Mike10

Medlem
  • Innehållsantal

    32
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

10 Neutral

Om Mike10

  • Rank

  • Födelsedag 1968-11-04

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Location
    Karlskrona
  1. En sammanfattning på en veckas Fakirdiet: Måste säga att jag har saknat grönsaker och mejeriprodukter speciellt i början på veckan, men det har gått bättre nu mot slutet. Magen var inledningsvis inte glad för denna behandling heller, men även den har blivit bättre nu i slutet på veckan. Jag kan även säga att man är härligt trött på kvällarna och somnar riktigt fort, vilket jag inte gjort många gånger under hela mitt vuxna liv. Resultatet blev: 1 Kg ner på vågen och 1 cm mindre runt midjan. Så det verkar som det går riktigt bra att bryta en viktplatå med en Fakirperiod. Eftersom jag nu fått ett bra resultat (över förväntan) så kör jag en vecka till och se vad som händer :-)
  2. Ok jag kan nu själv svara på min fråga angående orken vid styrketräning med fakirdieten :-) Styrkemässigt tyckte jag att jag tappat lite i förhållande till mitt förra pass med strikt LCHF-kost, däremot i intervallpasset direkt efter märkte jag ingen skillnad kanske en liten förbättring till och med, ( detta kan ju förstås ha med dagsformen att göra). Får se hur det känns nästa pass på onsdag.. Kan ju också säga att man håller sig väldigt mätt på den ökade mängden fett som man tvingas äta när man nollar kolhydraterna. Normalt sett är jag riktigt hungrig och sugen efter ett träningspass..men icke idag. Har ätit ett mål mat idag Kl 11:30 detta blev enl. Skaldemans ratio 1.6
  3. Jag tycker att träningsvärken sitter i lite hela tiden nu på LCHF, men det beror nog mest på hur man tränar för tillfället skulle jag tro. Det känns som man får lite olika träningsvärk vid träning för styrka och träning för uthållighet..
  4. Detsamma Angelico! Hoppas du återhämtar dig fort från dina skador. Det är ju mycket irriterande att inte kunna träna för skador och sjukdom, men det är bara att vänta ut det och se långsiktigt på det.
  5. Jag håller med dig där, det gäller väl som sagt att hitta ett unikt upplägg som passar en själv med allt var det innebär.
  6. Angelico Jag menar inte att du ska sluta skriva i tråden, det är bara kul om du skriver om dina erfarenheter inom ämnet här i fortsättningen också
  7. Eftersom måttbandet och vågen nu har motarbetat mig ett tag, trots ganska hård frekvent träning och hyfsat strikt kost med ett kaloriunderskott har jag beslutat att testa att försöka nolla kolhydraterna en vecka. Tänkte bibehålla min periodiska fasta enligt 16/8 under tiden Då undrar man vad man kan vänta sig för ork i sin träning på fakirkost. Någon som har erfarenheter om detta?
  8. Tanken med den här tråden var att man skulle diskutera lite runt kombinationen "styrketräning, periodisk fasta och LCHF" inte ren styrketräning. Det finns säkert ett stort intresse av det här på forumet, men det kanske skulle vara bra med en egen tråd för detta.
  9. Hej eemj! Grattis till målvikten! Jag kan rekommendera en bok som heter " LCHF & Träning" skriven av Jonas Bergqvist. Han tar upp många olika upplägg på LCHF i kombination med olika typer av träning. Han har även en sida på nätet där det finns mycket bra info att hämta. //Micke
  10. Gott att se på måttbandet att midjemåttet börjat dra ihop sig lite sakta igen. Det gäller att bita ihop och köra på när man märker att kroppen tar en paus i sin fettförbränning. En skillnad jag känner med träning på LCHF i förhållande till blandkost är att jag går inte in i väggen på samma vis vid ett tufft träningspass, det känns alltid som man har lite kvar att ge. Men det känns som allt går lite segare fortfarande, blir säkert en förändring till det bättre var det lider.
  11. Man kan väl säga att jag äter mig mätt vid 2 tillfällen om dagen, vid lunch 11:30 och det andra målet mellan 19 - 20 på kvällen. Träningsdagarna lägger jag lite mer krut på det senare målet. Träningsfria dagar drar jag ner lite på grönsaker. Jag har skrivit in mig på Matdagboken för att kolla hur jag ligger till, och visst har jag ett kaloriunderskott. Men det verktyget är nog inget jag kommer att fortsätta använda mig av, tror inte jag orkar sitta och skriva in allt varje dag
  12. Har en fråga till de som har bra erfarenhet av periodisk fasta och träning. Jag kör ju efter 16/8 upplägget 7 dagar i veckan och har så gjort i ca 2 månader. Jag undrar om det kanske skulle vara bra med tanke på viktminskning att chocka kroppen med lite mat vid mer oregelbundna tider ibland, kanske lite för att väcka kroppen i mellanåt. Någon som har att bra tips här?
  13. Dags att ställa undan vågen! Efter 3 veckor med stillastående vikt kan jag konstatera att jag har nått min första platå när det gäller viktminskningen, men detta var ju väntat efter vad man läst här. Man tycker att det ändå är konstigt att det stannar upp, speciellt när man tränar ganska tuff intervallträning. Men det är väl en skyddsmekanism i kroppen som löser ut vid snabb viktnedgång. Det beror säkert även på att man binder in vatten i musklerna vid styrketräning, och man kanske inte helt ska utesluta möjligheten att ett uns muskler har bildats :-) Jag kommer att köra vidare med min fasta och mathållning utan förändring. Träningen kommer att bli intensivare nu enligt min årsplan så det är bara att vänta in resultaten.
  14. Tom: Ja visst är det så, att sättet att träna är beroende på vad man vill ha ut av sin träning. Men nog kan man väl säga att det bästa för en motionär är att träna funktionella basövningar med fria vikter. Det här med byggarscenen får man nog glömma som 45-åring :-). Men att forma till kroppen hyfsat och framför allt må allmänt bra ska nog kunna gå med hjälp av LCHF och lite kämparglöd.
  15. Tack för tipsen Tom! Jag kan berätta att jag är inne på mitt tredje år med styrketräning i mitt egna gym i hemmet, (så jag har inga kvinnor att bli distraherad av :-) ) och all träning har varit med fria vikter (inga maskiner alls) förutom en latsdragställning. Jag tror mycket på funktionell träning där man använder och belastar sina muskler på ett naturligt sätt. Det som är riktigt nytt för mig är avsaknaden av PWO-s, snabba kolhydrater, creatine, sötat BCAA och proteinpulver. Ska bli skönt att känna sig starkare på ett rent naturligt sätt med lågkolhydratkost. Idag tar jag bara en osötad proteindrink efter avslutat träningspass och är riktigt nöjd med det.