qul

Medlem
  • Innehållsantal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om qul

  • Rank
    Nyanländ
  1. Låter jag så feminin när jag skriver att du tror jag är tjej?
  2. Karl Hultén är bra, han läser jag ofta inlägg av. Man blir ju dock mörkrädd över allt detta som skrivs om spannmål och dess effekter. Särskillt när ens son är väldigt kräsen och vi har svårt att få i honom mycket annat än kolhydratsrika produkter som havregrynsgröt och pasta. Kött åker oftast ut direkt, bara korv som enkelt går ner. Han älskar gröt och vi gör havregrynsgröt till honom till frukost och kvällsmat. Man blir orolig att man ska förstöra honom, men vad gör man när dom inte vill äta något annat? Han är redan tunn som en sparris (2år) och man blir överlycklig över varje matbit man lyckas få i honom.
  3. Fosforet kommer främst från alla nötter och frön, samt köttet. Enl vissa källor kan överintag leda till avmineralisering, bla kalcium som binds för att få ut det via urinen. Då jag inte äter mycket av kalcium i förhållande till fosfor så är jag lite orolig. D-vitaminet kommer från ägg och kött. Äter en hel del av den vara så fick i mig ca 8,5ug, RDI 7,5ug, vilket iofs är lågt. Blir ju en hel del omega-6 från fröna och köttet. Dock resonerar jag så att då det kommer från riktiga livsmedel, ej från oljor och dyl, så tror jag inte effekten är lika farlig. Men jag kan ha fel. Hursomhelst så utgör frön och nötter en stor del av min kost och så kommer det nog att förbli. Kvoten 0mega-6/Omega-3 var denna dag ca 5:1.
  4. Hejsan Tänkte bara höra lite åsikter kring min kost. Har varit inspirerad av raw-food och paleo under senaste året och äter en ganska kolhydrats-liberal kost, då jag tränar en hel del. Är 30 år, 180cm lång och väger 78 kg. Lyfter tungt 3ggr och försöker löpträna 1-2ggr i veckan. Dock svårt under denna årstiden. Har en fäbless för att bokföra vad jag äter under en dag och har här ett exempel på vad jag kan få i mig under en dag, taget från matkalkyl.se. Chlorella 5 Hasselnötter 25 Kokosflingor torkade 52 Linfrön torkade 19 Pumpafrön squashfrön torkade 20 Vassleprotein 30 Ägg ekologiskt stekt 190 Surkål konserv m lag 65 Solrosfrön torkade 27 Sesamfrön torkade 21 Yoghurt naturell fett 3 % 154 Småcitrus clementiner mandariner tangeriner satsumas 70 Kiwi 72 Fikon torkade 36 Köttfärs blandfärs (50% nöt 50% gris) 240 Vitkål 123 Vitlök 8 Lök gul 50 Russin 50 Paprika röd 123 Spenat 50 Champinjoner 45 Broccoli 86 Råris fullkorn långkornigt kokt 240 Smör 20 Kycklinglår drumstick m skinn 200 Morot 50 Tomat 50 Siffrorna betyder vikt i gram och maten är kategorierna från livsmedelverkets databas. Totalt gav detta följande makronutrienter: Protein: 185g Kolhydrater: 187,5g Fett: 213g kcal: 3408 Ganska mycket kolhydrater denna dag, brukar vanligtvis ligga på 100-150g. Är dock inget som skrämmer mig då de kommer från riktig oprocessad mat samt att jag tränar ganska mycket. Grönsakerna är mestadels råa, föredrar dem så, förutom löken och vitkålen som är fräst ihop med köttfärsen. Vasslen tar jag för att öka mitt proteinintag och bygga muskler Gällande mikronutrienter så ligger jag högt i förhållande till RDI på samtliga. Ofta 200-300% av RDI, med högsta på C-vitamin (ca 650%), E-vitamin ca (470%) och B12 (380%). Lägst vad D-vitamin på 112%. Det som oroar mig mest är nog det höga intaget av fosfor, 450% av RDI ca 2,7gram och eventuellt det låga intaget av omega-3, om nu konvertingsnivån till EPA och DHA är så låg som det föreslås. Fiberinnehållet är ca: 57g så magen hålls igång Mitt mål är är först och främst hälsa och muskeltillväxt, inte viktnedgång. Förutom det som står ovan ficka jag även i mig ett par koppar kaffe, nån kopp te, nässelpulver (8g) och EAA (10-15g). Så vad säger ni?