Jump to content

Stefan Olofsson

Medlem
  • Posts

    11
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by Stefan Olofsson

  1. Bra info och koll på forskningsläget inom nutrition och muskelbyggande hittar man på bayesianbodybuilding.com Menno Henselmans vet det mesta som är värt att veta om detta. Googla även "darthluiggi" (en annan kille) och sök på Youtube. Även på Reddit.com. I korthet: Vad jag förstår går det utmärkt att bygga muskler på lågkolhydratkost/LCHF/ketogen kost bara man på sikt/i genomsnitt äter över sitt energibehov (kaloribehov) och inom detta får i sig ca 1,6 gram protein per kg kroppsvikt per dygn (önskad vikt/"idealvikt", det som ibland benämns LBM=lean body mass), och minst ca 1,5 gram fett per kg kroppsvikt (du behöver äta betydligt mer än så för att kompensera för lägre andel kh). Kolhydrater och fett är ur energisynpunkt i princip utbytbara mot varandra (dvs. du kan äta fett istf kh för att nå upp till ditt dagliga energibehov). Läs gärna Menno Henselmans bloggposter om "all things related". Börja att läsa "bakifrån", dvs läs i kronologisk ordning, från sidan 8 och fram till sid 1. Jag lovar att svälja skammen och posta bilder på mig själv i början av sommaren för att visa "före och efter". Fortsätter det som det börjat bör man kunna skymta en viss skillnad i kroppsform/muskeltillväxt
  2. Snart exakt två år sedan jag la om kosten till LCHF (visste inte då att det fanns en sådan förkortning/rörelse). Några råd: 1. Bestäm dig för att gå "all in" de första fyra månaderna och gör inte detta halvhjärtat (ger i sämsta fall dåligt resultat och man lägger av i brist på motivation/bra resultat). 2.Ta bort allt socker och livsmedel med mycket socker i, ta bort alla spannmålsprodukter, dra även ned ordentligt på stärkelserika rotfrukter, ät ordentligt med smör, grädde, kokosolja/-fett, olivolja, och ovanjordsgrönsaker. 3. Börja varje dag med ett stort glas vatten med 1-2 krm salt för att hålla vätskebalansen och mineralbalansen. 4. Komplettera varje dag med minst 2500 IE D-vitamin, 2000 mg Omega 3 samt 250 mg Magnesium. 5. Fuska aldrig under de fyra första månaderna. Man bara lurar sig själv att "det funkar nog ändå". Det gör det med stor sannolikhet inte. Att vara strikt i början gör att man får bra resultat och förstår "det fina i kråksången". 5. Ät bara när du är hungrig på riktig och sluta när du är mätt. Blir du sugen på mellanmål så ta en bit fet ost, en ostskiva eller två med smör på (eller Bregott Ekologiskt..gott!). 6. Läs "Matrevolutionen", "Ett sötare blod", "Varför vi blir feta - och vad vi ska göra åt det" (av Gary Taubes). Kunskap är viktigt! 7. Prata inte så mycket med alla andra utan gör det till din egen grej. Folk har så mycket fördomar och okunskap så deras godkännande och kritik kan du klara dig utan...tills du har koll och lite mer skinn på näsan! Lycka till!
  3. Barfotalöpning eller löpning i minimalistiska skor blev en nytändning för mitt löparliv. Sprang mycket för ca 15 år sedan men tappade bort träning och löpning när familjelivet tog allt större plats. Efter kostomläggning för ca 1 1/2 år sedan (till LCHF) kom kraften, energin och lusten till träning tillbaka. Springer för det mesta i mina New Balance Minumus Trail och klarar inte längre av att springa i mina Asics Gel Cumulus 14 jag köpte tidigt i höstas. Vill också understryka vikten av att ta det riktigt lugnt med barfotalöpningen i början för att undvika skador. Med rätt intro, tålamod, styrketräning för fötter och vader och noggrann streching, är riksken för skador liten. Jag har också ett par Nike Free 3.0 v4 jag kommer att använda när jag springer lite längre sträckor men jag kommer definitivt att prova med riktig barfotalöpning framöver för att kunna jobba med mitt löpsteg mer fokuserat. Tack alla erfarna barfotalöpare som delar med sig av sin erfarenhet . "Barfotaskorna"/NB Minimus Trail använder jag även i CrossFit-boxen och det funkar utmärkt Till salu: Joggingskor, Asics Gel Cumulus 14, strl. 40 i nyskick, använda ca 10 km. Pris 400 kr
  4. Hej Karin! Jag är inte någon expert på detta men om du vill fördjupa din egen förståelse i kolesterolfrågan upplever jag att läkaren Peter Attias utmärkta bloggartikelserie "The straight dope on cholesterol" (nu inne på nionde delen) är en mycket noggrann och "up to date" genomgång. Den är på engelska och pedagogisk men inte jätteenkel att hänga med i, men med lite tålamod och eget intresse lär man sig mer än de allra flesta läkare kan om detta intressanta och omdebatterade ämne. Mycket nöje!
  5. Hej TS (trådstartaren). LCHF är ingen "diet" man bara tar till för att gå ner i vikt eller gå från diabetes typ 2 till typ 0, utan är en hälsosam livsstil/kosthållning man med fördel kan lägga om till direkt. Det är varken svårt eller besvärligt att direkt eller successivt ta bort socker, spannmål (viktigast) ur kosten samt dra ner ordentligt på andra stärkelserika livsmedel. Det finns inga hälsomässiga nackdelar, bara fördelar, att höja mängden fett från smör, grädde och ost (om du tål mejeriprodukter) eller olivolja och kokosolja. Under "övergångsperioden" se till att få i dig ordentligt med salt och vatten och lägg gärna till kosttillskott i form av Omega 3, D-vitamin och magnesium (tyvärr svårt att få i sig tillräckligt av genom kosten), så slipper du troligtvis besvär under de första veckorna. Själv kände jag inte av några som helst problem trots att jag gick från ganska mycket socker, bröd och pasta till 0 av de nämnda livsmedlen. Tarmbesvär, colon irritabile, sedan 10-12 år tillbaka var borta efter fem dagar på LCHF. Det är nu nästan exakt ett år sedan jag gjorde kostomläggningen och har inte varit i närheten av att vara sjuk en enda dag se'n dess. Läs "Matrevolutionen" och "Ett sötare blod". Lycka till!
  6. Jag tror inte på teorin om alkoholberoende - det handlar om dålig karaktär helt enkelt...
  7. Många bra inlägg ovan och det jag på grund av mina egna erfarenheter kan säga/tillägga är att det för mig är viktigt att få mig tillräckligt med salt, tar magnesiumtillskott och dricker lagom med vatten. Löptränar tre till fyra gånger i veckan och ligger nu bekvämt distansmässigt runt milen från att för ett halvår sedan kämpat mig runt 3 km med blodsmak i munnen . När jag började springa hade jag lchf:at i ca ett halvår (feb-juli) och kunde sedan inte sitta still längre. Det bara spritte i benen .
  8. The China Studys tolkning/de slutsatser som Campbell drar av denna plockas mycket detaljerat ned av Denise Minger på hennes blogg. Se/lyssna gärna på hennes föredrag från low-carb cruise
  9. Jag instämmer i det du skriver och brukar lite raljant kalla spannmålsprodukter för fågel- och gnagarföda då dessa djurs matsmältningsapparat är mer lämpade för spannmål. Jag tyckte också mycket om bröd men fann att det nog till största delen är frånvaron av spannmål som fått mig att må som om jag var 20 år igen. Colon irritabile sedan 10+ år försvann fem dagar efter att jag lagt om kosten till lchf.
  10. Problemet är att vi/de som äter lågkolhydrat/lchf bryr oss för mycket om vad andra tycker. Jag struntar i vad andra tycker och jag dömer ingen annan för vad de väljer att äta. Om någon frågar säger jag bara att jag äter det jag mår bra av och därmed punkt. Att förvänta sig att bli särbehandlad är en återvändsgränd. Jag tar upp på tallriken det jag vill äta och inget annat när jag blir bjuden. Jag vill absolut inte att det ska serveras särskild mat för mig. Jag svarar på frågor men predikar inte för andra...eventuellt informerar jag om var de kan få mer info. Är de intresserade så är de, och i annat fall skiter jag i vilket. Jag viker aldrig ner mig för socialt tryck eller andras fördomar/ogillande och som vuxen får man nog tyvärr finna sig i att bita ihop och tåla att andra kommer med fördomsfulla påpekanden (kanske i ren välmening). Man kan inte förvänta sig att alla ska förstå och visa hänsyn i alla lägen utan det är bättre att bara strunta i andras kommentarer. Det tar slut så småningom när de märker att man blir snyggare och snyggare, lättare och lättare, friskare och friskare . Integritet är viktigt men jag förstår att det inte är så lätt för alla att stå upp för den man är och de val man gjort i livet....det gäller på fler plan än en naturlig kosthållning...om än lite kontroversiell för de okunniga.
  11. @evaharald: Många och olika är vägarna till ett "nytt liv" med lågkolhydratkost. Skoj att du mår bra och har fått ny energi. Vet hur skönt det är att slippa en "avig" matsmältningsapparat. Efter de första sex månaderna på lchf kunde jag inte längre sitta still och spara på min nyvunna energi, så jag tog upp löpträning ca 13 år efter att jag löptränade regelbundet sist. Ta det mjukt och lugnt i början, ca 1-2 km 3 gånger i veckan. Börja springa lätt, och promenera raskt när du inte orkar springa längre. Det dröjer inte länge förrän du orkar springa hela rundan och känner att du vill öka distansen. Stretcha ordentligt efter varje pass och pilla in ett par dagar med några lättare pass med styrketräningsövningar för mage, rygg, armar och övriga kroppen. Du kan göra det på mattan hemma utan att gå till gymmet. Det brukar ta ett par tre månader innan man är inne i rutinen. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsfika är ett helt onödigt sätt att äta. Ät när du är hungrig och sluta när du är mätt. Ibland är man hungrig på morgonen och då äter man. Jag äter två ägg, tillredda på olika sätt, tillsammans med bacon, fisk, avokado eller något annat. Om du är hunrig på morgonen se till att äta tillräckligt med fett. Kanske en halv dl hallon och en dl Smetana, om ägg och makrill/bacon känns för mycket. Man måste inte försöka efterlikna hur tallriken/måltiderna såg ut innan kostomläggningen. Lycka till!
×
×
  • Create New...