jivebysmat

Medlem
  • Innehållsantal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om jivebysmat

  • Rank

  • Födelsedag 1981-03-19

Contact Methods

  • Website URL
    http://jivebysmat.wordpress.com/

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Skövde
  1. Ett recept på lammlägg som långsamt tillagats på spisen. Massa härliga smaker som rundas av med en kall yoghurtsås. Uteslut morötterna om du är kolhydratkänslig. Brässerat lammlägg med indiska smaker 2 personer 1 stort lammlägg, 2 morötter, 2-3 vitlöksklyftor, torr kryddblandning: 6 malda kryddpepparkorn, 6 malda nejlikor, 10 malda kardemummakärnor, 1 msk malen kanel, 1 tsk malen ingefära, 1 msk chiliflakes, 1 msk spiskummin, 1 tsk rosmarin, salt, peppar samt smör och färsk koriander Krydda lammet runt om med lite av kryddblandningen och bryn i rikligt med smör i en stekpanna. Lägg över köttet i en gryta, häll i lite vatten i stekpannan och häll över skyn i grytan (massa goda smaker finns kvar i stekpannan). Dela morötterna och vitlöken grovt och lägg i grytan, häll i vatten så det knappt täcker lammet. Tillsätt de resten av kryddblandningen och låt sjuda med lock tills köttet lossnar från benet (kan ta flera timmar). Den sista delen av brässeringen kan du ta bort locket så att vätskan reduceras. Jag tog loss köttet från benen med en gaffel och toppade med färsk koriander. Köttet serverade med ugnsrostad blomkål samt indisk yoghurtsallad. Bild samt recept på yoghurtsallad (med morötter) kan du hitta på min blogg: http://jivebysmat.wordpress.com/2014/02/10/brasserat-lammlagg-med-indiska-smaker/
  2. Hej pannkaka. Det blir cirka 20 skivor av brödet. Om du vill kan du byta ut lite av linfröna mot antingen mer mandelmjöl eller andra frön. Vad jag har förstått så försvinner vätecyanid precis som Margaretha skriver vid tillagning. Kan förstå vad du menar gällande svampighet med fiberhusk i vissa bröd, upplever dock inte detta brödet svampigt.
  3. Tips inför helgen: Saftig torsk med massa goda tillbehör! Jag serverade torsken med fänkål och morötter, byt ut morötterna mot t.ex. broccoli eller haricots verts om du äter mer strikt LCHF. http://jivebysmat.wordpress.com/2014/01/23/torsk-med-rakor-pepparrot-agg-och-vitvinssas/
  4. Förra helgen gjorde min pojkvän kycklinglevermousse till förrätt, något vi aldrig testat förut. Moussen blev väldigt krämig och god och rödbetsjorden som serverades till gav textur till rätten. Roligt att testa något nytt! Om du är sugen på att testa finns receptet nedan http://jivebysmat.wordpress.com/2014/01/20/kycklinglevermousse-med-rodbetsjord/
  5. Ägg är ju ett fantastiskt livsmedel som jag är storkonsument av. Något som är supergott är pocherade ägg i tomatsås, våga testa, det är supergott! Recept till det och till räksallad samt lite lyxigare omelett hittar ni på min blogg (länken nedan). http://jivebysmat.wordpress.com/2014/01/20/agg-agg-agg/ Har ni några tips?
  6. Jag använder kung markattas ekologiska tomatpuré. Det är 12% kolhydrater, men innehåller endast tomater (inget tillsatt socker eller andra tillsatser). Någon som vet någon tomatpuré med ännu mindre kolhydratinnehåll?
  7. Köttfärspaj 4-6 personer Pajdeg: 4-5 dl mandelmjöl, 1 dl sesamfrön, 1 msk fiberhusk, 1 tsk salt, 50 g smör, 1 ekologiskt ägg. Fyllning: 500 g blandfärs, 1 gul lök, 2 vitlöksklyftor, 1 dl tomatpuré, 1-2 dl gröna ärtor, 1 paprika, bladspenat, 1-2 msk soja, 2-3 tsk timjan, peppar, salt, smör. Äggstanning: 3 dl vispgrädde, 4 ekologiska ägg, salt, peppar. Mixa sesamfröna och tillsätt sedan 4 dl av mjölet samt fiberhusk, salt, smör och ägg. Mixa till en deg. Beroende på storleken på ägget kan du behöva tillsätta ytterligare lite mandelmjöl, degen ska dock vara lite kladdig. Låt stå svalt i kylen under tiden du förbereder fyllningen. Hacka löken och låt den svettas i lite smör. Stek färsen hårt, lite i taget och salta och peppra. Steker du för mycket på en gång blir köttet kokt istället för stekt. Tillsätt tomatpurén och rör runt. Häll i paprika samt ärtorna, pressa över vitlök och smaka av med soja, timjan, peppar och eventuellt salt. Tänk på att sojan är väldigt salt! Häll i bladspenaten och låt sedan stå på låg värme under tiden du förgräddar pajdegen. Klä en pajform med degen och förgrädda i ca 15 minuter i 200 grader tills den fått en fin färg. Fyll med köttfärsblandningen. Vispa ihop grädde, ägg, salt och peppar och häll äggstanningen över fyllningen. Grädda i ca 20-30 minuter i 200-225 grader tills äggstanningen stannat. Servera med en god sallad! Titta gärna in på min blogg för mer recept: www.jivebysmat.se
  8. Tack för feedback. Har lagt till att man kan utesluta morötter samt apelsin om man äter strikt LCHF.
  9. Roligt att du gillar receptet . Det låter kanske mycket med 2 kg krossade tomater, men det reduceras en del då tomatsåsen ska puttra under lång tid. Jag brukar köpa icas ekologiska krossade tomater som det är 500 g i och 4 sådana förpackningar brukar blir lagom.
  10. Denna mustiga soppa, med inspiration från den ungerska gulaschsoppan, smakar extra gott en mörk och ruggig kväll som denna. Vi använde oss av kycklingklubbor och rensade bort köttet från benen innan servering. Jag gillar att använda kyckling med ben, då blir köttet mycket saftigare. Vill man instället använda kycklingfilé eller annan del av kycklingen går det också bra. Om man tar lite mindre av tomaterna eller låter soppan reduceras mer kan den serveras som en gryta istället. Precis innan servering tillsatte jag en uns saffran samt saft från en halv apelsin för att få ytterligare smak på grytan, men detta kan uteslutas. Soppan är liberal LCHF, uteslut morötter och apelsin om du är strikt eller är kolhydratkänslig. Mustig kycklingsoppa 800-1000 g kyckling, 1,2 kg krossade tomater/hela tomater på burk, 4 morötter, 2 paprikor, ½ chili, 2 lökar, 2-4 vitlöksklyftor, 2 lagerblad, 1-2 msk hel kummin, 1-2 msk paprikapulver, 1 tsk chilipulver, ½ tsk timjan, ½ citron, salt, peppar, olja, eventuellt saffran samt apelsinsaft Hacka chili, lök och lite av vitlöken och fräs sedan i olja tillsammans med 2 tsk hel kummin. Häll på tomaterna och tillsätt sedan morötterna skurna i skivor. Tillsätt lagerblad, paprikapulver, chilipulver, timjan, salt, peppar och citronsaft. Låt soppan puttra och smaka eventuellt av med mer vitlök och torra kryddor. Stek under tiden kycklingen kryddad med paprikakrydda, chilipulver, salt, peppar samt lite kummin tills kycklingen fått fin färg. Tillsätt kycklingen till soppan och låt koka tills kycklingen lossar från benen. Häll lite vatten i pannan du stekt kycklingen i och häll i skyn i soppan. Tillsätt paprikan skuren i bitar de sista 10 minuterna. Servera soppan som den är eller drag bort kycklingköttet från benen med en gaffel innan servering. Servera med hackad persilja och crème fraiche. Fler recept hittar du på min blogg: www.jivebysmat.se Välkomna! /Anna-Karin
  11. Paella gjord på blomkål istället för ris, supergott! Paella 4 personer: 1 ½ blomkålshuvud, 3 röda paprikor, 3 dl gröna ärtor, 1-2 lökar, 3-5 vitlöksklyftor, 2 dl kycklingfond (se nedan), 1 ½ paket saffran, salt, peppar, ev. 1 dl vitt vin, citron, olivolja, färsk persilja, 500 g räkor med skal, 1 hel kyckling, musslor samt ingredienser till kyckling, musslor och fond enligt nedan. Kyckling: Stycka kycklingen så du får två filéer, 2 klubbor och två vingar. Det gör inget om det blir kvar lite kött på skrovet, då det ger mycket smak åt buljongen. Krydda kycklingen med salt och peppar. Fräs ½ paket saffran i rikligt med smör och lägg i kycklingdelarna. Stek så att kycklingen får fin yta och ös med smör under tiden. Tillaga klart kycklingen i ugnen, 150 grader i ca 20-25 minuter. Låt svalna och rensa bort kycklingköttet från benen och skär i bitar. Kycklingfond: Fräs 2 schalottenlökar, 2 halverade vilöksklyftor, 1 hackad morot och hackad persilja i lite smör i en kastrull/gryta. Lägg i kycklingskrovet och fräs runt om. Häll i 2 dl vin samt 2 dl vatten samt salta och peppra. Lägg på lock och låt sjuda i 30-60 minuter. Musslor: Fräs hackad lök, chili, vitlök och persilja i lite olja. Häll på 2 dl vitt vin och 1 dl vatten. Salt och peppra och låt koka upp. Lägg i de tvättade stängda musslorna och lägg på locket. Låt sjuda på låg temperatur i ca 5 minuter. Tag bort kastrullen från plattan och låt musslorna ligga kvar i kastrullen under lock fram till servering. Riv blomkålen på den grova sidan på rivjärnet. Hacka lök, 3 vitlöksklyftor och paprika. Fräs löken, vitlök samt saffran i olja. Jag använde mig av en wokpanna. Lägg i blomkålen och häll över buljongen. Låt sjuda i några minuter och lägg sedan i paprika samt ärtor. Smaka av med salt, peppar, färsk persilja, citron, eventuellt vin samt eventuellt pressad vitlök. Om du vill kan du smaka av med lite spad från musselkoket och du vill ha lite mer ”havssmak”. Tillsätt kycklingen, lägg på lock och vänta tills paprikan blivit lagom tillagad. Lägg på räkorna precis innan servering och toppa med musslor, persilja samt citronklyftor. Paellan serverades med lite crème fraiche smaksatt med pressad vitlök, salt och peppar. www.jivebysmat.wordpress.com/2012/01/12/paella/ Fler recept hittar du på min blogg på www.jivebysmat.se, välkommen in och kika! /Anna-Karin
  12. Kyckling- och bladspenatlasagne 8 personer Varva tomatsås, bladspenat, kyckling samt blandad ost och grädda i 200 grader i ca 20 minuter. Låt lasagnen vila innan servering. Toppa med bladspenat.Servera med en god vitkålsallad och riven smakrik ost. Uteslut morötter om du äter strikt LCHF. Tomatsås: 2000 g krossade tomater, 1 dl tomatpuré, 2 gula lökar, 4 vitlöksklyftor, ½ chili, 4 sardeller, 4 morötter, eventuellet champinjoner eller portabellosvamp, 2-3 dl vin (rött eller vitt), köttfond/buljongtärning, färska örter, 4 lagerblad, 1 tsk timjan, 1 tsk oregano, 1 krm mald muskot, 1 krm kanel, 3 malda nejlikor, 3 malda kryddpepparkorn, salt, peppar, olivolja Fräs 2 hackade vitlöksklyftor, hackad chili samt hackad lök i lite olivolja. Tillsätt tomatpuré samt fint hackade sardeller. Häll på vinet och låt sjuda någon minut. Häll över tomaterna och smaka av med fond/buljong malda torra kryddor, lagerblad, färska örter samt pressad vitlök. Stek svampen separat i smör och lägg i tomatsåsen, riv i morötterna och låt sedan stå och puttra i 30-60 minuter. Kyckling: 1 hel kyckling, 1 dl rumstemperat smör, salt, peppar, 1/4 hackad chili, 2 pressade vitlöksklyftor, rivet skal från ½ citron, 2 msk färska örter, torkad timjan Rör ihop smör, salt, peppar, chili, vitlök, färska örter samt citronskal. Fördela smöret under skinnet på kycklingen. Krydda runt om hela kycklingen med salt, peppar och timjan. Tillaga ca 1 timma i 275-200 grader. Rensa köttet från benen och dra isär till mindre bitar. Använd eventuellt kycklingbenen och låt dom koka med i tomatsåsen för att ge extra smak. Övrig fyllning: 4 små mozzarellapaket, 300 g riven ost, 300 g färsk bladspenat Fler goda recept hittar du på min blogg www.jivebysmat.se Välkomna in och kika! /Anna-Karin
  13. Välkomna in och titta på min blogg Chili & Kärlek - en blogg om kärleken till mat. Här lägger jag upp recept nästan dagligen. Min matfilosofi är ekologisk mat lagad från grunden utan tillsatser. Mina recept är oftast glutenfria och utan massa socker. De flesta recepten passar er som äter en liberal LCHF-kost. Jag har ätit liberal LCHF i cirka 1.5 år och märker främst skillnad gällande mage, hy,sockersug/hunger, vikt och sedan har jag inte varit sjuk en enda gång. Bloggen hittar du på www.jivebysmat.se. Jag har nu gjort en flik där alla lågkolhydratsrecepten är samlade. http://jivebysmat.wordpress.com/lagkolhydratkost/ /Anna-Karin
  14. Bladspenatlasagne 6 personer Tomatsås enligt nedan, 500 g blandfärs, salt, peppar, vitlök, bladspenat, 300 g smakrik hårdost, 500 g mozzarella, färsk basilika Bered tomatsåsen enligt receptet nedan (idag gjordes den utan sardeller och oliver). Stek blandfärsen lite i taget och smaka av med salt, peppar och vitlök. Låt tomatsås och färs sjuda i 15-30 minuter. Riv ost och skriva mozzarellan (spara lite av mozzarellan). Varva köttfärssås, ost och bladspenat. Grädda lasagnen i ca 20-30 minuter 200 grader. Toppas med mozzarella och basilika. Låt gärna lasagnen stå lite innan servering. Servera med en god sallad och parmesanost. Grundrecept till en stor gryta tomatsås Kaprisen, oliverna och sardellerna ger en god sälta, men man kan utesluta dom om man vill. Även det vita vinet kan uteslutas eller ersättas med rött vin eller mer citronsaft. Vinet och citronen gör att tomatsåsen får en god syra. 2 kg ekologiska krossade tomater, 1 dl tomatpuré, olivolja, 1 st chili, 4 st vitlöksklyftor, ca 3 dl vitt vin, citronsaft, örter, salt, peppar, 1 msk kapris, 6 sardeller, 1/2 dl kalamataoliver, riven muskot Fräs hackad vitlök och chili i lite olivolja. Tillsätt hackade örter, tomatpuré och en skvätt citronsaft. Häll på tomaterna och vinet och smaksätt med salt, peppar, muskot, hackad kapris, sardeller, oliver samt mer örter. Låt tomatsåsen puttra i 1/2-1h. Fler recept hittar du på min blogg: www.jivebysmat.se Välkommen!
  15. Asiasisk laxsallad 4 personer Lax: 800-1000 g färsk laxsida, marinad (se nedan), peppar, sesamfrön Marinad/dressing: 2 lime, ca 3 msk japansk soja, ca 2 msk fisksås, 1 msk riven färsk ingefära, 1 chili, 3 vitlöksklyftor, hackad mynta/koriander, sesamfrön Sallad: 1 romansalladshuvud eller liknande, 5 morötter, 300 g sockerärtor, färsk ingefära, ½ lime, 1 tsk japansk soja, 1 tsk fisksås Tillbehör: sesamfrön och lime Äter du strikt LCHF kan du utesluta morötterna. Blanda limesaft, soja, fisksås, hackad chili, hackad vitlök samt riven ingefära. Hacka i färsk mynta eller koriander. Rosta ca ½ dl sesamfrön i en torr panna och häll hälften i dressingen. Lägg laxen i en ugnsform. Häll över lite marinad/sås, peppra och strö över rikligt med sesamfrön. Tillaga i ugnen (100 grader) tills innertemperaturen är 48 grader. Strimla romansalladen och skär morötter, sockerärtor samt en liten bit ingefära i stavar/strimlor. Pressa över lime och häll på lite soja samt fisksås på grönsakerna, blanda om. Bild och fler recept hittar du på min blogg www.jivebysmat.se. Välkommen! /Anna-Karin