Jump to content

Matgiken

Medlem
  • Posts

    32
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Everything posted by Matgiken

  1. Den här färggranna och smakrika soppan med asiatiska undertoner har på kort tid blivit en favorit här hemma. Ska man vara krass så kanske den snarare kvalar in under paleo än under renlärig lchf, med tanke på att morot är en relativt söt rotfrukt, men jag ser ingen anledning att vara så petig. Du får som vanligt själv avgöra hur känslig just du är och vad du vill välja att äta. På plussidan står en rejäl dos av den nyttiga kokosoljan, immunförsvarshöjande ingefära, chili och vitlök och att den är både gluten- och mejerifri. Och så är den ju så himla god! Ett litet tips! Kokosmjölk har en tendens att tappa mycket av sin goda smak när den kokar länge i en soppa eller gryta. Ta för vana att alltid spara lite i förpackningen som du tillsätter precis i slutet av tillagningen. Då behåller maten den där goda, fräscha kokossmaken. Skulle du önska mer chilihetta kan du alltid smaka upp soppan med lite sambal oelek eller chiliflingor det sista, och vill du av något skäl inte använda fisksås så kan du naturligtvis köra på vanligt salt istället. Smaken blir dock inte riktigt lika fyllig. Morotssoppa med chili och ingefära, 4 portioner 2 msk kokosolja 1 gul lök 1 stor vitlöksklyfta 1 bit ingefära, som din tumme ungefär 1/2 röd chili, typ spansk peppar 6 normalstora morötter (500 g) 4 dl vatten 5 dl krämig kokosmjölk 1 tärning ekologisk grönsaksbuljong eller 1 msk buljongpulver av bra kvalitet fisksås citron Börja med att skala lök, vitlök, ingefära och morötter. Dela chilin på längden och skrapa ur kärnorna. Tärna/skiva grönsakerna i mindre bitar. Hetta upp kokosoljan i en stor kastrull. Tillsätt lök, vitlök, ingefära och chili och låt fräsa ett par minuter utan att ta färg. Lägg ner morötterna i kastrullen och låt fräsa ytterligare ett par minuter. Slå på vattnet, hälften av kokosmjölken och tillsätt buljongen. Låt koka upp och småkoka under lock 10–15 minuter, så att morötterna blir mjuka. Mixa soppan slät med mixerstav. Avsluta med att mixa ner den kvarvarande kokosmjölken. Smaka av med några generösa stänk fisksås för sälta och umami och lite pressad citron för syra. Fler recept hittar du på www.matgiken.wordpress.com
  2. Närmsta vännerna och syskon etc vet och respekterar hur vi äter och där får vi alltid mat som funkar bra. Svärföräldrarna är största utmaningen. Har provat art ge bort både Matrevolutionen och LCHF för seniorer, svärfar har glutenallergi och svärmor prediabetes och fibromyalgi, men polletten trillar inte ner. De förstår verkligen inte! På riktigt. Under flytten bodde vi där i ett par omgångar och då löste vi det genom att ge dem konkreta alternativ. "Vad vill ni ha till frukost, ni äter ju inget bröd eller gröt eller så?" — Ägg blir jättebra, tack. Ägg och smör, och en kopp kaffe blir toppen. "Till middag då? Jag tänkte göra lax i ugnen. Men ni äter ju inte potatis..." — Kokta grönsaker till blir toppen! Kanske tar vi en extra smörklick till. Med ägg och kokta grönsaker som verktyg har vi helt plötsligt blivit begripliga. Till frukost eller "kvällsfika" så kokas det numera alltid extra ägg och alla måltider serveras med grönsallad och varma grönsaker. Vi står ut med en och annan maizenaredd sås etc, de striderna har vi valt att inte ta, men att slippa krångel med bröd och potatis etc har varit en jättevinst för oss!
  3. Åh, nu sätter du fingret på något jag tycker är svårt. Vill så mycket men blir lätt väl optimistisk och så står jag där med dåligt samvete och panik när jag inser att jag inte kommer att nå målet. Och det mår man bara skit av. Vet inte hur mycket pengar jag har lagt på anmälningsavgifter till för långa lopp genom åren... Jag hoppas som du att någon kan tipsa om hur man sätter vettiga mål — och når dem! ;-)
  4. Känner igen det där! Just vad gäller fröknäcke är jag bottenlös. Vet inte om det helt enkelt triggar något gammalt dåligt ätbeteende men jag kan äta hur mycket som helst utan att "bli mätt". Mitt tips till dig är att satsa på riktig mat istället för goda, snacksiga mellanmål. Många upplever att både nötter, ost och fröbröd är lätt att överäta och, precis som du säger, att mättnaden uteblir. Ät kött/fisk, grönsaker och fet sås tills du är mätt och nöjd till huvudmålen. Blir du sugen/hungrig mellan målen så ställ dig själv frågan om du vill ha ett kokt ägg. Vill du det är du hungrig och vill du det inte så är det förmodligen bara din gamla ätrutin som spökar. ;-) Lycka till!
  5. Frukostlatten består av 25 g smör, 1 ägg, 2 tsk snabbkaffe och lite vaniljpulver. Mixa och slå på 2 dl klokhet vatten. Ljuvligt gott och mättande! Annars svart kaffe om jag inte är hungrig, lite grädde i om jag behöver mättnadskänslan, och vispad grädde ovanpå svart kaffe om det är helglyx.
  6. Grattis till ditt nya liv, och bra jobbat så här långt! Kikade på vad du gillar och har klistrat in länkar till några recept som kanske kan falla dig i smaken. Chaminjonsoppa med bacon http://matgiken.wordpress.com/2011/11/21/champinjonsoppa-med-bacon/ LCHF-pizza http://matgiken.wordpress.com/2012/02/03/antligen-helg-och-lchf-pizza/ Tacogratäng http://matgiken.wordpress.com/2011/05/06/happy-friday/ Fläskpannkaka med ost och bacon http://matgiken.wordpress.com/2011/04/17/stoldgods/
  7. Här hemma är "äggsmör" en favorit. Koka två-tre ägg ganska löst. Lägg i en rejäl smörklick i en skål, kanske 25 g till två ägg (väger aldrig...), och skeda ner äggen medan de fortfarande är varma. Lite salt på och så rör du runt så att äggen hackas sönder och blandar sig med smöret som smälter av värmen. Rena barnmaten men ljuvligt gott, och tack vare smöret så står du dig bättre än på enbart ägg. Sambon är hantverkare och flänger runt väldigt utan möjlighet till mellanmål, men sedan han började med den här frukosten så har han inga problem att klara sig fram till lunch.
  8. Jag gör samma sak, men med en viktig skillnad. Istället för att säga "Huuuur kan du äta det DÄR??" och skuldbelägga, så försöker jag att utgå ifrån mig själv. Mer typ "utifrån den information jag har så skulle jag inte vilja äta det där", eller "för egen del får jag problem med magen och har lätt att gå upp i vikt om jag äter den där typen av mat".Politiskt korrekt kan tyckas, men min erfarenhet är att det är lättare att få till stånd en diskussion eller ett nyfiket samtal om man i te skuldbelägger och går i klinsch. Anfall är ju som bekant bästa försvar... ;-)
  9. Jag kör också på Zetas rapsolja, men gissar att t ex ICA:s, något billigare, funkar bra den med. Huvudsaken är att det är en vanlig varmpressad rapsolja som inte har den där nötiga smaken som kallpressad olja har. Och undvik solrosolja, "matolja" och jordnötsolja som visserligen är smaklösa men innehåller väldigt mycket inflammationsdrivande Omega 6.
  10. Läste igenom en chatt med PT:n och kostrådgivaren Jonas Bergqvist häromdagen. Hans rekommendation var att du äter något litet efter ett tyngre pass, för att ge musklerna lite extra protein. Lite ost eller ett par ägg var förslaget.
  11. Det finns en del snabbvarianter med hela ägg och så vidare, men jag kör på ett klassiskt recept: Majonnäs, ger 2 dl 1 äggula 1 tsk dijonsenap 1 tsk rödvinsvinäger 2 dl naturell rapsolja (OBS! Inte kallpressad "fin" rapsolja, den smakar urk här!) salt peppar lite citronsaft. 1. Blanda äggula, senap och vinäger i en skål. 2. Tillsätt oljan lite i taget under kraftig vispning, för hand eller med elvisp/mixer. 3. När all olja är tillsatt och majonnäsen tjock, smaka av med salt, peppar och lite citronsaft. Späd med några droppar vatten om den är för tjock.
  12. Jag "trycker" inte i mig kokosfett medvetet alls, utan använder det som ett bra fettalternativ där det passar. Det kan vara i kokosplättar, eller i fröknäcke, eller att steka i när jag lagar asiatiskt. Någon enstaka gång kan jag ta en sked i kvällsmuggen med te om jag känner mig sugen och inte tycker att jag borde tugga i mig något annat. Följaktligen finns det alltid kokosfett i skafferiet, men jag är ingen storkonsument.
  13. Jag tycker personligen att det är lite fånigt att de har tillsatt arom i den, det är istället för senap gissar jag, men för övrigt är det inte mycket att klaga på vad gäller Hellmans (sockret känns väl iofs lite onödigt det med, men det är inga stora mängder. Förutom att jag tycker att den smakar apa och föredrar Kavlís, men det är ju jag det. ;-) Har du provat att göra själv? Inte alls svårt, garanterat inga konstiga ingredienser och då kan du ju justera smaken som du vill!
  14. Är inne på mitt tredje år med LCHF. 173 lång och väger 69 kilo ungefär. Har inte gått ner i princip något, men har inte heller kört extremt strikt då viktminskning inte varit målet. Lite mörk choklad, en del nötter, grädde i kaffet etc är sådant jag tillåter mig utan att blinka, eftersom jag i grund och botten är frisk och kry. Däremot har jag hela mitt liv, innan LCHF, gått omkring och varit hungrig. Jag har aldrig tackat nej till något att äta, och alltid blivit så där tokhungrig före varje mål. Det är ett borta. Jag kan se tillbaka på ett hysteriskt år med mycket jobb, husförsäljning, flytt etc där jag inte överhuvudtaget har krånglat med maten. Jag har ätit det jag har velat (inom lågkolhydratkostens ramar), tills jag varit mätt och nöjd, och inte tränat nåt alls. Sett över 18 månader har vikten bara rört sig +/- 1 kilo, något som tidigare hade varit en omöjlighet. Släppte jag kontrollen när jag åt kolhydratbaserat, eller det du kallar "vanlig mat" så gick jag lätt upp fem kilo! Därtill är jag helt av med min krånglande mage, mensvärken är en bråkdel av vad den varit och acnen är helt borta efter femton års kamp! På senare tid har jag börjat träna en del, åker mycket skidor, och upplever att det funkar väldigt bra på den här kosten. Inga problem att äta frukost och ge sig ut på fjället — utan matsäck och chokladgömmor i fickorna! ;-) Lunch blir det när vi kommer hem, och det spelar inte längre någon roll om det är kl 12 eller kl 14. Visst, hungrig blir jag förstås, men inte arg och dum i huvudet som fallet ofta var förut. Det var min historia, vet inte om det gav dig något, men jag hoppas hursomhelst att du hittar ett avslappnat sött att äta som du mår bra på! Lycka till!
  15. Det ser ut som att du varit på Östersunds sjukhus eller? Blir nyfiken eftersom min mor har diabetes sedan 13 års ålder och går hos diabetesmottagningen på sjukhuset i just Ösd. Hon har blivit väldigt bra bemött eftersom de sett hennes fina värden. Det finns kanske både och under samma tak. Inboxa gärna om du vill veta vilken läkare/sköterska hon går till. Ledsen för din skull att du blivit så illa bemött, men glad att du har hittat ett sätt att må bättre på!
  16. Vi äter på MAX ibland, men ber då alltid att få en Gran de Lux-burgare i sallad. Inga problem. De räknar salladen som bröd, och byta bröd är fritt fram! :-) En sådan burgare innehåller dels mer kött, dels mycket ost och/eller bacon. Mättar tokbra!
  17. Hej Augusta! Först, grattis till att du har hittat nya vanor och mår bra — det är en bra grund att utgå ifrån! :-) Därefter... Visst är det lätt att fastna i mejeriträsket! Får själv anstränga mig för att inte hamna där, men gör det ändå ofta. Några tips ska jag nog ändå kunna dela med mig av. # Smör och ost verkar gå bättre att hantera för många, så kanske kan du börja med att utesluta cf och grädde — det kanske räcker för dig. # Grädde kan i många fall ersättas med kokosmjölk. Santa Mariad krämiga i lila förpackning är bra, eller Savoy som man ofta hittar i asiatiska butiker. # Sök på paleorecept! I paleo används i regel inte mjölkprodukter alls. Däremot kan det vara en del frukt och rotfrukter som du kanske får se upp med, men sånt går ju att hoppa över eller byta ut. Stort lycka till!
  18. Min erfarenhet är att om du inte lurar kroppen genom att fuska (kroppen kan luras även av lchf-bakverk) så kan du lita på din hunger. Med andra ord — ät tills du är mätt, och ät igen när du är hungrig. Förr eller senare kommer kroppen att hitta en vettig nivå. Din kropp är fortfarande ny på detta och behöver kanske lite tid. Jag märker själv t ex om jag "fuskat"/ätit kolhydrater så är jag omåttligt hungrig ett eller två dygn efteråt innan kroppen slappnar av igen. En sak till. Är du verkligen hungrig? ;-) Vanan att äta flera gånger om dagen är väldigt stark och ibland är det inte helt lätt att veta om det är gammal vana som pockar på, eller riktig hunger. Läste någonstans ett bra knep: Ställ dig själv frågan om du vill ha ett ägg. Vill du det är du hungrig, vill du det inte så var du nog bara sugen på nåt men inte hungrig. ;-) Lycka till!
  19. Jag ger min stora bracco-kille Nordic SP+ — färskfoder med oxkött, vom, blod, lite ångat korn och vitaminer/mineraler. Nordic har också ett lite dyrare helt spannmålsfritt foder nu, framtaget efter påtryckningar från kunderna!, som kan vara ett alternativ. För tillfället motioneras han dock ganska hårt (skidåkning/drag) och verkar må toppen på det han får nu, så jag sparar de kronorna tills dagen han behöver helt spannmålsfritt för att må bra. Säkraste sättet att få honom att gå upp i vikt är för övrigt att ge honom Eukanuba lamm & ris. På en vecka är han lätt upp två kilo — och konstant hungrig! På färskfodret däremot får han faktiskt mat när han ber om det — aktiva dagar vill han gärna äta tre gånger — och går ändå inte upp i vikt. Ger man bra mat så funkar väl helt enkelt både hunger- och mättnadskänsla tänker jag. ;-)
  20. Min erfarenhet är att de olika märkena skiljer sig en del åt vad gäller smak. Av de kallpressade, ekologiska som alltså smakar kokos tycker jag att Holistics smakar absolut godast (jämfört med t ex Cocosa eller Kung Markatta). Men den är samtidigt väldigt dyr. Om du till exempel använder den i te och är mån om smaken så skulle jag rekommendera den. Biofoods deodoriserade har kanske inte riktigt samma hälsoeffekter som de med smak, men den verkar samtidigt vara långt mycket bättre än silverpaketet som ju inte alls hör hemma i den här diskussionen. Upphettningen verkar ske under kobtrollerade och försiktiga former. Biofoods kokosolja använder jag till bland annat fröknäcke och annat där det inte passar med kokossmaken.
  21. Oj, vilken utmaning! Tål hon råg? I så fall skulle jag tipsa om blodpudding av bra sort, gärna från något lokalt charkuteri. Tyvärr innehåller blodpudding rågmjöl, men med tanke på vad du har att förhålla dig till i övrigt så kanske det är värt att se mellan fingrarna — om hon tål vill säga. Blodpudding en gång i veckan borde lösa problemet med järnbrist! :-) En tanke i alla fall. Tål hon frön? Hade en ettåring på besök nyss som älskade det fröknäcke jag hade gjort! :-) Hojta om du vill ha recept! Stort lycka till!
  22. Kanske aningen OT, men ändå inte, vill jag rekommendera Jonathan Safran Foers bok "Äta djur". En amerikansk kille skulle bli pappa och valde att granska den amerikanska köttindustrin för att veta vad han skulle ge den lilla att äta. Grymt intressant (och obehaglig!) läsning och även om USA är i fokus så är parallellerna till vår svenska köttindustri tyvärr många. Viktig läsning! Inte minst inför de gånger när man står i matbutiken och väljer mellan extraprisköttet och det dubbelt så dyra ekologiska! ;-) Länk till Bokus här: http://www.bokus.com/bok/9789113043975/ata-djur/ Kostar bara 46:- i pocketformat. :-)
  23. Ren Stevia är svårdoserad (vääääldigt koncentrerad) och har en tendens att smaka väldigt beskt. Den produkt som ICA säljer under namnet Stevia — finns som strö och "sacketter" — innehåller en liten del Stevia och resten erythriol. Detta balanserar smaken bra. Om du prompt vill ha sötning och inte har några invändningar mot sådana produkter så skulle jag rekommendera denna. Smakmässigt tycker jag att den fungerar väldigt bra!
  24. <blockquote class='ipsBlockquote'data-author="Träningstokig" data-cid="6862" data-time="1358624175"><p> Tack för bra svar allihop!!! Logiken säger ju att det inte ska vara något problem egentligen men jag vill inte rekommendera något utan lite kött på benen.<br /> <br /> Men frigörs det gifter av vanlig viktnedgång utan svält? För om jag förstått saken rätt så innebär inte ketos svält i samma bemärkelse som om man t.ex. bantar med en lågkaloridiet? Eller är det samma sak? Ketos kan ju uppstå trots ett kaloriöverskott om jag förstått saken rätt? Frigörs det lagrade gifter direkt man förbränner fett eller hur fungerar det? I så fall borde ju en liberalare variant vara att föredra under amning?</p></blockquote> Jag tror inte att du behöver fokusera på viktnedgång i det här sammanhanget. Jag, sambon och många, många fler som äter LCHF går inte alls ner i vikt utan är mätta, friska, nöjda — och viktstabila! Jag tror också att det är viktigt när man försöker att informera andra om LCHF att man pratar om det som en livsstil, ett sätt att äta och leva, och inte som en viktminskningsmetod. Hoppas att din kompis — och den lille — får må bra, vilken kosthållning de än väljer!
×
×
  • Create New...