Gå till innehåll

jivebysmat

Medlem
  • Innehållsantal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om jivebysmat

  • Rank

  • Födelsedag 1981-03-19

Contact Methods

  • Website URL
    http://jivebysmat.wordpress.com/

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Skövde
  1. Ett recept på lammlägg som långsamt tillagats på spisen. Massa härliga smaker som rundas av med en kall yoghurtsås. Uteslut morötterna om du är kolhydratkänslig. Brässerat lammlägg med indiska smaker 2 personer 1 stort lammlägg, 2 morötter, 2-3 vitlöksklyftor, torr kryddblandning: 6 malda kryddpepparkorn, 6 malda nejlikor, 10 malda kardemummakärnor, 1 msk malen kanel, 1 tsk malen ingefära, 1 msk chiliflakes, 1 msk spiskummin, 1 tsk rosmarin, salt, peppar samt smör och färsk koriander Krydda lammet runt om med lite av kryddblandningen och bryn i rikligt med smör i en stekpanna. Lägg över kö
  2. Hej pannkaka. Det blir cirka 20 skivor av brödet. Om du vill kan du byta ut lite av linfröna mot antingen mer mandelmjöl eller andra frön. Vad jag har förstått så försvinner vätecyanid precis som Margaretha skriver vid tillagning. Kan förstå vad du menar gällande svampighet med fiberhusk i vissa bröd, upplever dock inte detta brödet svampigt.
  3. Tips inför helgen: Saftig torsk med massa goda tillbehör! Jag serverade torsken med fänkål och morötter, byt ut morötterna mot t.ex. broccoli eller haricots verts om du äter mer strikt LCHF. http://jivebysmat.wordpress.com/2014/01/23/torsk-med-rakor-pepparrot-agg-och-vitvinssas/
  4. Förra helgen gjorde min pojkvän kycklinglevermousse till förrätt, något vi aldrig testat förut. Moussen blev väldigt krämig och god och rödbetsjorden som serverades till gav textur till rätten. Roligt att testa något nytt! Om du är sugen på att testa finns receptet nedan http://jivebysmat.wordpress.com/2014/01/20/kycklinglevermousse-med-rodbetsjord/
  5. Ägg är ju ett fantastiskt livsmedel som jag är storkonsument av. Något som är supergott är pocherade ägg i tomatsås, våga testa, det är supergott! Recept till det och till räksallad samt lite lyxigare omelett hittar ni på min blogg (länken nedan). http://jivebysmat.wordpress.com/2014/01/20/agg-agg-agg/ Har ni några tips?
  6. Jag använder kung markattas ekologiska tomatpuré. Det är 12% kolhydrater, men innehåller endast tomater (inget tillsatt socker eller andra tillsatser). Någon som vet någon tomatpuré med ännu mindre kolhydratinnehåll?
  7. Köttfärspaj 4-6 personer Pajdeg: 4-5 dl mandelmjöl, 1 dl sesamfrön, 1 msk fiberhusk, 1 tsk salt, 50 g smör, 1 ekologiskt ägg. Fyllning: 500 g blandfärs, 1 gul lök, 2 vitlöksklyftor, 1 dl tomatpuré, 1-2 dl gröna ärtor, 1 paprika, bladspenat, 1-2 msk soja, 2-3 tsk timjan, peppar, salt, smör. Äggstanning: 3 dl vispgrädde, 4 ekologiska ägg, salt, peppar. Mixa sesamfröna och tillsätt sedan 4 dl av mjölet samt fiberhusk, salt, smör och ägg. Mixa till en deg. Beroende på storleken på ägget kan du behöva tillsätta ytterligare lite mandelmjöl, degen ska dock vara lite kladdig. Låt stå svalt i kylen
  8. Tack för feedback. Har lagt till att man kan utesluta morötter samt apelsin om man äter strikt LCHF.
  9. Roligt att du gillar receptet . Det låter kanske mycket med 2 kg krossade tomater, men det reduceras en del då tomatsåsen ska puttra under lång tid. Jag brukar köpa icas ekologiska krossade tomater som det är 500 g i och 4 sådana förpackningar brukar blir lagom.
  10. Denna mustiga soppa, med inspiration från den ungerska gulaschsoppan, smakar extra gott en mörk och ruggig kväll som denna. Vi använde oss av kycklingklubbor och rensade bort köttet från benen innan servering. Jag gillar att använda kyckling med ben, då blir köttet mycket saftigare. Vill man instället använda kycklingfilé eller annan del av kycklingen går det också bra. Om man tar lite mindre av tomaterna eller låter soppan reduceras mer kan den serveras som en gryta istället. Precis innan servering tillsatte jag en uns saffran samt saft från en halv apelsin för att få ytterligare smak på gryt
  11. Paella gjord på blomkål istället för ris, supergott! Paella 4 personer: 1 ½ blomkålshuvud, 3 röda paprikor, 3 dl gröna ärtor, 1-2 lökar, 3-5 vitlöksklyftor, 2 dl kycklingfond (se nedan), 1 ½ paket saffran, salt, peppar, ev. 1 dl vitt vin, citron, olivolja, färsk persilja, 500 g räkor med skal, 1 hel kyckling, musslor samt ingredienser till kyckling, musslor och fond enligt nedan. Kyckling: Stycka kycklingen så du får två filéer, 2 klubbor och två vingar. Det gör inget om det blir kvar lite kött på skrovet, då det ger mycket smak åt buljongen. Krydda kycklingen med salt och peppar. Fräs ½
  12. Kyckling- och bladspenatlasagne 8 personer Varva tomatsås, bladspenat, kyckling samt blandad ost och grädda i 200 grader i ca 20 minuter. Låt lasagnen vila innan servering. Toppa med bladspenat.Servera med en god vitkålsallad och riven smakrik ost. Uteslut morötter om du äter strikt LCHF. Tomatsås: 2000 g krossade tomater, 1 dl tomatpuré, 2 gula lökar, 4 vitlöksklyftor, ½ chili, 4 sardeller, 4 morötter, eventuellet champinjoner eller portabellosvamp, 2-3 dl vin (rött eller vitt), köttfond/buljongtärning, färska örter, 4 lagerblad, 1 tsk timjan, 1 tsk oregano, 1 krm mald muskot, 1 krm kanel,
  13. Välkomna in och titta på min blogg Chili & Kärlek - en blogg om kärleken till mat. Här lägger jag upp recept nästan dagligen. Min matfilosofi är ekologisk mat lagad från grunden utan tillsatser. Mina recept är oftast glutenfria och utan massa socker. De flesta recepten passar er som äter en liberal LCHF-kost. Jag har ätit liberal LCHF i cirka 1.5 år och märker främst skillnad gällande mage, hy,sockersug/hunger, vikt och sedan har jag inte varit sjuk en enda gång. Bloggen hittar du på www.jivebysmat.se. Jag har nu gjort en flik där alla lågkolhydratsrecepten är samlade. http://jive
  14. Bladspenatlasagne 6 personer Tomatsås enligt nedan, 500 g blandfärs, salt, peppar, vitlök, bladspenat, 300 g smakrik hårdost, 500 g mozzarella, färsk basilika Bered tomatsåsen enligt receptet nedan (idag gjordes den utan sardeller och oliver). Stek blandfärsen lite i taget och smaka av med salt, peppar och vitlök. Låt tomatsås och färs sjuda i 15-30 minuter. Riv ost och skriva mozzarellan (spara lite av mozzarellan). Varva köttfärssås, ost och bladspenat. Grädda lasagnen i ca 20-30 minuter 200 grader. Toppas med mozzarella och basilika. Låt gärna lasagnen stå lite innan servering. Servera m
  15. Asiasisk laxsallad 4 personer Lax: 800-1000 g färsk laxsida, marinad (se nedan), peppar, sesamfrön Marinad/dressing: 2 lime, ca 3 msk japansk soja, ca 2 msk fisksås, 1 msk riven färsk ingefära, 1 chili, 3 vitlöksklyftor, hackad mynta/koriander, sesamfrön Sallad: 1 romansalladshuvud eller liknande, 5 morötter, 300 g sockerärtor, färsk ingefära, ½ lime, 1 tsk japansk soja, 1 tsk fisksås Tillbehör: sesamfrön och lime Äter du strikt LCHF kan du utesluta morötterna. Blanda limesaft, soja, fisksås, hackad chili, hackad vitlök samt riven ingefära. Hacka i färsk mynta eller koriander. Rosta c
×
×
  • Skapa nytt...