Chelin

Medlem
  • Innehållsantal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

14 Neutral

Om Chelin

  • Rank
    Nyanländ

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Skaraborg
  1. Hej Haquin, Kanske jag kan tipsa lite om hur jag gör, som "omöjligt" kunnat gå ner i vikt tidigare. Jag har gått ner från 78,5kg till 71kg, ( jag är 174 sm lång och 55 år) sedan början av oktober-19, det har gått sakta men säkert men hela tiden neråt. Jag har även haft en semestervecka med STORA avsteg från ketogen kost under denna tid. Min avsikt är hälsan först och främst (hypotyreos, hashimotos bl.a), viktnedgång kom som en positiv bonus. Jag tror du får ha lite mer tålamod och justera din kost en aning. Jag har tidigare ätit LCHF i ca 10 år men gick över på ketogen kost i höstas. När jag började gå ner i vikt så hade jag minskat på protein o kolhydrater, samt ökat fettmängden till minst 150g/dag , helst 200g. Slutat med grädde i kaffet. Förbättrat sömnen genom att minska kaffet till max 1 kopp/dag. Minskat på all mejerier förutom smör och undviker stress , jag vistas i mycket i naturen. Jag äter 3ggr/dag inga mellanmål Jag har även koll på fördelningen genom appen Lifesum, jag äter ca 1500 kcal till 3000 kcal/dag beroende på om jag tränar el ej - för mig har det varit bra att ha koll på vad jag äter, då blir det inga onödiga "snacks" el mellanmål för att det är gott då det direkt syns i appen syns även direkt om jag äter för lite fett , viket är min "nyckel" till ett friskare liv. Min fördelning är generellt 0-5% kolhydrater (grönsaker) , 10-20% Protein och 75-90% fett. Och som du äter jag senast 18:00 och frukost 06:00 , men oftast tar jag "fettkaffe" till frukost, kaffe med kokosfett och smör ihopmixat då jag inte är så hungrig på morgonen. Jag står mig på det till lunchen kl.12:00 Jag äter enligt vad som står i Martina Johanssons bok: Den kompletta boken om ketogen kost - Rekommenderas starkt för att få förståelse för vad ketogen kosthållning är och hur enkelt det är egentligen. Knäckebröd, rödbetssallad och grädde i kaffet är inte särskilt ketogent , gå även gärna in på Martina Johanssons blogg : https://martinajohansson.se/ , där står det mesta som du behöver veta om ketogen kost. Martina Johansson har varit min "husgud" i flera år nu , tack vare hennes förmedling av kunskap är jag friskare och piggare än på många år + gått ner i vikt som en ren bonus. Lycka till!
  2. Ja, prova dig fram, var tålmodig! Angående "bra" provvärden .... en bra läkare går på måendet och ej enbart siffror! Jag fick Lio efter ca 9 månader med Levaxin då jag kunde motivera varför jag behövde även om mina värden var "bra" - jag orkade bl.a inte träna och röra på mig som innan och T3 var lågt. Samt andra symptom kvar. Läs på och stå på dig! Med tilägg av Liothyronin fick jag mitt liv tillbaka och mår bättre än på många, många år. (gå med i sköldkörtelförbundet om du inte är med, kolla deras hemsida , och på Facebok finns olika sköldkörtelgrupper där jag lärt mig massor om sjukdomen och hur viktigt T3 (liothyronin) är). Tipset är : Läs på och stå på dig, helt enkelt.
  3. Jag har erfarenhet. Jag hade redan ätit enligt LCHF några år då jag fick diagnosen Hypotyreos , jag har även Hashimotos. Jag går upp i vikt /går ej ner i vikt när jag inte är tillräckligt strikt med kosten. När jag tog bort mejerier och då speciellt ost så släppte det. Jag äter smör och har en skvätt grädde i kaffet på morgonen samt lite smetana som sås i mellanåt. Jag äter 3 ggr /dag , inget LCHF "godis". Nötter äter jag väldigt sällan. Jag äter nu mycket strikt, bara kött/fisk/kyckling/korv, mycket grönsaker och smör/ister/smetana till detta , både frukost, lunch och middag. Skall nämnas att jag även Liothyronin sedan ett par år, det sätter också fart på förbränningen. Men att jag slutade 100% med ost har gjort mest resultat på vikten. Fick diagnos för snart 3 år sedan. Har provat mig fram med kosten , olika upplägg av LCHF - strikt funkar bäst. Jag är en kvinna, 50+ med "problemen" det innebär. Tränar 6-12h/vecka, fast detta upplever jag inte har påverkan på vikten ngt nämnvärt .
  4. Chelin

    I'm back ;)

    Zara .. dig har jag missat . Jag håller själv på med triathlon , långdistans och "går på" en relativt strikt LCHF , närmare Paleo vid högre träningsbelastning o tävlingar (mer bär rotfrukter) Tränar f.n. för Kalmar IM 2014 ... + några kortare distanser på vägen dit. Har ej hittat ngn som säger att de äter LCHF i tri-kretsarna ännu, men LÅÅÅG kolhydratskost finns det många som "erkänner" Känns som LCHF är ett svärord där fortfarande - Har du andra erfarenheter ??? Att hellre säga Paleo/LC är helt ok dock och ej "livsfarligt". - Har fått kommentarer då jag på träningsläger svarat på fråga om jag vill ha specialkost .. o svarat Glatt , Javisst , LCHF-kost vill jag ha !!, ...... har då fått mager sallad , kokta grönsaker o ägg .. inget fett .... Meddelar jag i stället gluten o stärkelsefritt får jag perfekt mat ... i dessa sammanhang. Anmälde mig till detta forum på grund av dig Zara ... kombon triathlon/lchf lockade - skall med glädje följa dig ! Jag själv har bara bra erfarenheter av detta , har kör medeldistans-lopp som längst hittills ... på tävling har salta sillar o cola varit bra energi i slutet , för lite bättre fart (psykologiskt säkert) men inte behövs det KH-laddas till överdrift innan .