Jump to content

busmamman

Medlem
  • Posts

    35
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by busmamman

  1. Mindful eating, lät intressant. Måste genast googla. Tack för kloka ord!
  2. Svart kaffe har jag svårt för, men det är kanske rätt väg att gå, för jag tror att kaffedrickandet har blivit ett beroende nu, istället för sockret. Så egentligen borde jag också gå över till te istället, och då samma sorter som dig. Är även te beroendeskapande?
  3. Tack för tips! Och det du nämner är nog också så jag försöker tänka/göra... men det är ändå små saker som uppenbarligen stör i min kosthållning för att kunna gå ner i vikt. Och fika kanske jag gör för mycket, alltså inte med något till, utan kan det vara att jag dricker för mycket kaffe med grädde i? Det kanske sitter mer i huvudet på mig... eller så behöver jag gå över till att kostregistrera och blir mer kontrollerande över vad jag stoppar i mig. Jag kanske har glidit iväg och blivit mer liberal än vad jag var under första året.
  4. Ja, jag känner igen mig, tyvärr. Fördelen med den här påsken är att jag mått så dåligt att jag inte ens har haft sug efter något påskgodis... Därav min tillfälliga viktnedgång. Men jag kan ju tycka att jag borde kunna gå ner även i mitt normaltillstånd, och det är ju det som är så svårt att få till. Jag ska kolla in Skaldemans fettratio igen (har haft koll på det förut) och se om jag ska börja kostregistra, även om jag hade önskat att det gick utan det kontrollbehovet... Tack för svar och tips! Lycka till, till dig!
  5. Jag har idag upptäckt att jag hamnat under fetma-gränsen på BMI, när jag ställde mig på vågen. Jippie! Ja, det är min första spontana reaktionen i alla fall, även om det inte är så många kilo sedan sist jag vägde mig för länge sedan. Nu vet jag att det här beror på att jag inte mått så bra den senaste veckan, varken psykiskt eller fysiskt (genomförkyld). Men jag vill ju inte förstöra det här nu, har så länge önskat gå ner mer i vikt, fast motivationen inte har funnits pga så många omständigheter i mitt liv. För snart 2 år sedan gjorde jag en nystart med LCHF, eftersom jag då började bli allvarligt orolig för min hälsa. Jag hade då haft en stor viktuppgång under kort tid, efter att jag gått ner mig totalt i sockerträsket, och det var innan jag förstod att jag var sockerberoende. Efter min nystart med LCHF gick jag ner 20 kg på ca ett år, och sedan har jag liksom stannat där på den vikten, trots att det är mycket kvar att ta av. Jag har inte velat fokusera för mycket på viktnedgång, utan försökt tänka hälsa och välmående, så därför slutade jag väga mig, eller åtminstone blev det vägning med väldigt långa uppehåll. Problemet med att inte fokusera på vikten är att jag då har en tendens till att fuska, lite då och då. Och fusket påverkar även mitt välmående eftersom det triggar sockersuget. Så när jag fuskar så tar det enormt med kraft och energi att komma på rätt spår igen. Och då så märker jag också att vikten pendlar lite upp och ner (märks på kläderna) i samband med detta. Det går liksom inte att få till det där som gör att jag får en bestående viktnedgång. Sedan kanske det även har med stress att göra, för jag blev sjukskriven för stressrelaterade symptom i januari, och den stressen har pågått under en längre period. Jag har nu påbörjat KBT-behandling för detta och hoppas att det ska ge mig lite bättre förutsättningar. Men. Jag börjar inse att jag behöver gå över till en mer strikt variant av LCHF, om jag ska klara det här över huvud taget. Jag vet bara inte hur jag ska få till det. Är varannan-veckas mamma till tre barn, och en social prick som gärna umgås med andra... Har ni några tips till mig? Hur ska jag tänka när det kommer till social samvaro? (den svåraste biten, tycker jag) Tacksam för allt typ av feedback!
  6. Det här mejlet med erbjudanden från Groupon fick jag idag... och blev lite full i skratt.
  7. Jodå, här finns det en kompis! Har ungefär samma utgångsläge som dig vikt- och längdmässigt, och har insett att jag är sockerberoende. Jag håller mig från det värsta fällorna för det mesta (bröd och socker, är det jag lätt faller tillbaka på), men har nu förstått att jag hittar andra saker att missbruka istället. Numera är kaffe med grädde är min nya drog, och det som ställer till det i min viktnedgång. Så mitt nästa projekt måste bli att sluta med kaffet... Hoppas du hittar en väg ut ur choklad-beroendet!
  8. Har du något bra tips på vad man kan äta när man känner suget? Helst något som inte tar tid att tillaga...
  9. Känns igen! Jag håller tummarna att du tar dig upp snabbt och kommer på rätt spår igen.
  10. Tack för kloka ord, Aleks! Jag fortsätter att kämpa mot sockermonstret!
  11. I söndags föll jag dit på sockret igen. Det var när jag hade gäster och bjöd dem på efterrätt som jag själv inte kunde stå emot. Och mitt problem är att jag inte kan sätta stopp där jag sjäv hade tänkt från början. Alltså, jag tar beslutet att äta något med socker i (eller kolhydrater), något som jag från börjar inte ser som något stort avsteg, t.ex en deciliter vaniljglass, men där någonstans spårar det ur... och jag fortsätter med chokladen och all annan skit. Sedan måste jag dämpa ångesten med lite mackor när alla har gått hem. Hur kan jag plötsligt tappa bort all kunskap och den tidigare styrkekraft som ändå har hållit mig borta från det så länge? Jag lyckades visserligen vända det rätt snabbt igen, för inget mer sedan i söndags. Gäller bara att hålla den linjen nu!
  12. Jag skulle vilja hitta den butik/livsmedelskedja som har det bästa och billigaste urvalet av ekologiska varor. Tänker främst på fisk/kött och mejerier, eftersom det nog är det vi mest konsumerar till vardags. Finns det någon här som redan har gjort en sådan liten marknadsundersökning?
  13. Jag hittade faktiskt Hjordnäras i vår Ica Maxi. Men de var svåra att hitta, för högst upp och längst in på en hylla stod 2 st ensamma förpackningar kvar. Men nu vet jag iaf var jag kan handla i fortsättningen.
  14. Tack för era svar! Då ska jag genast kolla med vår Ica Maxi om de märken som ni nämner.
  15. Hej! Jag undrar om det finns halvlitersförpackningar med ekologisk vispgrädde? Någon som vet? Jag har letat i mina vanliga butiker utan att hitta det.
  16. Haha... Ja, kanske det! Men även här kan jag stöta på patrull... Du vet såna där välmenande kommentarer. Men bantar du nu igen? Det kan inte vara bra att hålla på med dieter hela tiden... osv, osv... Jag kan bli så trött på sånt! Men, för att säga något positivt, så har jag nyligen upptäckt att mina föräldrar äntligen har förstått att detta inte är något att diskutera med mig, utan gör verkligen allt för att jag ska få den mat som jag önskar. Det känns så skönt! Sen är det bara resten av världen man ska övertyga...
  17. Fast det funkar inte med de som känner mig väl... De vet ju att jag inte är allergisk, och skulle jag säga att jag är det så skulle de nog ifrågasätta även detta. Vadå kolhydratallergisk? Eller kanske ännu värre, hur många i vårt samhälle ifrågasätter inte sockerberoende? "För det har man ju läst att det inte finns några vetenskapliga belägg för!"
  18. Ja, det där med de sociala (oskrivna) reglerna, kan verkligen ställa till det. Jag vet inte hur många gånger som jag inte har orkat ta diskussionen, och tackat ja, eller bara låtit mig bli serverad, för att sen försöka att "bara äta lite"... hmm, och hur lätt är det? Eller egentligen så kan det funka för stunden, men "det lilla" kan räcka för att trigga igång suget igen, och så är jag på det där sockersugs-tåget igen... Det är verkligen inte lätt!
  19. Precis så är jag också. Rent intellektuellt så vet jag att jag tillhör samma skara som den killen som inte tål kolhydrater, men ändå så kommer de där tankarna krypande... "Varför inte? Alla andra klarar det ju? Varför skulle jag vara så annorlunda?"
  20. Oj, vad jag känner igen mig i det du skriver. Jag är också sockerberoende, eller egentligen vill jag kalla det kolhydratberoende, för hos mig så ger bröd ett större sug än socker, men har jag väl trillat dit så blir det oftast även sockersug efter ett tag. När jag tänker på hur mitt beteende/min känsla är efter att ha börjat med kolhydrater igen, så är det väldigt likt en knarkares jakt efter drogen/kicken. Hur många gånger har jag inte tänkt att "en liten bit kan väl inte skada", "alla andra klarar av att äta bröd/pasta/ris osv, varför skulle inte jag kunna det någon gång ibland?"... och så är jag igång igen. Åhh, jag kan bli galen på mig själv! Jag har dessvärre inte några bra tips. Vet att jag mår bättre i längden när jag avstår, för de gånger jag har tagit ett återfall så är det rätt jobbigt att komma på rätt spår igen, men inte alltid, ibland går det förvånansvärt lätt. Men jag har själv inte kommit på VAD det är som gör det lätt eller svårt, så det är verkligen ett risktagande när jag tar mitt återfall. Jag hänger gärna på den här tråden för att få lite stöd och tips om hur man ska hantera detta med sockerberoende. Nu ska jag läsa alla andras svar! Tack för att du delar med dig och du ska veta att du verkligen inte är ensam om problemet!
  21. Efter alla inlägg om lowcarb-produkter med felaktigt angivna mängder kolhydrater i näringsdeklarationer, så blir jag lite undrande om det stämmer med 2 g kolhydrat/100 g i sjögräsnudlar. Någon som har en susning om detta kan stämma?
  22. Tack för tipsen, jag ska kika in där!
  23. Hehe... Jamen, då vet jag vad jag har att vänta. :-) Och nu såg jag att min kommentar äntligen har dykt upp i bland bloggkommentarerna, men med datering igår kl 17.05. Lite oordning i flödet, kan jag ju tycka, men man får väl vara glad att man inte blir helt censurerad.
  24. Jag börjar undra om jag är stämplad som "troll"...? Min kommentar som väntade på moderering igår har inte blivit publicerad. Jag såg den (i modererings-läget) i ett par timmar igår, men sedan har den försvunnit. Fattar ingenting!
  25. Kommer in så här mitt i diskussionen och har en fråga. Vilka gratisverktyg på internet rekommenderar du?
×
×
  • Create New...