Gå till innehåll

funkateer

Medlem
  • Innehållsantal

    36
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av funkateer

  1. Det verkar som om du har diabetes eller prediabetes. Kan det stämma? Jag har ungefär samma upplevelse som du när det gäller blodsocker. Sexton timmars fasta rår sällan på mitt blodsocker.
  2. Väldigt lik tråd: http://forum.kostdoktorn.se/topic/6188-studier-gör-mig-förvirrad
  3. Med ett hba1c på 90 behöver du insulin. Var inte rädd för det på något vis. Hoppas att du snart mår bättre.
  4. Här är två bra artiklar på ämnet: http://perfecthealthdiet.com/2013/01/chicken-why-art-thou-so-mediocre/ http://perfecthealthdiet.com/2012/02/the-trouble-with-pork-part-2/
  5. Börja utan medicin och försök i tre månader. Utvärdera sedan iform av några blodsockerstick och ett långtidssocker. En nobrainer i mitt tycke.
  6. Erytritol är en av få sockeralkoholer som funkar för mig. Och jag har ett extremt känsligt blodsocker. Får ej heller diarré eller liknande. Men.. your mileage may vary.
  7. Det vanligaste påståendet är ju att lågkolhydratskost är inflammationsdämpande. Infektioner däremot kräver väl någon form av smittoämne, alltså bakterier eller virus? Jag är inte bergis på att kroppens immunförsvar i form av t.ex. vita blodkroppar förbättras på lågkoöhydratkost. Däremot så ska man förstås inte äta socker. Men strikt ketogen kost som optimal för immunförsvaret? Knappast för alla, men kanske för några.
  8. Jag kör "Chelated Magensium" från den där stora amerikanska kosttillskottstillverkaren (vars namn jag glömmer just nu). Biotillgänglighet ska tydligen vara större med den varianten. Dom finns på Life-butiken som ligger på Pub vid Hötorget (jag såg att du bor i Stockholm). Dom tog bort mina vadkramper.
  9. Ja, probiotika förstås. Jag såg också att han rekommenderar vinäger. Det kanske hjälper vissa diabetiker, men om jag förstår rätt endast vid kolhydratrik mat. Jag vet inte riktigt vad mekanismen är där?
  10. Näe, så är det ju i mitt fall. Jag har ingen bukfetma alls numera. Men jag förstås Fungs budskap om att det krävs tid för insulinkänslighet att återuppstå. Nåväl, det enda sättet att se vad som händer i mitt fall är förstås att pröva sig fram. Jag har inga större problem med mina fettfastor var tredje dag, och förmodligen skulle vattenfasta funka lika bra. Jag ska dock hålla ett öga på vågen så att jag inte kommer ned under 70 kg, det vore läbbigt. Fung tycks förespråka prebiotika (i form av fibrer) också. Kanske ska gå och hänga lite i den där "stora tarmtråden" här på forumet ett tag.
  11. Ålrajt, nu har jag sett det mesta av Fungs föreläsning om fasta. En stor del av det han säger är ju att man inte ska frukta fasta, och att det är en säker form för viktnedgång. Och det är ju sant. Men det känns som att det ändå bara handlar om effektiv viktnedgång utan hunger. Alltså, kör man en längre fasta så kommer man förmodligen tappa ganska många kilon både kring buken och kring levern, och då minskar ju insulinresistensen. Eller finns det andra aspekter av det?
  12. Tack Zepp. Ska kolla upp järnvärdet för att kunna sätta HbA1C i sitt sammanhang. Lattjo hur många parametrar som samverkar här.. Mina erfarenheter av fettfasta är att kroppen blir ännu mer känslig för protein dagen efter fettfastan. Alltså, en för stor bit kött till lunch dagen efter fettfasta och blodsockret skjuter i höjden. Men den dagen man fettfastar så är ju blodsockret finfint, åtminstone under eftermiddagen. Jag har nämnt det i en annan tråd, men att fasta känns så jäkla fel när man är smal och hungrig. Apropå insulin och glukagon och det faktum att jag har blivit en riktig t
  13. Tack för länktipset till Jason Fung. Jag har inte haft tid att se hans föreläsning ännu. Jag har kört vartredjedags fettfasta under en period nu, och det ger ju ett litet utslag på blodsockermätaren. Jag hamnar på 5,0 efter 24 timmars fettfasta. Hurdan fasta rekommenderar Fung, och hur frekvent?
  14. Ja, mitt HbA1C är högt relativt vad jag själv mäter vid stick i fingrar. Det är skumt. Dom stickvärdena som jag nämnde ovan är f.ö. från en blodsockermätare som brukar ge lite småhöga värden, snarare än för låga. Jag vet inte vad det beror på att HbA1C är så högt. Postprandialt blodsocker är INTE högre än 6,2, i värsta fall 6,5. Och återigen, detta kan vara efter en bit stekt lax och en klick smör. Så jag är väldigt, väldigt känslig för protein numera. Jag vet att HbA1C påverkas av livslängden på röda blodkroppar, och jag har ett Hb som är under referensvärde, lätt anemi. Det kanske påverk
  15. Hej forumet! Jag brukar posta (varje kvartal, känns det som) och berätta om mina egna erfarenheter på LCHF-kost och söka kloka råd och förslag. Här kommer en till sådan post. Som vanligt är jag tacksam för alla råd som ni ger. Ni rockar. Jag är 39-årig typ 2-diabetiker (mildare variant, skulle jag hävda) som tillämpat noggrann ketogen kost ungefär 1,5 år nu. Innan dess så slarvade jag runt med lite "halv-LCHF" under ett par år, men eftersom jag var inkonsekvent så bortser jag från den tiden. Under dessa 1,5 år har jag gått ned 10 kilo i vikt (längd 1,90), vilket är lite mer än önskat.
  16. Hur får du i dig inulin? Särskilt tillskott?
  17. Hej forumet! Jag själv tycks bli smal (spinkig) av lågkolhydratskost med mycket fett, oavsett hur mycket jag äter. Jag har funderat på om jag bör öka mina kcal, men har insett att dom spelar liten roll. Inom vissa ramar förstås. Men jag tror ALDRIG att jag skulle kunna äta mig tjock på mättat fett. Det är min personliga erfarenhet. Jag behöver förstås inte säga att såna här resultat är väldigt individuella. Tycks om något bero på hormonella (insulin, leptin osv) betingelser. Mitt HbA1c är trots detta något förhöjt.
  18. Sockeralkoholer är knepiga, även om erytritol tycks vara en av dom som dom flesta tolererar. Tyvärr är nog det enda sättet att veta 100 % om man inte bör äta den att mäta glukos/ketoner efteråt. Du måste testa för att vara säker alltså då svaret är individuellt. Att mata in sockeralkoholer i typ Lifesum är nog ingen bra ide då Lifesum inte kan tolka näringsvärdena.
  19. För sin egen skull, och för alla som tycker om honom, så borde han omedelbart sluta äta söta saker. Och då menar jag allting där man har tillsatt socker för att öka aptitligheten. Förutom det uppenbara som godis, så är det t.ex. yoghurtar, juicer, sötade flingor, sött bröd, kakor, osv. Det borde vara en omedelbar åtgärd. Har man diabetes i någon form så tål man inte sådan mat. Accepterar man inte det, så äter man långsamt ihjäl sig. Och då handlar det kanske inte om det man oftast tänker på när man tänker på diabetes, med blindhet, neuropati, och liknande. Utan det handlar om hjärt- och kärls
  20. Hej igen, tack för alla svar! Jag förstår att typ 2 kan vara en komplex sjukdom, där symptomen kan ha många orsaker. Jag tänkte fortsätta att berätta lite mer om mina egna erfarenheter här i tråden.. Jag har nu gått flera månader av "likadana dagar" med rätt moderat LCHF (grönsaker som kvisttomater och en del röd paprika gör den moderat). Jag äter oftast en liten lunch och en större middag. Det funkar bra för mina behov, jag är alltid mätt och belåten och äter oftast precis "lagom" mycket mat, men det ger som sagt inte riktigt det utslag på blodsocker som jag hade hoppats på. Efte
  21. Tack för era svar. Jag förstår att en vanlig infektion lätt kan ge ett tvåsiffrigt värde på vanlig CRP. Mitt intryck är att "CRP känslig" använder en annan teknik för att mäta samma sak. Jag såg på Kostdoktorns egna biomarkörer att hans CRP bara rapporterades som "mindre än ett". Se här: http://www.kostdoktorn.se/mina-halsovarden-efter-atta-ar-pa-lchf Eftersom det inte tycks vara ett "CRP känslig", så undrar jag om det har någon innebörd för risk överhuvudtaget. Jag förstår inte om det är variationerna i värdet "mindre än ett" som är det intressanta. Jag har ett eget gammalt CRP-värde
  22. Hej forumet! Jag har en labbteknisk fråga om snabbsänkan. Någon som har erfarenhet av detta? Jag är förvirrad när det gäller skillnaden mellan "CRP" och "hs-CRP". Karolinskas labb erbjuder något som heter "CRP" och något annat som heter "CRP känslig". Jag förmodar att den förra är en "vanlig" CRP och att den senare är det som i amerikansk litteratur brukar kallas för hs-CRP (high sensitivity CRP). Kan det månne stämma? Enheten för båda dessa markörer tycks vara mg/L (ibland mg/dL). Vad är praktisk skillnad mellan dessa, och framförallt, är vanlig snabbsänka betydelsefull som indika
  23. Hej forumet! Jag är typ 2-diabetiker sedan ca 10 år, är 39 år gammal, man. Min diabetes är tack och lov väldigt "snäll", rent utav så att den egentligen kanske borde kallas prediabetes. Den är oförändrad sedan jag diagnosticerades och jag känner mig knappast "sjuk". Mitt HbA1c brukar ligga runt 42. Även när jag åt skitdåligt hade jag aldrig ett HbA1c på mer än 44. Jag kör lågkolhydratkost sedan ca 1,5 år med förhoppning om förbättrat blodsocker och blodfetter. Lite mer bakgrund om mina biomarkörer finns här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/5347-kommentar-p%C3%A5-blodfettspanel-n%C3%
  24. Tack för alla kloka och utförliga svar. Jag har läst allihopa, men inte hunnit svara ännu (småbarnsföräldersyndromet). Det jag framför allt tar med mig är budskapet om att mättat fett i allmänhet har en neutral påverkan. Det spelar helt ingen roll.
  25. Kul att höra! Hur många måltider per dag äter du? Någon periodisk fasta eller dylikt?
×
×
  • Skapa nytt...