Gå till innehåll

Matgiken

Medlem
  • Innehållsantal

    32
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Matgiken vann senast 2 Februari 2013

Matgiken hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

23 Bra

Om Matgiken

  • Rank

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.matgiken.wordpress.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  1. Den här färggranna och smakrika soppan med asiatiska undertoner har på kort tid blivit en favorit här hemma. Ska man vara krass så kanske den snarare kvalar in under paleo än under renlärig lchf, med tanke på att morot är en relativt söt rotfrukt, men jag ser ingen anledning att vara så petig. Du får som vanligt själv avgöra hur känslig just du är och vad du vill välja att äta. På plussidan står en rejäl dos av den nyttiga kokosoljan, immunförsvarshöjande ingefära, chili och vitlök och att den är både gluten- och mejerifri. Och så är den ju så himla god! Ett litet tips! Kokosmjölk har en tend
  2. Närmsta vännerna och syskon etc vet och respekterar hur vi äter och där får vi alltid mat som funkar bra. Svärföräldrarna är största utmaningen. Har provat art ge bort både Matrevolutionen och LCHF för seniorer, svärfar har glutenallergi och svärmor prediabetes och fibromyalgi, men polletten trillar inte ner. De förstår verkligen inte! På riktigt. Under flytten bodde vi där i ett par omgångar och då löste vi det genom att ge dem konkreta alternativ. "Vad vill ni ha till frukost, ni äter ju inget bröd eller gröt eller så?" — Ägg blir jättebra, tack. Ägg och smör, och en kopp kaffe blir top
  3. Åh, nu sätter du fingret på något jag tycker är svårt. Vill så mycket men blir lätt väl optimistisk och så står jag där med dåligt samvete och panik när jag inser att jag inte kommer att nå målet. Och det mår man bara skit av. Vet inte hur mycket pengar jag har lagt på anmälningsavgifter till för långa lopp genom åren... Jag hoppas som du att någon kan tipsa om hur man sätter vettiga mål — och når dem! ;-)
  4. Känner igen det där! Just vad gäller fröknäcke är jag bottenlös. Vet inte om det helt enkelt triggar något gammalt dåligt ätbeteende men jag kan äta hur mycket som helst utan att "bli mätt". Mitt tips till dig är att satsa på riktig mat istället för goda, snacksiga mellanmål. Många upplever att både nötter, ost och fröbröd är lätt att överäta och, precis som du säger, att mättnaden uteblir. Ät kött/fisk, grönsaker och fet sås tills du är mätt och nöjd till huvudmålen. Blir du sugen/hungrig mellan målen så ställ dig själv frågan om du vill ha ett kokt ägg. Vill du det är du hungrig och vill d
  5. Frukostlatten består av 25 g smör, 1 ägg, 2 tsk snabbkaffe och lite vaniljpulver. Mixa och slå på 2 dl klokhet vatten. Ljuvligt gott och mättande! Annars svart kaffe om jag inte är hungrig, lite grädde i om jag behöver mättnadskänslan, och vispad grädde ovanpå svart kaffe om det är helglyx.
  6. Grattis till ditt nya liv, och bra jobbat så här långt! Kikade på vad du gillar och har klistrat in länkar till några recept som kanske kan falla dig i smaken. Chaminjonsoppa med bacon http://matgiken.wordpress.com/2011/11/21/champinjonsoppa-med-bacon/ LCHF-pizza http://matgiken.wordpress.com/2012/02/03/antligen-helg-och-lchf-pizza/ Tacogratäng http://matgiken.wordpress.com/2011/05/06/happy-friday/ Fläskpannkaka med ost och bacon http://matgiken.wordpress.com/2011/04/17/stoldgods/
  7. Här hemma är "äggsmör" en favorit. Koka två-tre ägg ganska löst. Lägg i en rejäl smörklick i en skål, kanske 25 g till två ägg (väger aldrig...), och skeda ner äggen medan de fortfarande är varma. Lite salt på och så rör du runt så att äggen hackas sönder och blandar sig med smöret som smälter av värmen. Rena barnmaten men ljuvligt gott, och tack vare smöret så står du dig bättre än på enbart ägg. Sambon är hantverkare och flänger runt väldigt utan möjlighet till mellanmål, men sedan han började med den här frukosten så har han inga problem att klara sig fram till lunch.
  8. Jag gör samma sak, men med en viktig skillnad. Istället för att säga "Huuuur kan du äta det DÄR??" och skuldbelägga, så försöker jag att utgå ifrån mig själv. Mer typ "utifrån den information jag har så skulle jag inte vilja äta det där", eller "för egen del får jag problem med magen och har lätt att gå upp i vikt om jag äter den där typen av mat".Politiskt korrekt kan tyckas, men min erfarenhet är att det är lättare att få till stånd en diskussion eller ett nyfiket samtal om man i te skuldbelägger och går i klinsch. Anfall är ju som bekant bästa försvar... ;-)
  9. Jag kör också på Zetas rapsolja, men gissar att t ex ICA:s, något billigare, funkar bra den med. Huvudsaken är att det är en vanlig varmpressad rapsolja som inte har den där nötiga smaken som kallpressad olja har. Och undvik solrosolja, "matolja" och jordnötsolja som visserligen är smaklösa men innehåller väldigt mycket inflammationsdrivande Omega 6.
  10. Läste igenom en chatt med PT:n och kostrådgivaren Jonas Bergqvist häromdagen. Hans rekommendation var att du äter något litet efter ett tyngre pass, för att ge musklerna lite extra protein. Lite ost eller ett par ägg var förslaget.
  11. Det finns en del snabbvarianter med hela ägg och så vidare, men jag kör på ett klassiskt recept: Majonnäs, ger 2 dl 1 äggula 1 tsk dijonsenap 1 tsk rödvinsvinäger 2 dl naturell rapsolja (OBS! Inte kallpressad "fin" rapsolja, den smakar urk här!) salt peppar lite citronsaft. 1. Blanda äggula, senap och vinäger i en skål. 2. Tillsätt oljan lite i taget under kraftig vispning, för hand eller med elvisp/mixer. 3. När all olja är tillsatt och majonnäsen tjock, smaka av med salt, peppar och lite citronsaft. Späd med några droppar vatten om den är för tjock.
  12. Jag "trycker" inte i mig kokosfett medvetet alls, utan använder det som ett bra fettalternativ där det passar. Det kan vara i kokosplättar, eller i fröknäcke, eller att steka i när jag lagar asiatiskt. Någon enstaka gång kan jag ta en sked i kvällsmuggen med te om jag känner mig sugen och inte tycker att jag borde tugga i mig något annat. Följaktligen finns det alltid kokosfett i skafferiet, men jag är ingen storkonsument.
  13. Jag tycker personligen att det är lite fånigt att de har tillsatt arom i den, det är istället för senap gissar jag, men för övrigt är det inte mycket att klaga på vad gäller Hellmans (sockret känns väl iofs lite onödigt det med, men det är inga stora mängder. Förutom att jag tycker att den smakar apa och föredrar Kavlís, men det är ju jag det. ;-) Har du provat att göra själv? Inte alls svårt, garanterat inga konstiga ingredienser och då kan du ju justera smaken som du vill!
  14. Är inne på mitt tredje år med LCHF. 173 lång och väger 69 kilo ungefär. Har inte gått ner i princip något, men har inte heller kört extremt strikt då viktminskning inte varit målet. Lite mörk choklad, en del nötter, grädde i kaffet etc är sådant jag tillåter mig utan att blinka, eftersom jag i grund och botten är frisk och kry. Däremot har jag hela mitt liv, innan LCHF, gått omkring och varit hungrig. Jag har aldrig tackat nej till något att äta, och alltid blivit så där tokhungrig före varje mål. Det är ett borta. Jag kan se tillbaka på ett hysteriskt år med mycket jobb, husförsäljning, fly
×
×
  • Skapa nytt...