Sandras LCHF-blogg

Medlem
  • Innehållsantal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Sandras LCHF-blogg

  1. Grattis till viktminskningen!! Kanonbra jobbat! Vi handlar ofta när det är extrapris och bunkrar. Vi använder appen Matpriskollen. Där kan man skriva in vad man vill handla, t.ex. nötfärs, sedan visar appen var det är extrapris på det. ​Och kolla i kylboxen där mataffären har rensat ut mat med kort datum - där kan man hitta finfin mat till halva priset! Ofta med ett par tre dagar kvar till utgångsdatum - helt okej, med andra ord! I går köpte vi Scans nya råkorv med 95 % kötthalt för 10 kronor paketet (33 kronor kilot), så det går att handla billigt och bunkra. ​Och bl.a. Hemköp har bacon (Tulip) för 5 kronor paketet den här veckan, i alla fall i Stockholmstrakten. Vi köper billig ost (39,90) kilot och river och fryser in och tar fram vid behov. Köttfärs är ofta billig, fläskfärs likaså, och det går att variera i oändlighet. Vi brukar köpa 2 kilo färs (80 kronor) och göra köttbullar, pannbiffar eller järpar av allting och frysa in i portioner som man bara kan ta fram. Ägg köper vi på extrapris eller halva priset. Det gör inget om datumet går ut! Om de förvaras i kylen håller de i flera veckor efter utgångsdatum. Skippa färdiga såser och bunkra smör när det är extrapris. Jag har alltid flera olika kryddsmör på lut i frysen - bara att ta fram vid behov. ​På min blogg finns det många recept på storkok: pulled pork (fläskkarré 39,90 kilot), pulled beef, köttbullar och annat gott! ​www.sandraslchfblogg.sandramedin.se ​LYCKA TILL!
  2. Jag har börjat äta mer grönsaker den senaste veckan. Vet inte om det beror på att det är vår i luften och jag blir sugen på fräschare mat som inte känns så tung. Jag har lagat flera goda grönsaksrätter som jag har lagt upp på min blogg www.sandraslchfblogg.sandramedin.se Jag har bl.a. lagat vitlöksfrästa skärbönor med chèvre och rostade solrosfrön, currydoftande blomkålssoppa, rödlök och grön paprika med vitlök och sherryvinäger och en superläcker broccolisoppa med kokosgrädde, chipotlesalt och kaffirlime. Det är kul att laga lite annorlunda grönsaksrätter med mycket smak i stället för tråkiga sallader. Recepten finns på www.sandraslchfblogg.sandramedin.se (p.s. Jag äter inga grönsaker till frukost, men till lunch kan det bli ovanstående rödlök och paprika och till middag hasselbackschampinjoner (recept finns på bloggen, kategori vego) som tillbehör till kyckling eller en köttbit.)
  3. Vi brukar ta med oss pizzabitar när vi åker utomlands. Vi äter dem på flyget och på bussen till hotellet, om det finns några kvar. Jag slår in pizzabitarna en och en i aluminiumfolie så att man bara kan greppa en när man känner för det. Och de är nästan godast rumstempererade... Jag gör pizza med sesamfröbotten. Den är supergod och lättlagad. Och väldigt mättande. Pizza med sesamfröbotten: http://lchfblogg.sandramedin.se/#post176 Och ischoklad är ju så gott. Vi gjorde ischoklad med mintsmak i julas. Jättegott! Man kan ju även göra chokladbräck, men det blir lite kladdigt att äta. Smält mörk choklad (85 % kakaohalt), häll den på en bakplåtspappersklädd bricka och strö rostade nötter, t.ex. hasselnötter, pistaschnötter och valnötter, och kokoschips över. Låt stelna i kylskåp. Skär i bitar och lägg i en burk och ta med! Eller blanda nötterna med chokladen och lägg smeten i små muffinsformar.
  4. Vad jobbigt! Det är nog bara en tillfällig svacka, snart är du på banan igen! De stoppar i en massa jox i kycklingvingar och coleslaw på restaurang. Här har du ett garanterat sockerfritt recept på Buffalo wings: http://lchfblogg.sandramedin.se/#post120 Det går förstås bra att använda samma marinad till kycklingben eller lårbitar också. Eller spare ribs, det blir jättegott! Jag serverar coleslaw med ingefära och lime till kycklingvingarna, det smakar superfräscht. Coleslawen passar även till vårens och sommarens grillmat! Här är ett annat kycklingrecept som är gott, lättlagat och smakrikt - asiatisk kyckling: http://lchfblogg.sandramedin.se/#post140 Glad påsk!
  5. Det är ju helt sjukt att han inte fick äta grädde. Gör en smoothie på grädde och bär som han kan ta med sig. Och strunta i att berätta för läraren vad det är i den. Läraren tror säkert att den är "nyttig" med lättmjölk eller nåt annat skräp.