helena.e

Medlem
  • Innehållsantal

    55
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

55 Utmärkt

Om helena.e

  • Rank

  • Födelsedag 1991-12-18

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Karlstad
  • Interests
    Matlagning, bakning och böcker!
  1. Hej! Jag började med LCHF 1 Januari 2014 och gick ner 6 kg till Mars. Sedan Maj har jag stått still, upp och ner något kilo men ingen större skillnad. Jag äter nog relativt liberalt även om jag har tagit bort alla uppenbara kolhydratskällor, och antar att viktnedgång inte är lika effektiv när man är aningen liberal. Men jag kände att jag har hittat ett sätt att äta som gör mig trygg, och ger mig en hälsosamt relation till de jag äter. Jag saknar ingenting och är därför helt övertygad om att jag kommer att kunna äta såhär hela livet. Men viktnedgången blev ju lidande så jag började för någon månad sedan att styrketräna och jag tror att viktnedgången har kommit igång igen nu. Det går långsamt men det går stabilt och säkert. Mitt tips till dig är att försöka att inte stressa! Jag vet att det är oerhört svårt och att man vill ha snabba resultat men jag tror att mycket handlar om att känna sig trygg i sin kost och känna att man varken hetsäter eller tröstäter (sagt från en person som har ett oerhört problem med tröstätning). Mäter du dig också? Ifall inte, gör det! Jag får otrolig motivation och en liten självförtroende-boost när jag ser resultatet rent fysiskt. Jag tar även kort med jämna mellanrum så att jag kan se hur min kropp förändrats även om siffrorna på vågen stått still ett tag. Jag blir påmind om vart jag börjar. Min vikt påverkas även ganska mycket utav var jag är i menscykeln, kan gå upp i samband med mens. Och ang. din slutdisposition: Det är en oerhört stor dag för dig och din glädje den dagen bör inte vara beroende av din vikt. Oavsett vad du väger så hoppas jag att du skall kunna njuta av dagen ändå! Men nog vet jag hur jobbigt det är när det känns som om folk tittar och dömer. Själv skall jag på relax idag med vänner och blir tvungen att sätta på mig en bikini där människor ser mig! Usch! Lycka till och jag hoppas att det löser sig!
  2. Idag har jag varit och handlat! Jag har suttit och rannsakat mina kokböcker och verkligen öppnat mitt sinne! Bland annat blir det en fiskgryta med tikka masala-smak denna veckan som skall bli väldigt spännande att prova! Och gissa vad? Den innehåller fänkål! Skall bli oerhört spännande! Tack för era inspirerande svar! Jag hoppas att matglädjen skall återkomma snart!
  3. Att ha frön sallad är ju en jättebra idé ju! Fänkål är någonting jag är lite nyfiken på! Kanske är någonting som är värt att våga prova!
  4. Avokadosoppan lät ju helt gudomlig! Skall skriva upp den i min lilla svarta bok direkt! Vad som brukar lagas här hemma är grundläggande saker som köttfärsås och zuccinipasta, grytor av olika slag, stekt kött med grönsaker.. ja, egentligen mycket av den mat man gjorde tidigare fast "LCHF-fierad".
  5. Vad smart att ha en råvara för varje dag! Det skall jag nog anamma och försöka köra efter, för här hemma blir det väldigt mycket kött och kyckling! Skall titta in din blogg för vidare inspiration! Tack så mycket !
  6. Hej! När jag började med LCHF i januari i år så tyckte jag att det var så otroligt roligt hur en helt ny dörr med möjligheter att laga god och hälsosam mat öppnades. Inspirationen som då flödade har nu sinat och jag känner återigen hur man hela tiden lagar samma mat hela tiden, även om den fortfarande är LCHF. Så nu ber jag er om hjälp. Kan inte ni dela med er av era bästa vardagsrecept i LCHF-kategorin? Vad brukar ni äta hemma? Vilka huvudingredienser brukar ni köpa hem? Det får gärna variera i svårighetsgrader, ingredienser och smaker och jag är inte rädd för att prova på nya saker. Det enda som jag har som kan begränsa mig är att jag lever som student och har en begränsad ekonomi. Min LCHF i dagsläget är inte strikt men heller inte liberal. Skulle vara oändligt tacksam för lite inspiration! //Helena
  7. Jag tycker det låter lite som om maten används som din njutning i livet, som det alltid har varit för så många av oss. Mitt råd, baserat på egna reflektioner och erfarenheter, är nog att försöka hitta andra njutningar. Lista ut vad du tycker om, vad du tycker är roligt och vad du njuter av förutom brödet, pizzan och hamburgarna. Vad har du mer för mat som du tycker är sådär extra god som du kan unna dig. För mig kan ett exempel vara att baka någonting enl. LCHF. Det är inte helt godkänt för mig själv då jag försöker få ner i vikt men det är också bättre än att smälla i mig någonting proppat med kolhydrater. Då får jag synda, men synda lagom. Kanske är inte detta någonting som fungerar för alla eller är hållbart, men det fungerar för mig. Ett annat tips är, som någon hade skrivit innan, att försöka titta igenom så många recept och måltider som möjligt på nätet, i böcker och på forum, för att hitta nya favoriter. Att varje dag äta ny och spännande mat istället för att försöka ersätta pastan med någonting som inte alls smakar som den goda pasta man minns. Då blir man bara besviken och jämför smakerna med det man kommer ihåg och saknar ifrån förut. Hoppas att du inte ger upp utan försöker ge dig själv en chans. Som du säger så mår du så bra och jag lovar att suget efter brödet och pizzan kommer att bli lättare att hantera med tiden! Lycka till i framtiden!
  8. Stort Grattis till 10 cm i midjan! Hoppas att du inte åker på en förkylning eller någonting! Krya på dig isåfall!
  9. På tal om lågt blodtryck är detta någonting jag har börjat känna av en aning. Har alltid haft lågt blodtryck och har i min ungdom haft problem med att det svartnar för ögonen. Påstår du att detta har med salt att göra och kan förebyggas genom att tillsätta mer salt?
  10. Ja, tänk vad hjärnan kan ställa till det. Jag undrar hur livet hade sett ut om vi människor hade styrts av våra instinkter istället för vår sjuka lilla hjärna? Det är nog mycket som hade varit annorlunda, både till det bättre och sämre tror jag! Ja man får väl se. Först och främst gäller det nog, för mig i alla fall, att lära känna mig själv. Lära känna min kropp, mina bra vanor och mina dåliga vanor. Hur mycket klarar jag av och till vilket pris? Tills jag har gjort det, och jag misstänker att det kommer att ta ett tag, så kommer jag göra mitt allra bästa för att hålla mig undan. Jag vet inte ifall jag är sockerberoende eller ej, men jag vet att jag har ett matbeteende som behöver förändras. En syn på mat och framför allt gott som väldigt lätt kan jämföras med alkoholistens eller nikotinistens.
  11. Det känns fantastiskt att höra att det är möjligt och det konstiga är att jag faktiskt tror på det! Hela mitt medvetande skriker att det inte bara är önsketänkande utan att det faktiskt är möjligt! Jag hoppas att jag en vacker dag kommer dit du är och ansluter mig till ett paradis där de dåliga matvanorna inte har någon som helst makt! Och ölkorv och paprika är ju faktiskt väldigt gott!
  12. Alla dessa funderingar kring småätande fick mig att börja fundera, som jag alltid gör, ur ett rent beteendeperspektiv och började skriva och jämföra. Skrev om detta i min blogg och om det är någon som är intresserad och vill läsa, samt komma med synpunkter och tankar så vore det jätteroligt! Delar inte ofta med mig av reflektioner som dessa och skulle jättegärna vilja höra er syn på det hela! Nämner det i inlägget som heter "Att gå i för små skor"! Välkomna in! http://helena.blogg.se
  13. Det ni skriver om är någonstans så självklart men är så svårt att få in i skallen innan någon säger det (eller skriver det). Någonstans är LCHF drömmen som går i uppfyllelse när det faktiskt går att äta vad man känner för utan att gå upp i vikt (så länge det man känner för att äta är LCHF-vänligt förstås). Jag tror att man någonstans är så skadad i sitt psyke så att man sätter förhoppningarna om att man kan äta vad man vill och fortfarande gå ner i vikt och inser att så roligt skall vi inte ha det. Som ni säger så är godsaker inte optimalt i något hjälpmedel för viktnedgång och inte heller här. Skillnaden här är ju att jag faktiskt får äta mig mätt på god mat vilket borde vara fullkomligt tillräckligt! Självklart är det bättre med LCHF gott om alternativen är antingen eller men oftast så står alternativen snarar mellan lite LCHF-gott och ingenting. Då borde valet vara självklart, när mitt mål är att gå ner i vikt! Tack för alla, kanske självklara men ändå så hjälpsamma, kommentarer! Ibland behöver man en spark i ändan för att den lilla slöja som skymmer ens klarsynthet skall falla bort! Det hjälper ni till med och det skall ni ha stort tack för! En till fråga som jag kan slänga in medans jag ändå håller på är en fråga angående kokosnöten! Kokos är ju någonting som används titt som tätt inom LCHF i form av kokosfett, kokosmjölk/grädde osv. Hur är det då med kokosflingor och kokoschips? Räknas dessa också till nötdelen så att säga som skall försöka uteslutas ifall man vill ha en viktnedgång?
  14. Tack för alla svar! Jag har nu bestämt mig för att låta bli nötter, choklad och LCHF-bakverk ett tag helt och hållet för att se ifall min viktnedgång påverkas positivt av det! Bakverken med sötningsmedlet får vara nödfallssubstitut ifall det handlar om att fira någon, kalas, bjudning eller dylikt! När jag är sugen så tänker jag ha en lista innehållande en kopp te eller kaffe med smör eller kokosfett om jag känner för det eller kokt ägg. Eventuellt använder jag mig av något av tipsen ovan innehållande ölkorv eller dylikt. Mitt mål är dock att inte äta mer än tre mål om dagen, dvs frukost, lunch och middag. Tack igen för att ni delat med er!