LinnéaKP

Medlem
  • Innehållsantal

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

27 Bra

Om LinnéaKP

  • Rank

  1. LinnéaKP

    Paleo

    Tack! Ja, jag kanske har fokuserat mycket på mejerier nu i början då jag har haft det rätt svårt att bli mätt eller nöjd rättare sagt. Men märkt senaste veckan att jag behöver mindre och kan fokusera mer på rent fett. Dock letar jag efter alternativ till mjölkfritt när jag väl ska äta något i form av sås eller dylikt. Har testat några dagar nu med paleo och använde bara kokosfett men har blivit tvungen att lägga till smör igen då jag inte håller mig mätt på samma sätt. Men jag är med på ditt resonemang, jag försöker vara hitta en hållbar lösning som passar mig:)
  2. LinnéaKP

    Paleo

    Tack allesammans, har varit inne och kikat lite på olika hemsidor och känner ju att paleo är värt att prova. Det verkar som många ofta kombinerar paleo-kost med träning. Är det något Ni också gör? Jag har inte haft ork att träna och dragit ner på mina promenader nu vid koständringen till LCHF. Men känner att ny energi är på väg och iom att hungern har lagt sig känner jag att jag orkar mer än förut. Kan inte ni som käkar paleo ge mig lite exempel på hur en mat-dag kan se ut. Skulle vara intressant! Ha det gott!
  3. LinnéaKP

    Paleo

    God kväll allesammans, ca 4 veckor in på LCHF och har det gott. Är inte lika sockersugen och hungrig längre och det är så jävla skönt att ha annat att tänka på. MEN..jag mår inte bra på alla mjölkprodukter! Min mage är arg, uppspänd och öm. Jag har aldrig varit en mjölk-människa så det är kanske en vanegrej men jag pallar inte tvinga i mig en massa mejerier bara för att. Det är ju fettet jag vill åt dessutom! Så nu tänker jag paleo. Vill verkligen fortsätta leva sunt med lågkolhydratskost så tror att det blir ett bättre alternativ för mig. Vad har ni för erfarenheter? Någon som har lite vettiga tips som jag bör tänka på och så vidare. Ha en trevlig helg på Er!
  4. Tack för alla svar! Jag har verkligen tagit det till mig. Jag har tillsatt mer fett i maten och börjat på med saltvatten. Jag har märkt oerhörd skillnad. Iofs måste jag äta lite ketosbollar (tusen tack för tipset) till lite fettkaffe efter lunch för sugets skull..Hoppas att det avtar med tiden. Något jag tycker är fruktansvärt äckligt är ost med smör men även detta har jag lyckats trycka i mig ett par;). Idag kom den stora prövningen, IKEA med barnen. Det skulle givetvis fikas, men jag stod på mig och tog ett 10-grams paket bregott i kaffet och höll mig mätt fram till middag:D! Jaja, det har bara gått ett par veckor, men det tar sig. Jag provade att avstå från så långa promenader i två dagar och måste säga att tröttheten blev lite lättare. Känner att jag kanske borde ge min kropp en chans att stabilisera sig nån vecka till, tills dess halverar jag kilometrarna iaf. Tack för alla tips, toppen med forum!
  5. Jag tog mig en saltvatten innan, tack för tips! Är det här med salt övergående eller ska man alltid tillsätta lite extra?
  6. Ja du har rätt! Tack för peppen!
  7. Åh, även det är hemskt så är det skönt att höra!
  8. Ja, alltså jag vet inte vilken det var som påverkade vikten eller om det var alla som påverkade varandra, men när jag gick upp som mest (ca 8-10 kg) stod jag på 300 mg Serquel 300 mg lamotrigin och 100 mg sertralin (SSRI). Som du förstår var jag oerhört trött vilket så klart också påverkade mig på alla de sätt. Jag åt heller inte särskilt bra mat så det är absolut inte bara medicinernas fel. Nu står jag bara på Lamotrigin 200 mg men det verkar inte funka det heller.
  9. Haj Margaretha; Idag har jag ätit borsett från sconsen (grekisk) yougurt med lite grädde och nötmusli med lite blåbär till frukost - Kaffe med kokosfett Till lunch stekt kyckling, sallad med coctailtomat, gurka, paprika, oliver och fetaost Middag: Liten bit stekt torsk, kokt blomkål, stekt zuccini och sås gjorde på creme fraiche. De andra dagarna har varit liknande, jag äter grönsaker till varje mål, antingen rått (typ sallad) eller kokt. Använder smör eller kokosfett till stekning. Äter fisk, kyckling, nötkött.
  10. Hej Tiny Tom, tack för ditt superinlägg! Min definition av strikt här är just att utesluta alla kolhydrater och äta endast protein och fett. Och så kanske inte vana LCHF:are bemärker det?! Jag äter grönsaker typ broccoli, blomkål, svamp, vitkål, zuccini, sallad, tomater, gurka osv..Tillät mig idag att äta tex yougurt med lite grädde och musli gjord på mandlar, linfrö och kokos med lite färska blåbär. Jag tänker nu att kanske det kan vara så att jag är känsligare för socker än vad jag trodde. Började veckan med en frukost på makrill i tomatsås och om jag tänker efter finns det socker i den(?). Äev tisdag nu när jag tänker efter. Jag vet inte men kanske den lilla delen räcker för att trigga igång mig?! Jag kanske måste blir mer strikt som du säger.. Idag var jag helt desperat efter något och tänkte att det var bättre att baka scones (som enligt recept skulle innehålla 3 kh per scones) än att jag gick ner i affären och köpte något RIKTIGT onödigt. Det hjälpte föga, jag överåt ju direkt. Det är en kick jag vill åt och den lyser med sin närvaro.:/ Ja jag har alltid rört på mig mycket. Jag går 10 km eller mer varje morgon och det är för mig ganska viktigt för att komma igång, är för övrigt sjukskriven och det kan väl bara det leda till tristess och överätande. Vill gärna komma igång med träning igen men avvaktar för att bli riktigt stabil i denna nya kost.
  11. Tack! Låter gott, ska jag definitivt prova!
  12. Tack flr tipset, ska jag kolla! Ja, jag går och går...tills jag blir trött. Kanske måste hitta något annat att sysselsätta mig med, läsa bloggar till exempel:)
  13. Det funkar helt enkelt inte att lura min hjärna med ett glas vatten. I wish it was that simple.
  14. Tack! Ja, det kanske är det, men det har funkat så fint i flera dagar, jag har inte känt mig trött, inte sugen på något och om jag blivit sugen har ett ägg eller två fungerat fint. Helt plötsligt sveps mattan under mig..