätt att äta, eller att låta bli vågen. Skriv ner det. Och ha det i planen. Tugga-tugga-monstret är skickligt på att förklara att det är jättebra att äta en massa olämpliga saker; åtminstone mitt. Då är det bra att kunna motbevisa.
×
×
  • Create New...