marsali

Medlem
  • Innehållsantal

    44
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

20 Bra

Om marsali

  • Rank

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Skåne
  1. Hej, jag är en mamma till 3 töser som har ett litet bekymmer. Jag och min man äter strikt LCHF och mår toppen, barnen äter naturlig mat, bra fett men får vanlig skolmat och lite bröd pasta etc. dom mår bra växer och har ingen övervikt så detta passar dom än så länge. Jag har varit hård med socker på vardagarna men har haft som rutin att dom får lite lördagsgodis till bolibompa på lördagen just för att jag tycker att det är en mysig stund att se fram emot och det är inga mängder dom får. Under en tid har jag lagt märke till att min 3 åring vaknar på nätterna ibland och är arg och vägrar somna om. detta gör ju att dom andra barnen vaknar och sen är det kaos.. i natt har jag sovit 3 timmar tjo ho! nåja jag har i alla fall sett ett mönster att detta sker just natten mellan lör o sön. hon vaknar inte varje lördag men dom gånger hon vaknar är det just en lördag. så då är det ju inte så svårt att dra slutsatsen att det är sockret hon reagerar på. Är det någon som har liknande erfarenheter? jag har nu tagit beslutet att vi får söka nya vägar och hitta något lchf anpassat som barnen kan mysa till det med och ändå känna att det är lördagsmys.. några ideér och tips på vad jag kan göra eller köpa? jag är inte så förtjust i konstgjorda sötningsmedel men ibland använder vi lite Stevia. Ha en trevlig söndag!
  2. Fläsksvålar är jättelätt att göra själv. Googla! Mitt tips är att först koka dom och sedan in i ugnen. Jag har turen att bo i en stad där det finns ett smörrebröd ställe som varje dag har nya hemmagjorda fläsksvålar till salu, jättegott när man vill festa till det.
  3. När du hunnit komma in i din nya livsstil och du kommit i ketos kommer du inte längre ha något sug, jag som aldrig kunde sitta i soffan utan att ha något att tugga på, sitter i dagsläget tom en lördagskväll med ett glas vatten och är helnöjd. Det finns inte längre något sug i min kropp.. Och jag som varit både socker och nikotin missbrukare ,, vilken befrielse det är!!!
  4. Har idag ätit omelett m bacon och ost till frukost, och sen till middag, lax med sparris och färdig sås typ majonäs baserad och har kommit upp i över 90 g protein så det går tyvärr snabbt..
  5. Tack för era svar, jag är medveten om att det går utmärkt i vissa fall att gå ner utan motion, min man är ett bra exempel på det, men då jag själv har ätit lchf i 2 år och inte tappat mer än 15 kg av ca 40 kg så måste jag se över alla mönster, jag VET ju att det funkar, jag måste bara få det att funka för MIG.. Jag mäter ketoner i blodet, äter bara ägg, kött fett och lite grönsaker till maten. Ex lite sparris eller broccoli. Inget annat.. Och så har jag som sagt börjat springa . Det har börjat röra på sig neråt, så jag är väl på rätt väg men jag vill verkligen få rätt på det nu,, jag vet ju att jag mår allra bäst med den här kosten.. Nu vill jag bli normalviktig också ..
  6. Hej, äter strikt lchf , har varit i optimal ketos ett bra tag, igår (1,8 ) men det går sakta på vågen. Några hundra gram ner och sen några upp. Ska nu försöka räkna lite på grammen och har läst att om jag vill väga 60 kg( normalvikt) så ska jag äta 60 g protein om dagen. Stämmer detta? Och hur mkt fett är rimligt att jag äter ? Som det ser ut nu verkar jag äta för mkt protein . Jag har även börjat löpträna regelbundet. Har det ngn betydelse på mängden protein jag ska äta? Jag har ca25 kg kvar till normalvikt. Mvh
  7. Sitter nu och försöker få i mig kaffet svart,, jaja vad gör man inte för att bli skinny haha
  8. Jag håller just nu på att testa att utesluta grädden, äter inga andra mejerier, jo smör.. men det slutar jag inte med ännu.. grädden först. Jag är 30 år och har ätit lchf i 2 år, gick ner innan och under graviditet ca 25 kg med gick sedan upp igen så min totala minskning är ca 10 kg, har ätit väldigt strikt hela januari och tappade 3 kg första veckan men sen är det stop. jag går ner några 100 g och sen upp igen. jag äter bara kött fett ägg och en mkt liten mängd grönsaker men jag har grädde i kaffe och te, så det är där jag ska börja nu. hjälper inte det vet jag faktiskt inte vad jag ska ta mig till.
  9. Idag har vi ätit köttfässås med coleslaw. Har provat flera substitut för pasta men coleslaw slår dom alla till just köttfärssås.. eller bara strimlad kål med salt peppar och lite vinäger.
  10. idag ska vi äta "pulled Pork" en bit fläskkött som har fått stå i ugnen i ca 7 timmar, den kokas i gryta med en blandning av BBQ sås (gjorde egen då den man köper verkar vara mest socker) lök, vitlök vatten och fond. när den är klar ska man kunna dra loss köttet i bitar med en gaffel. och då blandas köttet med såsen. Till det ska vi ha coleslaw, paprika med en fyllning av Blomkål, svamp, citronskal, purjolök. grädde och ost. och några olika såser, fetaost och lite majs till barnen. Tycker att det låter gott och ser fram emot resultatet:o)
  11. Tack för att du bekräftar mina egna misstankar.
  12. Vi var hos doktorn med vår 2 åring för vi ville kolla varför hon är så trött, vi misstänker ev ngn allergi. vi förklarar hur vi äter och att barnen äter blandad kost dvs lchf men med tillskott av ngn macka ibland eller lite pasta då och då. När hon fick höra att vi inte dricker mjölk hemma blev hon förskräckt och gick på om vikten av att dricka mycket mjölk för kalciumets skull. Våra barn äter mycket rysk yoghurt, ost smothies etc och jag har aldrig sett bristen på mjölk som ett problem, dom dricker dessutom något glas mjölk på förskolan. Bör vi ge barnen mer mjölk eller ev köpa tillskott?
  13. Jag har varit tråkig med maten ett par dagar, mest mbc och ägg om jag ska vara ärlig,, men jag känner hur det lättar för varje dag så just nu passar det mig att vara enformig:o).. men i dag ska jag i alla fall laga en köttgryta på fläskkött, vitlök morötter krossade tomater, timjan och hönsbuljong. För mycket kolhydrater för mig men barnen blir nog nöjda:o) till det blir det kokt broccoli som åxå går hem hos dom små.
  14. Jag säger som dom andra och vi har ju varit igenom detta allihopa.. håll ut! tänk på hur man mår av att väga 124 kilo, och sätt det i förhållande till att man vid start av lchf har 1-2 veckors inkörnings problem. jag för min det tycker att det är självklart val. Ät bacon, ägg, omelett, smothies på rysk yoghurt och hallon, kött bearnaissås, eller lax och hollandai sås, håll det enkelt och håll ut ett par v trorts irritation och huvudvärk. jag kan nästan lova dig att man mår precis tvärt om sen. mitt största tips är att håll maten enkel den första tiden och lär dig vad du får och inte får äta, man kan börja laga enligt olika recept och fixa och trixa lite senare men nu i början håll det basic. Min gubbe har just nu tappat 45 kg. jag lovar att han är en helt ny människa och det kan du åxå bli..
  15. Jag åt liberal LCHF, dvs jag åt ex omelett till frukost, kött/fisk/fågel med någon fet sås och grönsaker (så mycket jag ville) till middag, åt en hel del bär och grädde, yoghurt med egen nöt och frö musli, enstaka banan ibland. Angående att barnen blir kortare kan jag bara jämföra mina 1: 53 cm 4046g, 2:53 cm 4090g och trean (LCHF) 47 cm 3300 g. Men till saken hör att jag själv är väldigt kort så det kan lika väl vara så att dom andra bros på pappa och lillan på mig.. men jag vet vad jag tror.. och det är att med återgång till naturlig kost så blir barnen mindre som dom var förr.. ju mer socker desto större barn. helt självklart för mig.