Gå till innehåll

bim

Medlem
  • Innehållsantal

    36
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av bim

  1. Rekommenderar att du går till din mottagning och ber om ett test av c-peptid. Ett sådant skulle bättra på förståelsen av hur mycket insulin du producerar. Kanske behövs extra insulin men inte metformin i din behandling. Det finns en hel drös orsaker till diabetes och man har antagligen fler antikroppar att upptäcka. Typ2-diagnosen ställs förmodligen alldeles för fort idag.
  2. T.o.m på den tiden jag träffade en dietist regelbundet så fick man lära sig att fett gjorde att det krävdes mer insulin. Och det stämmer ju, till viss del.. Vad jag har kommit fram till själv är att en måltid på fett och protein kräver ytterst lite insulin. En måltid rik på kolhydrater men med väldigt lite fett kräver en hel del insulin men ger ändå en topp som går att värja sig mot. En måltid rik på kolhydrater och fett ger den där långa utdragna blodsockerhöjningen som är skitsvår att hantera som diabetiker.
  3. Apropå blodsocker så har jag aldrig begripit det här med alkohol. Jag har typ1 och har testat det mesta. Visst, öl höjer blodsockret en aning men rött vin och starksprit knappt något. Tvärtom får jag alltid lågt blodsocker av dem. Får även lågt av öl om den är av starkare sorten och det dricks mer än 3-4 st. Vad jag inte kan begripa är var kolhydraterna tar vägen för jag märker aldrig någon rekyl efter några timmar eller dagen efter. Värdet är fortsatt lågt eller som vanligt. Har försökt att läsa på om det fenomenet men har inte hittat något vettigt alls.
  4. Ett Hba1c på 43, morgonvärde på 6,2 och dagsvärde på 5,8 är en ekvation som jag inte riktigt får ihop. Hba1c borde ligga lägre. Har du höga värden efter måltid? C-peptid skulle vara intressant. Dock vill de ofta ta det fastande och om du dessutom är på lchf så kan resultatet bli aningen missvisande. Helst skulle man vilja ha ett värde fastande och ett efter ett högt kolhydratintag.
  5. Och vi hejar på i vanlig ordning! Låter bra att du slutat räkna. Nu ska vi bara sluta titta på vågen så ofta också. Titta på blodsockermätaren istället När hösten kom och det blev kallt och blött att springa och cykla så började jag med lite mer intensiv styrketräning. Något jag aldrig gjort förut. Måste säga att det gjort väldigt gott för blodsockret på ett annat sätt än vad lite mer långsam motion gör. Tog ett tag att få in doserna med volym och timing men numera är det ganska stabilt. Senaste hba1c landade på 36 utan egentligen några riktiga dalar och inga toppar över 9. Kan alltså
  6. Nja. Vid typ2 kan väl ändå insulinproduktionen fortfarande vara ok. Däremot har man då utvecklat en sådan resistens att den i sin tur blir otillräcklig.Men med värden uppåt 20, vid lågkolhydratkost, menar jag att bukspottkörteln inte har en normal insulinproduktion. Detta får dock ett test av c-peptid utvisa. Att gå i många år med en obehandlad typ2 kan så småningom slita ut pankreas så att insulinproduktionen sjunker så det behöver inte vara autoimmunt vi har att göra med här, men vi har inte fått så mycket bakgrundinfo så det är svårt att gissa.
  7. Jag har varit uppe i sådana värden i tonåren då jag var oförsiktig och hela världen var orättvis. Jag är alltså typ1-diabetiker. Du borde de senaste 2-3 månaderna ha gått ner i vikt, varit konstant kissnödig och törstig och haft svårt att fokusera med synen. Dina värden är skyhöga för att vara på lågkolhydratskost. Jag vågar sticka ut hakan och säga att din insulinproduktion inte är tillräcklig. Om det sedan beror på att du har gått med obehandlad typ2 eller om du har en autoimmun sjukdom får prover utvisa. Kräv dessa prover så att du sedan kan sätta dig in i vilken medicinering som är lä
  8. Hos mig ringer det lite klockor angående diagnosen. Har han varit kraftigt överviktig under en längre tid tidigare och sedan gått ner i vikt? Man bör hur som helst propsa på att få undersökt hur pass mycket insulin han fortfarande kan producera. En kostomläggning behövs förstås men det kanske inte rör sig om en trasig insulinresistens.
  9. In med ett par matskedar av kokosoljan i din buljong och kör med stavmixer så "reder" den sig. Blir en ganska god och mycket mättande soppa. Själv använder jag kycklingbuljong.
  10. Ett något drastiskt alternativ skulle kunna vara att köpa en blodsockermätare. Mät efter måltiderna, skriv upp värdet och gör en notering på hur kroppen känns. Sedan när du någon gång går loss i skafferiet eller helt enkelt känner för att testa din kropp så mäter du även efter det och gör en notering på kroppskänslan. I samma veva läses båda böckerna av Ann Fernholm för att få reda på vilka långtgående effekter värdena på den där mätaren har. Lite okonventionellt kanske men ibland behöver man bara få svart på vitt att man gör rätt.
  11. Ett enklare sätt kan ju annars vara att göra en glukosbelastning där både blodsocker och insulin (eller c-peptid) mäts. Typ 2 diabetes föranleds ju av många års förhöjda insulinnivåer och man skulle förmodligen hitta många, samt ge dem en tankeställare, om man gjorde ett sådant test någonstans i medelåldern. Sedan vill det ju till att man rekommenderar en bra behandling i form av livsstil och kost också.
  12. Tyvärr lite offtopic nu, men prova med kolsyrat vatten nästa gång. Har man en kolsyremaskin är det lätt gjort och har man en pytteliten del stevia i så vågar jag säga att resultatet, i alla fall nästan, kan liknas vid äppelcider.
  13. 6,8, om det var fastande, låter högt. Har du gjort någon glukosbelastning eller mätt c-peptid?
  14. Är du diabetiker eller är det bukspottskörteln om menas med insulinpumpen?
  15. Spännande! Vore mycket intressant om du kunde sammanfatta det hela efteråt i ett lite längre inlägg. Jag har läst lite grann om det och tror inte att det är farligt så länge man känner sig ok. Den här är min favorit för övrigt. En 382-dagars fasta. Nu fick han förvisso lite tillskott av mineraler och annat och började på 207 kg så det fanns ju lite att ta av. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2495396/pdf/postmedj00315-0056.pdf
  16. Hej! Här kommer ett, kan tyckas, radikalt förslag. Börja fasta. På riktigt. Inget 16:8 eller 5:2 utan snarare fasta i 24 eller 36 timmar, med vätska givetvis, för att sedan ha en period då du kan äta lchf som vanligt under lika många timmar. Tanken med detta är att få bukt med det du kallar överätning. Att hålla sig till en kalorirestriktion är jobbigt och du kommer att gå runt och tänka på mat hela tiden. Med en riktig fasta har du inget val, du måste hitta på andra saker att göra än att äta. Och nej, det är inte farligt. De första gångerna kommer det att vara jobbigt förstås men om du kör p
  17. Jag kommer med en liten avstickare till fråga här som ändå är lite relevant. Hoppas du inte tar illa upp. Men jag undrar lite vart kolhydraterna tar vägen när man dricker öl. Jag har själv ingen insulinproduktion alls och håller därför stenkoll när jag dricker alkohol. Efter 2 öl har blodsockret såklart stigit men sedan kickar alkoholen igång och pajar glukosproduktionen i levern antar jag? Blodsockervärdet sjunker igen och jag har sedan inte riktigt iakttagit någon form av rekyl när kolhydraterna börjar bli socker igen. Så... hur funkar det egentligen?
  18. Kan meddela att det ser exakt likadant ut på den endokrina avdelningen där jag som typ1-diabetiker hamnar. Har som tur är fått mat levererad av familj för att kunna bli mätt. Mer av det ena eller andra på tallriken går inte att få, endast mer bröd. När jag mått riktigt kasst så har jag dock fått någon typ av proteindryck för diabetiker med få kolhydrater. Blev glatt överaskad. Vill man ha ett eget rum så är det bara att säga att man har kräkts. Hoppas du mår fint nu i alla fall!
  19. Risken finns att det är en utvecklad diabetes och kanske även minskad produktion av insulin. Ligger man då och snurrar över 7 efter en måltid mitt på dagen eller kvällen så behövs medicinering av något slag då det tyder på en kraftig insulinresistens alternativt minskad insulinproduktion. Fastesockret är förstås också viktigt och som sagt, över 7 är för högt.
  20. Det är högt, men mer intressant är att veta hur du ligger någon timme efter en kolhydratrik måltid. Har du provat det?
  21. Har du varit lite överviktig länge? En glukosbelastning och kanske även c-peptid kan då vara intressant för att få en riktig tankeställare och morot att köra låg-kolhydrat.
  22. Läskigt med det låga blodsockret. Det som visat sig ha störst effekt på insulinresistens är ju högintensiv träning och fasta. Har du ändrat dina vanor något där kanske? Möjligtvis läge att experimentera med att dela upp doserna också. Bara några tips sådär utifrån..
  23. Här finns en del att läsa, på ett ganska lättförståeligt sätt: http://intensivedietarymanagement.com/
  24. Ja, har också typ 1 och kör restriktivt med kolhydrater sedan ett par år. Jag äter ost någon gång i veckan, använder smör till matlagning och tar lite grädde vid festliga tillfällen. Annars försöker jag hålla mig borta från mejerier.
  25. Frågan angående mjölkprodukter är mycket intressant eftersom du inte har någon egen insulinproduktion. Mjölk har ju visat sig öka insulinmängden i kroppen men sockernivån marginellt eftersom kolhydraterna är relativt få. Därför ser nog många en positiv effekt på vikten när de slutar med mjölk. Det är ju höga insulinnivåer man blir fet av, inte höga blodsockervärden. Hur det däremot påverkar oss typ1:or? Inte en aning faktiskt. Någon annan kanske sitter inne med klargörande info.
×
×
  • Skapa nytt...