Jump to content

nabe

Medlem
  • Posts

    411
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Posts posted by nabe

  1. Jag brukar syra vitkål såhär:

    Strimlar ca 1 kg ekologiskt vitkål. Tillsätter en msk salt utan jod. Viktigt att det är utan jod, då jod är bakteriedödande, och kan då ta död på de bakterier som behövs för syrningskulturen.

    Knådar ihop kål och salt tills kålen har börjat vätska sig.

    Trycker ihop kålen (hårt) i ett kärl. Det kan vara en skål eller en glasburk med stor öppning.

    För över kålen måste man lägga något som håller det lufttätt, annars ruttnar kålen, om luften kommer till.

    Så jag lägger ett upponer vänt fat över, trycker till och häller kokt vatten över, så att allt är lufttätt.

    Sen så väntar man.........det börjar bubbla, och då får man trycka till fatet eller vad det nu man har som tryck.

    Det är viktigt att hålla det lufttätt. 

    Efter ca två veckor är det klart. 

    Tack:)

    Det här med olika temperaturer vid jäsningen, något som måste följas tro?

  2. Även om vitkål kan krympa ihop till halva volymen vid tillagning, så lär inte vikten halveras. Det har ju mer att göra med att kålen mjuknar vid t.ex stekning, och då blir den ju mindre spretig och tar därmed mindre plats. Därmed inte sagt att det inte försvinner någon vätska alls.

     

    Men för de flesta livsmedel finns ju i de flesta livsmedelsdatabaserna information om näringsvärde både för rå och tillagad form. Här har jag t.ex jämfört rå respektive kokt vitkål:

    http://matkalkyl.se/index.php?a=comp&serie=vitkal-vitkalkokt

     

     

    Inte mycket mer än c-vitaminhalten som skiljer i det fallet.

     

    Edit:länken funkade inte riktigt

    Ja lite svårt med vikten av kålen efter stekningen eftersom man (jag) tillsätter en massa fett också.

    Det är ju så gott och jag överäter detta lätt.

    Efter en del funderingar kring kolhydratsinnehållet kanske det är "sämre" än jag trott med vitkål. (för min del, som behöver strikt)

  3. Hmm, enligt matkalkyl.se har 100g vitkål 4,7g kolhydrater. Var hittar du 12? Ibland skiljer sig olika databaser åt. En delförklaring kan vara att man tänker olika i uppdelningen av fibrer och kolhydrater?

     

    Ps. Om jag äter nåt med större del kolhydrater brukar jag sträva efter att välja sånt som också är näringsrikt.

    Enligt usda är det 6g per 100g med fibrer + socker. (12g i 200g rå vitkål. Blir till ca hälften (100g) efter stekning. 100g stekt vitkål = 12g kolhydrater.

    Men hur är det med fibrer, kan dessa dras bort i beräkningen?

    • Like 1
  4. Är vitkål lchf då? Blir förvirrad ibland  ;)

    Tänker på att vitkål ofta blir söt när den steks ett tag, typ som lök. Kan kolhydraterna ändras på något sätt vid processen, upphettningen? Kan dom bli snabba kolhydrater?

    100g rå vitkål blir väl ungefär till hälften då den stekts ett tag. Det innebär ju att 100g stekt vitkål blir till ca 12g kolhydrater per 100g, vilket innebär att det inte alls är lchf.

    Ja, hur ska man tänka egentligen? 

  5. Operationen gick bra  :)

    Fått väldigt konstig aptit sedan OP. Kräsen som sjutton och inget duger. Kött smakar död råtta, ägg och fett blir jag illamående av.

    Ja, något måste jag ju äta och det enda som går ner är ost, hallonkvarg, salta mandlar och morötter.

    Detta beror väl på medicineringen antar jag så får väl ha lite tålamod med kosten nu..

    • Like 2
  6. Jag tror inte 30 gr kolhydrater per dag behöver vara till ondo ens för dig men det vet du bäst själv. Personligen tycker jag du tar för mycket fett, men det är bara utifrån hur jag själv tänker. Just fettet ökar ju på kaloriintaget och även om man inte kan mäta kalori för kalori så kan man ej heller förvänta sig att man kan äta obegränsat med fett och ändå gå ned i vikt. Viktigaste är att man hittar det som passar en själv och att man mår bra där. Själv äter jag extremt lite varje dag nu i stort sett, men mår bra av det då jag ändå inte är hungrig. Men att överäta fett för sakens skull skulle jag inte få för mig. Tar den mängd som passar till maten bara - oavsett vad jag äter.

    Har ätit mer fett nu de senaste veckorna än vad jag normalt brukar. Har varit ute efter rätt E% fördelning för viktminskning, och det fungerade ju bra:)

    Mindre fett och mer grönsaker= ingen viktminskning, står still. Hur tråkigt som helst, men drar den slutsatsen efter dessa veckor.

    • Like 2
  7. Viktminskning även denna vecka som var -1,1kg  :)

     

    Lite summering då:

     

    Startade på 70,3kg, nu 67,5kg. -2,8kg på mindre än 5 veckor.

    Väldigt nöjd faktiskt. Att hamna under 70-sträcket känns såå bra.

     

    Operationen är tidigarelagd med några dagar. Ger ju en viktminskning också, 1-2kg? återstår att se.

     

    En sak som däremot inte är så roligt är att jag inte tål särskilt mycket kolhydrater alls. Vågen stod ju still i ca 9 mån. Uppskattar nu att jag nog under denna tid, låg på runt 30/dag.

    Vilket verkar vara för mycket för mig.

    Vad händer nu tänker jag, återgår jag till grönsakerna, kommer jag då att öka i vikt igen?

    Vill ju behålla min nya vikt. Får börja om från början igen antar jag. Fortsätta väga osv för att hitta rätt nivå.

    • Like 3
  8. Jag är inte säker men jag har för mig att rökandet höjer ämnesomsättningen och att det kan påverka viktökningen

    Ja, har väl hört det med. Eller menar du sänker ämnesomsättningen? Startade precis en ny tråd om ämnet..

  9. Bra att du kämpar emot rökningen! Funderar på om rosenrot kan vara till hjälp - sägs ju återställa känsligheten för dopamin och serotonin, vilket jag antar att man har problem med vid beroende av t ex tobak eller snabba kolhydrater.

    Ok tack, rosenrot ska kollas upp.

  10. Ja det rullar på med kosten. Ca 1200-1400Kcal/dag. Äter uteslutande, Fett, ägg, kött, broccoli. Ok då, ett avsteg i lördags, 5 skivor ost på 1minut :ph34r:

     

    Men, sliiiter mitt hår! Andra veckan som rökfri, värre än första. Skulle ändå säga att sockerabstinens är betydligt värre.

  11. 0,6 kg per vecka är väl perfekt?!

    Ja egentligen. Bara det att ingen viktminskning alls skedde veckan som var. Tycker den var lite kämpig med en del hunger. Men har ju valt det själv, får stå ut, se det som tillfälligt fram till operation. Hoppas på minskning till nästa vägning :)

  12. Jaha, vägning idag. Har legat på runt 1400 kcal/dag förutom en sväng av 24-timmars ofrivillig fasta i form av magsjuka, i helgen som var. Ändå har jag inte lyckats gå ner ett gram:(

    Startade på 70,3kg (ca 2 veckor sedan) nu 69,1kg. Skyller på kommande "tjejveckan"  :)

  13. Tror det nu till en början är bra om du gör det lätt för dig. För mycket "krångel" kan ju göra att man ledsnar? Det vore ju synd för du har allt att vinna på

    kostomläggning :)

    Viktigt att du äter dig mätt. Strunta gärna i frukosten och håll dig till 2 mål mat/dag. Ät du grädde med bär 2 dagar/veckan, ost och goda korvar om du vill, och se vart det tar dig hälsomässigt och viktmässigt efter en tid. Utvärdera och ev åtgärda där efter.

    Ser att det redan nämnts men rekommenderar också dig att kika in på tommytappar.se

    • Like 4
  14. Måste medge att jag saknar en större mängd grönsaker till måltiden, men men. Detta är tidsbegränsat får jag tänka.

     

    Äter så här var dag: Kött, smör/olja/bea med broccoli eller sjögräsnudlar. (mct-olja, msm, spirulina)

     

    Gårdagens:

     

    Kcal: 1317

     

    Protein: 53g, E% 16

     

    Fett: 122g, E% 82

     

    Kolhydrater: 5g, E% 1

×
×
  • Create New...