jemma

Medlem
  • Innehållsantal

    32
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

33 Bra

Om jemma

  • Rank

Profile Information

  • Gender
    Male
  1. Hej! Jag har inte skrivit i forumet på jättelänge men har följt dina inlägg "i smyg" Jag tycker om hur du skriver och det är väldigt lätt att engagera sig i din text. Tack för att du delar med dig! Iskaffe är något jag själv har tänkt testa länge så jag tänkte dela med mig av ett bra tips jag läste en gång! - Brygg kaffe (eller hur du nu gör kaffe..) - Låt svalna och häll up i iskubsformar och lägg i frysen. - När kuberna är frusna så plocka ut önskat antal i ett glas och fyll upp med kall mjölk. Så småningom kommer kaffet smälta och blandas ut med mjölken. Jag tycker det låter riktigt gott och kommer testa detta själv. Man kan säkert blanda lite grädde i mjölken också om man vill ha det fetare.
  2. En favorit jag har är att göra äggröra (med en skvätt grädde) och toppa den med strimlad grön paprika som jag har stekt lite + hackad sötmandel. Det är så förbaskat gott! Nötterna tillför lite gott knaper och på något vis smakar de mer när de ligger på den varma äggröran. Åh, nu blev jag hungrig!
  3. Jag fullkomligt älskar svamp och äter det ofta! Det är så synd att det är så svårt att få tag i kantareller här. Jag har dock hört om att vissa farmers markets säljer så jag ska försöka kolla där någon helg när det är säsong
  4. Hej! Tack så mycket för tipsen. Jag ska absolut kolla in den där Olga Nu i början så fokuserar jag mest på att göra det till en vana att gå till gymmet. Jag tycker det är viktigast att jag tar mig dit och sen får jag öka intensiteten efter hand. Jag körde lite maskiner i morse och jesus vad jag är svag i armarna!
  5. Dags att börja träna! Jag gissar att jag är inne på min femte vecka med LCHF nu men jag har gjort väldigt många avsteg de senaste veckorna så jag kallar ännu en nystart idag! Inga fruktansvärda avsteg men lite bröd och så. När jag ser tillbaka på hur jag har gjort tidigare så har ett avsteg varat betydligt mycket längre än vad det gör nu. Numera har det handlat om kanske 3-4 dagar, sen är jag tillbaka igen. Igår blev jag medlem på gym och tränade första 'passet' idag. Jag mjukstartade med cirka 40 minuters kondition + lite styrka. Gymmet erbjuder att hjälpa en att lägga upp en träningsplan men jag känner att jag inte riktigt litar på dom! Finns det någon här med erfarenhet som kan dela med sig? Jag har cirka 5-6 kg jag vill gå ner och det är mestadels fett kring rumpa och lår. Jag hittade ett 4-veckorsprogram på Philip Lailanis blogg som jag ska börja med. Det är för det mesta kondition men med några styrkepass också. Sen är jag även en av de tjejerna som är lite rädd för att ge mig in i 'biffhörnan' bland alla gymveteraner så jag håller mig gärna till maskinerna tills jag känner mig trygg
  6. I morse fick jag en liten leverans från H&M. Har alltid varit rättså oproportionerlig på det viset att jag har tjock rumpa och lår, men typ normal överkropp. Därför är det alltid svårt att hitta byxor som sitter bra. Plockade upp och tittade på byxorna i storlek 36 och tänkte - dessa får jag aldrig på mig! Gissa om jag blev förvånad när de gled på utan större ansträngning! Nu hade jag förmodligen tur att det är lite stretch i dessa men det känns ändå härligt och måttbandet visade -2 cm runt rumpan!
  7. Jag älskar brysselkål och det är också väldigt billigt. Dela en gång på mitten och stek i smör eller olja med rödlök, salt och peppar. Har du det hemma är det jättegott att tillsätta lite rödvinsvinäger och cashewnötter. Jag fann detta recept på Cecilia Folkessons blogg. Första dagen åt jag det tillsammans med ugnsbakade laxfileer som jag bara hade hällt lite grädde över. Andra dagen åt jag det med stekt bacon. Båda var lika gott! Skulle maten du har mot förmodan ta slut så är ju ägg väldigt billigt, näringsrikt och mättande. Men framförallt gott! När jag inte har någon fantasi gör jag alltid omelett till lunch. Du kan till exempel steka upp rester från övriga måltider och sen bara hälla på ett par ägg som du har vispat upp med en skvätt grädde.
  8. Tack! Vad dum jag är som inte direkt tänkte på grönsaker Blir kanske lite smörstekta sådana i ugnen
  9. Hjälp! Eftersom jag i första hand äter enligt LCHF för att gå ner i vikt så vill jag gärna inte äta för mycket protein. Idag har jag redan nått min kvot och har därför ingen som helst aning om vad jag ska äta til middag Har ni några tips? I värsta fall kan jag väl kanske bara ta en kopp te med kokosfett.
  10. Hej vad roligt med fler nybörjare! Fick lite dåligt samvete när du skrev att jag har kommit långt I fredags bestämde jag mig för att ha en fridag och åt lite ris till middagen och sedan en bit kaka. Kändes helt okej men sen ledde det till fortsatta fria dagar hela helgen + måndagen. Jag vågade inte väga mig i måndags som jag annars brukar göra, men igår tog jag mod till mig och hade gått ner 0,4 kg. Totalt blir det 2,2 kg på en månad så det är ju verkligen fullt godkänt då jag har tänkt att det är rimligt att snitta på 0,5 kg/vecka ! Jag är inte ledsen över mitt avsteg då jag ändå ställde om på nytt igår och känner samtidigt att jag har lärt mig riskerna med sötsuget. Jag fick dessutom ordentlig huvudvärk och kände mig ganska nedstämd efter. Kankse inte ett så jättepeppande välkomnande - men välkommen! Dela gärna med dig av dina erfarenheter!
  11. jemma

    Paleo

    Hej! Jag äter själv rättså mycket mjölkprodukter men har också börjat intressera mig mer för paleo. Det är dock något jag tänkt att jag kanske ska tillåta mig på helgen eller när jag har nått mitt mål. I vilket fall som helst så hittade jag en väldigt spännande sida igår! Du kanske kan titta på deras veckomeny för lite inspiration - www.eatevolve.com Jag bor i London så det kan vara ganska svårt att hitta LCHF/Paleo-alternativ här men Paleo har brett ut sig ganska snabbt det senaste året verkar det som. Under "About us" finns det en video där kockarna lagar mat. En sak jag tyckte såg jättegott ut var kycklingen med hasselnötssås. De gjorde såsen bara genom att mixa pocherade(?) hasselnötter med kycklingbuljong. Sen blev jag visserligen lite förundrar då de hade ärtor till.. men såsen såg i alla fall god ut!
  12. Grattis! Jag hade ökat 0,8 men som sagt tror jag att det har sina förklaringar så jag tar inte så hårt på det. Jag känner att jag liksom inte har gått upp i vikt på det viset utan känner mig bara lite svullen om magen och förmodligen är det också vätska. Har också tänkt mäta mig snart men skjuter på det för jag vill bli positivt överraskad. 10 dagar låter bra! Jag kan instämma om saltet! Har tagit till mig det rådet här från forumet och det hjälper verkligen när man känner sig lite dåsig och trött. Jag har lite salta jordnötter i lådan på jobbet. Kanske inte det optimala men en liten näve är inte så många kolisar.
  13. Det låter gott! Vad roligt att det har gått så bra för dig. Håller tummarna för vågen Jag har börjat känna mig lite uppsvälld och misstänker att det är för att jag har varit så liberal. Det börjar även närma sig den tiden i månaden så det extra suget kan ha sina förklaringar där. Hur som helst känns det grymt att det har gått 3 veckor!!
  14. Det går bra! Har kämpat lite med sötsuget denna veckan så det har blivit rätt mycket mat och nötter och mörk choklad. Känner mig ändå nöjd för det är mycket bättre än vad jag åt innan! Tror dock inte på någon ytterligare viktminskning imorgon. Ska försöka köra lite striktare nu veckan som kommer. Hur går det för dig??
  15. Tack för tipset! Har irländsk sambo så Kerrygold är en självklarhet (och en favorit!)