Gå till innehåll

sten b

Medlem
  • Innehållsantal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

11 Neutral

Om sten b

  • Rank

  1. Jason har massor med artiklar också. Här 4 länkar till översatta artiklar på KD, sen får du söka på hans blogg med engelsk text. http://www.kostdoktorn.se/hur-du-fixar-din-trasiga-metabolism-genom-att-gora-precis-tvartom http://www.kostdoktorn.se/misslyckandet-for-the-biggest-loser-och-succen-med-den-ketogena-studien http://www.kostdoktorn.se/varfor-termodynamikens-forsta-huvudsats-ar-hogst-irrelevant http://www.kostdoktorn.se/de-8-basta-viktminskningsknepen
  2. Veteran föreslog intermittent fasta ovan. Verkar vara det enda vettiga. Om du tvekar, mät fasteinsulin. Om det ligger under 5, helst 3, kan magen försvinna, annars gissar jag att du får leva med den större magen. Själv vattenfastade jag 5 dar i veckan 3 veckor i rad nu i April -16. Midjan minskade då med 7 cm, från 104 till 97 cm och vikten från 92 till 83 kg. Ca 3 år tidigare minskade jag ordentligt med LCHF, men efter 6 månader blev det platå och började även krypa upp igen. Långt innan dess vägde jag 76 kg i 30 år. Fasteinsulin låg lite över 7 när vikten stod stilla. Nu har jag gått upp från 83 till 84 kg och tänker ta en ny 5 dars fasterunda får att komma under 80kg och 92 cm midja. Eftersom jag äter LCHF blir det lätt att börja vattenfasta. Vatten helst med citronsmak och lite havssalt. Gissar att fasta är nödvändigt om fettet "suttit för länge". Började gå upp före 50 när jag slutade röka, så fettet har suttit i över 20 år nu. Själv provade jag vattenfasta efter att ha läst Jason Fung's blogg och hans vettiga förklaringar. Vad Fung skriver stämmer perfekt, åtminstone för mig! Att fasta 16 timmar per dygn är bra, men kan knappast få ned insulinet tillräckligt lågt för att minska insulinresistensen, åtminstone inte på några månader och om vikten funnits många år. En 3 dagars vattenfasta där du själv mäter blodsocker varje morgon tills det ligger under 4 innebär däremot att levern töms på glykogen, varefter vikten minskar varje dag, utan att man blir trött och kall som med lägre kalorier på en icke ketogen kost. Märk väl att morgonsockret brukar gå upp dag 1 och dag 2, då levern töms vid det gradvis lägre insulinet så att det ser ut som om det går åt "fel håll". När du fastar längre än 3-4 dar, öka i etapper för att bli van (IF) och glöm inte bort bra med salt (oraffinnerat grått salt) och buljong i ökande mängd sista två dagarna innan fastan bryts! Fastan är den ultima ketogena dieten, enda snabba vägen att få ned insulinresistensen så att bukfett och annat "gammalt fett" kan förbrännas ordentligt. Om du börjar, mät midjan ofta så du vet att det funkar ! Att fasta t.ex 10 dar direkt kan vara farligt av flera anledningar, och att fast mindre än 2 dar har knappast ingen effekt på "svåra fall" som jag iaf!
×
×
  • Skapa nytt...