Gå till innehåll

Ninja Ister

Medlem
  • Innehållsantal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

19 Bra

Om Ninja Ister

  • Rank

Contact Methods

  • Website URL
    http://isterister.wordpress.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  1. Började med LCHF 2009, på allvar 2010. Numera rätt liberal (40-50g kh/dag). Minskat 20-25 kg i vikt. (158 cm 65 kg) Det märkliga med viktnedgången den här gången är att det är midjemåttet och magen som har minskat, bysten håller sig kvar liksom rumpan. Alltid tidigare när jag gått ner (jojo-bantat i 30 år) har rumpan och bysten försvunnit, men midjan varit i princip oförändrad. Som 56-åring har jag äntligen en kvinnokropp med rumpa och midja - slipper köpa byxor på herravdelningen.
  2. Jag har ätit LCHF sedan 2009, vägde då 90 kg till mina 158 cm. Först i början gick jag ner cirka 10 kg i ett nafs, sedan avstannade viktnedgången och jag låg stilla ett år eller två då jag inte orkade följa LCHF strikt. Sen gick jag över till 16:8 och då började vågen sakta men säkert att gå nedåt igen. Nu kör jag 16:8 och är inte alltför strikt längre - och vågen fortsätter neråt. Inte mycket, men dock. Förra sommaren låg jag och pendlade mellan 67-68, nu pendlar jag mellan 66-67 och har tangerat 65 någon gång också, utan att jag behöver göra något. Det händer att jag äter frukost - speciellt
  3. Som tonåring (mitten på 70-talet) gick jag i princip alltid barfota - på dagarna och även kvällarna när det vankades fest i Parken - ibland blev man lite blodig av glasbitar, men det funkade. Tog på mig strumpor på natten för att inte riva sönder lakanen med mina hårda fotsulor, jag minns att mina fotsulor blev så okänsliga att jag kunde släcka en cig genom att trampa på den med hälen (på den tiden rökte jag ju också). Jag har aldrig gillat att gå med klack, har alltid velat ha skor typ ballerina/kinaskor, dvs så lite sula som möjligt - har visserligen gjort några försök att ha finskor med kl
  4. Jag har stått stilla på vågen dryga året, nästan ett och ett halvt år - jag växlar mellan 67-69 kg till mina 158 cm. Jag har varit uppe kring 90kg så jag är fullt nöjd med vikten nu. Är inne på 5:e året med LCHF, så man kan nog säga att det är min nya livsstil. Det senaste året har jag alltså inte minskat i vikt, men från dec 2011 har midjemåttet minskat med 5 cm, trots att vågen varit stilla! Även behån måste bytas ut - från början hade jag 95C, förra året 85D nu har jag 80E - dvs omkretsen har minskat med 15 cm men byststorleken har hållit sig på samma. Tidigare, när jag bantat med lågfet
  5. Stekt fläsk med löksås: Stek rimmat bogfläsk i skivor, spar stekfettet i pannan, lägg i lök i skivor och stek mjuka, häll på grädde och red med lite philadelfia-ost. Servera med broccoli och blomkål
  6. Kolhydratinnehållet är ju lågt på 90% chokladen, två bitar ger 2,8 g kolhydrater och ryms ofta i även strikt LCHF. Äter man hela kakan, då får man nöja sig med bacon och ägg resten av dagen. De 70-75 procentiga innehåller 30-35 g kolhydrater per 100 gram och två bitar blir 6-7 gram kolhydrater så då börjar det bli kärvt med strikt LCHF, äter man fler bitar så blir det svårt att hålla sig inom gränserna. Den 90% kan kännas torr ibland, då gör jag tryffel - 100 g choklad smältes, blandas med 1 dl vispgrädde och 25 g smör och 1 msk stevia-strö. Hälls i småformar och läggs i kylen för att ste
  7. Jag funderar lite kring kolhydratreducerad kost vid olika tumörsjukdomar, finns det studier på hur tumörer reagerar på när man inte tillför kolhydrater till kroppen? Någonstans vill jag minnas att tumörer älskar socker. Min man, som avled av matstrupscancer fick intravenös näring (i princip ren glukos) sista två veckorna i livet ( och hade dessförinnan fått råd om näringsdrycker med massor av kolhydrater) och tumören växte explosionsartat sista månaden. Är det någon som känner till några studier om detta?
  8. GTC-restaurangen på Sörby Urfjäll erbjuder LCHF-sallader varje lunch. Ibland har de också varmrätt som är LCHF-berättade personalen för mig. Tyvärr visade sig den sk Ceasar-sallad-LCHF innehålla både brödkrutonger och honungsmelon, så deras kunskaper kanske inte är riktigt up to date.
  9. En strikt dag; Frukost - kaffe m cocosolja. 1 cm greveost (ingen aning vad det väger, skär en centimeterstor bit direkt från enkilosbit) eller en bit Brie, Camembert. Lunch - kycklingfile med fetaost o grädde, broccoli Middag - ägg i någon form, omelett, äggröra, stekt, kokt. När jag kör strikt måste jag också äta cirka 100 g vitkål - oftast rå - annars stannar magen.
  10. Jag tycker att det är bra att ha lite siffror kring kolhydraterna - då är det lättare att se varför det sker/inte sker exempelvis viktnedgång. Själv vet jag att om jag lägger mig på superstrikt eller strikt nivå (under 20 g/dag) kommer jag att minska i vikt. Jag håller vikten och kan i princip leva helt normalt med moderat LCHF, det har jag nu gjort i några år med lite avsteg till liberal (eller tom mycket liberal) under semester. Jag tycker att det är kul och bra med kategorier, det hjälper mig att hålla koll. Idag har jag varit på superstrikt nivå, igår likaså, i morgon kommer jag sannol
  11. Jag ser till att jag får i mig en bra lunch, då fixar jag ett 90-minuters karatepass på kvällen. Har faktiskt testat några gånger med att käka en bacon-ägg frukost vid 7 på morgonen och köra ett 90-minuterspass 12 timmar senare, utan problem. Löpningen funkar också bra utan extra kolhydrater, men jag springer max 90 minuter så jag har inte provat ritkigt långa sträckor. Däremot när var jag på ett karateläger och körde 12 pass på fyra dagar (4,5-5 timmar/dag), då la jag till en halv subway-macka till lunch dag två. Och min löparmage som tvingade mig till skogen efter fyra-fem kilometer är
  12. Mitt sockersug triggas inte av Stevia eller aspartam, men jag sötar allt mindre. Stevia är ju ett naturligt sötningsmedel till skillnad från aspartam, så jag föredrar Stevia, men i små mängder. Det är främst efterrätter jag sötar numera, speciellt om jag har gäster som inte äter LCHF. I början av min kostomläggning (nov 2008) gjorde jag massor av olika sötsaker med sötningsmedel, men numera känns inte sötsaker som det bästa jag kan äta - det är alltså inget jag längtar efter. Jag dricker också gärna en light-läsk till helgen (dricker inte alkohol alls) och det ger inte heller sockersug. Så det
  13. Jag äter det som jag vill av det som bjuds, dvs allt som innehåller mindre än 5% kolhydrater. Om diskussion om kosten och hur farligt det är kommer upp brukar jag bara säga att jag har bytt ut potatis, pasta och ris mot broccoli, blomkål och vitkål och uteslutit mjöl och socker och sedan ställa en motfråga om vad de tror att jag kommer att lida brist på. Det brukar ju alltid finnas sallad och olja, till frukost finns det nästan alltid ostar - och man överlever rätt bra på några skivor ost med smör på till frukost! Då blir det ju nästan som alla andra, förutom att man utesluter brödet. Det ÄR
  14. Jag har kört LCHF mer eller mindre strikt i fyra år. Jag fuskar ibland, främst med choklad, någon gång med glass. Det blir alltmer mindre fuskande - det är helt enkelt inte gott längre med exempelvis bröd eller potatisklyftor som jag älskade förr. Jag känner inte längre att det är något som helst problem att hålla sig till LCHF, det går utmärkt att få bra mat ute också, i nödfall duger en korv utan bröd (choritzo el dylikt, brukar vara lågt kh-innehåll). Jag tänker mig lite för när jag fuskar, försöker undvika att fuska en träningsfri dag, tänker mig att det är lättare för kroppen att hanter
  15. Jag började med LCHF som 49-åring (49+9månader) - nu fyra år senare väger jag cirka 25 kg mindre! Tur att jag började innan jag blev 50, annars hade det väl varit kört! Och då bör det tilläggas att jag varit bantare sedan tidiga tonåren, jag har alltid bantat förr och lyckades skaffa mig 30 kg övervikt under dessa tallriksmodellsår.
×
×
  • Skapa nytt...