HelgeK

Medlem
  • Innehållsantal

    563
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    5

HelgeK vann senast 2 Maj

HelgeK hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 109 Enastående

Om HelgeK

  • Rank
    Gammal i gården

Senaste besökare till profilen

570 profilvisningar
  1. Om socker på SVT

    Det här citatet skulle hamnat i inlägget ovanför!
  2. Om socker på SVT

    Elisabet Rytter Forsknings- och nutritionsansvarig attackerar Ann fernholms syn på socker, och skriver: "Fernholm säger också att det är fruktos som är boven – vilket är ett icke evidensbaserat påstående. Fokusen på fruktos är ännu ett exempel på pseudovetenskap som fått alldeles för stor spridning." Vad förespråkar livsmedelsindustrin för lösning? Jo, de skriver: " Om man nu äter så mycket ketchup att mängden tillsatt socker kommer upp i flera procent av energiintaget är ju problemet snarare ensidiga matvanor. Då bör man fokusera på att äta mer varierat, inte jaga socker." Den meningen håller inte ihop. Dels skall man "inte jaga socker.",utan manskall "äta varierat"! men då är man tvungen att hålla koll , så man inte får för höga nivåer på socker. Men de värsta i Elisabet Rytters påstående är att hon påstår att det inte är "fruktos som är boven ".Men det är den "forskning" som livsmedelsindustrin använder för att frikänna fruktosen , som är pseudovetenskap. De använder ett mycket kort experiment där närings intaget är helt bestämt i förväg. Alltså det påminner inte alls om verkligheten. Det finns experiment som visar att det räcker med 8 veckors hög konsumtion av fruktos för att göra friska människor till prediabetiker. Det är så fort de kan gå. Men är det experimentet verklighetsanpassat? Ja, det är det verkligen! För det är vad som hänt i Kina! För de har gått ifrån väldigt låga nivåer av typ 2 diabetes till att ha högre nivåer av typ2 än USA. Vad har ändrats iden kinesiska kosten? Jo, mer socker och processade mat. Läs: https://blogs.wsj.com/chinarealtime/2013/09/04/diabetes-cases-are-on-rise-in-china/ https://www.medscape.com/viewarticle/882145#vp_2 Den verkligheten kan inte bortförklaras med löjliga experiment i laboratorium.
  3. Jag tycker periodisk fasta är värt att prova innan man provar Orlistat och liknande. Själv kör jag 16 - 8 med gott resultat. Kör man LCHF så är periodisk fasta inte så svårt. De gäller att reglera fastans längd och frekvens, så man uppnår målet. Man kan ta hjälp av experter LCHF läkare kostrådgivare eller dylikt.
  4. Orlistat är inte utan biverkningar: Det fanns tidigare en medicin som minskade fettupptaget i tarmen. Det visade sig att det ökade stroke risken, så den drogs in.
  5. Om socker på SVT

    Ibland ser det ut som professor Robert Lustig och professor David Ludwig är oense, men det handler delvis om olika betoningar. Se David Ludwigs artikel från 2013: http://www.freerepublic.com/focus/f-news/3028793/posts?page=4 Går man till en senare artikel: https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/2015/12/16/dr-david-ludwig-clears-up-carbohydrate-confusion/ Så ser man att de bägge ser RIKTIG MAT , som lösningen, och att "mat kemisterna" ofta verkar för att öka konsumtionen. Livsmedelsindustrin är inte speciellt öppna om syftet med sin verksamhet. T. ex. så påstår de bestämt att socker inte kan framkalla sockerberoende, och det trots att sockrets effekt på dopamin produktionen är välkänt. De vill inte erkänna, att deras verksamhet delvis går ut på att öka konsumtionen. Se punkt 8. i denna intressanta länk.: https://www.healthline.com/nutrition/10-disturbing-reasons-why-sugar-is-bad#section1 http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0149763407000589 http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306452205004288 https://www.nytimes.com/2016/11/01/well/eat/studies-linked-to-soda-industry-mask-health-risks.html Direktmeddelande https://www.webmd.com/diet/features/how-sugar-affects-your-body https://www.health.harvard.edu/blog/eating-too-much-added-sugar-increases-the-risk-of-dying-with-heart-disease-201402067021 https://articles.mercola.com/sugar-side-effects.aspx https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=David+Ludwig Tråden Gudiols teorier visar tydligt vad hans agenda är . Han attackerar alla som kritisera sockrets skade effekter med misstänkliggörande och pseudo-vetenskap.
  6. Om socker på SVT

    Det finns inga skäl att bry sig om en socker propagandists länkar från ILSI, och andra spridare av socker propaganda. Det finns gott om studier som förklarar den verklighet vi lever i. Se t. ex.: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Robert+Lustig+fructose JG lever på sina skriverier, så han bryr sig inte om fakta. Han har sin agenda och han blockerar de som visar på hans fel och tycker oförskämdheter är att bemöta argument. Han vill naturligtvis, att det är ILSIs agenda som skall gälla. Men det leder inte framåt. Tvärtom.
  7. Om socker på SVT

    Elisabeth Rytter gör bort sig ( https://www.livsmedelsforetagen.se/nyhetsbrev/artiklar/rytter-rattar-flera-fel-om-socker-i-svt-plus/ ) ,när hon påstår att Ann Fernholms syn på fruktos inte är evidensbaserad . Ann Fernholm ger några läkar som visar just det hon påstår. Men varför vill inte livsmedelsindustrin erkänna fakta? Ja, de går t.o.m. så långt,så att de genomför orealistiska experiment, för att visa att det inte bildas fet runt levern när fruktos bryts ned. ILSI ( https://www.sourcewatch.org/index.php/International_Life_Sciences_Institute ) har gjort ett antal sådana studier. Studierna måste vara korta, Kalori tillförseln måste vara kontrollerad, och det måste vara kaloriunderskott. För då förbrukas det leverfet som bildas när fruktosen bryts ned i levern. För som professor Roy Taylor m. fl. visat , så förbränns fettet runt de inre organen först vid kaloriunderskott, så därför lagras det inget fet runt levern med detta upplägg. Men det upplägget är totalt orealistiskt, vilket utveckligen efter 1980 visat. Det är Elisabeth Rytter och livsmedelsindustrin som försvarar pseudo-vetenskap, och de gör det för att försvara sin försäljning. Se också: https://www.washingtonpost.com/national/health-science/us-obesity-problem-is-not-budging-new-data-shows/2017/10/12/93ad5e34-af93-11e7-9b93-b97043e57a22_story.html?utm_term=.4c056b59ee05
  8. Vätskebalansen och salt?

    Höga nivåer av insulin gör att man håller kvar salt(Natrium), och därför kan man få natrium brist då man övergår till LCHF. Men det kan behandlas med 1 och 1/3 tesked salt per dag,eller upp till 2 och 2/3 dels tesked salt. Natrium brist kan ge många symtom men är lätta att korrigera med vanligt kok-salt. Vad det gäller psykmediciner så är det bra att läsa: https://www.adlibris.com/se/bok/dodlig-psykiatri-och-organiserad-fornekelse-9789187207631
  9. Ny myndighet mot forskningsfusk

    Det verkar mest handla om etikprövning av forskning, så det är kanske Machiarini, som föranleder det. Se: http://www.dagensjuridik.se/2017/06/regeringen-vill-skarpa-straffen-forskningsfusk-folk-maste-kunna-lita-pa-forskningen
  10. Kunskapskanalen om salt

  11. Kunskapskanalen om salt

    En bra video av Dr James DInicolantonio: Från Twitter: James DiNicolantonio Retweetade Tim Noakes‏ @ProfTimNoakes 29 sep. M Tim Noakes Retweetade 🍃 🍁Julia Tara 🎃 @drjamesdinic excellent book details hard science that exposes the low salt dietary advice as unproven and unhealthy http://bit.ly/2wo7jqg Tim Noakes lade till
  12. Borde du äta MER salt?

    En bra video av Dr James DInicolantonio: Från Twitter: James DiNicolantonio Retweetade Tim Noakes‏ @ProfTimNoakes 29 sep. M Tim Noakes Retweetade 🍃 🍁Julia Tara 🎃 @drjamesdinic excellent book details hard science that exposes the low salt dietary advice as unproven and unhealthy http://bit.ly/2wo7jqg Tim Noakes lade till
  13. Tveksamhetens dilemma.

    När man blivit van med LCHF, så är det lätt att hålla sig till. Så vi får räkna med att "skräpmats-industrier" börjar producera meta-analyser på LCHF, som innehåller mycket kolhydrater, och fettet kommer att bestå av t.ex. soja-olja. De kommer att visa att "LCHF"är dåligt ....
  14. Bästa kosten för typ 2-diabetes?

    Här är ytterligare en version av Medelhavs dieten: http://www.prima.co.uk/diet-and-health/healthy-living/a39499/the-pioppi-diet/ Vad det gäller smal eller tjock,så betänk detta citat från artikeln: "It's important to note that up to 40% of individuals with a normal BMI will suffer many of the same lifestyle-related diseases as those with obesity, and up to a third of people with type 2 diabetes are normal weight. There is therefore no such thing as a 'healthy' weight, only a healthy person." Läs också: https://www.dietdoctor.com/se/fet-medelhavskost-minskar-risken-for-demens Lowcarb sprider sig: http://the-japan-news.com/news/article/0003969079 Eller det kanske är riktigare att säga, att den kommer tillbaka: http://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/2564564
  15. Bästa kosten för typ 2-diabetes?

    Hoppsan ! Jag såg lite att Skymning redan citerat ovanstående! Om man kallar 30 av totala energin från kolhydrater,och dessutom har " high intake of animal and/or plant protein,". Så är det INTE vad kallas LCHF, utan det är sådan "lowcarb" som man kan gå upp i fetvikt på. Alltså inte så lite kolhydrater, och alldeles för mycket protein. Jimmy Moore gjorde för ett antal år sedan misstaget, att äta "lowcarb"på ovanstående sätt. Men det har inget med LCHF att göra. LCHF är lite kolhydrater och normala nivåer protein(Höga protein nivåer höjer insulinet) och höga nivåer av fet. Så ovanstående studie använder inte den "lowcarb" som förespråkas idag. Vad jag vet i alla fall.