HelgeK

Medlem
  • Innehållsantal

    1 026
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    10

HelgeK vann senast 29 Augusti

HelgeK hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

2 377 Enastående

1 följare

Om HelgeK

  • Rank
    Veteran

Senaste besökare till profilen

2 206 profilvisningar
  1. HelgeK

    Fliken senaste kommentarer

    Om man går in på "meny", och sedan på "all aktivitet". Fyller inte det ungefär det samma funktion som "senaste kommentarer"?
  2. HelgeK

    Vad bryter autofagin?

    Den här inlägget om den cirkadiska rytmen passar nog in i denna tråd: https://ki.se/forskning/darfor-ska-vi-lyssna-pa-kroppens-rytm
  3. En australisk variant. Inte dum alls. :
  4. HelgeK

    LCHF ökar ämnesomsättningen

    https://medium.com/@davidludwigmd/major-study-supports-carbohydrate-insulin-model-of-obesity-cb7d47a571d9
  5. HelgeK

    LCHF ökar ämnesomsättningen

    Det var många som var missnöjda med Kevin Halls pilotstudie. T.ex Jason Fung: https://idmprogram.com/heres-5-kevin-hall-go-buy-clue/
  6. En bra grundkurs om träning och low-carb finns i dessa videos: https://blog.virtahealth.com/videos-conference-science-carbohydrate-restriction-ketosis/ En läsvärd artikel: https://theworldnews.net/us-news/how-a-low-carb-diet-might-help-you-maintain-a-healthy-weight
  7. HelgeK

    Bästa dieten på SVT

    Ulf Riserus kanske påverkade hur programmet klipptes ? Han brukar låta som en av ILSIs propagandister. Tittar man på Linkdin, så hittar man det här: https://www.linkedin.com/in/ulf-riserus-00636238/ Där står det bland annat: "Postdoctoral research fellow FöretagsnamnUniversity of Oxford, Oxford Centre for Diabetes, Endocrinology and Metabolism, Churchill hospital Anställningsdatumsep 2003–nov 2005 Anställningsperiod2 år 3 månader Ulf Riserus har studerat på "Oxford Centre for Diabetes, Endocrinology and Metabolism,Churchill hospital " Går man inpå deras hemsida så hittar man: https://www.rdm.ox.ac.uk/about/our-divisions/oxford-centre-for-diabetes-endocrinology-and-metabolism/about-ocdem Här kan man läsa vad läkemedelsbolaget Novo Nordisk erbjuder: https://data.ox.ac.uk/doc/vacancy/133026 Vad jag förstår, så skickar ILSI lämpliga kandidater till något av Oxfords företags styrda utbildningar. Kanske Ulf Riserus gick sin post.doc. utbildning på https://www.rdm.ox.ac.uk/work-with-us/novo-nordisk-oxford-fellowships/what-we-offer https://www.rdm.ox.ac.uk/work-with-us/novo-nordisk-oxford-fellowships Här är en sådan artikel ska få folk att tro att mättat fet är farligt: http://www.dagensdiabetes.info/index.php/alla-senaste-nyheter/2478-nya-roen-kan-foerklara-foerdelar-med-fleromaettat-fett-epigenetiska-foeraendringar-charlotte-ring-ulf-riserushttps://www.rdm.ox.ac.uk/work-with-us/novo-nordisk-oxford-fellowships/what-we-offer När verkligheten går emot, så gör en del företag lustiga experiment, som det här muffin testet för att motvisa verkligheten, eller åtminstone skapa tvivel. Kort sagt jag gissar att Ulf Riserus fått med påståendet, att LCHF handlar om MYCKET protein.
  8. En förskräckligt okunnig människa! Olga Rönnberg skriver "Fel! Insulin är bra för muskeluppbyggning! För att inte säga superkritiskt. När du får i dig tillräckligt med kolhydrater så fyller du på glykogennivån i levern och musklerna, du skapar anaboliskt tillstånd (du bygger muskler). Och tvärtom, när du får i dig för lite kolhydrater så är dina glykogendepåer tomma och kroppen hamnar i katabolt tillstånd (du bryter ner muskler) . Detta innebär långsam muskeltillväxt men även muskelförlust. Inte roligt någonstans!" Det är rätt, att Insulin skapar tillväxt. Men inte bara muskeltilväxt, utan också tillväxt att arterioscleros, och tillväxt av fetma. Hon påstår att potatis är bra mat. En god vän till mig ville vinna ett SM guld i styrkelyft i 125 kilos klassen. Han lyckades. Men vid 40 års ålder fick han en blodpropp i den ena vertebralis artären, och dog framför kylskåpet. Det är en tydlig överdödlighet i de tyngre viktklasserna i styrkelyft, och det beror delvis på att de utnyttjar insulinets anabola effekter.
  9. SNFs nät-tidsskrift Nutritionsfakta påstår i denna artikel : http://nutritionsfakta.se/2018/09/12/fruktos-halsa-och-sjukdom/ om "Fruktos, hälsa och sjukdom" "att kostmönster har större betydelse än enskilda näringsämnen." "Kostmönster större betydelsen än enskilda näringsämnen" Debatten kring fruktos är ett tydligt exempel på svårigheten att diskutera enskilda näringsämnen i förhållande till hälsa och sjukdom, då vi inte äter enskilda näringsämnen utan livsmedel. Vilka livsmedel vi vanligtvis äter, i vilka proportioner och hur ofta vi äter dem formar kostmönster, som har mycket större betydelse för vår hälsa och risken att utveckla sjukdomar än enskilda näringsämnen. Kunskapsunderlaget för sambanden mellan fruktos, hälsa och sjukdom visar att det är framför allt ett för högt energiintag som över tid bidrar till sjukdom och inte fruktos i sig.Fruktos ger inga negativa hälsoeffekter, så länge vi följer de aktuella rekommendationerna för hälsosamma matvanor (23), med stor del grönsaker, baljväxter, frukt och bär i kosten – och där vi begränsar intaget av sockersötade drycker, godis och andra livsmedel med tillsatt socker, så att intaget av tillsatt socker utgör maximalt tio procent av energiintaget." Hur argumenterar "Nutritionsfakta" för att kostmönstren har större betydelse än enskilda näringsämnen? "Nutritionsfakta" skriver : "det är framför allt ett för högt energiintag som över tid bidrar till sjukdom och inte fruktos i sig" och även "Fruktos ger inga negativa hälsoeffekter, så länge vi följer de aktuella rekommendationerna för hälsosamma matvanor" Efter några exempel på vad Nutritionsfakta tycker man ska äta, så avslutar de meningen så här: "och där vi begränsar intaget av sockersötade drycker, godis och andra livsmedel med tillsatt socker, så att intaget av tillsatt socker utgör maximalt tio procent av energiintaget." Så hälsosam mat är hälsosam, om "intaget av tillsatt socker utgör maximalt tio procent av energiintaget." Så påståendet att kostmönstret är viktigare än enskilda näringsämnen stämmer bara, om "intaget av tillsatt socker utgör maximalt tio procent av energiintaget." Så här löjliga artiklar betalar SNF för, när de ska bekämpa "fakenews". De döljer inte särskilt väl att de betraktar kritikerna av SOCKER, som spridare av "fakenews". SNF är inte speciellt vetenskapliga. PS Här är en bra artikel av två hjärt forskare, om att socker orsakar hjärt sjukdom via insulinresistens och hyperinsulin : https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5708308/ " Indeed, compared with a diet that contains less than 10% of calories from added sugars, a diet containing 25% or more calories from added sugars nearly triples the risk for CVD mortality.29"
  10. Se SNF har knutit till sig många nutritionsforskare. Se: http://snf.ideon.se/verksamhetom-snf/forskningsnamnd/ Se också: Maj-Lis Helenius i Aftonblads artikeln är sambo med Tommy Cederholm i SNFs forskningsnämnd..... Kickilotta du skrev "Kan detta komma att innebära insmalnade kriterier för att få forskningsanslag till studier om kost o hälsa? Dvs man får inga bidrag till forskning som inte passar i den "nationella strategiska forskningsagendan". Formellt är det SNF som skall skapa en nationell strategisk forskningsagenda. Men det är ingen tvekan om att de vill ha det som på Ancel Keys tid, när forskare som ville vara oberoende inte fick forskningsanslag. Men vi får inte glömma det som tråden handlar om, Det går framåt för lågkolhydrat forskningen! Det visar alla länkar till föreläsningar i trådens första inlägg. Kostråden skulle göra folk friskare och smalare. Men verkligheten visar, att det blev tvärtom. Det är allt svårare att dölja! SLV och folkhälsomyndigheten måste i praktiken bli oberoende från SNF(Även andra statliga institutioner). Livsmedels företagen måste stå för sina egna reklamkostnader, och SLV, folkhälsomyndigheten måste endast anställa/anlita oberoende forskare. Annars kommer folk att bli ännu fetare och sjukare.För inget talar för att SNF frivilligt ändrar sin agenda, så det gäller att arbeta för att folkhälsan går före BIG FOODs expansions- planer. Om inte annat får vi starta ett nytt politiskt parti för folkhälsa!
  11. Jag lade upp en tråd 18-08-07(den hittade jag inte igår, när jag skrev inlägget ovanför) om SNFs offensiv mot LCHF, om starten av "Nutritions fakta":https://forum.kostdoktorn.se/topic/11719-självutnämnda-experter-i-kostfrågan/ Den tråden kan vara intressant för de som inte läste den då. Men då lät SNF ännu inte som Donald Trump, och talade om "fake news". Men de talade om att de skulle satsa 35 miljoner. Ett citat ur första inlägget i tråden: " Ja, SNF har till och med skapat en ny portal, för att bemöta de alternativa fakta som "självutnämnda experter" sprider. Den heter nutritionsfakta. Se: http://nutritionsfakta.se/2018/07/02/alternativa-fakta-ar-inget-alternativ/ "– Samverkan är enda vägen, sade Christel Larsson, professor i kostvetenskap vid Göteborgs universitet och tillträdande vetenskaplig rådgivare för SNF." En nationell kommitté' för forskning skall skapas. "Tio år och 35 miljoner per år som mål Konkret arbetar kommittén nu med att utforma en nationell strategisk forskningsagenda, som förväntas vara klar under 2018. Agendan kommer att lägga grunden för det nationella forskningsprogrammet."
  12. Swedish nutrition foundation är en samarbetsorganisation. som är en svensk version av ILSI- Se: https://www.sourcewatch.org/index.php/International_Life_Sciences_Institute Här är en länk som visar vilka företag som är medlemar. De vill få folk att äta det de vill sälja. Swedish nutrition foundation vill sälja det som är mest lönsamt. Om folk inte köper det de vill sälja i den utsträckning de vill sälja det , så försöker SNF ändra folks uppfattningar med propaganda mot seriös vetenskap. De är som Donald Trump och kallar fakta för Fake News. Folkhälsa är oviktigt för dem. Det är deras försäljning som skall komma först. Här är några länkar där man kan läsa om deras verksamhet. Den här länken visar vilka företag som är medlemmar. http://snf.ideon.se/medlemmar/ Deras målsättning gör dem till motståndare mot folkhälsa. De skapar istället ohälsa, när folk följer deras råd, och påstår att det är folks eget fel, fastän det är deras kostråd de följer. Nedan kan du läsa lite om den propaganda SNF sprider. http://nutritionsfakta.se/2018/07/02/alternativa-fakta-ar-inget-alternativ/ http://www.dagensdiabetes.info/index.php/alla-senaste-nyheter/2778-fake-news-behoever-ersaettas-av-reell-kunskap-om-mat-och-haelsa-rapport-fran-seminarium-i-lund-26-4-ingrid-larsson https://www.livsmedelsforetagen.se/livsmedelsforetagens-livsviktiga-guide-till-almedalen/
  13. Zoe Harcombes doktorsavhandling handlade om kostråden, och hon har mycket att säga om kostråden:
  14. Are Waerland var finlands svensk(Han var döpt till Paul Henrik Fager. vegetarian(Han förespråkade laktos-vegetarianism)).Japaner och koreaner äter mycket salt. Men de lever länge. Vad menar du vara en "naturlig nivå"? En studie inom PURE-projektet konstaterade, att de som levde längst åt mellan 1 och 1/3 tesked salt och 2 och 2/3 tesked salt. Men det var farligare att äta för lite än för mycket salt. Natrium är ett livsnödvändigt mineral, så lyckas man helt undvika salt så dör man av natrium brist, och har man normalt fungerade njurar, så kissar man ut överskotet. I boken The Salt Fix skriver Hjärt forskaren om den forskning som finns om salt(Det är inte mycket.). Boken är mycket intressant. Det finns många youtube videos, där James Dinicolantonio intervjuas om boken för den som är intresserad av ämnet. När saltning var nästan den enda konserveringsmetoden, så fick svenskarna i sig upptill 100 gram salt per dag. Men de flesta mår förmodligen bra på mellan 1 och 1/3 tesked salt och 2 och 2/3 tesked salt. PS Jag har boken "I sjukdomarnas häxkittel" . Kostråden i boken är väl inte de värsta. Men jag tycker man kan ta dem och boken med en nypa salt. DS
  15. HelgeK

    Medicinsk laser hemmavid

    De finns de som tar en sup, som ett sätt att behandla det mesta.Andra tar antiinflammatoriska eller smärtlindrande tabletter mot lite av varje. Jag tycker man bör veta vad man behandlar, och hur problemet uppkommit. Men det bästa är nog, om man vet varför problemet uppkommit, att fortsättningsvis agera, så att problemet inte uppkommer. Men om man håller på med själv-behandling, så bör man skaffa sig kunskap om den aktuella diagnosen och de behandlingsformer som är tillgängliga. Men som sagt, om man behandlar problem som uppkommit i samband med fysisk träning, så är förebyggande det bästa. Alltså man ändrar sin träning så att problemet inte uppstår. Vad som är lämpliga behandlingsformer varierar naturligtvis, om det handlar om rekreations träning, eller om man är proffs. PS Ingår laser i Dr Maffetones koncept för träning och hälsa?